Trek Supercaliber - na čem jezdí Jolanda Neff

Asi nikomu, kdo se pohybuje ve světě kol neuniklo, s čím přišel relativně nedávno americký Trek, a to systém tlumení IsoStrut.

Já sám jsem toto na vlastní kůži vnímal hlavně na Mistrovství Evropy XC v Brně, kde jsem zahlédl, jak má Jolanda Neff na rámu svého kola zabaleno “něco” v neoprenu. K představení došlo vzápětí na to a teď vám popíšu jak to vlastně funguje.


IsoStrut

Konstrukčně jde vlastně o tlumič integrovaný do rámu, který vznikl ve spolupráci s odborníky Foxu. Tlumič je tak součást rámu, nikoliv jako jakýsi vedlejší komponent. Zasazením tlumiče do rámu dodává tomuto kolu zdvih 60 mm. A teď si podržte tuto myšlenku: “teoretických 60 mm”, ale k tomu se ještě dostaneme. Právě díky integraci tlumiče do rámu Trek deklaruje mnohem menší počet použitých součástí a tedy v konečném výsledku i lehčí, pevnější, méně kroutící se a spolehlivější rám a potažmo i kolo.


Nabídka testu

Minulý týden jsem se potkal s Vaškem Jurákem, skvělým chlapíkem, závodníkem, kterého mnozí můžete znát ze závodních tratí, kde zajíždí velmi dobré výsledky, spoluorganizátorem MTB závodu (MTB Maraton Amtech) a společně s bratrem Alešem, prodejcem Treku, či dalších značek. Už z prvního Vaškova lišáckého pohledu bylo patrné, že něco chystá. Nemýlil jsem se. Vašek mi nabídl možnost otestovat Trek Supercaliber! A to přece nemůžu nechat jen tak! Slovo dalo slovo a Supercaliber vyzvedávám u Vaška a Aleše na prodejně a odjíždím domů, kde kolo chystám na vyjížďku.


Spousta nápadů na pohled nedopadla dobře, no Treku se to povedlo

Už při prvním letmém seznámení se s kolem mě zaujal rám svým čistým a masivním designem. Ještě víc mě zaujalo spojení zadní stavby a tlumiče, a to naprosto jednoduchým, byť na výrobu velmi složitým systémem. Zadní stavba a jeho vrchní trubky jsou spojeny do jednoho pouzdra, ve kterém je uložen tlumič. Jak povedené.

A když se tak dívám na tlumič, jako první mě napadá otázka jak vlastně mám nastavit SAG, když tady ani nevidím stupnici, nebo ani nevím jestli se měří standardně oproti klasickým systémům. O toto dilema se mi však postará přiložená měrka, která správné nastavení SAGu ukazuje přímo na své stupnici. Jak prosté. Foukání se nemění, toto zůstává stejné. To by jsme měli. Ještě nastavit vidlici, nasadit pedály, vzít si bombičku, kameru, pití a můžu vyrazit.


První metry po stezce s blbým začátkem

Vyjíždím z domu, zdvihy odemčené a říkám si, že pojedu minimálně pět kilometrů po stezce, můžu zdvihy zamčít. Ještě než to udělám, všímám si, že k žádnému prohupování zatím nedošlo, ale je pravda, že jedu po stezce a nešlapu nijak silově, jen si točím nohy. Zatím si tak můžu užívat pohody a sluníčka a toho, že sedím na stroji, na kterém jezdí i Jolanda. Prostě paráda - odpoledne začíná přesně podle představ. No jo, ale jen do chvíle, než přesně po pěti kilometrech dostávám defekt a mléko z točícího se zadního kola mi postříká lýtka. Naštěstí se katastrofa nekoná, oprava knotem zabírá jen pár minut.

Prověrka v kopci

Po pár kilometrech na stezce, kde kolo fičí pomalu jako gravel přichází nájezd do terénu a první stoupání. Nijak náročné, každopádně po hlíně i trávě, v kolejích vyjetých od traktoru, místy v blátě. Ještě ze stezky jsem nechal zamčené zdvihy a říkal jsem si, že to tak ve stoupání nechám, no po chvíli, ve tvrdých zaschlých kolejích od traktoru, měním názor a zdvihům dávám svobodu. Odemykám a... nic závratného se neděje.

Jasně, vidlice se zanoří, ale čekám jaké odezvy se mi dostane od zadní stavby. Reakce je naprosto poklidná, cítím zvýšení komfortu, nikoliv na úkor rychlosti a o prohupování při šlapání do kopce si můžu nechat jen zdát. A tak mě první napadá, jestli jsem dobře změřil SAG, jestli to mám dobře nastaveno. O správnosti nastavení mě však přesvědčuje díra pod listím, kterou vymetám hned na vrcholu prvního stoupání. Funguje to!


Průlet lesem a první sjezd

Projíždím lesem na mé oblíbené hřebenovce zvané Goliáška a opět si užívám skvělé počasí, lehkosti a rychlosti kola. Relativně za pár minut jsem nad Luhačovicemi a vím, že ta pravá prověrka teprve přijde. První část prověrky přichází nad Luhačovicemi, na trailu po zelené turistické značce, z části po bývalé sjezdové trati. Díky Treku se tak vracím do mých mladých sjezdových let, kdy jsem se vozil na sjezďáku. Občas nějaký kořen, jinak čistá stopa, žádný náročný terén. Krotím své emoce, nijaké závěry ze sjezdu zatím nedělám.


Prověrka na Komonci

Po průjezdu Luhačovic se vydávám Luhačovskou oborou přes Řetechov směr Komonec. Ti pozorní ví, že v minulosti jsme tady natáčeli tip na výlet. Dnes to jedu v opačném směru. Další prověrkou je výjezd na Starý Světlov. Jde o lesní cestu, která je v poslední době velmi vytěžována lesní technikou, takže narážím na překážky jako jsou vyčnívající kameny, prašné úseky, hluboké suché i mokré koleje od traktorů a spousta větví na cestě. Na test zcela ideální podmínky. V tomto stoupání zjišťuji, že kolo předčí můj výkon a potenciál tohoto kola je neskutečný. Můj subjektivní názor je, že je ho pro mě až škoda . Prostě ve stoupání je jediným limitem můj výkon…

Došlo i na negativa

Ne že bych byl nějaká fňukna, ale ještě na Goliášce, což je asi nějakých 15 km od domu, mě značně znervózňuje páčka řazení. Nejsem nijak zaujatý, vozím různé značky, ale tohle se prostě Sramu nepovedlo. Jestli je to mými jemnými kancelářskými prsty, nebo ostrými hranami řazení, no každopádně kombinace toto mě užírá a začíná mě při řazení bolet palec. Ošoupaný elox na páčce řazení u tak nového kola, s minimálním nájezdem však něco značí.

A to kovově hromotné řazení je taky nepřehlédnutelné. Ale pozor, je to jen můj subjektivní názor. Věřím, že se najdou mezi námi jedinci, kteří si libují v hlasitých cvrcích v zadním náboji, stejně tak mají rádi hrubé řazení. Já však do této kategorie nepatřím, v lese mám rád ticho . Na brzdové páky Shimana nemám výtky. A když jsme u toho, o zpomalení tohoto kola se starají brzdy Shimano XT.


Na další úskalí kola jsem narazil při čištění kola po testu. Uchycení tlumiče a spodní čep zadní stavby možná vypadají elegantně, no na čištění to až taková paráda není. Naštěstí se mi nedostala nečistota nad tlumič, pokud by se tam dostala, musel bych tlumič demontovat. U spodního uchycení zadní stavby je pak skutečně málo místa, takže při čištění je potřeba být pečlivý a hlavně trpělivý. Naštěstí používám cyklokosmetiku a profi kartáče, takže to nakonec až taková hrůza nebyla, o výsledku se přesvědčte sami.



Poslední sjezd a cesta domů

Z Komonce sjíždím po lesní cestě, po žluté turistické značce, která je lemována trailem schovaným listím a mě nedá si to nestříhnout právě tam. Objevuji malé dvojáky, klopenky, jeden nebo dva malé dropy a vše statečně odskakuji a na tváři se mi objevuje klukovský úsměv. Nejen na jeden skok se i vracím, abych si ho skočil znovu a znovu. I kvůli fotkám, i kvůli záběrům, no hlavně proto, protože mě to na tomto kole baví.

Málem jsem zapomněl, že jedu na XC raketě a skáču jak na trailovém, nebo dokonce endurovém kole. Cože? Ono to má 60 mm zdvihu? Aha! Něco takového psali, i já jsem to na začátku psal. Fakt to tak je? No asi ano, hádat se nebudu, inženýrům z Treku i Foxu věřím, na druhou stranu mám i svoji verzi, svůj úhel pohledu, a to, že zmiňovaných 60 mm je jen teoretických a kolo má v “praxi” mnohem víc. Pokud mi nevěříte, sami to zkuste, u Vaška a Aleše v Juvacyklo.cz si kolo můžete za menší úplatu půjčit a vyzkoušet si ho. Já kolo v pondělí vracím, hned v pondělí totiž pojede k někomu dalšímu. Takže dopisuji tento test a zase vyrážím, nenechám kolo jen tak stát.


A ještě vychytávka na závěr - Knock Block

Na kole se nachází i systém Knock Block, což je kombinace speciálního hlavového složení a ochranných prvků na rámu, které zabraňují protočení řídítek při pádu, čímž se tak předejde poškození rámu, nebo vytržení bowdenů či hadic. Jak prosté a jak účinné, že?


Zhodnocení

Trek Supercaliber je jistě povedený model a s vhodně zvolenými komponenty dostanete špičkové kolo. Jak tomu u Treku bývá zvykem, cena není z nejnižších, no na druhou stranu si musíme přiznat, že si připlácíme za ojedinělost a skutečnou funkčnost, stejně tak za respektovanou značku a nepřehlédnutelný design. Já jsem sedlal Trek Supercaliber 9.8, s vidlicí Fox Performance 32, klikami Truvativ Stylo, řazením Sram GX, brzdami Shimano XT a karbonovými komponenty (kola, řídítka, představec, sedlovka) od Bontrager.


Maloobchodní cenovka takto osazeného Supercaliberu je 159.900,-Kč. Jako náplast na vyšší cenovku může být fakt, že si v jednom kole kupujete více kol - tedy celoodpružené kolo s hbitostí hardtailu, určené do každého terénu a na všechny tratě.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
PetrMazura 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Univerzální výbava - na kolo, do města i na turistiku PR článek

Univerzální výbava - na kolo, do města i na turistiku

Máme rádi univerzálnost a produkty, které využijeme pro většinu outdoorových aktivit. V naší nabídce si určitě vybereš i ty. Nech se inspirovat redakčním výběrem.
Tuning kola - když všechno ostatní už máme PR článek

Tuning kola - když všechno ostatní už máme

Kolo není pouze dopravní prostředek. Je to vášeň, relax, svoboda či únik z reality a zaslouží si „hýčkání a péči“. Například v podobě prémiových komponent.
Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě PR článek

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě

Počasí si z nás dělá poslední týdny dobrý den a zažíváme bláznivé podmínky - sníh, déšť i bláto. Jakou výbavu zvolit do takového počasí?
keyboard_arrow_up