Jak moc je důležité nosit helmu

Jak moc je důležité nosit helmu

Je nošení helmy při jízdě na kole vůbec k něčemu? Někdo si říká: „To není pro mě, vypadám v ní hloupě, nic se mi nestane, jedu jen kousek“. Dovolím si v následujících řádcích oponovat a přimět všechny zamyslet se nad možnými následky.

Co se ochranných pomůcek týče, na kolo už nevyrazím bez helmy ani brýlí. Stane se, že vyjedu bez rukavic, ty jsou sice také důležité, ale když je zapomeneme, tolik se nestane. Cesta do obchodu, k babičce, do trafiky, může to být jen několik desítek metrů. Nikdy ale nemůžeme vědět, kdy nám do cesty vstoupí nějaká překážka. Například zakutálený balon, zmatený pes, dítě a neméně nebezpečná padající větev. Nikdy nemůžeme vědět, kdy zaváháme, zakymácíme se a pád je na světě.


Helma nepřekáží


Dnes je vývoj a výroba helem na kolo na takové úrovni, že za reálně dostupnou cenu seženete helmu, která bude lehká, dobře větraná a padnoucí. A to nejdůležitější – může vám zachránit život, a to stoprocentně!


Jakou vybrat?


Na trhu je mnoho výrobců a prodejců helem na kolo. Můžete si vybrat podle barvy, typu, stylu, hmotnosti či preferované značky. Jsou helmy pro jezdce jak na silničních kolech, tak i pro milovníky horských.

  • XC a tour – V této kategorii nalezneme helmy pro užití v horské cyklistice. Jejich konstrukce je podobná silničním helmám. Avšak oproti nim jsou ty horské doplněny odnímatelným kšiltem a někdy mají i lépe chráněnou zadní část hlavy (temeno). U XC (cross country) je konstrukce zaměřená na perfektní odvětrávání, nízkou hmotnost a vysokou úroveň ochrany.

  • XC/tour helmaenduro/trail helma

  • Enduro a all-mountain – Tyhle helmy mají již od pohledu robustnější konstrukci, zejména zpevněná část temene. Není výjimkou ani chránič brady, který je u některých modelů také odnímatelný. Nezřídka najdeme i držák pro uchycení akční kamery. Tyto helmy jsou vhodné na traily a sjezdy.

  • Downhill a freeride – Pro Downhill (DH – sjezd) a volný styl jsou helmy v kategorii s nejvyšší mírou ochrany. Najdeme je také pod označením Integrály. Jsou typické robustní konstrukcí s chráničem brady a připomínají disciplínu motokros. Svou konstrukcí umožňují použití lyžařských brýlí.

  • Silniční – Tyto helmy jsou stavěné hlavně na minimální hmotnost a maximální odvětrávání pro hodiny strávené na hlavě. Naopak časovkářské helmy mají odvětrávacích otvorů nejméně nebo žádné, z důvodu aerodynamiky.

  • časovkářská helmasilniční helma

  • Dirt a urban – helmy vhodné pro použití ve skate/bike parcích a rampách. Pro jízdu na dirt bike, skate, BMX, apod.

  • Dětské helmy – Zde jsme v samostatné sekci. Při výběru helem pro své ratolesti dbejme především na správně zvolenou velikost, ta je velmi důležitá. Nezapomeňme, že v Česku je nošení helem u dětí na kole povinnost.

  • dirt a urban helmadětská helma

    Doporučím však důrazně nekupovat helmu "za pár stovek" v obchodních domech, které jsou rádoby prodejci všeho – potraviny, drogerie, apod. Nejlepší, co můžete udělat, je navštívit obchod se sportovními potřebami s cyklistickým odvětvím, nebo přímo specializovaný cykloobchod. Anebo jednoduše kliknout na web mtbiker.sk/shop/prilby a zde si pohodlně vybrat z více než tisíce helem. Je zde přiloženo i video s důležitými detaily pro výběr helmy. Nechybí poradna ani recenze jiných uživatelů.

    široká nabídka e-shopu

    MIPS


    Novější helmy jsou čím dál více vybavovány systémem MIPS (Multi-Directional Impact Protection System), který zajišťuje ještě vyšší míru bezpečnosti. Skládá se ze tří částí: polystyrenová skořepina, kluzná vložka (MIPS) a elastomery. Zjednodušeně, takové „odpružení“. V případě nárazu tento systém snižuje rotační síly a lépe tak pohlcuje energii.

    technologie MIPS

    Jezdím opatrně


    Jste vyznavačem této myšlenky? Že se vám nemůže nic stát, když jezdíte opatrně a jste jen na vyjížďce? Tak pamatujte na to, že tohle je mýtus! Myslím, že nejen z vlastní zkušenosti právem vyzývám všechny jezdce bez helem, aby je okamžitě začali nosit. A to nejene na kolech, ale i na koloběžkách či kolečkových bruslích.


    Vlastní zkušenost


    Nechci nabádat, abyste svou koupí podporovali prodejce helem jen tak. Osobně jsem s kolem poněkud sžitý a troufám si o sobě tvrdit, že jsem na tom s technikou jízdy velmi dobře. Nestalo se mi, že bych sebou „hodil“ někdy při sjezdu trailů, XC, nebo maratonu. Ovšem nezáleží na tom, jak jste dobrý cyklista nebo technik v terénu. Známé přísloví: „I mistr tesař se někdy utne“ je zcela namístě. Dokonce se nemusí stát neštěstí vlastní vinou! Má osobní zkušenost mi byla velkou inspirací.

    Obyčejný trénink


    Chystal jsem se k výjezdu jako obyčejně. Oblékl se, naplánoval trasu a vyjel. Měla to být taková rychlá stovka po zpevněných stezkách do podhůří Beskyd. Na otočku do Ostravice a zpět. Cestou tam šlo vše perfektně, jiných cyklistů jako obvykle, stezky pevné, suché a krásný den. Prostě úžasná příležitost ke svižné jízdě. Žádná složitá trasa, převýšení cca 300 metrů. V Ostravici jsem se zastavil u kamaráda na chatě, ten mě pak poctil svým částečným doprovodem po trase zpět. Vyjeli jsme tedy z Ostravice už společně, tehdy jsem měl za sebou přes 50 kilometrů.


    OKAmžik


    Jedeme spolu po rovné, krásné, oficiální cyklostezce. Je to zpevněná trasa, místy asfalt, místy upravená stezka vysypaná štěrkem. Jelikož jsem vyjel s cílem svižné jízdy, nelením a průměr jízdy s bajkem si držím kolem 30 km/h. Pomalu vyjíždíme z Ostravice, před námi je přehledná rovina a rychlost překonává čtyřicítku. Kamarád Peťa mě střídá. Je přede mnou. Jedeme slušně, říkám si: budu brzy zpátky doma. Najednou MŽIK – Letím! Následuje pád a tvrdý náraz, … … . Setrvačností sjíždím po štěrku, přeji si jen, ať už se zastavím. Vezu se moc dlouho. Tělo je neovladatelné, netuším, kde mám ruce, kde jsou nohy, co je přede mnou, kdo je okolo mě. Pořád se nezastavuji, prach a štěrk se mi zajídá. Najednou rána do hlavy, až mi silným škubnutím odskočí od země. Ještě několik metrů. Zastavil jsem se…


    Co se to stalo?


    Zvířený prach štěrkové cyklostezky pomalu padá. Peťa po zjištění mého pádu okamžitě zastavil, otočil se a ihned mířil zpět ke mně. Několik vteřin po zastavení zvedám hlavu a rozhlížím se kolem sebe. Následně opět hlavu pokládám a nehybně ležím. Slyším Peťu: „Hej kámo, jsi v pohodě?“ Zvedám znovu hlavu a říkám: „Jojo, v pohodě kámo“.
    “Opravdu?” Kolo se nachází v příkopu, brýle jsou na kusy po stezce. Mám na několika místech prodřený dres, krvácím. Koukám na pravou ruku. Nehet prsteníčku je kolmo k prstu, v předloktí kamínky štěrku, na pravé kyčli taky. Levá rukavice prodřená do svalu dlaně.


    Chyba jezdce, moment nepozornosti


    Vše se semlelo v momentě, kdy mě můj kamarád předjel, aby mě vystřídal v čele. V rychlosti +/- 40 km/h je to poměrně rozdíl, takže jsem zavadil Petrovi o zadní kolo svým předním a to mi právě ustřelilo vlevo. Půlvteřina nepozornosti, školácká chyba. Něco, co jsem měl předvídat. Ale já? Se zkušenostmi s jízdou v terénu? Zde je patrné, že se může kdykoli stát naprosto cokoli a také komukoli. Bez ohledu na to, jak opatrný cyklista jste. Helma, kterou jsem na hlavě měl, přirozeně po absorpci nárazu praskla - to je jejím úkolem. Trasu jsem ještě domů dojel. Ale v následujících dnech jsem neprodleně koupil helmu novou! Ta původní už na hlavu samozřejmě nesmí.

    Prevence


    Buďme připraveni! Prosím ty, kteří k této úrovni bezpečnosti, dnes už tolik samozřejmé, nedospěli - nepodceňujte situaci! Ať už jste na kole, na bruslích, koloběžce, apod. Noste helmu! – může vám to zachránit život.
    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    Reneks2 (René Šaffa)
    Líbí se Ti tento článek? thumb_up0thumb_down report_problem
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá

    comment Komentáře

    Momentálně se tu nenachází žádný komentář. Můžeš být první.

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá

    Podobné články

    Co se může na začátku nové sezony hodit? PR článek

    Co se může na začátku nové sezony hodit?

    Zatímco životnost spousty komponentů a doplňků se dá měřit doslova na roky, jsou tady i takové, které zaslouží častější výměnu. A nutně to nemusí být jen komponenty či dopľnky úzce spjaté přímo s kolem. Mohou to být i například doplňky, které zvyšují komfort a bezpečnost jezdce samotného.
    Test: KLS Outrage a KLS Sharp – novinky od značky Kellys

    Test: KLS Outrage a KLS Sharp – novinky od značky Kellys

    Kellys vyrábí mnoho příslušenství a doplňků na kolo, ale nejdůležitější je určitě přilba. Na test jsem dostal dvě nové přilby od značky Kellys – více gravity orientovanou Outrage a univerzální Sharp.
    Dárky pro servismana amatéra - ušetři si cestu do servisu, oprav si sám PR článek

    Dárky pro servismana amatéra - ušetři si cestu do servisu, oprav si sám

    Čekání na opravu kola, zejména pokud má člověk silné nutkání jezdit, protože je začátek sezóny, je někdy nekonečné. Proto se vyplatí mít některé nástroje doma a umět si alespoň něco opravit sám.
    keyboard_arrow_up