Test: Svítilna Fenix HM61R Amber podrobně - nejuniverzálnější z univerzálních

Test: Svítilna Fenix HM61R Amber podrobně - nejuniverzálnější z univerzálních

Pod pojmem univerzální svítilna si každý představí něco jiného. Někdo ruční svítilnu, kterou se nemusí bát ponořit pod vodu a nerozbije ji při pádu, jiný dílenskou svítilnu s magnetem a klipem, kterou přichytí kamkoliv, a další člověk třeba čelovku, kterou využije na turistiku i na kolo a současně dokáže posloužit jako nouzová zadní blikačka. A pak tu máme Fenix HM61R, který zvládá vše výše jmenované.

Osobně jsem nikdy nebyl příznivcem čelovek válcového tvaru napájených akumulátorem 18650, takže jsem byl zvědavý, zda Fenix HM61R můj názor změní. A podařilo se, tato svítilna pro mě byla velice příjemným překvapením, a to zejména pro svou obrovskou univerzálnost využití - IP68, nárazuvzdornost, bílé světlo, červené světlo, paměť posledního režimu, klip, magnet, čelovka, svítilna na kolo, dílenská svítilna, ruční svítilna, magnetické nabíjení, micro USB nabíjení, jednoduché ovládání. Kdo jiný může nabídnout všechny tyto vlastnosti v jednom kompaktním těle? Pojďme se tedy podívat na Fenix HM61R Amber detailněji, na první pohled tato svítilna totiž působí až příliše dobře, což je podtrženo pětiletou zárukou na svítilnu a dvouletou zárukou na akumulátor.

Obsah balení

Na plastové krabičce se vzhledem charakteristickým pro výrobce Fenix naleznete všechny důležité informace o zakoupené svítilně - maximální světelný tok, dosvit, typ použitého akumulátoru a další charakteristiky. Na zadní straně je pak natištěna přehledná tabulka informující o délce výdrže akumulátoru v jednotlivých režimech. Po rozbalení na vás kromě samotné svítilny umístěné v pevné plastové vaničce vykoukne pružný hlavový popruh s držákem svítilny, magnetický nabíjecí kabel s klasickým konektorem USB, náhradní těsnící kroužek pod víčko, brožurka s návodem a záruční karta, kterou ale v ČR pravděpodobně nevyužijete. Osobně bych způsobu balení vytknul pouze jednu věc - až příliš velké množství plastů, lépe recyklovatelný papír by zastal stejnou funkci.

Kompletní obsah balení.

Zpracování a pohled zblízka

Už na první pohled svítilna působí velice odolným a kvalitním dojmem, což potvrzuje i detailnější průzkum. Obrobení těla z letecké hliníkové slitiny je příkladné, nenajdete jediný otřep či ostrou nesraženou hranu, jednotlivé části na sebe krásně doléhají, spáry jsou konzistentní a takřka neznatelné. Obrobené hrany jsou dokonce i na snímatelném plechovém klipu, což u mnohých výrobců bývá kámen úrazu, protože po vystřižení klipu z plechu se už nevěnují opracování vzniklých ostřin. Takový klip je pak velice nepříjemný na dotek, a pokud ho využíváte například k zaháknutí za kapsu na kalhotách, tak vám ji postupem času potrhá. Toto však u Fenixu nehrozí, na klipu není jediná ostrá hrana. Problém s kvalitou není ani na další kritické oblasti, kterou je závit na víčku pro vkládání akumulátoru. Celkové zpracování nadchne i technicky založeného člověka a z tohoto pohledu opravdu nelze svítilně nic vytknout. Hmotnost svítilny nepatří mezi nejnižší, včetně hlavového popruhu jsem navážil údaj na gram se shodující s hmotností uváděnou dle výrobce - 149 g (samotná svítilna 57 g, akumulátor 50 g a čelový popruh s držákem 42 g).

Velikost svítilny se odvíjí od velikosti akumulátoru 18650 (pro lepší představu porovnání s kartou běžné velikosti).
Při bližším pohledu na svítilnu zaujme především její optická část, která je zapuštěná pod povrch svítilny a tím částečně chráněná proti poškrábání. Jedná se o akrylátovou TIR optiku, která poskytuje lepší optické parametry než běžněji používaný systém reflektoru s krycím sklem. Fenix tento typ optiky využívá u více svých čelovek, v tomto případě je ale zajímavé použití mikrotextury na čelní straně optiky, protože v naprosté většině případů se u TIR čoček setkáte s optikou plně čirou. Mikrotextura je ve formě jemného pískování, z optického pohledu tedy není nijak přesně definovaná. Tento typ mikrotextury výrobci používají zejména ze dvou důvodů - buďto chtějí docílit více homogenního světelného výstupu, a to včetně plynulejšího přechodu světlo/tma, či chtějí zabránit přímému průhledu na LED a její okolí. U HM61R to tipuju na kombinaci těchto důvodů, protože po bocích hlavní LED jsou dvě malé červené LED, kterých si díky mikrotextuře pohledem sotva všimnete, a současně nemají vliv na homogenitu světelného výstupu i přesto, že leží v blízkosti odrazných ploch.

TIR optika s jemnou mikrotexturou, dvě malé červené LED pohledem takřka nejdou vidět.
Pro lepší představu, co to ta homogenita vlastně je, jsem na fotce níže porovnal dvě svítilny - jednu se skvělou homogenitou a druhou naopak s homogenitou otřesnou. Paradoxně obě svítilny jsou od totožného výrobce Fenix.

Skvělá homogenita svítilny Fenix HM61R Amber…...a naopak nesourodá světelná stopa cyklosvítilny Fenix BC25R, která se za homogenní nedá považovat. Všimněte si zejména rozdílné barvy světla a celkové “flekatosti”.

Na protilehlé straně optiky najdete konektor magnetického nabíjení, které bylo uživatelsky velice příjemné. Stačí ledabyle přiložit protikus od nabíječky a ten už si sám najde cestu na své místo. Indikační LED nabíjení se nenachází na těle svítilny, jak bývá obvyklé, ale na magnetické koncovce nabíječky. Oznámení stavu nabíjení probíhá klasickým způsobem - červeně svítící LED znamená nabíjení, zeleně svítící LED oznamuje plně nabitý akumulátor. K magnetickému konektoru, resp. k indikaci nabíjení, bych měl ovšem jednu výhradu. Několikrát se mi stalo, že po přiložení konektoru se rozsvítila zelená LED značící plně nabitý akumulátor i přesto, že jsem před nabíjením svítilnou nějakou dobu svítil a akumulátor tedy nemohl být plně nabitý. Nevím zda se jednalo o chybu konkrétního kusu svítilny, či jde o standardní chování, ale spolehlivostí mě tento způsob nabíjení neoslnil.

Konektor magnetického nabíjení na zadní straně svítilny.Svítilna během nabíjení, indikační LED se nachází na straně kabelu.

V první chvíli jsem byl z použití magnetického nabíjení lehce rozčarován, protože patřím mezi lidi zastávající názor “jeden kabel vládne všem”, prostě chci s sebou nosit co nejmenší množství kabelů s různými typy konektorů. Pak jsem ale vyšrouboval víčko a vytáhnul dodávaný akumulátor a ejhle, na těle samotného akumulátoru je micro USB konektor. Vskutku elegantní řešení eliminující nepříjemnou situaci, kdy doma zapomenete magnetický nabíjecí konektor a potřebujete dobít baterii, přece jen kabely s micro USB konektorem jsou stále hojně rozšířené. Ještě více bych ocenil konektor novějšího standardu USB-C, ale to už je jen detail. Případné zájemce o koupi upozorním, že akumulátor s micro USB konektorem je výsadou modelu s dovětkem Amber, který se prodává pouze na českém a slovenském trhu. Na ostatních trzích dostanete běžný akumulátor 18650 bez tohoto nabíjecího konektoru.

K tématu nabíjení si dovolím ještě jednu poznámku pro někoho důležitou, pro jiného nedůležitou. I během nabíjení lze svítilnu využívat a to kompletně ve všech módech svítivosti. Toto opravdu není obvyklá vlastnost nabíjecích svítilen a HM61R je díky ní svým způsobem unikátní. Využitelnost této funkcionality si dokážu velice dobře představit během napájení powerbankou, například během kempování, rybaření, dlouhých nočních vyjížďkách na kole apod., výrazně tím prodloužíte dobu svícení.

Samotný akumulátor lze nabíjet pomocí standardního micro USB kabelu.
Dalším pozastavením při zkoumání těla svítilny je její vypínač. Je to mikrospínač krytý šedou gumovou krytkou velkého průměru. Krytka je lehce vystouplá nad povrch svítilny, zmáčknutí vypínače je bezproblémové. Stisk má jasně patrnou odezvu a díky velikosti vypínače nepřicházejí problémy ani v případě, kdy máte na rukou teplé zimní rukavice. Prostě úplný opak pidivypínačů, které v zimních rukavicích sotva nahmatáte a už vůbec necítíte, zda jste je zmáčkli či ne. Další plusový bod pro HM61R.

Ovládání svítilny je velice jednoduché - zhruba 0,5 s stisk vypínače znamená rozsvícení svítilny, krátkým stiskem vypínače během svícení si vybíráte svítivost a delším 0,5 s stiskem svítilnu zhasnete. Do režimu svícení červených LED se dostanete rychlým dvojitým stiskem vypínače při zhasnuté svítilně a mezi jednotlivými červenými režimy opět přeskakujete krátkým stiskem vypínače, delším 0,5 s stiskem svítilnu vypnete. Zapnutí přímo do červeného světla je možné pouze u svítilen HM61R s dovětkem Amber, což testovaný kousek splňoval. Důležitou poznámkou je to, že svítilna si pamatuje poslední zapnutý režim (v režimu bílého i červeného světla) a po opětovném zapnutí naběhne přímo do něj, nemusíte se proklikávat od nejmenší svítivosti. Opět velice příjemná a bohužel ne standardní vlastnost u čelovek. Svítilna disponuje i pojistkou proti nechtěnému zapnutí například při převážení v batohu, která funguje velice jednoduchým způsobem - stačí o zhruba čtvrt otáčky pootočit víčkem akumulátoru.

Příkladné provedení vypínače - velká neklouzavá plocha a jasně zřetelná odezva zmáčknutí, problém nečiní ani ovládání v zimních rukavicích.
Pod šedou krytkou vypínače je umístěna LED oznamující zbývající kapacitu akumulátoru. Stav zjistíte krátkým stiskem vypínače při vypnuté svítilně - zelené svícení značí nabití na více než 85 %, zelené blikání pak ukazuje stav akumulátoru mezi 50 % až 85 %. Mezi stavem nabití akumulátoru 25 % až 50 % LED svítí červeně a pod hranicí 25 % červeně bliká. Bohužel při zapnuté svítilně stav akumulátoru nijak nezjistíte. Pouze kritické vybití, kdy svítilna zvládá svítit už jen na slabý nouzový režim, je indikováno červeným blikáním LED pod vypínačem. Bohužel tato indikační LED je příliš slabá a při denním světle takřka neviditelná, s přicházejícím šerem se však situace mění, indikační LED už bez problémů vidíte.

LED indikující zbývající kapacitu akumulátoru je na denním světle takřka neviditelná.Ale s přicházejícím šerem už indikační LED naštěstí jasně uvidíte.

Předposlední zastávkou při procházení těla svítilny je víčko prostoru pro vložení akumulátoru. Tady si určitě řeknete, co může být na víčku zajímavého, ale ono to není obyčejné víčko. Pod víčkem se nachází opravdu silný magnet, který nemá sebemenší problém udržet čelovku na kovovém předmětu v jakékoliv poloze. O využitelnosti tohoto magnetu budete pochybovat pouze do chvíle, než si jej vyzkoušíte v praxi. Při pracích kolem domu, v dílně, na autě, během kempování atd. se na magnet velice rychle a dobře zvyká, po nějaké době nebudete chtít svítilnu bez magnetu. Při detailním pohledu na vnitřní stranu víčka je vidět, že konstruktéři při vývoji přemýšleli. Magnet nedrží ve své poloze díky našroubovanému nákružku, jak bývá zvykem u levnějších svítilen, ale je ve své poloze držen pružinkou s vhodně tvarovanou základnou zapadající do zápichu ve víčku, přičemž totožná pružinka současně dotlačuje akumulátor. Geniálně jednoduché řešení šetřící zbytečný díl, hmotnost i výrobní náklady.

Pohled na magnet uvnitř víčka a pružinku, která jej drží na místě a současně dotlačuje akumulátor.
Posledním prvkem, na který na těle svítilny narazíte, je odnímatelná spona, chcete-li klip. Jak už bylo zmíněno v předchozím textu, zpracování opět není co vytknout. Možná by mohla být trochu více napružená a silněji doléhat k tělu svítilny, ale toto případně řeší vteřinová práce s kleštěmi a přihnutí spony.

Kovová spona úplně nedoléhá k tělu svítilny a má tendenci “drnčet”.

Hlavový popruh a držák

Kapitolu samu pro sebe si zaslouží hlavový popruh s držákem čelovky. Hlavový popruh má kromě klasické části pro uchycení kolem obvodu hlavy i popruh vedoucí přes horní část hlavy. Nejsem velkým příznivce tohoto řešení, horní popruh mi vždy spíše překážel a u Fenixu tomu nebylo jinak. Naštěstí jde snadno demontovat, což jsem taky učinil a čelovku dále používal bez něj.

Hlavový popruh, u kterého jde v případě potřeby snadno odepnout horní část.
Stabilita uchycení na hlavě nijak výrazně neutrpěla. Samotný hlavový popruh je pružný a s pravidelným perforováním, což by mělo zvyšovat jeho prodyšnost. Na popruhu jsou natištěná loga výrobce v reflexním provedení zvyšující pasivní bezpečnosti. Osobně preferuju všitá reflexní vlákna, která na rozdíl od potisku netrpí na odlupování. Pokud je reflexní potisk na pružném podkladu, pak není otázkou, zda odlupování nastane, ale kdy nastane.

Perforování v hlavovém popruhu zajišťující slušnou prodyšnost.Reflexní potisk na hlavovém popruhu.

Samotný držák je vyroben z tvrdého plastu a popruh je jím pouze provlečen. Na zadní straně držáku se nenachází jakékoliv polstrování či změkčení. Toto řešení je výhodné z důvodu jednoduché výměny popruhu, na druhou stranu si dokážu představit jeho komfortnější provedení. Upnutí svítilny do držáku probíhá jednoduchým zacvaknutím do dvou párů klipů a následně zajištěním gumovou pojistkou. Tato gumová pojistka je na svítilně opravdu jen pro jistotu, už samotné zacvaknutí svítilny je dostatečně pevné. Na své si příjdou leváci i praváci, protože svítilnu můžete do držáku vložit vypínačem orientovaným vlevo i vpravo. Nastavit úhel svítilny v držáku jde lehce, ale současně klipy drží svítilnu dostatečně pevně, samovolného pootočení svítilny se opravdu nemusíte bát.

Čelový držák svítilny s gumovým jistícím proužkem.Zacvaknutí svítilny do držáků je jednoduché, rychlé a spolehlivé.

Akumulátor, výdrž a nabíjení

K čelovce je přibalen Li-ion akumulátor Fenix ARB-L18-3500U typu 18650, který disponuje kapacitou 3500 mAh a zabudovanou ochranou elektronikou bránící přebití, zkratu i příliš velkému vybití. Jak už bylo zmíněno na předcházejících řádcích, u verze svítilny s dovětkem Amber má akumulátor navíc i integrovaný nabíjecí micro USB konektor. Pokud byste měli touhu tento akumulátor vyměnit za nějaký jiný, tak v návodu naleznete přehlednou tabulku kompatibility jednotlivých typů akumulátorů.

Co se týče délky výdrže při jednotlivých svítících režimech, můžete bez obav věřit grafu, který rovněž naleznete zobrazený v manuálu. Konkrétně jsem měřil výdrž na mód High (400 lm), která odpovídala hodnotám uvedeným v grafu - po 3:50 h neustálého svícení se svítilna přepnula do módu Med (150 lm) ve kterém svítila dalších 0:15 h a dalšími skokovými sníženími světelného výkonu se dostala až do nouzového režimu, ve kterém svítila další 4 h a zvládla by určitě i více, ale už jsem v tu chvíli přestal měřit čas.

V grafu níže vás možná ještě zaujme i “skákající” průběh u režimu Turbo (1200 lm). Ten je způsoben ochrannou elektronikou, která zabraňuje přehřátí svítilny a tím nižší životnosti LED. Při překročení teploty 65 °C postupně snižuje výkon na 900 lm a jakmile teplota svítilny klesne, výkon se opět postupně zvýší na 1200 lm a tak stále dokola. Pokud má někdo strach, že mu svítilna bude v nejsilnějším módu pulzovat jako vánoční výzdoba, toho musím uklidnit, protože toto plynulé snižování a zvyšování svítivosti během provozu lidské oko nepostřehne.

Průběh a výdrž jednotlivých režimů svícení.
U nejvyššího výkonu jsem ze zajímavosti vyzkoušel, jak se bude teplotní ochrana chovat při pokojové teplotě a následně při ponoření do studené vody, která bude fungovat jako chladič a bude pomáhat svítilně odebírat vzniklé teplo, a zda tato podpora chlazení bude mít vliv na výdrž. Ukázalo se, že do prvního skokového snížení jasu vydržel Fenix ve vodě svítit rovnou 1:00 h a při pokojové teplotě pak 1:20 h. To je jasný důkaz toho, že teplotní ochrana funguje, protože při svícení v pokojové teplotě tato ochrana snižovala a zvyšovala svítivost a tím prodlužovala výdrž akumulátoru. Naopak voda svítilnu dostatečně ochlazovala, takže teplotní ochrana neměla důvod zasahovat do svítivosti, svítilna stále svítila na plný výkon a tím se zkrátila výdrž.

Testování výdrže na nejvyšší režim za simulace dokonalého chlazení.
Velice mě potěšilo, že Fenix HM61R používá řídící elektroniku s konstantní regulací výkonu. Prostě svítivost, kterou si nastavíte, drží svítilna takřka až do poslední chvíle. Možná se někteří z vás podiví, ale toto u svítilen nebývá úplně standardní funkce a v mnoha případech si už od prvních minut po zapnutí řídící elektronika automatický ubírá z výkonu. Lidské oko se však tomuto pozvolnému snižování svítivosti dokáže přizpůsobit a člověk ani nezaregistruje, že mu svítilna po pár desítkách minut svítí polovičním výkonem. Výrobci pak tímto “trikem” dosahují vyšších hodnot výdrže, které mohou u produktu uvést. Na rozdíl od Fenixu se ostatní výrobci mnohdy vůbec neobtěžují tuto skutečnost uvádět v popisu produktu, natož pak přiložit graf, ze kterého je tato vlastnost jasně patrná, a vy pak po koupi můžete být nepříjemně překvapení. Pro ilustraci tento průběh papírově prodlužující výdrž můžete vidět na grafu níže u čelovky Fenix HM65R.

Všimněte si postupného snižování výkonu od prvních minut u svítilny Fenix HM65R. Takto se testovaná HM61R Amber naštěstí nechová. Zdroj: kronium.cz
Vzhledem ke svítivosti je výdrž o něco delší, než bych očekával - při 150 lm luxusně dostačujících na chůzi či běh v terénu vám HM61R na jedno nabití vydrží svítit více než 11 h, při stále dostatečných 50 lm pak dokonce 38 h. Výrobce uvádí reálné hodnoty výdrže, takže v tomto ohledu jsem spokojen a nevidím žádný problém. Snad ještě dodám, že doba nabíjení plně vybitého akumulátoru je dle výrobce zhruba 4 h. Ale když jsem čelovku vypnul a dal nabíjet po necelých 4 h svícení na režim High (tzn. ve chvíli, kdy začala snižovat svůj výkon), docílil jsem plného nabití za 2:10 h. Připomenu ještě i ojedinělou vlastnost zmíněnou dříve - svítilna je i v průběhu nabíjení schopna svítit všemi svými režimy.

Při testování délky výdrže mě překvapilo, že na svítilně je dle všeho perfektně vyřešeno chlazení LED. Asi každý, kdo už měl v ruce silnější svítilnu, zná pocit, kdy po delším svícení na silnější režim nelze v oblasti reflektoru udržet ruku bez toho, aniž by se člověk spálil o rozžhavený povrch. Ale o kousek dál už je teplota výrazně nižší. U HM61R toto ale úplně neplatí, protože například po třech hodinách svícení na 400 lm režim při teplotě 23 °C bez proudícího vzduchu byla teplá kompletně celá svítilna (ne horká, spíše v ruce příjemně hřála) a oblast reflektoru, resp. LED, nebyla na dotek nijak výrazně teplejší. To svědčí o perfektně zvládnutém přenosu tepla skrz celé tělo a s tím je spojené dobré chlazení LED, protože k přenosu tepla do okolí není využito pouze malé množství materiálu v okolí reflektoru, ale prakticky celé hliníkové tělo svítilny. Ovšem při svícení na nejvyšší režim v pokojové teplotě už svítilnu v ruce po půl hodině neudržíte, je příliš horká.

Svícení

Fenix HM61R Amber nabízí celkem pět různě silných módů bílého světla - od úsporného se světelným tokem 5 lm, přes silnější 50 lm, mnou nejčastěji využívané 150 lm a 400 lm až po nejsilnější režim 1200 lm. Skoky mezi jednotlivými režimy se možná zdají být příliš velké (zejména 400 lm a 1200 lm), ale v praxi to takový problém nečiní, reálně rozdíl svítivosti není tak výrazný jako na papíře. Výrobce musím pochválit rovněž za absenci blikacího režimu v bílém světle, který u svítilny tohoto rázu považuju za naprosto zbytečný a spíše obtěžující. Výdrž akumulátoru se pohybuje od teoretických 2 h v nejsilnějším režimu až po 300 h v nejslabším režimu. To jsou tedy “papírové” uvedené v tabulce na obalu. Výrobce pro stanovení délky výdrže používá normu ANSI FL 1-2009 s jasně danou metodikou, která však z pohledu běžného uživatele není úplně čistá, nicméně nic lepšího v současnosti neexistuje. Zmíněná norma totiž do celkového času výdrže nezahrnuje pouze dobu svícení ve zvoleném režimu, ale rovněž postupné automatické snižování jasu. Nicméně v prvním grafu zobrazeném výše jsou už jasně patrné reálné hodnoty výdrže a ty plně odpovídají skutečnosti. Graf potenciální kupující nalezne například na stránkách českého zastoupení a je vyobrazen i v návodu k použití, takže z tohoto pohledu není důvod ke stížnostem, Fenix se nesnaží nic tajit.

Čelovka disponuje taky dvojicí červených LED ,které se nacházejí ve společném reflektoru s hlavní bílou LED a na první pohled si jich ani nevšimnete. Červenými LED dokáže svítilna svítit ve třech různých módech - 1 lm, 5 lm, blikání 5 lm, výdrž se pohybuje od 80 h do 400 h. Výsadou verze Amber je neutrální odstín bílé (4500 K), verze bez Amber v názvu má pak odstín studenější. Osobně použitý odstín bílé hodnotím kladně, je příjemnější pro lidské oko a nezkresluje barvy tak moc jako studená bílá. Světelný kužel bych zařadil mezi střední až širší. Kužel není tak moc široký jako například u čelovky Fenix HL32R a díky tomu má HM61R při přímém porovnání výrazně větší dosvit. Zatímco zmiňovaná čelovka HL32R je díky svému extrémně širokému kuželu vhodnější takřka výhradně na pomalejší aktivity typu turistika či lezení, testovanou HM61R s větším dosvitem není problém využít ani jako hlavní svítilnu na dynamičtější aktivity, například na skialpy či na kolo, jak jsem si sám ověřil. Přechod mezi světlem a tmou je plynulý, což je příjemnější než ostré rozhraní.

Fenix HM61R Amber zcela bez problémů poslouží i jako hlavní světlo na kolo.
Spousta lidí nenajde smyslupné využití pro červené světlo, ale díky tomu, že u HM61R Amber je červené svícení dostupné ihned po rozsvícení (nemusíte se proklikávat přes běžné bílé režimy), tak využití se ihned nabízí, protože červené světlo je díky své vlnové délce příjemnější pro lidské oko zvyklé na tmu. Asi každý zná ten pocit, když se v noci probudí, potřebuje ve tmě rychle něco najít a oslepí ho i svítící displej na telefonu, ne tak rozsvícení čelovky. Fenix HM61R Amber zapnete dvouklikem do červeného režimu a žádné oslepení vás ani okolí se nekoná. U toho Fenixu využitelnost červeného světla zvyšuje i kovový klip, díky kterému můžete svítilnu zaháknout například za poutko batohu a využít jej jako zadní světlo v případě podvečerních a večerních návratů z výletů. Dá se tedy říci, že byť na běžných ručních svítilnách či čelovkách jsem červené světlo využil jen sporadicky, na HM61R jsem jej využil až nečekaně často a to zejména díky zmiňovanému klipu.

Díky klipu má široké využití i červený režim svícení.

Využití při cyklistice

Kromě toho, že Fenixe HM61R využijete v podstatě všude, kde si dovedete představit, ať už se jedná o práce kolem domu, kempování, rybaření apod., využijete ho rovněž i při sportovních aktivitách zahrnujících například turistiku, lezení, běžky, vodáctví a tak dále. A protože jsme na bike-foru, zaměřím se v této kapitole čistě jen na využití při cyklistice.

Díky univerzálnosti HM61R si můžete vybrat, zda zvolíte jeho připevnění na přilbu, nebo na řidítka. Pokud se rozhodnete pro přilbu, máte hned několik možností upevnění. První možností je upevnění dodávaným hlavovým popruhem kolem přilby. Tady však narážím na problém, že kvůli hladkému držáku má čelovka tendenci z přilby sklouzávat, převážně směrem nahoru. Samozřejmě záleží i na tvaru přilby, ale byť tento způsob upnutí u některých čelovek funguje naprosto bezproblémově, HM61R mezi ně bohužel nepatří. Domácí kutilové by ale určitě přišli na způsob, jak držák čelovky udržet na svém místě, přímo se vybízí suchý zip či stahovací páska a přichycení k otvoru v přilbě.

Uchycení na přilbu pomocí dodávaného hlavového popruhu se příliš neosvědčilo - hladký plastový držák měl tendenci po přílbě sjíždět směrem nahoru
Nicméně Fenix nabízí velké množství příslušenství ke svým výrobkům a jedním z nich je držák určený přímo pro přichycení na přilbu s názvem Fenix ALG-03. Uchycení svítilny do držáku na přilbu pak probíhá způsobem, že odstraníte popruhy a svítilnu včetně čelového držáku vsunete do druhého držáku uchyceného na přilbě. Pokud by se vám nechtělo neustále vyplétat popruhy čelovky, je možnost si dokoupit náhradní čelový držák, do nějž pouze přecvaknete samotnou svítilnu a oprostíte se od provlékání popruhů. Na první pohled složitý proces funguje jednoduše a spolehlivě, má však jedno velké ale - držák se na přilbu uchycuje pomocí oboustranné lepící pásky (hned 3 ks oboustranných lepících polštářků dostanete v balení s držákem). Toto řešení si dokážu představit jako plně funkční například na jeskyňářské přilbě, kde se předpokládá využití takřka výhradně s nasazenou svítilnou, ale u cyklistické přilby, kde se svítilna vozí spíše výjimečně, mi trvalé přilepení držáku nedává smysl. Naštěstí existují jiné typy držáků, které jsou díky suchým zipům na občasné uchycení na přilbu daleko přívětivější (např. Twofish Bikeblock a jeho odvozeniny).

Držák Fenix ALG-03 není pro cyklistickou přilbu příliš vhodný, vyžaduje trvalé přilepení oboustrannou lepící páskou.
Vyzkoušel jsem si HM61R i v roli hlavního světla na kolo s uchycením na řidítka. K uchycení jsem použil jeden z univerzálních držáků, který jsem našel ve svém šuplíku, a ten fungoval překvapivě dobře, svítilna se na řidítkách netřásla ani neprotáčela. 400 lm režim je plně dostatečný na jízdy po zpevněných površích, lesních cestách, polňačkách apod., v terénu jsem přepínal na nejsilnější režim s 1200 lm a ten mou jízdu nijak neomezoval. Při jízdách po silnicích je třeba myslet na to, že reflektor není nijak tvarovaný a protijedoucí oslňuje, je proto vhodné svítilnu více sklopit směrem dolů nebo aspoň snížit svítivost. Nicméně i přes počáteční nedůvěru ve stylu použití jakožto hlavního světla tento Fenix obstál a nedalo by se říci, že by pro mě byl nějak omezující oproti 90 % konkurenčních svítilen určených výhradně pro použití na řidítka. Na kole můžete využít i červený režim, protože svítilna se velice dobře dá použít jako záložní zadní světlo/blikačka. Stačí ji zaháknout za zadní kapsy dresu či poutko na batohu nebo podsedlovce a svůj účel splní s přehledem.

V případě použití na řidítkách HM61R se správným typem držáku poslouží velice dobře a bez problémů může konkurovat většině cyklosvítilen.A pokud je potřeba, Fenix najde využití i jako zadní světlo.

Závěr

Upřímně řečeno od Fenixu HM61R Amber jsem si příliš nesliboval. K mému překvapení se však tato svítilna dostala do mé pomyslné síně slávy, a to zejména pro všestrannost svého využití. Neoplývá sice žádnými speciálními funkcemi, jako je například technologie Reactive Lighting u mé oblíbené Petzl Swift RL (recenze této čelovky byla před časem v Magazínu zveřejněna), ale to vše plně vynahrazuje perfektním dílenským zpracováním, a především až neuvěřitelnou škálou možností využití od prací kolem domu, v dílně, kempování až po takřka všechny druhy sportů. Troufám si říci, že ať vás napadne jakákoliv situace, tak ve všech vám Fenix HM61R Amber pomůže posvítit. Taky je to jedna z hrstky svítilen s unikátní funkcí, kterou je možnost využití všech režimů svícení i během nabíjení. V souvislosti s touto možností mě napadá malé negativum - nenašel jsem mezi příslušenstvím kompatibilní difuzér, který by změnil směrovaný kužel světla na rozptýlený podobný klasické žárovce, což využívám zejména při kempování, a tím ještě zvětšil možnosti využití. Ale to je výtka k příslušenství, ne ke svítilně.

U svítilny jsem ta negativa hledal velice těžko, nejvýraznějším byl ne úplně správně fungující magnetický nabíjecí konektor, resp. indikační LED na něm. Ale možná se jednalo jen o chybu konkrétního kusu, to by mohli potvrdit či vyvrátit v diskuzi pod článkem další majitelé této svítilny. Pro potenciální zájemce o koupi ještě jednou zmíním, že pouze na českém a slovenském trhu se prodává Fenix HM61R s dodatkem Amber. Tato svítilna se oproti zahraniční verzi bez dodatku Amber liší ve třech podstatných věcech - teplejší odstín světla, dodávaný akumulátor s micro USB konektorem a zapnutí rovnou do červeně svítícího režimu.

Pokud někdo shání výrobek, který plně a bez větších kompromisů nahradí čtyři až pět jednoúčelových svítilen (čelovka, dílenská svítilna, kempingová/rybářská svítilna, svítilna na kolo a záložní zadní světlo) a nemusí s ním zacházet v rukavičkách, pak svoje hledání může ukončit a běžet koupit Fenix HM61R Amber. Pokud všechno toto vezmete v úvahu, pak se vám ani cena pohybující se kolem 2300 Kč nebude zdát vysoká.

Klady:

  • perfektní zpracování,
  • odolnost a IP68,
  • vzhledem ke konstantní regulaci výkonu solidní výdrž,
  • univerzálnost využití a variabilita uchycení,
  • možnost nabíjení pomocí magnetického konektoru i micro USB konektoru na akumulátoru,
  • možnost zapnutí rovnou do červeně svítícího režimu,
  • během nabíjení jsou plně využitelné všechny režimy svícení,
  • jednoduché spolehlivé usazení v čelové držáku,
  • příkladné provedení vypínacího tlačítka

Zápory:

  • nespolehlivost indikace při nabíjení pomocí magnetického konektoru,
  • LED ukazující stav akumulátoru je ve dne špatně viditelná,
  • místo konektoru micro USB na akumulátoru bych preferoval novější USB-C,
  • kovový klip by mohl být více předpružený.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Větu “venku je zima, pořádně se obleč” slýcháme už od dětství asi všichni. A samozřejmě je to pravda. Nikdo se nechce vracet domů promrzlý.
Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Zimní cyklistické oblečení je pro ježdění v nižších teplotách nezbytnost. Pokud nechcete mrznout, jsou zimní kalhoty a bunda kousky výbavy, do kterých se určitě vyplatí investovat. Jak se osvědčila Alé Riparo R-EV1?
keyboard_arrow_up