Test: Evoc Stage 18 - nenápadná dokonalost

Výběr batohu potká dříve nebo později každého z nás. Spousta lidí vybírá jednoúčelově zaměřené batohy, ať už například na cyklistiku či turistiku, ale spousta lidí taky vybírá batoh víceúčelový, který využije všude možně.

Já se řadím do té druhé skupiny a sháněl jsem batoh, který stejně dobře jako na cyklistické výlety využiju i na výlety pěší a jako bonus jsem kvůli občasnému dojíždění do práce měl požadavek, aby se do něj vešel velký 15,4” notebook, “civilní” oblečení, větrovka, návleky na nohy a další drobnosti (sluchátka, myš, telefon, peněženka, brýle, tyčinka k zakousnutí, apod.). Do této chvíle by se na trhu našlo poměrně dost batohů, které by dané požadavky splnily, ale přidal jsem k tomu ještě jednu podmínku, která velkou část batohů vyřadila - nemám rád batohy, které pevně nedrží svůj tvar a po částečném nebo úplném naložení se vytvarují do “tvaru hrušky”. Po dlouhém hledání jsem zaznamenal i značku Evoc, kterou jsem měl v podvědomí spíše jako výrobce chráničů a batohů na ostřejší jezdění. Do oka mi padl model Stage 18, který teoreticky mé podmínky splňoval, ale stále jsem k němu kvůli zaměření výrobce neměl mnoho důvěry. Začal jsem hledat srovnávací testy a k mému překvapení se v nich tento model několik let pravidelně umisťuje na předních příčkách. Další znejistění přišlo ve chvíli, kdy jsem po podrobnějším zkoumání zjistil, že Stage 18 nebyl minimálně 6 let nijak výrazně inovován (nejstarší test jsem našel z roku 2015). To už mi nedalo a na vlastní kůži jsem se chtěl přesvědčit, zda tento batoh opravdu předběhl dobu a dlouhá léta nepotřebuje žádné inovace, nebo zda naopak Evocu ujel vůči konkurenci vlak. A jak to dopadlo, se dočtete níže.


První pohled

Po vybalení z krabice a nezbytném seznámení se s informacemi na štítcích, kde se výrobci pravidelně chlubí nejdůležitějšími vlastnostmi výrobku, mě překvapila kompaktnost batohu, zejména jeho malá tloušťka. Trochu jsem začal pochybovat, že se mi do něj vejde všechno, co jsem vypsal výše. Rovnou prozradím, že se moje obavy později nepotvrdily. Batoh toho pojme opravdu více, než se na první pohled zdá.

Batoh se pyšní opravdu velkým množstvím členěných úložných prostorů a přidává k tomu něco navíc. Detailněji se na jednotlivé prvky batohu podíváme níže, ale pro prvotní přehled si členění a různé vychytávky rychle uveďme - hlavní kapsa na zip, kapsa na zip pro hydratační vak, dvě čelní kapsy na zip uvnitř dále členěné, jedna malá boční kapsa na zip, dvě otevřené boční kapsy, držák na integrálku, držák na XC helmu, držák na chrániče, pláštěnka, pružný bederní pás, hrudní pás s píšťalkou, plovoucí uložení ramenních popruhů, propracované odvětrání zádové části. Myslím si, že to je opravdu obdivuhodný výčet. Zvlášť s přihlédnutím k velikosti batohu, která je 18 litrů, jak už název napovídá.

Už pohled na papírové štítky prozradí, na co se u Evocu můžeme těšit.

Usazení batohu na těle

Nejdříve se podívejme na prvky, které jsou v kontaktu s tělem a závisí na nich kvalita usazení batohu. Zádová část je tvořena poměrně zajímavě bodovými “kontaktními polštářky” s pěnového materiálu a prodyšné síťky. Polštářky oddalují vyztuženou zádovou část od těla a umožňují proudění vzduchu. Tento systém odvětrání předčil moje očekávání a funguje opravdu solidně. Samozřejmě nedosahuje úrovně odvětrání modelů s předepnutou síťkou (Osprey Syncro), které však oddalují náklad od těla, což má negativní vliv na stabilitu batohu na zádech. Odvětrání ale funguje lépe než například u Osprey Viper, který se naopak snaží dostat náklad co nejblíže tělu. Ohledně pohodlí a stability usazení nelze mít námitek, a to jak při použití při cyklistice, tak překvapivě i při turistice.

Specifický zádový systém, který větrá lépe, než by se na první pohled mohlo zdát.
Prvkem, který má bezpochyby velký vliv na zmíněný komfort nošení, je plovoucí uchycení ramenních popruhů realizované pomocí kovových spon, které u Evocu nazvali Brace Link. Díky těmto sponám nejsou ramenní popruhy pevně spojeny se zádovou částí, ale je umožněn jejich pohyb v bočním směru, což zajišťuje perfektní přizpůsobení rozdílné šířce ramen od útlé dívčiny až po statného chlapa. Samotné popruhy mají otvory pro lepší odvětrání a nejsou nijak výrazně polstrované, což ale naštěstí nemá negativní dopad na pohodlí.

Spona Brace Link - jeden z prvků podílejících se na celkovém komfortu batohu.Ramenní popruhy s odvětráním.

Dalším prvkem přispívajícím k pohodlí je pružný a prodyšný bederní pás v kombinaci s až neobvykle širokou přezkou. Nečekejte velkou pružnost ve stylu gumiček do vlasů, ale pohyb možný pouze v rámci milimetrů. Jednoduše řečeno, pokud si dáte velký oběd, bederák nemusíte povolovat, a přesto vás nebude tlačit. U bederního popruhu bych zmínil ještě jednu věc důležitou zejména pro vyšší postavy. Evoc Stage 18 je jedním z hrstky batohů střední velikosti, kde při svých 188 cm mám bederák plus minus v místech, kde by měl být, a ne nad pupkem.

Bederní popruh je odvětraný, pružný a s nezvykle velkou přezkou.

Členění kapes batohu

Všemožných kapsiček je na batohu opravdu hodně. Celkově máme dvě hlavní kapsy, přičemž jedna je zamýšlena pro umístění hydratačního vaku a je dle toho vybavena poutkem pro uchycení vaku a průchodkou pro hadici. Při použití vaku mě překvapilo, že ani v parném létě nebyl jeho obsah nadměrně zahříván teplotou těla, jak známe z některých batohů. Bude to pravděpodobně díky pevné, ale ohebné plastové desce vyztužující zádovou část, která teplo sálající ze zad odstíní. Bohužel pitný vak není při koupi batohu přibalen, musíte použít některý ze stávajících či si dokoupit originál, který Evoc nabízí mezi příslušenstvím. V mém případě jsem používal osvědčený vak Osprey o objemu 3 l, který se do kapsy vešel zcela bez problémů.

Kapsa nejblíže zad pojme bez problémů vak o objemu 3 l.
U nejobjemnější hlavní kapsy je velice příjemnou vlastností možnost rozepnutí od shora až dolů pomoci zipu se dvěma jezdci. Oproti klasickému způsobu rozepnutí pouze horní poloviny batohu tak vkládání, a především vytahování obsahu získává úplně novou dimenzi. Potřebujete vytáhnout čelovku či nepromokavou bundu umístěnou úplně dole pod všemi dalšími věcmi? Není problém, prostě si pomocí jezdců uděláte otvor pouze ve spodní části, žádné přehrabování se celým obsahem batohu. Ze začátku mi to přišlo jako zbytečnost, ale je to prudce návyková věc.

Hlavní kapsa umožňuje rozepnutí odspodu až nahoru.
První z menších kapes se nachází nahoře čelní strany batohu. Uvnitř jsou pomocí pružné síťoviny vytvořeny další dvě menší kapsičky. Zvláštností kapsičky je jemná textilie s drobným chloupkem, která by měla zamezovat poškrábání vložených věcí. Kapsa si tak přímo říká pro vložení brýlí či telefonu. Vejdou se do ní i dnešní telefony ne zrovna malé velikosti.

Horní kapsa a její členění.
Pod horní kapsou se nachází další kapsa, která je větší a netradičně řešena. Otevírá se totiž pomoci dvojice zipů, které jsou vzájemně spojeny jakýmsi poutkem. Nabízí se tedy dva způsoby otevření kapsy. Prvním způsobem je zatažení za poutko, čímž uvedete do pohybu oba zipy a kapsu zcela otevřete, odepnutá chlopeň zůstane viset pouze na své spodní straně. Druhým možným způsobem otevření je zatažení za jeden ze zipů, zpřístupníte si tak levou či pravou stranu kapsy. Proti samovolnému otevření je v horní části kapsa zajištěna skrytým suchým zipem. Uvnitř kapsy pak najdete členění na dalších pět přihrádek a jedna velká kapsa se zipem se nachází na vnitřní straně chlopně. Tato kapsa otevíraná dvojicí zipů pojme opravdu hodně věcí, čím vším ji naplníte, záleží už jen na vaší představivosti.

Větší kapsu můžete otevřít celou......nebo jen z jedné strany.

Další dvě malé síťované kapsičky, v tomto případě už otevřené bez zipu, se nacházejí klasicky po obou bocích spodní části batohu. V mém případě to je tradiční čestné místo pro papírové kapesníčky a lankový zámek. Ryze praktickou záležitostí je pak malá kapsička na zip umístěná na pravé straně u síťované kapsy. Je pohodlně dostupná i s batohem nasazeným na zádech a oblíbil jsem si ji pro umístění klíčů. Bohužel je opravdu malá a nevejde se do ní například telefon, který by byl po ruce na rychlé momentky a přitom dostatečně chráněn.

Malá kapsička na zip je pohodlně dostupná i při nasazeném batohu.

Vychytávky a detaily

Evoc Stage 18 od konkurence odlišuje poměrně velké množství vychytávek a promyšlených detailů. Je vidět, že při konstrukci batohu návrháři opravdu zapojili hlavu, a detaily jsou provedeny až mimořádně účelně. Pokud máte rádi více či méně smysluplné blbůstky, pak budete přímo nadšeni.

Na Stage 18 bez problému upnete přilbu. A to nejen klasickou XC/silniční přilbu, ale rovněž integrálku. Pro klasickou přilbu je určena pružná síťka, kterou vytáhnete ze spodní části baťůžku po odepnutí skrytého suchého zipu, na který upozorňuje štítek Helmet Carry. Zajištění pak probíhá zaháknutím plastových háčků do oček pod horní kapsou batohu, popruhy se samozřejmě dají utáhnout dle libosti. U této síťky si dovolím jednu malou výtku - síťka je v batohu pevně přišita a nedá se odepnout, což je škoda, protože já osobně ji vůbec nevyužívám a mohla by uvolnit kousek místa.

Možnost uchycení XC helmy pod síťku.
Integrálka se pak upíná za chránič brady pomocí dvou délkově nastavitelných popruhů s přezkou ukrytých v kapse jištěné suchým zipem pod horní kapsou (opět vás navede štítek Helmet Carry). Jednoduché, ale účelné. Integrálku nepoužívám, ale pro tyto popruhy jsem našel náhradní využití při turistice. V kombinaci se stahovacími popruhy dole po bocích batohu do nich zcela bez problému uchytíte trekové hole. Věřím, že v zimě stejně dobře poslouží pro uchycení sněžnic.

Integrálku uchytíte pomocí dvou popruhů za chránič brady.
Možností upnutí všech druhů helem ale nekončíme a přesuneme se na dno batohu, kde spolu sdílí jednu kapsu na polovinu rozdělenou textilní přepážkou dva prvky - pláštěnka a další popruhy. Popruhy jsou opět délkově nastavitelné, pomocí kovových háčků se zachytí do ok umístěných o něco výše na batohu. Výrobce jejich využití zamýšlel pro uchycení holenních chráničů, ale využití se opět meze nekladou. Lze pomocí nich uchytit třeba i bundu, která se do batohu už nevešla, ale popruhy jsou dostatečně dlouhé dokonce i pro uchycení klasické pěnové karimatky. Všimněte si krásného detailu v podobě řešení překrytí rozepnuté kapsy bránícímu vypadnutí pláštěnky při vytažených popruzích.

Kapsa na dně batohu skrývající pláštěnku a popruhy pro uchycení holenních chráničů.Popruhy jsou dostatečně dlouhé, lze pomocí nich uchytit i pěnovou karimatku.

Jak už bylo zmíněno v odstavečku výše, batoh obsahuje i pláštěnku sídlící v kapse na dně batohu. Barva pláštěnky závisí na zvolené barevné kombinaci batohu a na batohu pěkně sedí, neshrnuje se. Potisk na pláštěnce se zdá být černý, ale po osvícení je naštěstí reflexní. V případě pouze lehkého deštíku batoh disponuje DWR úpravou, která jeho obsah dostatečně ochrání před navlhnutím.

Kapsa na dně batohu je členěna na dvě poloviny - část pro pláštěnku a část pro popruhy.Barva pláštěnky závisí na barvě batohu, potisk je reflexní.

Po otevření hlavní kapsy na vás vykoukne hned několik příjemných detailů. Prvním z nich je síťovaná kapsa s vlastním zipem, ideální pro umístění peněženky. Uvnitř této síťované kapsy se nachází plastová karabina. Pod síťovanou kapsou na vás pak čeká políčko, kam si můžete vepsat své jméno hrdého majitele a kontaktní údaje. Praktické využití sice moc nevidím, ale ta možnost tu prostě je.

Síťovaná kapsa s karabinou v horní části hlavního prostoru batohu.Batoh si můžete i podepsat.

Na odklopené části hlavní kapsy pak najdete nouzová telefonní čísla a další základní údaje pro případ, že budete potřebovat pomoc záchranářů. Pevně doufám, že tuto tabulku nebude muset nikdo využít v praxi.

Informace z tohoto přišitého štítku snad nikdo nebude potřebovat využít.
Uprostřed horní části zádové části se pak nachází průchodka pro hadičku pitného vaku a můžete si zvolit, zda ji povedete po levém či pravém ramenním popruhu, očka pro provlečení hadičky jsou na obou popruzích. Praktickým detailem pak je plastová úchytka na hrudním popruhu, která zafixuje hadičku v pozici a ta nevisí volně do prostoru. Řešení to je sice funkční, ale příjemnější je pro mě magnetické uchycení u náustku, které používá Osprey.

Průchodka pro hadičku pitného vaku se nachází uprostřed vršku zádové části, hadičku můžete vést po levém i pravém ramenním popruhu.Součástí hrudního popruhu je i plastový klip pro uchycení hadičky.

Na závěr této kapitoly jen drobná poznámka - na předchozích fotkách si všimněte řešení uchycení volných konců všemožných popruhů. Pokud nikde nic nevidíte viset, díváte se naprosto správně. To je jedna z věcí, která mi na Evocu učarovala asi nejvíce. Naprosto čistý vzhled a velice praktické řešení, kdy z batohu nic volně nevisí a nevlaje. A to ať už se bavíme o ramenních či bočních popruzích, bederáku, popruzích pro chrániče či helmy, všechno má své skryté místo nebo pružné očko pro uchycení volného konce.

Závěrečné zhodnocení

Jak už jsem psal v úvodu, nehledal jsem vyloženě jednoúčelový batoh, ale naopak batoh možná až moc univerzální. Chtěl jsem ho používat na cyklistiku, na turistiku a na přepravu notebooku. Všechny tyto úkoly Evoc Stage 18 zastane až překvapivě bravurně. Nejen díky sponě Brace Link batoh perfektně sedí jak v cyklistickém posedu za řidítky, tak i při běžné chůzi. Při turistickém použití pak oceníte i množství skrytých popruhů, které poslouží nejen k uchycení turistických holí. Zaplesají rovněž vyšší postavy, protože díky celkové délce batohu je bederní popruh ve správných místech, což u batohů tohoto objemu ani zdaleka nebývá pravidlem.


Stage 18 využijete nejen při cyklistice, ale zcela bez problémů i při turistice.
Zejména při cyklistice pak oceníte nízkou tloušťku naplněného batohu i to, že drží svůj tvar a po naložení se nezdeformuje do podoby hrušky. Další plusový bod Evoc dostává za to, že i když do něj vložíte plný třílitrový pitný vak a batoh naplníte k prasknutí, tak se nevyboulí zádová část a batoh stále skvěle sedí na zádech. Při dojíždění do práce zase oceníte, že Evoc pojme větší 15,4” notebook (sice těsně, ale vejde se) včetně civilního oblečení a dalších drobností. Celkově se do batohu vejde více věcí, než by se na první pohled mohlo zdát, za což vděčíme i praktickému hranatému tvaru batohu.

Do batohu se těsně vejde i větší 15,4” notebook…...a můžete přidat i civilní oblečení, větrovku a další drobnosti. Byť to z fotky nevypadá, do batohu se vejdou.

Negativa se na tomto batohu hledají opravdu obtížně. Určitě bych ale snesl více reflexních prvků. Jediným reflexním místem je úchyt na blikačku v zadní části batohu a to mi připadá opravdu málo. Přitom by ke zlepšení situace stačilo málo, například nápisy na popruzích batohu udělat reflexním potiskem, pak by byl člověk ve tmě lépe viditelný i z přední strany. Ocenil bych taky vyjímatelnou síťku pro uchycení přilby, osobně tento prvek vůbec nevyužívám a zbytečně zabírá v batohu místo a přidává pár gramů hmotnosti. Vzhledem k vyšší ceně (v době psaní recenze se pohybovala kolem 3300 Kč) nepotěší absence hydratačního vaku v balení, musíte si ho dokoupit zvlášť. Ale v celkovém pohledu je Evoc Stage 18 do detailů nejvíce propracovaný batoh, který mi kdy prošel rukama. A jsem přesvědčen o tom, že pokud si pořídíte Stage 18 nebo jeho menší bratříčky (Stage 12, Stage 6), určitě nebudete ani přes vyšší cenu koupě litovat.

Klady:

  • perfektní zpracování
  • propracovanost detailů
  • všechny popruhy schované či uchycené, nikde nic nevisí a nevlaje
  • komfort usazení na zádech
  • batoh drží svůj tvar i po naplnění
  • dostatečná délka batohu i pro vyšší postavy
  • univerzálnost využití

Zápory:

  • málo reflexních prvků
  • není přibalen hydratační vak
  • síťka pro uchycení helmy by mohla být vyjímatelná
  • vyšší cena
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Větu “venku je zima, pořádně se obleč” slýcháme už od dětství asi všichni. A samozřejmě je to pravda. Nikdo se nechce vracet domů promrzlý.
Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Zimní cyklistické oblečení je pro ježdění v nižších teplotách nezbytnost. Pokud nechcete mrznout, jsou zimní kalhoty a bunda kousky výbavy, do kterých se určitě vyplatí investovat. Jak se osvědčila Alé Riparo R-EV1?
Test: Cyklokraťasy CRAFT ADV Offroad vs. CRAFT PRO Gravel Bib

Test: Cyklokraťasy CRAFT ADV Offroad vs. CRAFT PRO Gravel Bib

Výběr cyklokraťasů může být pro vaše vyjížďky poměrně zásadní. Jak si v testu vedly dva velmi odlišné modely švédského Craftu?
keyboard_arrow_up