Test: Selle San Marco Shortfit 2.0 Racing Wide - italská klasika v moderním pojetí

Test: Selle San Marco Shortfit 2.0 Racing Wide - italská klasika v moderním pojetí

Když se řekne Selle San Marco, spoustě z nás se vybaví barevně divoká sedla z devadesátých let s logem tohoto výrobce vyšitým či natištěným takřka přes celou plochu sedla. Doba pokročila, design se změnil, ale zůstala zachována kvalita sedel Selle San Marco?

Selle San Marco Shortfit 2.0 Racing Wide

Na toto a spoustu jiného se podíváme v testu sedla Selle San Marco Shortfit 2.0 Racing v širší variantě Wide.

Základní představení Selle San Marco a jejich sedel


Jak už bylo zmíněno, značka Selle San Marco se řadí mezi dlouhodobé stálice v odvětví výroby cyklistických sedel. Její počátky sahají až do roku 1930, kdy se v malém městečku Rossano Veneto v severovýchodní Itálii rozhodl Luigi Girardi prodloužit životnost sedel výrobou potahu ze starých vojenských kožených kabátů. Tímto nenápadným počinem byla založena společnost, jejíž sedla jsme mohli vidět na kolech světových šampionů, vítězů Giro d´Italia i Tour de France. Mimo jiné si sedla Selle San Marco oblíbily i význačné postavy světové cyklistiky, zmiňme například jména Greg LeMond, Mario Cipollini, Tom Boonen či Lance Armstrong.

Sedlo Selle San Marco Concor na kole Lance Armstronga z roku 2009 zdroj: cyclingnews.com

V současné době má značka v nabídce velké množství sedel, a navíc každé ze sedel je k dostání hned v několika verzích. Členění jednotlivých verzí sedel je sice obsáhlé, ale prolíná se skrz celou nabídku výrobce a u každého modelu sedla je totožné. Pro lepší přehlednost si toto členění krátce shrňme v pořadí od nejlevnější po nejdražší variantu:

  • SPORT - základní ekonomická varianta s ližinami z oceli,
  • DYNAMIC - skořepina obohacena karbonem a ližiny z manganové oceli.
  • RACING - skořepina obohacena karbonem, ližiny z materiálu XSiLiTE (kombinace materiálů, mimo jiné s příměsí titanu a křemíku).
    .
  • CARBON FX - nejvyšší provedení se skořepinou obohacenou karbonem a karbonovými ližinami.
  • SUPERLEGGERA - výjimečná ručně vyráběná sedla s celokarbonovou skořepinou a karbonovými ližinami.


Dále se sedla člení dle šířky na užší Narrow a širší Wide. A aby to nebylo tak jednoduché, vstupují do hry více polstrované varianty Comfort a Supercomfort. Varianta Comfort je vyrobená na základu sedel DYNAMIC a přidává vyšší vrstvu tlumící pěny Biofoam. Varianta Supercomfort je pak vyrobená na základě modelu RACING, a navíc přidává tlumící gelové polstrování.

Rozklíčování vlastností testovaného modelu Shortfit 2.0 Racing Wide je nyní už jednoduché - jedná se o druhou nejlepší variantu ve větší šířce. Číslovka 2.0 pak u tohoto modelu značí druhou generaci, která byla vyladěna dle názorů a zkušeností uživatelů staršího modelu sedla Shortfit.

Testu jsem podrobil širší variantu oblíbeného sedla.

Selle San Marco Shortfit 2.0 Racing Wide na vlastní kůži


Po troše teorie se pojďme podívat na sedlo reálně a na skutečné poznatky z jízdy. Sedlo dostanete připnuté na papírové kartě a zabalené v igelitovém sáčku. Je to styl balení, který nenadchne nápaditostí, ale naopak ani neurazí, například kvůli možnosti zašpinění či mechanického poškození během převozu do prodejny.

Balení nenadchne, ale ani neurazí.

Zpracování bych hodnotil jako nadprůměrně dobré, ne však špičkové. Výtku bych měl například k ostré neopracované stopě po dělící rovině lisovací formy plastového výlisku, kterou můžete nahmatat po obvodu otvoru sedla. Po vnějším obvodu jsou zase viditelné nepatrné stopy lepidla, ale tohle už je opravdový detail. Že se jedná o vyšší třídu sedla, je patrné z pohledu na jeho spodní stranu, kde nenaleznete žádné stopy po upevnění povlaku sedla v podobě kovových sponek či prostého přilepení okraje sedla. Vše je elegantně schováno pod krycí plastovou skořepinou s příměsí uhlíkových prvků. Když k tomu připočteme elegantní vzhled v populárním “stealth” stylu (lesklé černé nápisy v černém matném okolí), tak sedlo na pohled i mechanickým zpracováním působí opravdu pěkně.

Už z názvu vyplývá, že se jedná o aktuálně moderní zkrácenou variantu sedla, která nemá tak dlouhou špičku sedla. Sedlo má celkovou délku 255 mm. Osobně jsem nebyl moc velkým fanouškem těchto variant, protože sezení na špičce využívám poměrně často v prudkých výjezdech, a na žádném z předchozích vyzkoušených zkrácených sedel jsem se při tomto specifickém posedu necítil dobře. Toto sedlo však můj názor změnilo, protože špička je nepatrně odlišně tvarovaná než například u oblíbeného Specialized Power či u Selle Italia Model X a nečinilo mi problém se na ni přesunout. Ale ten kousek šoupnutí se dopředu stále chyběl, ne že ne.

Shortfit 2.0 se řadí mezi sedla se zkrácenou špičkou, jeho délka je 255 mm.

Šířka sedla v testované širší variantě Wide byla na základě ohlasů uživatelů zvětšena na 155 mm což mi osobně vyhovuje. Mám vyzkoušeno, že tato širší sedla mi prostě sedí a u tohoto sedla tomu nebylo jinak. Někomu se už od pohledu může ta velká šířka příčit, ale jsem zvyklý na dříve testovaný 170 mm široký Brooks C17 a v porovnání s ním mi přišel Shortfit 2.0 vyloženě titěrný.

Testovaná byla širší varianta se šířkou 155 mm.

Vzhledem k poměrně velké šířce mě mile překvapila hmotnost sedla. Dle výrobce by hmotnost měla být 215 g +/-5 %. Reálně jsem navážil 202 g, takže se jsem se dostal dokonce pod spodní hranici deklarovanou výrobcem. Když nad tím tak uvažuju, vrtá mi hlavou, zda by tento příjemný fakt mohl být oprávněným důvodem pro reklamaci…

Hmotnost testovaného sedla byla dokonce nižší, než kolik udává tolerance výrobce.

Ližiny sedla jsou vyrobeny z materiálu XSiLiTE, což je obchodní označení kombinace materiálů obsahujících mimo jiné titan a křemík, základem je však ušlechtilá nerezová ocel. Bohužel nemám srovnání se základní variantou ocelových ližin a netroufám si tedy odhadovat, jak moc ližiny XSiLiTe přispívají k pohodlí sedla či jaký mají podíl na celkové hmotnosti. V každém případě povrchová úprava s nádechem do hnědé barvy je na pohled líbivá.

Ližiny XSiLiTE jsou opatřeny neobvyklou povrchovou úpravou s nádechem hnědé barvy.

Kapitolou samou pro sebe je tvarování sedla, které je poměrně výrazné ve všech osách. Ani v jedné z os si sedlo nedrží rovný tvar, vždy je nějak prohnuté. Nejedná se tedy o žádné prkno, ale naopak o výrazně profilovaný kousek. Při pohledu zezadu, resp. zepředu lze vidět výrazné klenutí sedla, které je podpořeno opravdu velkým středovým otvorem. Odlehčení středové části prostupuje po celé délce sedla až na jeho špičku.

Sedlo je výrazně klenuté s velkým středovým otvorem.

Při bočním pohledu sedlo tvoří jakousi vlnu, pomocí které je člověk tak nějak automaticky usazen na ta správná místa. Jsem přesvědčen o tom, že jedna skupina lidí bude tenhle tvar zbožňovat, druhá skupina ho bude nenávidět. Já osobně se řadím do té první skupiny. Trochu obtížnější je v důsledku tohoto tvarování nastavení sklonu sedla. Při prvotním nastavení jsem se řídil radou výrobce a sedlo pomocí vodováhy srovnal tak, ať je v rovině pouze špička a zadní část se výrazně zvedá. Po pár kilometrech jízdy jsem ale zjistil, že tohle nastavení mi nevyhovuje, protože sjíždím ze sedla směrem dopředu. Po několika dalších drobných změnách ve sklonu jsem se dopracoval až na nastavení, které můžete vidět na fotce níže. Doma jsem opět pomocí vodováhy zjistil, že když ji položím na celé sedlo, ne pouze na špičku, tak tak mi bublina ukazuje v podstatě rovinu.

Při bočním pohledu a v porovnání s trubkami v pozadí vynikne profilování sedla.

Pocity během jízdy se nebudu příliš zaobírat, protože, jak všichni víme, sedlo je výrazně individuální věc a sto lidem bude vyhovovat sto různých sedel. Nicméně na sedle jsem najezdil několik stovek kilometrů a osobně ho pro mé pozadí hodnotím jako vyhovující. Prvních pár kilometrů sice není nijak extra pohodlné, pravděpodobně i v důsledku spíše tvrdšího polstrování a hodně tuhé skořepině, ale při delších jízdách jsem necítil žádné bolesti. Ani při jízdě více dnů po sobě jsem nezažil takový ten známý pocit, že sednete na kolo a okamžitě pocítíte, na kterých místech zadnice jste seděli včera. U velkých středových otvorů na sedlech mívám občas problém, že cítím jejich hrany, ale u tohoto sedla jsem nic takového nezaznamenal. Pokud jsem už něco cítil, pak to byly vnější okraje sedla.

Svým tvarem mi Selle San Marco Shortfit 2.0 Racing Wide vyhovovalo.

Klady:


  • Kvalita zpracování.
  • Příznivá hmotnost.
  • Elegantní vzhled.
  • Pro mě osobně výrazné tvarování sedla.


Zápory:


  • Pouhé detaily - malé zbytky lepidla po vnějším obvodu, ostrá stopa po výrobním procesu patrná ve středovém otvoru


Závěr


Celkové hodnocení sedel je vždy složité, protože každému sedí něco jiného. Osobně mi testované Selle San Marco vyhovovalo, ale snesl bych o něco větší pohodlí. S tím by mi mohla pomoci více polstrovaná verze Supercomfort s gelovými polštářky. Chce si to rovněž trošku více vyhrát s nastavením sklonu sedla, protože sklon má až překvapivě velký vliv na to, jak se člověku zdá být sedlo pohodlné. Dle výrobce by sedlo mělo být vhodné pro muže i ženy a použitelné na takřka všechny druhy cyklistiky, od silniční přes gravel až po MTB. Na MTB bych ho ale pravděpodobně příliš nedoporučil z důvodu chybějící ochrany boků, při pádu by snadno mohlo dojít k poškození povlaku. Celkově se jedná o relativně lehké a kvalitně zpracované sedlo. Marně přemýšlím nad tím, jakou větší vadu bych mohl sedlu vytknout, a opravdu mě nic nenapadá. Když už jsem na něco přišel, tak se jednalo o detaily - ostrá stopa dělící roviny formy ve středovém otvoru sedla a malé zbytky lepidla po vnějším obvodu. Spíše otázkou než výtkou je pak označení na ližinách sedla, jedná se o titanovou slitinu či nerez? Cena sedla se u dovozce Sport Import pohybuje kolem 4000 Kč a za tuto cenu získáte kvalitně zpracované sedlo od společnosti s dlouhou historií vepsanou i do světových závodů. Pokud máte rádi výrazněji tvarovaná sedla, pak by Selle San Marco Shortfit 2.0 určitě nemělo uniknout vaší pozornosti.

Test sedla Selle San Marco Shortfit 2.0 Racin Wide vznikl díky spolupráci se shopem MTBIKER, kde si můžete vybrat z více než 500 různých sedel. Nakupováním v obchodě MTBIKER podporujete redakční tvorbu, proto pokud se vám obsah líbí, budeme rádi, když nás nákupem podpoříte v rozvoji.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ (Jiří Štůsek)
Líbí se Ti tento článek? thumb_up0thumb_down report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Momentálně se tu nenachází žádný komentář. Můžeš být první.

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Test: Cyklobunda CRAFT ADV Hydro Lumen - září i bez slunce

Test: Cyklobunda CRAFT ADV Hydro Lumen - září i bez slunce

Ráno venku mrzne, ale odpoledne by se dalo opalovat. Co si vzít na sebe, abych se neupekl, nebo naopak nepromrzl? Také v podzimních měsících řešíte tuto otázku?
Zadní světlo RAVEMEN TR300 - nekompromisní výkon

Zadní světlo RAVEMEN TR300 - nekompromisní výkon

Tohle monstrum v kompaktním balení nabídne nízkou váhu, velký výkon a dobrou výdrž. Díky tomu jsem měl mnohem větší pocit bezpečí než kdykoliv předtím.
Přední světlo RAVEMEN PR1200 - když jedna čočka nestačí

Přední světlo RAVEMEN PR1200 - když jedna čočka nestačí

Hledáte světlo na ranní dojíždění do práce, noční vyjížďky, nebo snad na nějaký maraton? Do seznamu kandidátů pak určitě zařaďte RAVEMEN PR1200. Tenhle kousek totiž předvede solidní výkon za přiměřenou cenu.
keyboard_arrow_up