Test: Basama Sakpak Handle Barel - brašnička na přání

Test: Basama Sakpak Handle Barel - brašnička na přání

Brašničky v podobě válce pod řidítka v různé velikosti můžete na cestách potkat čím dál častěji. Od malých válečků na silničních kolech až po největší válce na bikepackingových speciálech. Dneska si představíme brašničku z českých luhů a hájů od společnosti Basama Bikepack, která se oproti konkurenci pyšní jedním trumfem. A tím trumfem je možnost zakázkové výroby přesně na míru. Kolik jiných výrobců toto svým zákazníkům nabídne?

Basama Sakpak Handle Barel v provedení na míru.

Trnitá cesta k vyhovujícímu řešení


Pro spoustu lidí je brašnička na řidítkách vyloženě odpuzujícím prvkem, ale i přesto obliba tohoto typu úložného prostoru mezi cyklisty všech druhů stoupá. A důvod je jednoduchý - uložené věci máte přímo po ruce i během jízdy a válcový tvar je až překvapivě praktický a pojme nečekané množství obsahu.

Moje cesta k tomuto typu brašničky nebyla úplně jednoduchá. Naprosto přesně jsem věděl, co od takové brašničky očekávám a jak by měla vypadat. Jak z hlediska vzhledu, tak především i z hlediska konstrukčního. A to se paradoxně ukázalo jako kámen úrazu. Strávil jsem hodiny hledáním vhodného typu brašničky, která by splňovala moje požadavky, ale žádnou odpovídající jsem nenašel. Buď byla moc velká, nebo byla moc malá, měla špatnou orientaci zipu nebo chyběly reflexní prvky, neměla vnitřní členění nebo byla členěná až příliš. Prostě jsem nabyl dojmu, že na trhu neexistuje brašnička vyloženě dle mých představ. A když už jsem našel jednu, která by z 90 % splňovala moje požadavky, musel bych si ji nechat poslat z USA za cenu dopravy vyšší, než je cena samotné brašničky. A to nepočítám celní řízení a poplatky. Tudy cesta nevede. Na dalšího výrobce s relativně vyhovující brašničkou jsem narazil v Ukrajině, ten ale bohužel měl aktuálně naplněny kapacity šitím pouzder na puškové zásobníky a nosičů na granáty…

Víceméně náhodou jsem narazil i na českou společnost Basama Bikepacking, která má v nabídce typ brašničky, která by splňovala aspoň část mých požadavků. Bohužel nikde jsem nenašel informace o vnitřním členění. Položil jsem tedy dotaz v jedné z českých gravelových skupin na Facebooku, kde jsem předpokládal, že by se mohl najít některý z majitelů této konkrétní brašničky. A v tuto chvíli věci nabraly překvapivě rychlý a pro mě až nečekaný spád.

Během několika okamžiků mě kontaktoval Martin Zelingr, majitel společnosti Basama Bikepacking. Zpráva od Martina zněla nějak takto: “V brašně uděláme hromady kapsiček, oček, karabinek a jinejch udělátek. Stačí se domluvit a není problém cokoliv doplnit.” Na tento nabídnutý prst jsem zareagoval vtažením celé ruky a nechal si brašničku vyrobit vyloženě dle sebe - oproti sériovému provedení jsem chtěl brašničku s průměrem o 2 cm menším, do vnitřního prostoru přibyla jedna kapsa a jedna širší pruženka (pokud někdo tento pojem z oblasti galanterie neznáte, jedná se o “gumu”, kterou najdete třeba kolem pasu v teplácích) a samozřejmě jsem nepohrdl ani možností volby materiálů a barevné kombinace brašničky. Třešničkou na dortu pak už byla jen volba barvy přišitého loga výrobce. Všechno toto bylo sjednáno doslova během několika minut pomocí zpráv přes Messenger.

Moje oblíbené provedení štítku výrobce - samolepka. Nepodstatný detail, který potěší.

Příjemným překvapením pro mě byla i cena za tuto “lehce” poladěnou brašničku - plus 200 Kč oproti sériovému provedení, celkově tedy 1650 Kč. Nebylo nad čím váhat, domluveno. Druhým příjemným překvapením byla rychlost výroby - v pátek odpoledne mě Martin poprvé kontaktoval, v úterý zpráva, že je hotovo, a ve středu byla brašnička u mě. Co víc by si člověk mohl přát?

Zpracování, konstrukce a využitelnost


Začnu zpracováním, to bude velice krátký odstaveček. Jedním slovem řečeno, zpracování je díky kompletně ruční výrobě na Vysočině špičkové. Vždycky se na testovaných věcech snažím najít nějakou sebemenší vadu, kterou bych mohl vytknout, ale u této brašničky se mi to nepodařilo. Dokonce se mi nepodařilo najít ani opravdové detaily například v podobě strojově zakončených švů, u kterých tradičně čouhá nějaký ten milimetr volné niti, prostě nic. Brašnička celkově je ušita perfektně a už na první pohled ve budí dojem, že s vámi vydrží dlouhá léta a nerozpadne se po pár stovkách kilometrů. Takže za zpracování dávám jedničku s hvězdičkou.

Švy působí takřka nesmrtelným dojmem a už na pohled dávají tušit, že se jen tak nerozpářou.

U konstrukce brašničky bych vyzvedl jeden důležitý fakt, který ani zdaleka nebývá pravidlem a pro mě byl při výběru důležitý. Brašnička má vyztužené tělo a drží tedy tvar sama o sobě, i když je prázdná. Nemáte tedy na řidítkách pověšený nějaký patvar připomínající visící sáček. Jinými slovy brašnička má stále stejný tvar, ať už je prázdná, naplněná z poloviny, nebo narvaná k prasknutí.

Brašnička si díky vnitřnímu vyztužení drží tvar i v případě, kdy je úplně prázdná.

Brašnička je ušita ze značkových a osvědčených voděodolných materiálů, v mém případě to byla kombinace materiálů Betexin a X-Pac. Samotné voděodolné materiály bez voděodolného zipu nedávají příliš smysl, ale i přesto se s touto kombinací často setkáme. U Basamy tomu tak naštěstí není a ke vstupu do brašničky je použit voděodolný zip, a to dokonce od známého výrobce YKK, díky čemuž lze očekávat jeho dlouholetou funkčnost a spolehlivost. Pro zvýšení voděodolnosti je použit i domeček pro jezdec zipu, což je opět osvědčené a fungující řešení. Kromě této vlastnosti zastává domeček ještě jednu funkci - pokud vás během jízdy mimo hladký povrch obtěžuje nenápadné cinkání poskakujícího tahu zipu, stačí jezdec pořádně dotlačit do domečku a rázem je klid.

Použitý zip je od osvědčeného výrobce YKK, kritické místo pro průnik vody je chráněno domečkem pro jezdec zipu.

Z vnější strany zaujme mimo jiné výrazný reflexní pruh (za mě důležitá a užitečná věc) a našité gumové logo výrobce, které jsem si vybral v tyrkysové barvě. Po obou bocích brašničky pak najdete dvě malé síťované kapsy. Osobně sice nejsem velkým fanouškem vnějších kapes, ať už na brašničkách, nebo třeba na batohu, ale tyto velice dobře posloužily jako odložiště obalů od tyčinek spotřebovaných během vyjížděk. Po bocích brašničky si můžete všimnout ještě dvou malých oček. Jejich význam je ryze praktický - pokud se vzdalujete od kola a chcete si vzít brašničkou s sebou, můžete do těchto oček nacvaknou popruh a brašničku můžete nést zavěšenou třeba přes rameno.

Vnější síťované kapsičky jsou po obou stranách brašničky.


Na řidítka je brašnička uchycena pomocí dvou popruhů, k jejichž zajištění slouží plastové spony s aretací. Z mého pohledu je toto řešení lepší než klasické trojzubcové přezky, protože spona je rozměrově kompaktnější a u tohoto způsobu využití není ani problém s pevností spojení. Uchycovací popruhy nejsou na brašničku našity napevno, ale jejich umístění si můžete zvolit celkem ze sedmi pozic. Je to praktický detail, který může ušetřit zklamání z kolidujícího popruhu a dalšího prvku na řidítkách (tachometr, světlo, zvonek apod.).

Uchycující popruhy nejsou našity napevno, jejich pozici si můžete zvolit.

Na brašničce najdete ale i třetí popruh, tentokrát v podobě kulaté pruženky s brzdičkou. Tento popruh se obtáhne kolem hlavové trubky či krku vidlice a plní jisticí funkci. Díky němu drží brašnička na řidítkách opravdu stabilně a ani v terénu se ani nehne. Chování brašniček bez tohoto stabilizačního popruhu bylo v jedné diskuzi výstižně popsáno slovy “houpe se jako vajca v příliš volných trenkách”. I u tohoto popruhu si můžete vybrat jeho umístění v jedné ze dvou pozic.

Třetí, a neméně důležitý popruh, plnící stabilizační funkci v podobě pruženky s kulatým průřezem a brzdičkou.

Vnitřní prostor je proveden z kontrastní oranžové tkaniny. Díky této barvě máte o věcech uvnitř větší přehled, než kdyby daná tkanina byla černá. V běžné produkci uvnitř už nic dalšího nenajdete, ale na základě mého přání byla na jednu stranu přidaná obdobná síťovaná kapsa, jako je na vnější straně, a na druhý bok byla přidána širší pruženka. Pruženka pomůže zajisti například multiklíč, takže v poloprázdné brašničce nelítá, a vnitřní kapsičku využívám pro umístění klíčů od bytu.

Vnitřní kapsička byla přidána přesně dle mého přání.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, válcové brašničky ve svých útrobách poskytují až překvapivě mnoho místa. Opravdu se nemusíte bát, že by se vám dovnitř nevešly traťovky na celodenní výlet. Stejně tak nemusíte mít obavy, že byste dovnitř neuskladnili větrovku či neprofuk vestu a k tomu peněženku, telefon a pár tyčinek či náhradní termotriko. A v případě nouze se dovnitř pohodlně vejde 0,5 l bidon, čtyři tyčinky a ještě zbude místo na další drobnosti. Jednoduše řečeno na pohled brašnička nepůsobí nijak hrozivě velkým dojmem, ale přesto se do ní vejde kupa věci. A to ještě připomínám, že moje verze má průměr 10 cm, tedy o 2 cm méně než standardní varianta.

Občerstvení na celodenní a možná i delší výlet? Není problém, i do zmenšené Basamy se vejde bez problémů.Do útrob brašničky bez problémů zapluje i 0,5 l bidon a ještě kolem něj zbude dostatek místa například pro další občerstvení v podobě tyčinek.


Během samotné jízdy brašnička nijak nepřekáží ani neodskakuje. Na řidítkách je přichycena dostatečně pevně, jako velký pomocník v pohledu stability se ukázala být pruženka k uchycení kolem krku. Při pohledu ze sedla vás brašnička neobtěžuje svou velikostí ani po psychické stránce, prostě nikde nic nadbytečného nečouhá. Basamu jsem zkoušel jak na asfaltových cestách, tak na polňačkách a lesních cestách, ani na jednom z povrchů jsem se nesetkal s nějakým obtěžujícím pohybem brašničky.

Ani z pohledu jezdce brašnička nepůsobí velkým dojmem.

Klady:


  • Možnost výroby na míru
  • Špičková kvalita zpracování
  • Stabilita usazení na řidítkách
  • Překvapivě velký objem
  • Komunikace s výrobcem a rychlost výroby


Zápory:


  • Nenašel jsem


Závěrečné zhodnocení


Basama Sakpak Handle Barel je velice praktický doplněk kola. Nepůsobí jako pěst na oko, ale přesto do svých útrob pojme až překvapivě velké množství věcí, ať už se jedná o oblečení, nářadí či jídlo. Jako bonus jsou uložené věci jsou snadno dostupné i během jízdy. Pokud by se někdo bál o stabilitu brašničky na řidítkách, nemusí mít obavy, díky trojici popruhů brašnička visí opravdu stabilně, a ani při jízdě mimo silnice se ani nehne.

U výrobce Basama Bikepack však musím vyzdvihnout ještě další dvě věci, kterými se odlišuje od konkurence. Jednak je to možnost takřka neomezených úprav ve spojení s perfektní a rychlou komunikací. A druhou nestandardní věcí je ruční výroba na Vysočině, díky které brašnička potěší bezkompromisní kvalitou. A mnoho lidí taky zahřeje u srdce, že zakoupením výrobku této značky člověk podpořil přímo místní obyvatele a pracovní trh, nejen robota v čínské továrně. U testovaných věcí se vždy snažím najít nějaké prvky, které se mi nelíbí a mohl bych je ohodnotit záporně, ale byť jsem se snažil sebevíc, u této brašničky se mi to nepovedlo. Vzhledem k výše zmíněným faktům nemám sebemenší problém si sám před sebou obhájit cenu, která je oproti konkurenci o něco vyšší.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ (Jiří Štůsek)
Líbí se Ti tento článek? thumb_up0thumb_down report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Momentálně se tu nenachází žádný komentář. Můžeš být první.

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Vyměnil jsem silničku za gravel - první dojmy z Marin Headlands 1

Vyměnil jsem silničku za gravel - první dojmy z Marin Headlands 1

Gravel je v současné době populární, o tom žádná. Já, žiletkář, jsem tuhle kategorii dlouho obcházel velkým obloukem. Tvrdil jsem, že je to nesmysl, výkřik, zbytečnost a kdoví, co ještě. Nic nebylo dál od pravdy. Člověk se často změnám brání a vlastně ani nemá konkrétní důvod. To byl i můj případ. Teď je vše jinak.
Tip na výlet: Třeboňskem přes Rakousko do Kanady

Tip na výlet: Třeboňskem přes Rakousko do Kanady

Tentokrát se vypravíme na trochu delší silniční vyjížďku, při níž sice projedeme i turisticky exponovaná místa Třeboňska, jinak se ale budeme pohybovat po klidných silnicích bez provozu.
Test: CTM Specta - kvalita za dobré peníze

Test: CTM Specta - kvalita za dobré peníze

Slovenský výrobce CTM má ve své nabídce celkem sedm různých modelů cyklistických helem. Model Specta představený v roce 2022, s cenovkou cca 1300 Kč, se nabízí ve čtyřech barevných provedeních.
keyboard_arrow_up