Garmin Varia Radar - více než kdy jindy dává smysl

Garmin Varia Radar - více než kdy jindy dává smysl

Je zadní světlo v ceně kolem 4 tisíc obhajitelná investice? Nebo je to jen další tahák na peníze, protože přece za bezpečnost jsme ochotni zaplatit? A potřebuji, aby součástí světla byl radar?

Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik aut vás předjede na vaší klasické, řekněme padesátikilometrové vyjížďce po okresních cestách?

kolo s Garmin Varia RadaremGarmin Varia Radar


V případě, že radar zaznamená auto... rozbliká se... aby blížící se auto více upozornil.
Samozřejmě, že se to nedá obecně určit a záleží na čase, místě a tak dále, ale jen tak pro představu - já jsem na svém okruhu mezi obcemi po silnicích druhé a třetí třídy zjistil, že mě předjelo 189 aut. To je 189 potenciálních nebezpečí. Na dvousetkilometrové víkendové projížďce to pak bylo 377 aut. A co pak třeba takové proplétání milionovou Prahou.

Garmin Varia radar už tu s námi nějaký ten čas je, takže o něm bylo napsáno víceméně vše. Mnozí však toto zařízení dál přecházejí. Já jsem to dlouho neměl jinak. Říkal jsem si, že zadní světlo za (tehdy) 5 tisíc nepotřebuji a radar, tak bez toho se obejdu úplně.

Nebudu to nějak zbytečně protahovat. Když jsem zrovna potřeboval vyřešit zadní osvětlení, prostě jsem podlehl masírce z řad kamarádů a známých a pořídil jsem Garmin Varia Radar 515. A hned zkraje řeknu, že mi stačila první vyjížďka a měl jsem jasno, že to rozhodně nejsou vyhozené peníze. V článku najdete pouze jednu jedinou výhradu, avšak řešitelnou.



Svítí, bliká a komunikuje s námi


Ať to není zbytečně nafouklý článek o něčem, co bylo tisíckrát popsáno, vezmu to zrychleně. Co se týká světla, naprosto dostačující. Výkon i funkce. Maximum je 60 lumenů a nabízí 4 režimy (svícení, peloton, 2x blikání). Když jedu kratší trasu, řekněme 2-4 hodiny, zapínám svícení na nejnižší intenzitu. V tomto režimu by mělo vydržet až 6 hodin. Pokud jedu delší trasu a mám v plánu sedět v sedle více hodin, volím blikání z důvodu úspory. V tomto režimu výrobce udává až 16 hodin výdrž, což můžu potvrdit.

V případě, že radar zaznamená auto
Otočit se na zlomek vteřiny je v podstatě nereálné nebo minimálně nebezpečné.
(detekuje ho až na 140 m), rozbliká se (v režimu blikání změní interval), aby blížící se auto více upozornil.
S tím pak souvisí způsob, jakým nám dá vědět, že se k nám blíží auto. Tady máme hned několik možností. Můžeme radar spojit s cyklopočítačem Garmin nebo s hodinkami Garmin a radost mohou mít i ti, co o něm uvažují, ale nemají žádné zařízení od Garminu. Radar lze spojit i s chytrým telefonem.

Co se týče spojení s produkty Garmin, tam radar upozorňuje zvukem a vizuálně, kde rozlišuje tři barvy. Zelená je klid, oranžová - blíží se auto, červená - auto se blíží vysokou rychlostí. V případě hodinek ještě vibracemi, což shledávám jako nejlepší možný způsob. Když mi rychlost, provoz, cokoliv nedovoluje pustit řídítka nebo jen uhnout pohledem, díky vibracím vím, že se za mnou něco děje.

Při spojení s chytrým telefonem je cyklista upozorněn rovněž vizuálně i zvukem. Zvukové upozornění funguje dokonce i při zhaslém displeji, kdy aplikace běží na pozadí. To mi přijde taky fajn v případě, že si nechci vypráskat baterku na telefonu. Pro ty, kdo používají navigaci, konkrétně Locus Map, je od verze 4.14 možnost spojit radar přímo v aplikaci a využívat zobrazení při zapnuté navigaci.

Garmin Varia Radar mobilní aplikaceaplikace locus map


Elektromobilita roste a růst bude


A konečně se dostávám k bodu, který mě přiměl tento článek napsat. Totiž se stoupajícím množstvím elektroaut na silnicích dostává radar nový význam. Tato auta nejdou mnohdy téměř slyšet, ani když šlapu vyhlídkovým tempem.

...stejně jako nevyjedu bez helmy, do provozu nevyjedu bez radaru.
Velký přínos tak vidím například ve sjezdu, kdy následkem vysoké rychlosti může být téměř nulová slyšitelnost okolí. Nezřídka se cyklista žene za tím, aby "urval” KOM ve sjezdu a řítí se tak obrovskou rychlostí, která je i v autě prostě hodně. Otočit se na zlomek vteřiny je v podstatě nereálné nebo minimálně nebezpečné. To je ta chvíle, kdy vědět díky radaru, že za mnou nic není a můžu manévrovat, třeba se jen vyhnout výmolu, je k nezaplacení.

Ty roky, kdy jsem se z kopce řítil co to šlo, mám už naštěstí za sebou a když mi počítač ukazuje šedesátku, už pomalu sahám po brzdách. Ale i v této rychlosti velmi ocením, když můžu okem mrknout na displej cyklopočítače, hodinek, mobilu na řídítkách a zkontrolovat stav za sebou. Prostě to přidá na klidu. Jen si představte, že byste v autě neměli zpětná zrcátka a museli se neustále otáčet.

kolo s Garmin Varia Radarem

Drobnost, která by potěšila


Jak jsem zmínil na začátku, jednu výhradu mám. Balení je dodáváno pouze s uchycením pomocí gumiček. Jasně, je tam několik gumových podložek pro různé tvary sedlovek, ale k ní ten držák uchytíte pouze gumičkou a já prostě těm gumičkám tak nějak nevěřím. Prostě si myslím, že by jich v Garminu neubylo, kdyby pevnou objímku dávali standardně do balení a my si ji nemuseli za několik stovek dokupovat. Ale to je holt byznys.

Garmin Varia Radarsilnicni kolo pod stromem


Je to obhajitelná investice, protože to prostě funguje


Chci poznamenat, že se nejedná o test ani o nic podobného. Jednoduše jsem se jednoho dne zamyslel nad tím, jak jsem rád, že mám radar pod zadkem, že od té doby jezdím osvětlený i přes den, že jsem zvýšil svoji bezpečnost, že díky povědomí o autě za mnou se tak nějak "ukázním” a řidič za mnou ví, že o něm vím. Jen jsem z nějakého nejasného důvodu dlouho otálel s pořízením. Tak teď "masíruju” já ostatní - radar je rozhodně krok správným směrem na cestě k vyšší bezpečnosti a stejně jako nevyjedu bez helmy, do provozu nevyjedu bez radaru.

Závěrem bych rád doplnil, že model 515 je jedním ze 4 dostupných variant (nepočítám starší modely, které byly nahrazeny novějšími, avšak stále se dají sehnat jako např. RTL510). V nabídce je tak levnější varianta model 315, který nedisponuje světlem, model 715, který je doplněn o kameru a model 615, který je určen pro elektrokola a je vybaven kabelem pro napájení přímo z elektrokola.

Na nabídku radarů se můžete podívat v eshopu MTBIKER.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
Líbí se Ti tento článek? thumb_up11thumb_down comments 11 komentářů report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

V létě na kole: hlavně bezpečně

V létě na kole: hlavně bezpečně

Oblíbenost všech druhů cyklistiky v posledním období narůstá a spolu s během je můžeme bez pochyby zařadit k nejčastěji provozovaným sportům vůbec. Přímo úměrně ale také narůstá i riziko vzniku zranění, k nimž dochází.
Na kole do práce - vybavení a motivace

Na kole do práce - vybavení a motivace

Stávající vysoké ceny pohonných hmot a neradostný výhled do budoucna určitě mnoho zaměstnanců postaví před otázku, zda nezvolit místo auta na cesty do zaměstnání jiný dopravní prostředek.
Desatero ohleduplného cyklisty – chovejme se jako lidé

Desatero ohleduplného cyklisty – chovejme se jako lidé

Pro každého cyklistu je samozřejmostí něco jiného. Pro někoho helma, pro dalšího SPD pedály, pro jiného oholené nohy, pro mnohé třeba zastávka na pivo… Pro všechny by mělo být ale samozřejmostí se na silnicích chovat ohleduplně a dodržovat nejen pravidla silničního provozu, ale i jakousi etiketu.
keyboard_arrow_up