Reportáž: Franja maraton Lublaň - největší cyklistická událost ve Slovinsku

Reportáž: Franja maraton Lublaň - největší cyklistická událost ve Slovinsku

Na jaře nás kolega z TÜV SÜD Rusava týmu Tomáš oslovil, zdali se k němu nechceme přidat na jeho tradiční výjezd na silniční závod do Lublaně. Silniční závody obvykle moc nejezdím, naposledy Mamuta cca 5 let zpět. Nicméně o Franje už jsem slyšel a jen ty nejlepší reference. Navíc má zájem i kolega Libor, který je silničními závody protřelý. Do toho Tomáš zasekává udičku, že jde zároveň o jeden z nominačních závodů na MS Gran Fondo, takže jsem chycen a jedu!

V pátek vyrážíme směr Lublaň, po cestě nabíráme nové dresy a navzdory pátečnímu odpoledni se velmi hladce dostáváme do Lublaně. Těsně před Lublaní projíždíme docela prudkou bouřkou, což slibují předpovědi i na celý víkend.

Franja BTC City Maraton se letos jede jako už 42. ročník, od roku 2016 je zařazen do seriálu Gran Fondo. V minulém ročníku se zúčastnilo téměř 5000 závodníků. Je to jedna z největších sportovních událostí ve Slovinsku. Start i cíl jsou v Lublani u BTC City Center. Na výběr jsou tratě 156 km, 97 km a rodinná 21 km. Kvalifikační závod pro naše ročníky je nejdelší distance – 156 km a 1283 m převýšení. Na trase je šest občerstvovaček.

V sobotu si jdeme lehce projet trať, zejména tedy úvodní část až k prvnímu kopci. Z místa ostrého startu na východní straně Lublaně se pojede přes celé město na jihozápadní část. Celé víceméně po čtyřproudých výpadovkách, ale taky se spoustou ostrůvků s přechody, semafory, značkami atd. To slibuje hodně adrenalinu hned po startu. Večer přichází opět bouřky a nedělní předpověď slibuje, že bouřky nepřestanou.

Nervozita na startu.
Ráno je po dešti, vysvítá slunko a vše vypadá zase lépe. Na startu je optimistická atmosféra, spousta lidí, obdivujeme také nekonečnou řadu policejních motorek, které nás budou doprovázet. Organizační zajištění vypadá o hodně lépe než u našich závodů. Díky platné UCI licenci se můžeme s Liborem zařadit do vyhrazeného bloku skoro na čele a čekáme na start.

Na startu jsme skoro na čele.
Po zdravici Tadeje Pogačara je odmávnuto a jde se na to. A hned do plných. Rychlost atakuje 50 km/h a časté zatáčky s ostrůvky pro chodce si v pelotonu, roztaženém přes celou šířku silnice, vybírají svou daň. I když jsou včas a výrazně signalizovány, kola létají vzduchem. Po jednom z pádů se zasekneme i my s Liborem. Naštěstí bez následků a čelo pelotonu si zpět dojíždíme. Blízko čela se držíme až do prvního kopce, který vylétáváme průměrem nad 30 km/h. To balík značně očesalo. Nicméně se nám s maximálním vypětím daří udržet v početné, spolupracující skupině, která stále vysokým tempem pokračuje až k hlavnímu kopci trasy.


V hlavním kopci – stoupá se z 290 m n. m. do 800 m n. m. – se skupina rozpadá a každý jede, jak může. Libor je silnější a pomalu, ale jistě se mi vzdaluje. Cestou mě míjí pořadatelské auto a nabízí vodu, to beru. Stoupá se na jihozápadní straně kopce a vedro zmírňují místní s chytře umístěnými vodními sprchami po straně silnice – palec nahoru. Také mohutně povzbuzují. V jedné z posledních zatáček před vrcholem na nás čeká kamarádka Tomova slovinského kolegy Petera s českým transparentem a novým bidonem s ionťákem. Beru a díky!


Na vrchol dojíždím v malé skupince a hned cestou dolů spolupracujeme. Postupně dojíždíme a nabíráme další závodníky. Pravidelně se střídáme, a zrovna když jsem na špici, zahlédnu povědomý TÜV SÜD dres – dojíždíme Libora a uháníme dále vpřed. S rostoucím počtem závodníků však spolupráce začíná váznout. Ne každý chce dřít na špici proti větru, a tak se nás točí jen asi polovina. S Liborem se staráme, aby tempo neuvadalo a točíme poctivé špice. Občas to zkoušíme rozdělit, ale nedaří se. V každém městečku je početný zástup fandících, občas hraje kapela, je vidět, že místní závodem opravdu žijí.

Příjezd do Lublaně signalizuje těžký bouřkový mrak nad městem a také moderně zařazený gravel úsek, prý kolem Rogličova domu. Na něm se skupina znovu trhá, s Liborem jdeme takticky dopředu a odjíždíme s menší částí vstříc bouřce. Ta přichází prakticky současně s vjezdem do města a stojí za to. Jako když na vás někdo vylije kýbl vody. Silnice jsou pod vodou, místy se brodí i docela hluboko. Cíl je už blízko, a tak tempo nepolevuje, naopak přibývají nástupy. Vše se nám daří s Liborem pochytat a spurtujeme spolu na čele skupiny do cíle.


V cíli už svítí slunko a je teplo. Pořadatelé se nás hned ujímají, dostáváme medaili, vodu, proteinový nápoj, proteinovou rýži, různé sušenky. Prakticky pořád někdo prochází okolo a něco nabízí.

V zázemí závodu je i catering s výbornými těstovinami. Při jídle se dávám do hovoru s vítězem kategorie 55-59, který byl s námi ve skupině a TÜV SÜD dresy si pamatoval. Díky naší vydatné spolupráci jsme byli ve skupině vidět.



Na vyhlášení už nečekáme, počkáme ještě na příjezd Toma a míříme na kolech přes město za Peterem na grilovačku.

Po 156 km jsme s Liborem v cíli za 3:55 h, což předčilo naše očekávání. Ve svých kategoriích jsme na velmi lichotivých místech – já 13. v kategorii 45-49, Libor 8. v kategorii 40-44. V celkovém pořadí jsme v první stovce. Z Lublaně si tedy odvážíme pocit dobře odjetého závodu a také vyjetou nominaci na letošní MS Gran Fondo v Glasgow.

Informace o závodu

  • Délka: 156 km
  • Převýšení: 1283 m
  • Trať: 1 okruh
  • Počet účastníků: 4892 v roce 2022
  • Licence UCI: Není nutná

Pokud by vás zajímaly podrobnosti o tom, jak se nominovat na MS Gran Fondo, přečtěte si v MTBIKER magazínu článek o vaší šanci stát se mistrem světa.
Zdroj fotografií: standacer
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
standacer 
Líbí se Ti tento článek? thumb_up5thumb_down report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Momentálně se tu nenachází žádný komentář. Můžeš být první.

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Říjen - ukonči sezónu se ctí

Říjen - ukonči sezónu se ctí

S říjnem máme spojené babí léto, příchod podzimu a útlum závodění. Několik akcií však v talonu stále zůstalo.
Reportáž: Premiéra Road Classics na Ještědu - monument, co tě zvedne ze sedla

Reportáž: Premiéra Road Classics na Ještědu - monument, co tě zvedne ze sedla

První díl série Road Classics je za námi. Jak slibovali organizátoři, trasa s lákavým převýšením 2400 metrů na 100 kilometrech a finišem na Ještědu nás opravdu zvedla ze sedel.
Reportáž: Amatérské mistrovství světa v Gran Fondo - Glasgow

Reportáž: Amatérské mistrovství světa v Gran Fondo - Glasgow

Jaké bylo amatérské mistrovství světa v Gran Fondo? V reportáži ze skotského Glasgow se dozvíte podrobnosti.
keyboard_arrow_up