Základní strečink pro cyklisty - znovuzrození po výjezdu

Základní strečink pro cyklisty - znovuzrození po výjezdu

Bolí tě po jízdě záda, krk nebo nohy? Strečink cyklistům pomáhá, mám to vyzkoušené.

V minulém článku jsem filozofoval nad tím, proč, jestli a jak často strečovat. Dnes se přesuneme od teorie k praxi a ukážu vám sestavu cviků, které mám ve zvyku cvičit, když se vrátím z náročnějšího výjezdu a jsem celý bolavý. Samozřejmě, je na každém z vás, které cviky si odsud vyberete, můžete cvičit pouze některé, případně máte-li nějaké další, které pomáhají a nenacházejí se v této sérii, klidně se vyjádřete v komentářích. Každému cviku věnuji obvykle 15 – 20 sekund, podle nálady a toho, jak moc jsem „rozbitý“. Logicky, většina cviků se provádí párově (pro každou stranu těla jednou). Jak jsem již zmiňoval v minulém článku, nejsem fyzioterapeut, ale strečink mi minimálně pocitově pomohl a nadále pomáhá. Takže pojďme na to, pěkně shora až dolů.

Přední strečink krku


Předkloním hlavu dopředu, přičemž ji tlačím dolů rukama. Strečují se trapézy a krátké extenzory šíje. Jeden z mých oblíbených cviků, protože mě často pobolívá krk – někdy praktikuji i krátce během samotné vyjížďky.



Boční natažení krku


Opět s pomocí ruky, avšak je třeba mít na zřeteli, že hlavou není třeba tlačit proti ruce - to už by nešlo ani tak o strečink, jako o posilování. Strečuje se zvedač hlavy a šikmé svaly krku.



Boční strečink ramene


Ruka je zkřížená přes hrudník. Strečuje se deltový sval.



Strečink předloktí


Ohýbání dlaně na jednu a druhou stranu. Strečuje se vřetenní sval a extenzory zápěstí, tento cvik je příjemný zejména po velmi dlouhé době v sedle, kdy mě bolí víc ruce než nohy.



Strečink hrudníku o zeď


Opřu se rukou o stěnu a následně se tělem mírně otočím od stěny. Strečuje se velký prsní sval.



„Póza psa“ o zeď


Opřu se rukama o zeď a následně se prohnu dolů. Strečuje se velký prsní sval a nejširší sval zad.



Póza trojúhelníku


Roznožím a následně se natáhnu za chodidlem. Strečuje se šikmé břišní svalstvo.



Póza dítěte


Jeden z mých oblíbených a velmi příjemných a uvolňujících cviků. Samotnou pózu asi není třeba moc popisovat, strečuje se nejširší sval zad.



Kroucení vleže


Varování - cvik je nebezpečný a prudce návykový, nebude se vám chtít vstávat ze země. Lehneme si na zem, pokrčenou nohu přeložíme přes druhou a rukou táhneme k sobě. Obě lopatky by se měly dotýkat země. Strečuje se hýžďové svalstvo a šikmé břišní svaly.



Hluboký dřep


Opět jeden z velmi příjemných cviků – strečují se hýžďové svaly, které jsou při cyklistice jedny z nejvíce namáhaných.



Motýl a široké roznožení


Tyto dva cviky uvádím spolu, protože oba strečují stejné svaly – adduktory stehna.



Strečink stehenních svalů


Taková klasika už od tělesné výchovy na základní škole. Když je noha vpředu, strečují se hamstringy a také delší hlava dvouhlavého stehenního svalu, je-li noha vzadu, strečuje se čtyřhlavý stehenní sval.



Póza žáby


Na pohled jednoduchá, kolena od sebe, paty k sobě a snažíme se je mírně tlačit k zadku. Strečují se hamstringy.



Dotýkání se prstů nohou


Asi moc netřeba popisovat, o co zde kráčí a také ani objasňovat, že se nejedná o cvik oblíbený u lidí, kteří mají zkrácené hamstringy (tedy i u mě). Strečují se již zmíněné hamstringy, dvouhlavý stehenní sval a tříhlavý lýtkový sval.



Strečink lýtka


Cvik mírně podobný výpadu, je důležité, aby byla pata na zemi a noha natažená. Strečuje se tříhlavý sval lýtka.



Upravená póza sedícího polovičního holuba


Přeložení nohy přes koleno druhé, chodidlo se snažíme dostat do roviny s lýtkem (něco jako když se plave kraul). Strečuje se přední holenní sval.



Samozřejmě, kdo by se chtěl strečinku ještě více věnovat, stačí trochu pohledat na internetu, inspirace je tam až až. Já jsem zvolil tuto sestavu, jelikož mi připadá poměrně komplexní. Z mého pohledu je strečink při silniční cyklistice možná i o něco důležitější než při té horské, přece jen v terénu se více pracuje tělem a nedrží se jedna statická pozice po celou dobu (což však neznamená, že i po jízdě na horském biku není strečink vhodný). Jednoduše, strečink zaujal v mém cyklistickém světě důležitou pozici a ať už jste jeho zastánci nebo odpůrci, pevně věřím, že vás tyto cviky alespoň inspirovaly udělat něco víc pro své zdraví.
Zdroj fotografií: archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
LukasHarant 
Líbí se Ti tento článek? thumb_up9thumb_down comments 4 komentáře report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Proč je důležitý strečink

Proč je důležitý strečink

Nějaký strečink, na co mi to je... Přesně tak jsem ještě před pár měsíci reagoval i já. Potom ale přišlo přesedlání z horského na silniční kolo a moje tělo začalo ze dne na den trpět.
Hlaďák - největší nepřítel cyklisty během výjezdu

Hlaďák - největší nepřítel cyklisty během výjezdu

Začínáš s cyklistikou a rád by ses hlaďáku vyhnul, nebo jsi to už zažil a rád si přečteš moje zkušenosti s touto nepříjemnou situací?
Proč je důležité jezdit pomalu

Proč je důležité jezdit pomalu

Máte pocit, že se nikam neposouváte? Že vaše výkonnost čím dál víc stagnuje? Že ani zvýšení tréninkových dávek nepřineslo žádný efekt? Možná je to tím, že jezdíte příliš rychle. Možná? Spíš téměř jistě.
keyboard_arrow_up