Od základu: Nové vs. bazarové kolo
Vybíráte si kolo? V tomto článku vám zkusíme poradit, jestli se více vyplatí koupit nové nebo použité.
Koupě kola obvykle není častou záležitostí. Někdo si kupuje kolo na půl roku, někdo na rok a někdo klidně i na desítky let. Všechny, kdo kupují jakékoli kolo, spojuje jediné – chtějí co nejvíce kvality za co nejméně peněz. Vyplatí se tedy koupit nové kolo nebo bazarové?Proč ne nové - proč bazarové
V tomto článku budu jmenovat různé plusy a minusy koupě nového nebo bazarového kola. Bazarová kola kupují lidé výhradně kvůli financím. Jiný benefit tam nevidím. Cena je nejzásadnější důvod pro rozhodování.Proces rozhodování
Cyklista se rozhodne koupit kolo. Obvykle má na výběr pár modelů v rozpočtu, který si zvolil, ale bazarové kousky dostane za nižší částku. Zda to bude v jednotkách nebo desítkách procent, o tom rozhoduje aktuální situace na trhu. Ta se mění samozřejmě podle poptávky.Pro srovnání - během pandemie jste viděli na bazarech kola za neuvěřitelně vysoké sumy. A to proto, že jich byl nedostatek… Naopak, po pandemii se situace otočila a na bazaru bylo najednou velké množství kol, což tlačilo cenu dolů.
Rizika koupě bazarového kola
Uveďme si příklad. Chcete si pořídit kolo, nové stojí 80.000 Kč a bazarové 50tis.1. historie kola
Jako první je třeba si zkontrolovat historii kola. Jde přece o drahou věc a málokdo je takový, že si neuloží záruční list, fakturu, resp. doklad o koupi. Nikdo by určitě nechtěl vědomě koupit kradené kolo.2. je v záruce?
Záruka kol bývá různá. Výrobci některých prémiových značek jízdních kol poskytují doživotní záruku na rám, jiní záruku na 5 nebo 10 let. Jednoduše každá značka to má jinak. Minimální záruka je však určena zákonem, a to 24 měsíců, pokud jde o kolo koupené na ČR.U rámů, na které poskytují výrobci doživotní záruku, je tato častokrát vázána jen na prvního majitele a tak můžete mít v případě potenciální reklamace jako „druhomajitel“ problémy (pokud máte zkušenosti, podělte se o ně v komentářích).
3. problémový model
Kola prošla za poslední dobu nemalým pokrokem, ale stále se může najít model, kterému například častokrát a opakovaně praskala zadní stavba (nebo měl jiný technický problém). Tento bod v podstatě navazuje na předchozí a plánujete-li si koupit nějaký potenciálně problémový model kola s krátkou nebo žádnou zárukou, riskujete. U starších kousků je mnohdy problém i s dostupností náhradních dílů (např. patky přehazovačky), nebo zpětnou kompatibilitou, jelikož v cyklistickém světě se standardy dost rychle mění.4. (Ne)odpovědný majitel
Bikový svět je malý. Jako první zkuste zjistit od kámošů, zda prodávajícího znají a jaké s ním mají zkušenosti. Nakontaktujte se na něj, přičemž osobní setkání (minimálně telefonát) nic nenahradí. Zeptejte se na servis a intervaly, v jakých kolo servisoval, zda neměl s kolem žádné problémy a podobně.Kontrola a koupě
Podvodníků s koly je mnoho. Zapomenutá faktura od kola? Neodpovídající stav? Z mého doporučení kupujte kolo vždy pouze osobně – pokud se v tom stoprocentně nevyznáte, vyhnete se tak podvodům a kupování zajíce v pytli.Ať už je vám prodejce jakkoli sympatický a důvěryhodný, vždy si vše kontrolujte. Buďte trpěliví a důslední, abyste potom odfláknuté kontroly před koupí časem nelitovali. Dějí se různé podvody, jako zakamuflovaná prasklina rámu a podobně. Ne často, ale bohužel se dějí.
Koupí bazarového kola obvykle vše končí a jste na to sami. Pokud kolo není v záruce, nemůžete jej reklamovat a ani si nijak jinak pomoci. Pokud najdete nějaké skryté vady nebo problémy, ušetřená částka se může někdy i rapidně snížit.
Nové kolo
U nového kola za zmíněnou částku 80.000 Kč přijedete do obchodu, kde vám odborný personál poradí. Pokud zvolíte online možnost, pravděpodobně již máte v daném modelu jasno.Nové kolo je samozřejmě neježděné, v plné záruce. V ceně však není jen kolo, ale i poradenství (pokud jde o kvalitní shop), ochota řešit reklamace a problémy (zde bych zpozorněl, protože každý prodejce rád kola prodává, ale málokdo má dobrý zákaznický servis), jakož i garanční/záruční/pozáruční servis či slevy na servisu.
Je to vaše volba
Tento článek má pouze poukázat na problematiku koupě kola. Do článku jsem dával zejména své zkušenosti a poznatky, protože jsem si tímto procesem prošel za svou cyklistickou éru víc než desetkrát.Je už na vašem zhodnocení a zvážení, zda si pořídíte nové kolo s plnou zárukou, nebo půjdete do bazarového kola s možnými riziky. To, zda vám ušetřené peníze (v našem ukázkovém příkladu 30.000 Kč) stojí za potenciální riziko, je rozhodnutí, se kterým vám bohužel pomoci nemůžu.
Koupě kola z bazaru bývá obvykle výhodnější u kol ze základních modelových řad, kdy majitel obvykle jen zkouší nové hobby a často se stane, že to člověka nechytí a kolo skončí na bazaru po jedné sezóně, s minimálním nájezdem.
U kousků s lepší výbavou je častokrát záměrem majitele koupě nového kola, neboť starý už je opotřebovaný a vyžadoval by větší investice.
Další faktory výběru kola
Zda koupit kolo z bazaru nebo nové závisí také na tom, v jaké fázi své cyklistické kariéry jste. Pokud chcete cyklistiku pouze zkusit a máte v plánu koupit řekněme vaše první testovací kolo, tak stojí za zvážení i použité kolo.Pokud jezdíte drsné gravity disciplíny, kde kola dostávají opravdu zabrat, tak je třeba si uvědomit, že každý komponent na kole má svou životnost. Nikdy nevíte, co s kolem (pokud kupujete z bazaru) předchozí majitel dělal, jak a kdo na něm jezdil a jaké pády nastaly.
Dalším faktorem je, že pokud vám nesedí komponenty na kole, které kupujete, chcete je pravděpodobně vyměnit. U bazarového kola je musíte rozprodat, ale u nového vám může dané komponenty rovnou vyměnit i prodejce. Ušetříte si tím čas a možná i peníze.
Rozhodujte se rozumně
Rozhodujte se rozumně a nechte si poradit. Koupě kola je důležitým rozhodnutím, které netrvá krátce. Na jedné straně můžete udělat „deal století“, na druhé straně můžete být zklamaní a problémy se vám budou jen kupit. Každopádně přeji úspěšnou koupi a doufám, že se mi svěříte s osobními zkušenostmi v komentářích.Pokud byste se chtěli o této problematice dozvědět více, můžete si prostudovat i starší články a videa, která byla publikována v magazínu:
- Na co si dávat pozor při koupi biku z bazaru?
- Na co si dávat pozor při koupi jízdního kola z bazaru?
- K čemu přihlížet při koupi e-biku - nový vs. starý
Přečtěte si také ostatní články ze série Od základu:
- Od základu: Jaký materiál rámu je nejvhodnější?
- Od základu: XC, TR, AM, EN, DH – kde je rozdíl?
- Od základu: Celoodpružené vs. hardtail MTB – rozdíly a benefity
- Od základu: 29, 27,5 nebo 26? - MTB a vhodná velikost kol
- Od základu: Elektrokola pro začátečníky a pokročilé
- Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?
- Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?
- Od základu: Jak si vybrat MTB přilbu a jaké typy známe?
- Od základu: Jak si vybrat boty na MTB?
- Od základu: Pláště pro MTB – základní výběr a tipy
- Od základu: Odpružená vidlice a tlumič – všechny informace pro začátečníky
- Od základu: 5 chyb, které vám pokazí požitek z jízdy
- Od základu: levné vs. drahé kousky – kde můžeme ušetřit?
- Od základu: 5 tipů, jak projet svůj první trail bezpečně a pod kontrolou
- Od základu: Jak se (ne) chovat na trailech – trailová etiketa
- Od základu: 5+1 servisních úkonů, které vám ušetří peníze
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře