
Kellys 2025 - zemětřesení v každém segmentu
Přepracované rámy, nové modely, silnější baterie a automatické řazení – to je jen krátký výčet novinek z prezentace Kellys pro rok 2025.
Já jsem Groot - přichází avenger
Kategorie gravel je podle mě aktuálně druhým nejrychleji rostoucím segmentem. Asi největší novinkou prezentace bylo uvedení zcela nového modelu Groot. Jak říkají kluci z vývoje: „Tento model je určen pro ty, kteří chtějí gravel využívat převážně v lese.“ Kořeny, větve, spadané listí a neupravené lesní cesty – to je prostředí, kde je tento model „doma“.V základu je osazen 50 mm plášti, přičemž průchodnost rámu je o něco větší – pokud se nepletu, tak až 53 mm. To tomuto kolu s názvem inspirovaným komiksovou postavou dodává až MTB charakter.
Rám nabízí mnoho úchytů, takže na něj můžete připevnit vše potřebné pro bikepackingová dobrodružství. Nabízí se ve dvou barevných provedeních – s jednoplackou a dvojplackou. Takže si vyberou příznivci obou světů. A jen tak mimochodem – za mě je to fakt fešák.
Stálice s novou geometrií
Model Soot je už stálicí v nabídce výrobce. Avšak protože byl zařazen „lesní“ model Groot, přichází pro rok 2025 karbonové verze, tedy modely Soot 90 a 80, s kompletně přepracovanou geometrií rámu. Ta je určena spíše pro více sportovně založené jezdce.Jasně, stále převládá volnost, možnost sjet z asfaltu na šotolinu nebo polní cestu, ale když dostanete chuť urvat ve sprintu nějaký KOM, nemusíte hned měnit kolo. Nový Soot je prostě gravel se silničními ambicemi. Přepracovaný byl i kokpit, který nově nabízí vnitřní vedení kabeláže.
Hliníkové rámy zůstaly beze změn v geometri, ale přichází s novou grafikou. Velkou změnou s ohledem na pohodlí je osazení širších ráfků o vnitřním rozměru 25 mm.
Silniční kola přeskočím. Jednak proto, že na prezentaci o nich nebyla zmínka, a také proto, že jsme nedávno jejich nejvyšší model URC 70 představili ve videu. Mrkněte zde.
Zemětřesení i v segmentu horských kol
S novinkami nekončíme. Změny v geometrii se dočkaly i některé modely z řad Gibon, Gate a Spider. Konkrétně Spider byl vždy považován za základní model. Po „faceliftu“ pro rok 2025 je to však velmi zajímavý adept pro ty, kteří chtějí kvalitní kolo se vzduchovou vidlicí, moderní, agresivnější geometrií, ale nechtějí si zbytečně zatěžovat rozpočet.Ještě lepší Gate s teleskopkou v základu
Model Gate je už etalonem v nabídce Kellysu. Vedle přepracovaného rámu, který s položenější hlavou, kratší zadní stavbou a delším předním trojúhelníkem slibuje lepší výkon při jízdě z kopce, nabízí v základu i teleskopickou sedlovku. Zájem o tento model zvyšují i nové tubeless ready ráfky s vnitřní šířkou 25 mm.Elektrokola
Bio kola máme za sebou, pojďme se podívat na ebiky – nejrychleji rostoucí a nejvíce inovovanou kategorii.Rok 2025 se ponese v duchu: „Nižší hmotnost, vyšší dojezd.“ Ostatně tuto predikci pronesl sám ředitel společnosti při pohledu na blízkou budoucnost, nejen Kellysu.
Theos bez kompromisů
U modelu Theos F100, vlajkové lodi výrobce, se podařilo snížit hmotnost na neuvěřitelných 20,6 kilogramu. Je potřeba si uvědomit, že se jedná o plnohodnotný celoodpružený ebike, žádné polovičaté řešení pro městské popojížďky s poloviční kapacitou baterie. Z tohoto pohledu je udávaná hmotnost skutečně zajímavá. Theos F100 se pyšní tím nejlepším, co v Kellysu vyvinuli.Snížení hmotnosti je především díky nové baterii, která sice zvýšila svoji kapacitu na 820 Wh avšak díky zvýšení hustoty energie nenarostla hmotnost a s tím ani potřeba většího prostoru v rámu. Takže díky tomu, že baterie nezměnila svůj tvar, ji dostanou i další modely výrobce.
Dalším důvodem je použitý materiál rámu. Termoplastický karbon ocelový kompozit už známe z nižších modelů, ale při výrobě F100 byl použit jiný materiál, tzv. karbon aramid. Karbon už známe všichni, a pro ty, co nevědí, co je aramid – zjednodušeně řečeno jde o kevlar. Kevlar je obchodní název pro aramidové vlákno. Tento materiál používá například Koenigsegg při výrobě dílů pro své supersporty.
Výrobní linka tedy může vypadat tak, že v pondělí vyrábí přítlačná křídla pro Koenigsegg a v úterý Theosy.
Motory Shimano u nejvyšších modelů
Další zajímavostí je použitý motor od Shimana. Jednotka EP 801 je jen o několik gramů lehčí než její předchůdce EP8, ale výrobce uvádí tišší chod a hlavně, ve spojení s řazením Di2, přidává pokročilé funkce jako auto shift a free shift. Přiznám se, netušil jsem, jak to funguje, ale o tom takové prezentace přece jsou – dozvědět se něco nového.Každý někdy zastavil na poslední chvíli na semaforu a při rozjezdu zjistil, že má nejtěžší převod. Nebo když se vyškrábete na kopec a ve sjezdu zapomenete přeřadit a potom se cítíte jako křeček v kolečku, než tam nasázíte těžší převody. Nebo automatické řazení pro udržení předem nastavené kadence. Tohle všechno smartshift od Shimana umí vyřešit. Doporučím se mrknout na video níže, kde Michal Divinec, CEO Kellysu, tuto technologii vysvětluje.
Tento chytrý systém nebude výsadou jen top modelů, ale najdeme ho například i v městské kategorii u modelu Estima.
Vzduchová vidlice i v základním modelu oblíbených hardtailů
Co se týče elektrokol, ještě zmíním, že oblíbené hardtaily z řady Tayen a Tygon byly vybaveny vzduchovou vidlicí i na nejnižším modelu, tedy R10. To, že se jedná o model se vzduchovým odpružením, oznamuje přídomek AIR v názvu kola.Ani příslušenství nezůstalo beze změn. Inovovanou helmu Outrage, nový systém světel, aku pumpičku a další novinky si můžeš prohlédnout ve videu.
V Kellysu prostě nespí.