Unboxing: Marin Gestalt XR - gravel, který stojí za pozornost
Některá kola opravdu překvapí – výbavou, cenou, zajímavou konstrukcí či různými vylepšeními. Překvapil nás i tento gravel od výrobce Marin?
Hliníkový rám s vnitřním vedením kabeláže doplňuje karbonová vidlice. Na první pohled je evidentní velký rozvor kol, což značí stabilitu v rychlosti. Tu získáte pomocí dvanáctirychlostního pohonného systému a naopak korigovat ji můžete hydraulickými kotoučovými brzdami. Na výběr jsou čtyři velikosti kola - S, M, L a XL. Do unboxingu se nám dostala velikost L, na kterou si nyní detailně posvítíme.Specifikace
- Rám: Series 3 Beyond Road, slitina: hliník 6061, Tapered hlavová trubka, vnitřní vedení kabeláže, úchyty na blatník/nosič, Flat Mount úchyt kotoučové brzdy, zadní osa: 142x12 mm
- Vidlice: Marin, celokarbonová, tapered sloupek, 12 mm pevná osa, Flat-Mount úchyt třmenu, úchyty na blatník
- Řazení: SRAM Apex 1, 1x12 rychlostí
- Přehazovačka: SRAM Apex 1, 12rychlostní
- Kazeta: SRAM CS-XG-1275, rozsah: 10-52 zubů
- Řetěz: SRAM NX
- Kliky: SRAM Apex 1, převodník: 40 zubů
- Brzdy: SRAM Apex 1 Flat-Mount, hydraulické, kotoučové, kotouče: 160 mm/160 mm
- Ráfky: Marin, hliníkové, dvoustěnné, vnitřní šířka: 25 mm, výška: 18 mm, kompatibilní s bezdušovými plášti
- Náboje: hliníkové, kované, rozměry os: 100x12 mm/142x12 mm, pro kotoučové brzdy, 32 děr
- Špice: 14 g černé, nerezová ocel
- Pláště: Vee Tire Co., Rocket Man, rozměr: 700x44C, bezdušové
- Sedlovka: TranzX YSP38J, zdvih: 70 mm (S, M), 110 mm (L, XL), průměr: 27,2 mm
- Sedlo: Marin Beyond Road Concept Elite
- Představec: Marin, hliníkový, 3D kovaný Alloy
- Řídítka: Marin, hliníková, zeslabovaná, kompaktní tvar, 16º zahnutí směrem ven
- Omotávka: Marin, pohlcující vibrace, perforovaná
- Hlavové složení: FSA Orbit IS, utěsněná průmyslová ložiska, 1 1/8” x 1 1/2”
- Středové složení: SRAM DUB, BSA závit
Geometrie
Unboxing
Jedna z mála věcí, které nepřekvapily, je krabice. Ovšem to není na škodu, protože heslo „Made for fun - stvořen pro zábavu“ je typické pro kola tohoto kalifornského výrobce. Zdá se, že ani Gestalt XR nebude výjimkou. Kalifornský medvěd hrdě drží vlajku s rokem založení značky a my se nemůžeme dočkat, co si pro nás přichystal. Už při vybalování si všímáme, že kolo působí jaksi lehce. K tomu se ale dostaneme později…Po odbalení a vyseparování obalového materiálu se můžeme pustit do skládání. Kolo upneme do montážního stojanu a srovnáme kokpit. Zde můžeme také mluvit o klasice v podání této značky – tedy, že kokpit je v režii Marinu. Řídítka mají gravelovou šířku 480 mm při naší velikosti L. Představec má délku 50 mm, což je spíše standardní délka představce pro trailová či enduro horská kola.
Srovnaný kokpit znamená, že můžeme nahodit přední kolo. To se uchycuje pomocí pevné osy o rozměru 12x100 mm do karbonové vidlice. Ta disponuje na vnější straně šrouby pro uchycení blatníků nebo jiného cestovatelského příslušenství.
Tady si můžeme říct o prvním překvapení, a to o hlavovém úhlu. Ten má hodnotu 67,5°, což je více než u některých XC a trailových kol. Důvodem je stabilita ve sjezdech a při vyšších rychlostech. Pro správné založení kola je třeba povolit brzdový třmen a následně jej vycentrovat podle kotouče.
Agresivní posed doplňuje teleskopická sedlovka. Ta má zdvih podobný cross-country jízdním kolům, a to 110 mm pro velikosti L a XL. Menší velikosti, S a M, si musí vystačit se zdvihem 70 mm. Ovládání sedlovky je mechanické, pomocí lanka a páčky, kterou najdeme na levé straně řídítek, z vnitřní strany pod brzdovou pákou. Vedení lanka je samozřejmě vnitřní a schovává se pod omotávku.
Ze spodní rámové trubky přechází bovden teleskopky do sedlové trubky vnějškem, přes středové složení. Utěsnění je vyřešeno pomocí elegantních plastových krytek a celkově to nepůsobí rušivě.
Zmínili jsme středové složení, které při unboxingu často vynecháváme, avšak u kola Marin Gestalt XR ho zmínit musíme, neboť je zde překvapivě použito středové složení typu DUB, které najdeme mnohem častěji spíš na horských kolech.
Když máme kolo ve stojanu, všímáme si i změny na zadní stavbě, která je širší a zadní vzpěry jsou posunuty výše. Toto řešení umožňuje použití plášťů širokých až 50 mm. Pokud se rozhodnete, že kolo osadíte menšími 27,5” koly, můžete použít až 54 mm široké pláště.
Ze všech překvapení je asi to největší hmotnost kola. Jen si to vezměte – hliníkový rám, základní sada SRAM Apex, 12rychlostní kazeta, teleskopická sedlovka, hliníková kola s 25 mm širokými ráfky… Kolo jsme zavěsili na váhu a navážili jsme překvapivě nízkých 10,68 kg. Pro jistotu jsme váhu restartovali a vážili ještě jednou, ale hodnota zůstala stejná. Nedávno jsme testovali celokarbonový gravel, který vážil ve stejné velikosti o 300 g více.
Gestalt XR máme poskládaný. Černá a šedá barva v lesklém provedení jsou doslova magnetem na otisky prstů, proto doporučujeme mít s sebou hadřík na přeleštění. Je to barvená kombinace, která skutečně příliš „nekřičí“ a je pouze decentně doplněna nápisem Marin a menšími doplňujícími logy na rámu a vidlici.
Výbavu SRAM Apex jsme již zmiňovali, a tak si pojďme přiblížit detaily. Kliky jsou osazeny převodníkem se 40 zuby. Řetězem NX Eagle jsou spojeny s kazetou stejné sady. Ta disponuje rozsahem 10 – 52 zubů, nebo tedy 520%, což pokryje širokou škálu terénu. Opět musíme použít přirovnání k horským kolům, protože tato kazeta bývá osazena obvykle právě na nich.
Dvanáctirychlostní kazety pro gravel se širokým rozsahem bývají označeny jako SRAM XPLR a mají rozsah 10-44 zubů, kde je odstupňování mezi jednotlivými pastorky menší. A nakonec tu máme přehazovačku s dlouhým ramínkem, patřící do sady Apex, aby bylo možné obsluhovat i velký, 52zubový pastorek.
Na řetězové vzpěře naleznete nalepenou průsvitnou ochrannou fólii, na spodní rámové trubce však taková ochrana chybí.
Rychlost, kterou naberete díky nízké hmotnosti, stabilní geometrii a rozsahu převodů, budete moci krotit hydraulickými kotoučovými brzdami SRAM Apex, které spolupracují se 160 mm brzdovými kotouči stejnojmenného výrobce.
Bezdušová kola jsou celá v režii Marinu. Na kovaných hliníkových nábojích s pevnými osami o 12 mm průměru najdeme 32 špic vpředu i vzadu. Jimi jsou vypleteny dvoustěnné hliníkové ráfky Marin s 25 mm vnitřní šířkou a 18 mm vysokým profilem. Ráfky jsou kompatibilní s bezdušovými systémy a výhodou je také to, že od výroby v nich naleznete nalepenou těsnící pásku.
Obuty jsou v pláštích Vee Tire Rocket Man o rozměrech 700x44C a stejně jako ráfky, i ty jsou uzpůsobeny pro bezdušové použití. Stačí tedy dokoupit ventilky a tmel a v případě ježdění v drsnějším terénu doporučujeme i inserty.
Teleskopická sedlovka TranzX má průměr 27,2 mm a zvedá sedlo Marin. To je uzpůsobeno pro jízdu v terénu i na silnici a je označeno nápisem Elite.
Marin Gestalt XR na první pohled působí drsně. Je to jeho agresivní geometrií, která přímo láká jezdit zejména v terénu. Nakonec, o kvalitě a spolehlivosti tohoto kola svědčí i fakt, že jeho starší a ekonomičtěji vybavený model jezdil i autor trilogie o bikepackingu v Peru. Stejně jako zní motto výrobce, je třeba postavit se i k tomuto kolu. Věříme, že jízda s ním bude skutečná zábava.
Jeho doporučená cena je 60 899 Kč, ale při využití věrnostního programu, se můžete dostat i pod 50 000 Kč. Kolo máme momentálně v několika velikostech skladem. Více informací naleznete v našem MTBIKER eshopu.