Galusky – výběr, použití a řešení defektů

Galusky – výběr, použití a řešení defektů

Pokud máte galusková kola, určitě jste už řešili i defekt nebo výměnu galusky. Pokud nad nimi teprve uvažujete, následující řádky vám přinesou pár tipů a triků, jak v klidu a pohodě s galuskami žít.

Galusky jsou jednou z vývojových větví obutí silničních, cyklokrosových i horských kol. V profesionálním pelotonu pořád převládají a na cyklokrosových závodech vládnou. Jejich výhody jsou v obou disciplínách neoddiskutovatelné. Co má ale dělat amatérský cyklista, který na vyjížďky nejezdí s doprovodným vozidlem a náhradními koly?

Jak jsem ke galuskám přišel.


Před zhruba 6 lety jsem se rozhodl, že zkusím cyklokros. Měl jsem tehdy zbrusu nové cyklokrosové kolo Trek Crockett v prakticky v sériovém vybavení. Po zkušenostech s bezdušovými plášti na MTB jsem samozřejmě nahodil bezduše i na cyklokrosku. A jelikož je potřeba začít vždycky pořádně, ať je křivka učení pěkně strmá, udělal jsem si licenci a vyrazil na Toi Toi sérii. Nedopadlo to slavně, ale postupně jsem se učil a pobyt na trati se prodlužoval. Na pohárových cyklokrosech vás totiž stáhnou z trati, pokud jste dojeti o kolo, případně ještě dříve, když platí pravidlo 80 %. Krom bídných startů a neschopnosti plynule přecházet z jízdy do běhu a zpět jsem krutě ztrácel v zatáčkách. Na vině byla hlavně neschopnost bezduší fungovat na opravdu nízkých tlacích. Prostě buď jedete s tlakem, který se zdá logický, nebo pokud chcete grip, slyšíte a cítíte rány do ráfku, případně zujete plášť v agresivně projeté zatáčce.
Cesta z nedostatku gripu byla poměrně jednoduchá a poměrně drahá. Pořízení galuskových kol a kvalitních závodních galusek. Vyplatilo se? Ano, najednou se dalo jet i na tlacích kolem 20 PSI a grip ve výjezdech ani v zatáčkách nechyběl.

Jedna z možností, kde vozit náhradní galusku nabízí různé úložné prostory na košíku.

Na cyklokros jsou ideální, ale co silnice?


Při výběru nových silničních kol na ráfkové brzdy jsem po výborných zkušenostech s galuskami neváhal a rovnou bez obav sáhnul po lehčích a odolnějších galuskových kolech. S tím samozřejmě přichází možné řešení defektů desítky či stovky kilometrů od domova.

Na Kuksu při jiné příležitosti - obě galusky jsou tentokrát stejné.

Statistika defektů


Předně bych měl uvést, kolik defektů jsem vlastně za těch zhruba 6 let řešil. Na cyklokrosových kolech to byl jeden jediný, kdy jsem zadním kolem narazil do obrubníku a prorazil duši. Tu jsem pak celkem snadno zalepil a galuska sloužila ještě další 3 cyklokrosové sezóny. Na silnici bylo defektů víc. Když nepočítám asi desítku defektů na galuskách Vittoria Rally, které jsou sice nejlevnějšími galuskami na trhu a skvěle jedou, jenže postrádají jakoukoli ochranu proti defektu, pak můžu říct, že jsem měl každý rok jen jeden defekt. To je defekt jednou za 10 000 km. Na vině byl většinou zimní posyp čedičem a naposledy přejetí kusu pilníku, který projel dezénem švem galusky a zastavil se až o ráfek.

Závodní galusky se dají v bez problémů dojet třeba na gravel použití.

Výměna galusky na vyjížďce


Co tedy s sebou vozit, abych měl jistotu, že dojedu domů? Úplně nalehko jen s kreditkou a dvoutisícovkou nejezdím, i když i to by asi šlo, kdybych občas nejel přes noc nebo prostě nepotřeboval odjet a dokončit závod či brevet. Vozím tedy CO2 bombičku a náhradní dráhovou galusku Tufo. Pokud jedu na gravel vyjížďku (Ano Trek Boone je cyklokroska, já vím.), beru s sebou jen knot v podobě Notubes Dart sady a opět bombičku. Na cyklokrosce jsem se opět vrátil k Tufo Dry Flexus, kde mám nalitý tmel a knot tam funguje velmi dobře.
Pokud tedy na silničce píchnu, strhnu nalepenou galusku, na sucho nasadím Tufo ELITE 125 g. Nafouknu CO2 bombičkou a během 5 minut můžu pokračovat. Nenalepená galuska na ráfku velmi dobře drží a na běžný dojezd domů postačí. Naposled jsem na ní dojížděl přes 150 km ze srazu Bike-fora na Kuksu, když jsem píchnul ještě v Praskačce cestou z Prahy na sraz. Velikost náhradní galusky není o moc větší než rozměry obyčejné duše, takže se bez problémů vejde do kapsy dresu nebo brašničky pod sedlem. Navíc v podobě náhradní galusky máte podobnou jistotu, jako kdybyste vezli na dušových kolech kromě duše i náhradní plášť.

Strhnout starou galusku, nahodit rezervu a az 5 minut jsme odjížděli na sraz na Kuks. Stará a hodně jetá galuska letěla do popelnice.

Výběr vhodných galusek


Tím se dostáváme k docela podstatné věci a tou je výběr odpovídajících galusek pro styl jízdy a prostředí, kde jezdím. Je třeba velmi dobře si rozmyslet, zda jezdím po suchých čistých cestách a mohu si dovolit vybírat z nejrychlejších galusek s nízkým valivým odporem, jako je třeba Vittoria Speed. Nebo jestli naopak jezdím po horších cestách, kde je občas štěrk, nebo si to občas zkracuji po polňačce a měl bych uvažovat spíše o něčem třeba od Tufa, nebo Continentalu s Gator Skin ochranou proti defektu. Pokud jezdím mix asfaltu, gravelu a hladkých suchých trailů, pak je dobrou volbou Tufo Flexus Dry. Dobré a realistické zvážení podmínek vám ušetří mnoho nervů a problémů při řešení defektů.

Na bajku ale i na silnici se mi osvědčil nástavec na CO2 od Weldite...... se zarážkou proti nechtěnému proražení bombičky.


Balíček první pomoci - náhradní galuska, CO2 bombička a nástavec.

Galusky míří do zapomnění?


Nad galuskami se definitivně stahují mračna. Na MTB je nevozí na závodech už prakticky nikdo. Na silnici už galusky také nemají úplný monopol a více se prosazují bezdušová řešení kvůli větší spolehlivosti a nižšímu valivému odporu i aerodynamice. Galusky ale žijí a kralují na cyklokrosu, tam prostě není žádné konkurenční řešení ani v podobě bezduší nebo bezduší s inserty. Jestli tedy nyní stojíte před výběrem nových zapletených kol a máte možnost dobře pořídit galusková kola, pak není třeba mít strach. Někdy příště si ukážeme, jak správně nalepit galusku, čímž se tento galuskový miniseriál uzavře.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jecnak (Tomáš Vitvar)
Líbí se Ti tento článek? thumb_up0thumb_down report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Momentálně se tu nenachází žádný komentář. Můžeš být první.

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Oprava silničních a cyklokrosových galusek

Oprava silničních a cyklokrosových galusek

Defekt straší nejednoho majitele galusek ať už z důvodu nemožnosti vyřešit ho snadno během vyjížďky, tak z důvodu nemožnosti galusku opravit a dále používat. V mnoha případech ale galusku opravit lze úplně stejně jako klasický plášť s duší.
Video: Co jste možná nevěděli o CO2 play_arrow

Video: Co jste možná nevěděli o CO2

Už před časem jsme si ukázali, jak pomocí knotů a bombičky opravit defekt na bezdušovém provedení doslova v mžiku.
Video: Jak na výměnu brzdového kotouče play_arrow

Video: Jak na výměnu brzdového kotouče

Výměna brzdového kotouče je jednoduchý servisní úkon, který zvládnete z pohodlí domova a s minimem nářadí. Ve videu naleznete základní dva systémy uchycení Center Lock a 6 šroubů.
keyboard_arrow_up