Jak efektivně zrychlit svoje kolo?

Jak efektivně zrychlit svoje kolo?

Nepotřebujete k tomu keramická ložiska a jiné vesmírné vychytávky za tisíce korun. Bude stačit ochota ušpinit si ruce a investovat čas.

Řeč je o údržbě pohonného ústrojí vašeho bicyklu. Pravidelné čištění a mazání, kromě snížení ztráty výkonu, zajistí i delší životnost komponentů, a to si myslím, že je v této době nedostupnosti a zdražování zboží dostatečná motivace. Nebojte se, s těma rukama to nebude až tak zlé, klidně si nasaďte rukavice a jdeme na to.



Fáze první


Po koupi kola nebo nového řetězu je na povrchu konzervační mazivo z továrny. Není vhodné pro provoz, protože zachytává nečistoty. Na druhou stranu je celkem odolné, a tak zbavit se ho vyžaduje určité úsilí. Na řetězy se spojkou vám budou stačit kleště, u nýtovaných řetězů je to trochu složitější a doporučuji po prvním roznýtování přechod na spojku. Pojďme na to.

Řetěz namočte do rozpouštědla, mně se osvědčil lakový benzín, ale klidně zvolte jiné, které už máte doma. Ideální je nechat ho v roztoku přes noc, aby se všechno pěkně uvolnilo. Potom řetěz na chvíli namočím do vody a nádobu s rozpouštědlem si odložím stranou. Není třeba se obsahu zbavovat. Nečistota časem klesne na dno a potom se dá přes sítko přefiltrovat čistá tekutina, která se hodí pro další použití.



Do ultrazvukové čističky naliju Cyklostar a pustím dvakrát cyklus čištění. Ultrazvuk je účinnější při čištění používaného řetězu, o tom si řekneme později. V tomto kroku ho používám, aby dostal ven zbytky rozpouštědla z vnitřních článků.



Řetěz vytáhnu a dám ho ještě na chvíli do isopropanolu. Odstraní zbytky po čištění a lépe schne. Takto ošetřený řetěz otřu a pověsím, aby uschnul. Opět ideálně přes noc.



  • Tip: Čistěte více řetězů naráz, ušetříte spoustu času. Samozřejmě s rozumem, osobně si připravím řetězy na rok dopředu.

Fáze druhá


Při pohledu na řetěz by se z něj dalo jíst, nic nemastí a je stále pěkně pohyblivý. Pokud se to samé nedá říct o kazetě a převodnících, bude potřeba zapracovat i na těchto součástech převodového ústrojí. Pokud máte nové kolo, tak je klidně jen otřete hadrem namočeným v Cyklostaru a nechejte uschnout. Čištění samozřejmě provádíme ještě bez řetězu.

Začneme převodníky. Pokud máte jednopřevodník, máte v podstatě vyhráno. Díly jsou lehce dostupné a nečistoty stačí setřít hadříkem s Cyklostarem. Pokud chcete, klidně použijte i trochu rozpouštědla, ale tady je to myslím zbytečné. Pokud máte víc převodů, tak v závislosti na znečištění bych zvolil otření nebo kompletní demontáž klik a převodníků. Tak se zaručeně dostanete na nepřístupná místa a můžete rovnou obnovit i mazivo v oblasti středového složení.



Ani s kazetou to nebude úplně jednoduché,
Co se týká mazání, je třeba dát si pozor na nadměrnou aplikaci.
je potřeba ji demontovat z kola. Složenou kazetu v závislosti na její konstrukci ponořte do rozpouštědla a nechejte ji v něm klidně i několik hodin. Kazety, které se dají rozebrat, se čistí o něco lépe, je ale třeba dávat pozor na správné pořadí podložek mezi pastorky, až ji budete skládat. Kazetu po vytažení z roztoku ještě přečistím kartáčem s Cyklostarem a nechám uschnout.



Nezapomeňte na kladky přehazovačky, tam se také usazuje špína, která je náš nepřítel. Kladky není nutné demontovat, úplně stačí je pořádně otřít jako v případě převodníku. A máme hotovo.



  • Tip: Namotejte si staré tričko na pravítko a pořádně vydrhněte kazetu mezi pastorky. U malých mezer bude stačit pevná látka. Tak dosáhnete dokonalé čistoty.



Fáze třetí


Špinavou práci máme hotovou a tak je čas nasadit a namazat řetěz. Co se týká mazání, je třeba dát si pozor na nadměrnou aplikaci. Kapat článek po článku a nechat zatéct a vyschnout. Opět ideálně přes noc.



Na otázku, čím mazat, neexistuje univerzální odpověď. Záleží na podmínkách i časových a finančních možnostech každého cyklisty. Mně se v posledních letech osvědčilo mazání na bázi vosku od výrobce Squirt. Poměr cena / výkon je tu, myslím, na výborné úrovni. Po namazání mám klid na několik set ujetých kilometrů a jediná údržba je otření řetězu po dojetí domů. V minulosti jsem zkoušel různá olejová mazání, ale výsledek byl vždy stejný. Buď se na nich usazovaly nečistoty, nebo vydržely krátkou dobu.



Aktuálně testuju mazivo Absolute Black GRAPHENlube, právě z důvodu extrémní výdrže, kterou uvádí výrobce. Následně se s vámi podělím o zkušenosti s tímto poměrně novým typem mazání.

  • Tip: Přebytečné mazivo po uschnutí úplně stírám z plochy řetězu. Tak zůstává pohon stále čistý, ale je potřeba mazat častěji.

Tolik práce, proč vlastně?


Nikdo nemá rád čištění, tečka. Ani já. Věřte mi, že čas, který investujete do pravidelné údržby, se vám vrátí v podobě lepšího pocitu na cyklotúře a pocítíte ho i v peněžence. Řetěz, který je čistý a správně namazaný, vám ušetří energii, protože ztráty výkonu jsou podstatně nižší, než u neudržovaného systému. Na trhu jsou i různé „zkratky”, jako čisticí spreje či pračky na řetěz. Ale…



Kdysi jsem používal pračku na řetěz, nyní ji vnímám jako „kočkopsa”. Řetěz jakž takž čistý, zbytek zatečený a drobná špína tvoří šmirgl, který obrušuje zuby pastorků a převodníků. Při mém aktuálním režimu údržby je její použití víceméně zbytečné. Pokud máte řetěz čistý, zůstane vám dlouho čistá i kazeta, kladky a převodníky, a to je základ úspěchu. Celé ústrojí stačí pravidelně otírat hadříkem, protože i vosk zanechává viditelné zbytky, a máte klid. Odměnou pro vás bude delší životnost komponentů.



Momentálně i při opakovaném čištění používám ultrazvukovou čističku a v podstatě opakuji všechny výše zmíněné kroky vždy, když je to potřebné. Celé kolo umývám jen velmi sporadicky a raději mám čistý pohon a pružení, než nablýskaný rám.

Věnujete se péči o vaše kolo, nebo to necháváte být, dokud to jde? Podělte se o zkušenosti v diskusi.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
zwARO (Marian Zvarka)
Líbí se Ti tento článek? thumb_up6thumb_down comments 2 komentáře report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Dárky pro servismana amatéra - ušetři si cestu do servisu, oprav si sám PR článek

Dárky pro servismana amatéra - ušetři si cestu do servisu, oprav si sám

Čekání na opravu kola, zejména pokud má člověk silné nutkání jezdit, protože je začátek sezóny, je někdy nekonečné. Proto se vyplatí mít některé nástroje doma a umět si alespoň něco opravit sám.
Unboxing: MARIN El Roy – ultimátní ocelový allmountain

Unboxing: MARIN El Roy – ultimátní ocelový allmountain

MARIN El Roy je ocelový hardtail, který kalifornský výrobce řadí do kategorie enduro/all mountain. Jak Marin uvádí, jde o ultimátní agresivní stroj, který vás dostane na vrchol a pak září na cestě dolů.
Video: Křupe vám kolo? Pár tipů, kde hledat a jak zvuky odstranit. play_arrow

Video: Křupe vám kolo? Pár tipů, kde hledat a jak zvuky odstranit.

Snad každý cyklista zažil nepříjemné křupání na kole a spoustu stráveného času při hledání místa, odkud daný zvuk vychází.
keyboard_arrow_up