Představení: Orbea Wild - esence úspěchu

Ve světě e-biků se můžete vypravit buď cestou těžkých a výkonných strojů, nebo kvůli hravosti a nižší hmotnosti musíte obětovat kapacitu baterie a nějaký ten točivý moment. Nebo že by přece jen ne?

E-biky řady Wild jsou tak trochu jako z jiné planety. Při jejich navrhování bylo účelem právě skloubit výkon klasického e-biku s hravostí tzv. light e-biku při zachování plnohodnotné kapacity baterie. Výsledkem je Orbea Wild. E-bike s nejlepším poměrem výkonu a hmotnosti ve své třídě.


Výkonný a lehký - zn. e-bike bez kompromisů

Orbea Wild designově vychází ze svého předchůdce Wild-FS, ale jen na samotném rámu výrobce ušetřil 904 gramů. Hmotnost tohoto enduro e-biku tak začíná na hodnotě 20,9 kg s 85 Nm motorem Bosch CX Race a baterií s kapacitou 625 Wh. K dispozici je však i varianta se 750 Wh baterií. Nový motor s přívlastkem Race je ve srovnání s klasickou verzí Performance o 200 gramů lehčí.

V porovnání s předchůdcem Wild-FS je nový model Wild 2023 o 32 % méně objemný, rám je o 51 % tužší a složený je z o polovinu méně dílů.
Základem e-biku je rám s tzv. Designem SBS (Secure Battery System), který má v oblasti středu dvě zpevňující vzpěry spojující spodní rámovou trubku a sedlovou trubku, přičemž vytvářejí jakousi klícku chránící tlumič. Baterie je pochopitelně integrovaná ve spodní rámové trubce, aniž by ji bylo možné vyjmout bez demontáže motoru. Kinematika zadní stavby je přepákovaný jednočep typu split-pivot, kde je chod pružení nezávislý na brzdných silách. To v praxi znamená, že při brždění zadní stavba netuhne, ale zůstává nadále aktivní.


Zdvihy a geometrie

E-bike je postavený na 29” kolech, se zdvihy 160 mm vzadu a 170, resp. 160 mm vpředu. V porovnání se svým předchůdcem má však “divoška” delší reach, položenější hlavu a kratší zadní stavbu (448 mm). Úhel hlavové trubky je 64°, sedlovka má úhel 77,5°, hlava je ve velikosti M vysoká 120 mm a reach je slušných 455 mm. Geometrii e-biku paradoxně nelze dodatečně upravovat například prostřednictvím flip-chipu. Stejně jako se nepočítá s mullet set-upem kol.


Promyšlené detaily rámu

Když si rám prohlédnete pozorněji, objevíte několik funkčních detailů, jako například macatou gumovou ochranu zadní vzpěry na dvou inbusech, miniblatníček mezi zadní stavbou a rámovým trojúhelníkem, který slouží k vedení bowdenů mezi zadní stavbou a rámem, samozřejmě ale plní původní funkci a zabraňuje pronikání nečistot a následnému vzniku pazvuků. Pozornému oku neujde ani vnitřkem vedená kabeláž, která do rámu vstupuje představcem a pokračuje přes hlavové složení.

Orbea u hlavového složení použila integrovaný systém Spin-block, který brání přetočení řídítek při pádu. Samotné hlavové složení je vybaveno kvalitním horním ložiskem z nerezové oceli, čímž se prodlouží servisní interval, při němž musíte odpojovat hadičku zadní brzdy. Nechybí ani ochrana spodní rámové trubky, která chrání rám před odskakujícími kameny, a malý gumový nárazník pod hlavovým složením. Promyšleným detailem je i kompozitová krytka nabíjecího konektoru, která se otvírá vytočením nahoru a pevně drží na svém místě.


Trocha statistik aneb vylepšení v řeči čísel

V porovnání s předchůdcem Wild-FS je rám nového modelu Wild 2023 o 32 % méně objemný, je o celých 51 % tužší a složený je z o polovinu méně dílů. Průběh chodu zadního odpružení je o 40 % progresivnější. Pokud si v programu MyO místo 750 Wh baterie vyberete o 20 % menší 625 Wh baterii, ušetříte jednak peníze, ale i 900 gramů na celkové hmotnosti kola.


Vychytávky

Většina vychytávek cílí na čistý design a bezproblémové použití.
  • Velmi výrazná je snaha o eliminaci kabeláže a její integraci do vnitřku rámu.
  • Bezdrátové ovládání režimů zaujme super čistým designem bez kabelů, stejně jako ukázkovou ergonomií. Ostatní kabeláž je řešena tzv. systémem SIC což znamená, že do hlavové trubky vstupují bowdeny pod představcem do krytky hlavového složení a vnitřkem rámu jsou vedeny ve vodicích trubkách. Systém SIC by měl eliminovat i odírání bowdenů uvnitř rámu.
  • Zkušené mazáky jistě potěší i extra utěsnění ložisek hlavního čepu, stejně jako odolný kryt motoru.


Modely a specifikace

Jako první je namístě uvést, že u každého modelu si můžete vybrat ze čtyř velikostí (S, M, L, XL), přičemž na výběr je celkem sedm modelů. Z toho čtyři karbonové a tři hliníkové.

Top model s označením M-LTD za 288 311 Kč a je osazená sadou Shimano XTR, motorem Bosch CX-R, párem karbonových kol a odpružením FOX Factory s úpravou kashima. Najdete tu i karbonové kliky E13.

O jednu pomyslnou příčku níže postavený model M-TEAM za 228 241 Kč má vidlici a tlumič FOX Factory se zdvihem 160 mm, motor CX-R a stejně jako vyšší model má pár karbonových kol a sadu Shimano XTR.

Orbea Wild M10 v ceně 201 811 Kč je osazena odpružením FOX Performance a mixem komponentů Shimano SLX a XT. Sériově je zde osazena těžší a výkonnější 750 Wh baterie.


Model Wild M20 s cenovkou 175 380 Kč je osazený nestandardně vidlicí Rock Shox 35 Silver a tlumičem FOX Float DPS Performance, pohon se skládá z motoru Bosch CX, mixu komponentů XT a Deore.

Nejvyšší hliníkový model Wild H10 v ceně 168 171 Kč je osazený motorem Bosch CX a komponenty XT a Deore. Odpružení má logo FOX Performance.

Hliníkový model H20 za 148 949 Kč má vidlici Rock Shox 35 Silver a tlumič FOX Float DPS, pohon je poskládaný z mixu Shimano XT, SLX a Deore.

Nejdostupnější model Wild H30, jehož MOC je stanovena na 136 935 Kč, má odpružení také v kombinaci vidlice Rock Shox 35 Silver a tlumiče FOX Float Performance DPS, pohon spoléhá na komponenty Deore, doplněné o mimosadové brzdy Shimano MT410.

V případě, že vás zajímají kompletní specifikace a barevní kombinace, najdete je na stránce výrobce na tomto odkazu.

Zdroj fotografií: Orbea
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
redakcia 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Unboxing: Orbea OIZ M11 AXS - maratonec v elektrice

Unboxing: Orbea OIZ M11 AXS - maratonec v elektrice

Stoupat s lehkostí do kopců, projet hřebenovku a potom si užít sjezd. Je jedno, jestli to budou závody, trénink nebo výjezd s partou. Je Orbea OIZ M11 ideálním kolem?
Kellys E-biky 2024 - na chuť si přijde každý

Kellys E-biky 2024 - na chuť si přijde každý

Dalo by se říct, že slovenská značka přinesla malou revoluci v segmentu elektrokol. Co si pro nás připravil Kellys pro rok 2024?
Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenasytný maratonec

Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenasytný maratonec

Hledáš nekompromisní kolo do přicházející maratonské sezóny, se kterým si užiješ výlet hřebenem i moderní cross-country tratě? Máme pro tebe skvělý tip.
keyboard_arrow_up