Test: Vittoria Mazza - Klobouk dolů
Pláště jsou u enduro a gravity disciplín jedním z nejdůležitějších komponentů na kole. Jak obstály tyto při běžném ježdění a při závodech?
Vittoria je italský výrobce, který (mně osobně) nebyl ještě nedávno moc známý. Tedy co se týká plášťů pro jízdu z kopce. V těchto disciplínách znám mnoho výrobců a různých značek, které nabízejí velmi kvalitní pláště ověřené top závodníky. Proto je určitě náročné vyrobit nový plášť s unikátním vzorem a dezénem, který obstojí i v těch nejnáročnejších podmínkách.Mazza, Martello, Mota, Agarro - kvalitní jazykolamy
Výrobce Vittoria má v nabídce 4 pláště pro trailové/enduro určení. Chvíli mi trvalo si neplést názvy a říct, jaký plášť to vlastně testuju, když se mě někdo ptal. Ve Vittorii si s tvorbou názvů pravděpodobně hlavu nelámali.Mazza - je jednoduše nejuniverzálnější plášť od Vittorie, určený převážně na smíšený terén. Jeho dezén je hlubší a zároveň řidší, což ocení jezdec hlavně při jízdě na blátivých podkladech (pláště se lépe čistí) a zároveň i na měkkém a hlubokém podkladu.
Martello - má hustější a méně hluboký dezén, což naznačuje, že se bude jednat o rychlejší plášť určený hlavně pro smíšené až tvrdé terény.
Mota - Je plášť určený výhradně do bláta. Řídké a vysoké výstupky mají za úkol získat grip i v hlubokém blátě bez toho, aby se na ně bláto nalepilo.
Agarro - je vhodné hlavně pro XC/trailové ježdění na suchu a v méně náročném terénu, přičemž jeho dezén je nižší a hustší.
Směs, první pocity a nahazovaní pláště
O pláštích Mazza jsem si naschvál nechtěl před testem nic číst ani studovat, aby byly mé pocity co nejautentičtější a nezkreslené různými testy a články. Testoval jsem dvě verze plášťů. Na přední kolo jsem si dal Mazzu ve verzi Race, což je jejich nejnovější a nejměkčí směs určená hlavně na závody, jak vyplývá i z názvu.Na pocit byly pláště měkčí než ty nejměkčí směsi od konkurence. Na zadní kolo jsem nahodil také Mazzu, ale ve verzi G 2.0. Jsou to v podstatě čtyři směsi, které jsou rozdělené tak, aby byl boční dezén co nejměkčí a střed dostatečně tvrdý na to, aby se nesedral po prvním dnu v bikeparku. Je třeba podotknout, že oba pláště byly v provedení Enduro, což znamená odolnější bočnice oproti verzi Trail, kterou poznáte podle šedých boků. Porovnání najdete na stránce výrobce.
...tam kde by ostatní pláště byly obalené blátem, Mazza byla čistá a gripu bylo na rozdávání.
Pláště jsem nahodil bez problémů. Přední dokonce bez použití montpáky. Tu jsem ale musel použít při nazouvání zadního pláště, protože jsem do něj dával i inzert. Bočnice mi připadaly dostatečně tvrdé na enduro ježdění, ale při porovnání se sjezdovými plášti od konkurence byly trochu měkčí.
Technologie
Mazza má podle výrobce unikátní tvar. Dezén je rozdělený mezerou mezi středními a bočními výstupky. Boční výstupky musí být samozřejmě co nejměkčí, ale zároveň je potřeba, aby poskytovaly dostatečnou oporu jezdci. Právě proto jsou drážky ve výstupcích blíže ke středu pláště větší než ty, které jsou na kraji výstupku.U středových výstupků najdeme schodek, který má za úkol zvýšit efektivitu při šlapání a zlepšit odvalování pláště.
Už stačilo. Jdeme jezdit
Plášť jsem testoval v různých lokalitách, aby byl test co nejdůvěryhodnější.1. lokalita - Bikepark Semmering
V Semmeringu je povrch tvrdý a kamenitý. Terén je upravený, takže gripu je na většině míst víc než dost. Plášť se neprojevil nijak extra. Jakmile jsem vjel do blátivých úseků (bylo po dešti), měl jsem nejdřív předsudky, takže jsem zpomalil. Po pár jízdách jsem ale začal Mazze věřit a udělal jsem dobře. Na tvrdém bikeparkovém podkladu se guma necítila jako doma, ale jakmile jsem vletěl do sypkého a mokrého podkladu, začal se projevovat vyšší dezén, který mě všude podržel. Plášť byl velmi předvídatelný a neustřelilo mi to v žádné zátáčce. Zadní plášť se začal sjíždět, ale velmi jemně, řekl bych, že by vydržel v bikeparku i celý týden.2. lokalita - bikepark Petzen
...na smíšených podkladech, které jsou typické hlavně pro enduro ježdění a závodění, pro mě byly perfektní volbou.Kdo znáte Petzen, víte, že je třeba mít co nejtvrdší bočnice a nejměkčí směs. Volný podklad, ostré kameny a kořeny daly Mazze pořádně zabrat. O to víc, když druhý den pršelo. Byl jsem velmi příjemně překvapený z toho, že tam, kde by ostatní pláště byly obalené blátem, Mazza byla čistá a gripu bylo na rozdávání. Bočnici se mi podařilo prorazit až na třetí den, a to u patky pláště, pričemž to byla tak malá dírka, že ji zalepilo mléko. To jsem si aspoň myslel. Po příjezdu domů jsem ale musel plášť lepit. Bez jakéhokoli váhání bych tyto pláště nahodil do Petzenu znova.
3. test - Blinduro léto
Když jsem měl vepředu Race směs, potřeboval jsem pláště prověřit i na pořádných závodech. Blinduro nedalo gumám zabrat tak jako Petzen, ale terén se stále střídal. Hluboký prach, kořeny, totální bláto, hrabanka, tvrdé bikeparkové tratě a volné kameny. Na takovém mixu podrží málokterý plášť, hlavně při střídání prachu a bláta. Když jsem už nějaké ty týdny na Vittorii jezdil, uměl jsem předvídat, jak se budou pláště chovat. Mohl jsem se tak na něj bez jakýchkoli problémů spolehnout.Shrnutí
Teď si řeknete, že ty pláště určitě nemůžou být tak dobré. Nemusí být. Na tvrdém podkladu v rychlém terénu bych volil jiné pláště, například Vittoria Martello. Ale na smíšené podklady, které máme hlavně u enduro ježdění a závodění, pro mě byly perfektní volbou. Dovolím si tvrdit, že pokud bych měl mít na předním kole jen jeden plášť, byla by to Mazza.Hodnotím hlavně jízdu z kopce, ale i při výšlapech obstály dobře. Na zadní kolo bych samozřejmě našel rychlejší alternativu, ale mělo by to svou daň. Bočnice vydržely celkem velký tlak hlavně v Petzenu, a tak můžu říct, že tyto pláště jsou výbornou volbou pro enduro jezdce, kteří mají rádi přírodní terény, hrabanky a občasné bláto.
Hmotnost předního pláště - Vittoria Mazza Race 29x2.40 podle výrobce: 1340g.
Hmotnost zadního pláště - Vittoria Mazza G 2.0 27.5 x 2.40 podle výrobce: 1200g.
Všechny modely Vittoria Mazza najdete i u nás v MTBIKER shopu, za MOC 1 499 Kč. Kromě tohoto modelu máme samozřejmě v nabídce i jiné, takže si vyberete bez ohledu na disciplínu, kterou jezdíte.
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře