Od základu: XC, TR, AM, EN, DH – kde je rozdíl?

Horská cyklistika se dělí na několik disciplín – od běžného lesního/asfaltového ježdění do kopců až po extrémně náročné sjezdy. Které disciplíny známe a jak se jmenují?

MTB – mountainbiking neboli horská cyklistika prošla za poslední desetiletí velkým vývojem. Některé disciplíny jsou starší, jiné jsme tady před pár lety ještě ani neměli. V tomto článku si jednoduše rozdělíme disciplíny a spouštíme tak sérii, která pomůže začátečníkům v oblasti horské cyklistiky.


XC: Cross-Country

Je to jízda zaměřená převážně na delší trasy a výkonnost jezdce. Tratě zahrnují rychlé rovinaté úseky, mírná i strmá stoupání a to někdy i v náročnějším technickém terénu. Případně se jede i přes kořenové a kamenité úseky. Na druhé straně zde máme méně náročné sjezdy, které by se daly přirovnat k jednoduchým lesním stezkám. Pozor, při světovém poháru v XC jsou tratě za poslední roky mnohem obtížnější, přičemž je terén na závodních tratích pro profesionály tvořen tak, aby ukázali svou schopnost projet i techničtější úseky v rychlosti.


Kola jsou lehká, aby se jezdcům této disciplíny snadno a rychle šlapalo do kopce. Rámy kol jsou u dražších modelů vyráběny z karbonu, ty dostupnější jsou z hliníku. Kvalitní hliníkový rám může mít také velmi nízkou hmotnost – právě ta umožňuje cyklistům této disciplíny jízdu na dlouhé vzdálenosti.


Tato kola mají většinou 29palcová kola a možnost uchycení více košíků na láhev (jelikož předpokládáme jízdu na delší trasy). Pružení má obvykle možnost uzamčení (anglicky lock-outu), což přinese cyklistovi lepší efektivitu a komfort při šlapání do kopce.

Cross-country kola jsou v nabídce jak celoodpružená, tak hardtaily – tedy s pevnou zadní stavbou. Zdvih vidlice (slangově - vpředu) a zadní stavby (slangově - vzadu) bývá obvykle od 80 po 120 milimetrů. Geometrie kol přispívá k efektivnímu šlapání a výbornému přenosu energie. Novým trendem jsou kola obdobné kategorie – downcountry, která mají v některých případech vyšší zdvih, jakož i agresivnější geometrii pro jízdu z kopce.


  • Kola – převážně 29
  • Materiál – dostupnější hliník i prémiovější karbon
  • Co nejnižší hmotnost kola

    Trail (zkratka TR)

    Anglické slovíčko trail se v MTB terminologii vyskytuje opravdu často. Je to označení pro lesní trasy, které se jezdí na horských kolech. S tím souvisí i popis této kategorie jízdních kol.


    Je to disciplína, při které je jízda kombinací jak rychlosti, tak techničtějších úseků, při kterých cyklista jezdí i po nerovnostech (většinou přírodního charakteru), jako jsou kořeny a kameny. Velikost těchto nerovností se odráží na náročnosti tratí (trailů). Ty najdeme na mapě podle barev (u většiny značení je nejjednodušší trail značený zelenou barvou a černou barvou ten nejnáročnější). Tratě zahrnují výšlapy i sjezdy. Na tratích můžeme nalézt i menší umělé prvky vytvořené člověkem, například klopené zatáčky a skoky.

    Právě kvůli nerovnostem mají trailová kola vyšší zdvihy a agresivnější geometrii kola (za účelem stability), která však poskytuje jezdci i výborné vlastnosti při výšlapech do kopce. Zdvih trailových kol je od 120 po 150 milimetrů (jak vpředu – na odpružené vidlici, tak vzadu – zdvih zadní stavby).


    Trailová kola mají většinou také možnost lock-outu, namontování košíku a v některých případech i skrytý úložný prostor (například pro tyčinku nebo duši), případně i skryté nářadí (multiklíč).
  • Kola – převážně 29
  • Materiál – dostupnější hliník i prémiovější karbon

    All Mountain (zkratka AM)

    AM je v doslovném překladu – celá hora. Znamená to, že kola jsou určena téměř na všechny povrchy, přičemž právě všestrannost je to, čím se pyšní. Toto rozdělení kol se používá trochu méně než v minulosti, ale je to jakýsi přechod mezi trailovými a enduro koly (kterým se budeme věnovat níže).


    Jízda je obvykle po náročnějších tratích – trailech, přičemž jejich náročnost je vidět zejména při jízdě z kopce. Častokrát se zde vyskytují náročnější technické úseky, větší nerovnosti, ale také umělé prvky na trailech – klopené zatáčky a různé typy skoků.


    Tato kola jsou na vyšších zdvizích, a to od 140 do 160 mm vpředu i vzadu. Geometrie je poněkud agresivnější, protože je tady předpoklad jízdy na náročnějších trailech. Stejně jako trailová kola mají možnost lock-outu, namontování košíku na láhev i skrytý úložný prostor.
  • Kola – převážně 29
  • Materiál – dostupnější hliník i prémiovější karbon

    Enduro (zkratka EN)

    Disciplína enduro (pozor, nezaměňte si ji s disciplínou na motorkách) se vyvinula přibližně před 2 až 3 dekádami. Její název vyplývá ze slova endurance (vytrvalost). Tato disciplína vznikla právě novou formou závodu, při kterém jezdí cyklisté na velmi náročných trailech z kopce, přičemž si následně musí vlastními silami vyšlapat kopec i směrem nahoru. Takový způsob je náročný právě na zmíněnou vytrvalost.


    Závodníci jezdí několik tratí nebo okruhů za sebou, čímž se náročnost této disciplíny zvyšuje. Na tratích najdeme náročné a velké přírodní nerovnosti a v některých případech i náročné umělé prvky. Proto musí být kola konstruována tak, aby vydržela rychlý a těžký sjezd z kopce, ale zároveň poskytují možnost šlapání do kopce, protože i o to v této disciplíně jde.


    Zdvih kol je od 150 po 180 mm a v některých případech i 190 milimetrů. Geometrie kol je oproti ostatním velmi agresivní, kola mají větší rozvor kol, což přispívá stabilitě. Na těchto kolech se šlape do kopce náročněji, protože jsou vytvořeny i pro pořádné sjezdy.


  • Kola – převážně 29
  • Materiál – dostupnější hliník i prémiovější karbon
  • Možnost připevnění košíku na láhev i skrytého úložného prostoru (u některých modelů)

    Downhill (zkratka DH)

    Toto je jízda vysloveně z kopce. V této discilpíně jde pouze o sjezd, přičemž na kopec se cyklisté dostanou lanovkou. Tratě bývají extrémně náročné, jsou na nich velké nerovnosti, velké skoky i strmé úseky. Závodníkům jde o co nejrychlejší jízdu z kopce, resp. o co nejkratší čas od startu do cíle.


    Proto jsou kola konstruována s menším ohledem na hmotnost a s co nejlepšími vlastnostmi při extrémním používání. Tomu přispívá velmi agresivní geometrie, která není v žádném případě vhodná pro výšlap do kopce. Zdvih těchto kol je většinou 200 milimetrů.
  • Kola – převážně 29
  • Materiál – dostupnější hliník i prémiovější karbon


    Toto jsou nejrozšířenější kategorie horské cyklistiky. Teď si představíme i takové, o kterých jste možná nevěděli, ale určitě stojí za zmínku. Bikeři v těchto disciplínách využívají svoji kreativitu a jezdí takříkajíc pro styl.

    Freeride (zkratka FR)

    Pokud je downhill o tom, abyste projeli trať co nejrychleji, tak freeride je pravý opak. Čas je zde irelevantní. Jde o to, jakým způsobem projede jezdec danou trať, která se skládá zejména ze skoků a dropů. V této disciplíně se hodnotí právě styl jezdců, kreativita triků, jakož i technické dovednosti (jelikož závodníci jezdí z kopce dolů).


    Závodníci používají speciálně upravená sjezdová kola, aby se jim dělaly triky co nejjednodušeji, ale zároveň musí kola vydržet tvrdé nárazy z dopadů skoků. Nejznámějším akcí freeridu je Red Bull Rampage.


    Dirt/slopestyle

    Jsou to dvě rozdílné disciplíny. Pokud je dirt o skocích a tricích, slopestyle je jeho násobkem. Dirt nebo dirt jumping je způsob ježdění na kole přes specifické skoky – dirty, které mají velmi strmý dopad a odraz. Tím pádem umí jezdce odrazit do pořádné výšky, kde předvádí svoji zdatnost v různých tricích. Ať už je to backflip nebo 360, kreativitě se meze nekladou.


    Slopestyle je disciplína, kterou jezdí závodníci i na různých akcích, jako například Red Bull Joyride. Trať se skládá z velkých skoků, dropů i různých jiných prvků, které mají za cíl dostat jezdce pořádně vysoko do vzduchu. Tam předvádí své triky, přičemž se opět hodnotí jejich provedení, kvalita a kreativita.

    Dirtová kola jsou vyráběna na 26palcových kolech se zdvihem 100 mm. Kolo je menší, nižší a určeno pro co nejlepší obratnost ve vzduchu. Obvykle na dirtových kolech naleznete singlespeed, což je pouze jeden převod. Rám je pevný, tedy nejde o celoodpružený rám.


    Kola na slopestyle jsou již častokrát celoodpružená, přičemž efektivita ve vzduchu a obratnost se samozřejmě zachovává.


    Věděli jste že?

    První mistrovství světa v downhillu (sjezdu) se konalo již v roce 1990 pod záštitou UCI. Hostilo je město Durango v Coloradu.
    Zdroj fotografií: archiv redakce, Red Bull Content Pool
  • report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    tomasmartinak 
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá
    Komentáře

    Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá
    Podobné články
    Trailové hardtaily – bav se a piluj techniku PR článek
    Kola bez zadního odpružení stále mají co nabídnout. Moderní geometrie, adekvátní výbava, ale také spousta zábavy za rozumné peníze. Už máš vybraný ten svůj?
    Portes du Soleil: Týden bikování v největším bikeparku Evropy
    Letošní už je u konce, ale pokud už někdo přemýšlí, kam vyrazit v příštím roce, mám skvělý tip. Letos v létě jsme navštívili francouzský Portes du Soleil, který zahrnuje pět bikeparků a je největším bikeparkem v Evropě.
    Reklama na podzim: 2000 metrů barev a výhledů
    Vyjedu až na vrchol Ondřejníku? A co je lepší? Palkovické hůrky nebo Ondřejnický masiv? Zalesněné kopce s podzimní atmosférou, nebo pořádné otevřené výhledy? A co takhle spojit oboje do jedné jízdy?
    keyboard_arrow_up