Od základu: XC, TR, AM, EN, DH – kde je rozdíl?
Horská cyklistika se dělí na několik disciplín – od běžného lesního/asfaltového ježdění do kopců až po extrémně náročné sjezdy. Které disciplíny známe a jak se jmenují?
MTB – mountainbiking neboli horská cyklistika prošla za poslední desetiletí velkým vývojem. Některé disciplíny jsou starší, jiné jsme tady před pár lety ještě ani neměli. V tomto článku si jednoduše rozdělíme disciplíny a spouštíme tak sérii, která pomůže začátečníkům v oblasti horské cyklistiky.XC: Cross-Country
Je to jízda zaměřená převážně na delší trasy a výkonnost jezdce. Tratě zahrnují rychlé rovinaté úseky, mírná i strmá stoupání a to někdy i v náročnějším technickém terénu. Případně se jede i přes kořenové a kamenité úseky. Na druhé straně zde máme méně náročné sjezdy, které by se daly přirovnat k jednoduchým lesním stezkám. Pozor, při světovém poháru v XC jsou tratě za poslední roky mnohem obtížnější, přičemž je terén na závodních tratích pro profesionály tvořen tak, aby ukázali svou schopnost projet i techničtější úseky v rychlosti.Kola jsou lehká, aby se jezdcům této disciplíny snadno a rychle šlapalo do kopce. Rámy kol jsou u dražších modelů vyráběny z karbonu, ty dostupnější jsou z hliníku. Kvalitní hliníkový rám může mít také velmi nízkou hmotnost – právě ta umožňuje cyklistům této disciplíny jízdu na dlouhé vzdálenosti.
Tato kola mají většinou 29palcová kola a možnost uchycení více košíků na láhev (jelikož předpokládáme jízdu na delší trasy). Pružení má obvykle možnost uzamčení (anglicky lock-outu), což přinese cyklistovi lepší efektivitu a komfort při šlapání do kopce.
Cross-country kola jsou v nabídce jak celoodpružená, tak hardtaily – tedy s pevnou zadní stavbou. Zdvih vidlice (slangově - vpředu) a zadní stavby (slangově - vzadu) bývá obvykle od 80 po 120 milimetrů. Geometrie kol přispívá k efektivnímu šlapání a výbornému přenosu energie. Novým trendem jsou kola obdobné kategorie – downcountry, která mají v některých případech vyšší zdvih, jakož i agresivnější geometrii pro jízdu z kopce.
Trail (zkratka TR)
Anglické slovíčko trail se v MTB terminologii vyskytuje opravdu často. Je to označení pro lesní trasy, které se jezdí na horských kolech. S tím souvisí i popis této kategorie jízdních kol.Je to disciplína, při které je jízda kombinací jak rychlosti, tak techničtějších úseků, při kterých cyklista jezdí i po nerovnostech (většinou přírodního charakteru), jako jsou kořeny a kameny. Velikost těchto nerovností se odráží na náročnosti tratí (trailů). Ty najdeme na mapě podle barev (u většiny značení je nejjednodušší trail značený zelenou barvou a černou barvou ten nejnáročnější). Tratě zahrnují výšlapy i sjezdy. Na tratích můžeme nalézt i menší umělé prvky vytvořené člověkem, například klopené zatáčky a skoky.
Právě kvůli nerovnostem mají trailová kola vyšší zdvihy a agresivnější geometrii kola (za účelem stability), která však poskytuje jezdci i výborné vlastnosti při výšlapech do kopce. Zdvih trailových kol je od 120 po 150 milimetrů (jak vpředu – na odpružené vidlici, tak vzadu – zdvih zadní stavby).
Trailová kola mají většinou také možnost lock-outu, namontování košíku a v některých případech i skrytý úložný prostor (například pro tyčinku nebo duši), případně i skryté nářadí (multiklíč).
All Mountain (zkratka AM)
AM je v doslovném překladu – celá hora. Znamená to, že kola jsou určena téměř na všechny povrchy, přičemž právě všestrannost je to, čím se pyšní. Toto rozdělení kol se používá trochu méně než v minulosti, ale je to jakýsi přechod mezi trailovými a enduro koly (kterým se budeme věnovat níže).Jízda je obvykle po náročnějších tratích – trailech, přičemž jejich náročnost je vidět zejména při jízdě z kopce. Častokrát se zde vyskytují náročnější technické úseky, větší nerovnosti, ale také umělé prvky na trailech – klopené zatáčky a různé typy skoků.
Tato kola jsou na vyšších zdvizích, a to od 140 do 160 mm vpředu i vzadu. Geometrie je poněkud agresivnější, protože je tady předpoklad jízdy na náročnějších trailech. Stejně jako trailová kola mají možnost lock-outu, namontování košíku na láhev i skrytý úložný prostor.
Enduro (zkratka EN)
Disciplína enduro (pozor, nezaměňte si ji s disciplínou na motorkách) se vyvinula přibližně před 2 až 3 dekádami. Její název vyplývá ze slova endurance (vytrvalost). Tato disciplína vznikla právě novou formou závodu, při kterém jezdí cyklisté na velmi náročných trailech z kopce, přičemž si následně musí vlastními silami vyšlapat kopec i směrem nahoru. Takový způsob je náročný právě na zmíněnou vytrvalost.Závodníci jezdí několik tratí nebo okruhů za sebou, čímž se náročnost této disciplíny zvyšuje. Na tratích najdeme náročné a velké přírodní nerovnosti a v některých případech i náročné umělé prvky. Proto musí být kola konstruována tak, aby vydržela rychlý a těžký sjezd z kopce, ale zároveň poskytují možnost šlapání do kopce, protože i o to v této disciplíně jde.
Zdvih kol je od 150 po 180 mm a v některých případech i 190 milimetrů. Geometrie kol je oproti ostatním velmi agresivní, kola mají větší rozvor kol, což přispívá stabilitě. Na těchto kolech se šlape do kopce náročněji, protože jsou vytvořeny i pro pořádné sjezdy.
Downhill (zkratka DH)
Toto je jízda vysloveně z kopce. V této discilpíně jde pouze o sjezd, přičemž na kopec se cyklisté dostanou lanovkou. Tratě bývají extrémně náročné, jsou na nich velké nerovnosti, velké skoky i strmé úseky. Závodníkům jde o co nejrychlejší jízdu z kopce, resp. o co nejkratší čas od startu do cíle.Proto jsou kola konstruována s menším ohledem na hmotnost a s co nejlepšími vlastnostmi při extrémním používání. Tomu přispívá velmi agresivní geometrie, která není v žádném případě vhodná pro výšlap do kopce. Zdvih těchto kol je většinou 200 milimetrů.
Toto jsou nejrozšířenější kategorie horské cyklistiky. Teď si představíme i takové, o kterých jste možná nevěděli, ale určitě stojí za zmínku. Bikeři v těchto disciplínách využívají svoji kreativitu a jezdí takříkajíc pro styl.
Freeride (zkratka FR)
Pokud je downhill o tom, abyste projeli trať co nejrychleji, tak freeride je pravý opak. Čas je zde irelevantní. Jde o to, jakým způsobem projede jezdec danou trať, která se skládá zejména ze skoků a dropů. V této disciplíně se hodnotí právě styl jezdců, kreativita triků, jakož i technické dovednosti (jelikož závodníci jezdí z kopce dolů).Závodníci používají speciálně upravená sjezdová kola, aby se jim dělaly triky co nejjednodušeji, ale zároveň musí kola vydržet tvrdé nárazy z dopadů skoků. Nejznámějším akcí freeridu je Red Bull Rampage.
Dirt/slopestyle
Jsou to dvě rozdílné disciplíny. Pokud je dirt o skocích a tricích, slopestyle je jeho násobkem. Dirt nebo dirt jumping je způsob ježdění na kole přes specifické skoky – dirty, které mají velmi strmý dopad a odraz. Tím pádem umí jezdce odrazit do pořádné výšky, kde předvádí svoji zdatnost v různých tricích. Ať už je to backflip nebo 360, kreativitě se meze nekladou.Slopestyle je disciplína, kterou jezdí závodníci i na různých akcích, jako například Red Bull Joyride. Trať se skládá z velkých skoků, dropů i různých jiných prvků, které mají za cíl dostat jezdce pořádně vysoko do vzduchu. Tam předvádí své triky, přičemž se opět hodnotí jejich provedení, kvalita a kreativita.
Dirtová kola jsou vyráběna na 26palcových kolech se zdvihem 100 mm. Kolo je menší, nižší a určeno pro co nejlepší obratnost ve vzduchu. Obvykle na dirtových kolech naleznete singlespeed, což je pouze jeden převod. Rám je pevný, tedy nejde o celoodpružený rám.
Kola na slopestyle jsou již častokrát celoodpružená, přičemž efektivita ve vzduchu a obratnost se samozřejmě zachovává.
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře