Výbava bez které nevyjedu
Máme po zimě. S nadcházejícím čím dál hezčím počasím usedáme na kola a vyrážíme ven. Aby se z krásné vyjížďky nestalo utrpení a s nadávkami protrpěná příhoda, je potřeba se připravit a vyjet s patřičným vybavením.
Když se náhle něco stane, třeba defekt, tak už je pozdě něco si vyčítat nebo nadávat do … (doplňte výraz sami), protože jste si s sebou nic nevzali.Jezdím převážně na silnici a jak vypadají po zimě, víme. Díry a plno kamínků nebo takový vlakový přejezd, to je kolikrát taky lahůdka. Prostě se může přihodit cokoliv.
Možná by stačilo vozit s sebou jen plášť, páky a pumpičku. Ale kolikrát nejedu sám a jezdím i s rodinou, tak chci být připraven na jakoukoliv situaci.
Kdo je připraven, není zaskočen. Já zaskočen byl a zůstal jsem trčet pár kilometrů od domova. Byť to tehdy bylo jen cestou z práce, i tak jsem musel šlapat skoro 5 km pěšky a věřte, že v tretrách je to nezapomenutelný zážitek. Naštěstí jsem jezdil v mtb tretrách s pěknou podrážkou, dnes s karbonovou by to bylo jiné dobrodružství.
Proto jsem s sebou začal vozit věci na servis. Napřed jsem vozil jen lepení a to bývalo v takové krabičce, která obsahovala lepidlo, záplaty, šmirgl.
Ze začátku jsem první defekty v pohodě opravil, ale od defektu k defektu vede dlouhá cesta a lepidlo, které bylo součástí sady nakonec vyschlo a já při dalším defektu sedal na kolo přítelkyně a jel do nejbližší sámošky pro sekundové lepidlo. Takže jsem se ponaučil a radši do brašničky pod sedlem dal náhradní duši. A pro případ, po zkušenosti s lepidlem, přibalil i samolepící laty. Tohle společně s montpákami byl základ výbavy.
Postupem času přicházely i jiné servisní úkony, které bylo potřeba řešit během vyjížďky.
Když spadnul řetěz a já ho nahodil zpět, tak jsem měl většinou zapatlané ruce a pak je utíral do trávy nebo jsem si je čistil o nohy. O dres ne, toho by bylo škoda. Proto jsem přibalil rukavice a hadřík.
Když se podívám na svoje kolo, jsou na něm šrouby na imbus klíč, křížový šroubek tak leda na brzdových špalíkách. Nedávno jsem měl pocit, že mám nízko sedlo a objímka je na imbus. Může se povolit sedlo, povolit představec a na tyto drobné zásahy mám malou montážní sadu klíčů.
Také s sebou vozím zavírací špendlík, ten se třeba hodil, když jsem urval jezdce na zipu u návleků na tretry. Aby to tak neblemcalo, pěkně jsem to spíchnul.
Stahovací pásky (já jim říkám fofr pásky) se dají použít na cokoliv nejen ohledně kola. Naposledy jsem je použil k připevnění startovního čísla.
Tohle všechno jsem naskládal do lahve - dózy na nářadí. Na trhu je jich nepřeberné množství. Já mám menší velikost 0,5 l, jsou i větší 0,75 l.
Co vše obsahuje:
- náhradní duši,
- montpáky,
- náhradní lepení,
- malé nářadí,
- zavírací špendlík,
- fofr pásky,
- hadřík,
- rukavice,
- redukci na ventilek + čepičku
Protože v lahvi je ještě trochu místa, vložil jsem tam kus toaletního papíru pro případ nouze. A že se mi hodil nebudu popisovat.
Ještě s sebou vozím jednu důležitou věc, a to je mini pumpička. Mám asi 3 verze mini pumpiček, ale jako nejlepší mi přišla pumpička se zabudovaným manometrem. Měla by zvládnout 160 PSI a měří okolo 21 cm. Tu mám přidělanou na držáku na druhý bidon.
Tato servisní sada mi plně postačuje. Možná by stačilo vozit s sebou jen plášť, páky a pumpičku. Ale kolikrát nejedu sám a jezdím i s rodinou, tak chci být připraven na jakoukoliv situaci.
Zatím mě nenapadá, co navíc přibalit. Snad jen náhradní patku a rychlospojku na řetěz. Nebo vyměnit pumpičku za bombičku CO2? Vím, že bych to mohl mít vše v podsedlové taštičce, ale tam teď vozím "nacpanou” pláštěnku.
Jak a co vše s sebou vozíte vy? Podělte se s nám v komentářích.