Test: Orbea Occam SL M30 - pojďme se už konečně bavit

Kategorie trailových kol se v poslední dekádě výrazně posunula směrem k agresivnějšímu stylu jízdy a nová Orbea Occam není výjimkou.

Rámy jsou delší, nižší a mají položenější hlavový úhel. Taková klasika, která se děje napříč všemi kategoriemi. Dalo by se diskutovat, jestli to potřebuje každý druh MTB, ale trailovým “celopérům” to nesmírně prospívá.

Orbea Occam SL M30
Španělský výrobce udělal u nové generace modelu Occam zajímavý krok, z jednoho modelu udělal prostě dva. Testovaný model SL má se 140 mm zdvihu vpředu i vzadu trailový charakter s možností zamykání zadního pružení přímo z řídítek. Model LT osloví se zdvihem 150 mm a 160 mm (tlumič a vidlice) sjezdověji orientované jezdce, kteří ojediněle zavítají i do bikeparku.

Orbea Occam SL M30 recenzia
S novou generací Occamu Orbea nezapomíná na aktuální trendy. Ve spodní rámové trubce se nachází úložný prostor, v jednom z čepů „bydlí“ multiklíč, bowdeny jsou vedeny přes hlavové složení. Sedlová trubka je rovná, takže i sedlovky delší než 200 mm lze zasunout až na doraz. Její vzpřímený úhel zase poskytuje velmi komfortní posed při šlapání.

Geometrie a charakteristika odpružení

Occam SL oproti předešlé generaci narostl ve více ohledech a kolu to svědčí. Má o jeden centimetr větší zdvihy, reach je delší o 15 mm (velikost M), hlavový úhel má o půl stupně méně, tedy 65,5°.

Délka zadní stavby se nemění s jednotlivými velikostmi rámu a měří 440 mm. Dobrý kompromis mezi stabilitou a hravostí, nejsem si však jistý, jestli to platí i při největší velikosti rámu XL (měřím 179 cm a testoval jsem Mko), který má reach až 515 mm.

Orbea Occam SL M30
Všechna tato čísla dávají dohromady opravdu hravý balíček, který se cítí doma na hladkých singláčích, kopcovitých výjezdech, technických úsecích a dokonce i na skocích. Kombinaci delšího reache, vzpřímeného posedu a sklonu hlavového úhlu doplňuje charakter zadního odpružení.

Rám i naladění tlumiče jsou přímo ukázkové. První centimetry zdvihu mají lineární charakter, kolo příjemně filtruje malé nerovnosti. Při větších ranách zachraňuje achilovky výrazná progresivita na konci zdvihu. Ve středu zdvihu je cítit příjemnou oporu a kolo dobře generuje rychlost při zatlačení do vln a ve výjezdech z klopenek.

Orbea Occam SL M30 test
Laboroval jsem i s tlakem v tlumiči, nejvíce se mi líbil projev zadního odpružení u sagu na úrovni 20%. Stejný sag jsem nechal i na vidlici a kolo bylo v průjezdech přes nerovnosti vyvážené. Více času jsem musel věnovat nastavení odskoků, aby pružení stíhalo nerovnostem a zároveň nekopalo.

Orbea Occam SL M30 recenzia

Když se produkťák trefí do výběru

Při specifikaci komponent modelu M30 Orbea nešetří tam, kde se jednoduše šetřit nemá. Výrobce zvolil dobrý poměr mezi známými značkami u klíčových komponent a OEM značkou OC (Orbea Components).

O filtrování nerovností se stará odpružení s liščím ocasem. Tlumič Fox Float dobře ladí s průběhem zdvihu a lze jej zamknout přes páčku na řídítkách. Dálkové zamykání I-line nepůsobí na tlumiči rušivě a páčka se ovládá jednoduše. Vidlice Fox 34 doplňuje progresivní charakter zadního pružení.

Lehčím jezdcům bych doporučil jeden-dva tokeny ze vzduchové komory vyjmout. Fox 34 je známá svou nižší tuhostí. Na jedné straně to přispívá k vyššímu komfortu během jízdy, na druhé straně hůře drží přímou stopu v rozbitějších pasážích.

Testovaný bike má osazené dvoupístkové brzdy Shimano XT spolu se 180 mm kotouči Galfer. Brzdy měly během testu konzistentní projev a nepřehřívaly se ani v prudších sjezdech. Brzdám se nedá upřít, že umí zakousnout a jezdce zpomalit tam, kde je to třeba. Chybí jim však citlivější dávkování brzdné síly a v prachu nebo blátě je třeba pracovat s pákami opatrně.

Orbea Occam SL M30
Základ kol tvoří velmi spolehlivé náboje DT Swiss 350. Jejich majitelé mi jistě dají za pravdu, že náboje přežijí i několik výpletů. Orbea osadila své oem ráfky a i když jsem byl vůči nim skeptický, kola zůstala po celou dobu testu rovná a výplet se nepovoloval.

Kola jsou obuta na pláštích Schwalbe Wicked Will. Dozadu skvělá volba, přední plášť bych však časem vyměnil za model s agresivnějším vzorem. Hladký dezén nestíhá jinak velmi rychlému charakteru kola a složení ostatních komponent.

Orbea Occam SL M30 recenzia
Svou hravostí a ovladatelností maže hranice mezi kategoriemi.

Pohon je složen z více produktových řad od Shimana. Osazení kazety a řazení SLX s přehazovačky XT považuji za divácky atraktivní volbu. Přehazovačky XT a SLX se liší jen v pár technických detailech, s malým rozdílem v hmotnosti. Osobně bych uvítal spíše XT řazení, se kterým přehodím na jedno zatlačení páčky o dva těžší převody.

Kokpit, teleskopická sedlovka, gripy a další doplňky pokrývá značka OC. Teleskopka funguje spolehlivě, škoda, že výrobce osadil pro velikost M jen 150 mm verzi. Orbea má na stránce výborný konfigurátor, doporučuji pro tuto velikost rámu zvolit alespoň 170 mm.

Všechny komponenty spolu s dušemi v kolech dostaly kolo na hmotnost 13,8 kg.

Orbea Occam SL M30 recenzia

Kde je ta páčka?

Každý správný trailový výjezd začíná cestou nahoru. Kombinace strmého úhlu sedlové trubky a většího počtu podložek pod představcem mě usadí do velmi příjemné a vzpřímené pozice. Při stoupání šlapu pěkně pod sebe se zvednutým torsem, celodenní výlet s batohem nepředstavuje žádný problém.

Orbea Occam SL M30
Už po prvních metrech ve stoupání si všímám, že design odpružení a hodnota anti-squatu na úrovni sagu přispívají k mírnému pohupování při záběru do pedálů. Rychlá odbočka - anti-squat představuje sílu působící na zadní stavbu, kterou generuje napětí řetězu při šlapání.

Orbea Occam SL M30 recenzia
Během zdvihu tato síla zjednodušeně řečeno bojuje proti pohupování a ztrátě energie při šlapání. Orbea Occam SL má hodnotu anti-squatu spíše nižší, což se ale pozitivně projevuje při trakci zadního kola ve strmých a rozbitých stoupáních.

Hned vedle páčky teleskopické sedlovky mám uzamykání pružení. Páčka má jen dvě polohy a zamyká tlumič i vidlici najednou. V zamčeném nastavení je kolo opravdu tuhé a přenos síly do pedálů je velmi efektivní. Přivítal bych však i střední polohu pro uzamykání tlumení pro výšlapy s kameny a kořeny.

Orbea Occam SL M30 test

No konečně to jde z kopce

Kolo jsem vzal do rozmanitých terénů, od singláčů až po endurové tratě. Bavil jsem se absolutně všude, úsměv pod přilbou velký jako rohlík. Occam SL je přesně ten typ kola, který maže hranice mezi kategoriemi jízdních kol svou hravostí a ovladatelností. Ne, na XC závodě vás na bednu nedoveze a nebudete stíhat ani borcům v bikeparku. Zdvih 140 mm nedokáže oklamat ani ten nejlepší design odpružení, v jednom ani v druhém případě. Klíčové slovo je hlavně zábava, a o tu nám přece jde.

Orbea Occam SL M30
Při sjezdovém postoji se cítím v kole příjemně „vložen“. Hmotnost mám přirozeně rozloženou díky výše položeným řidítkům a středu téměř čtyři centimetry pod úrovní os. Při hladším typu trailů Orbea Occam SL skvěle generuje rychlost.

Udržet agresivnější postoj a bradu nad představcem je hračka, trakci předního kola limituje hladký plášť. Hlavový úhel mírně snižuje rychlost sjezdů ve strmých a rozbitých úsecích, ale zároveň se kolo lehce zalamuje a přehazuje v utažených zatáčkách a klopenkách.

Orbea Occam SL M30 recenzia
Na kořenech a skalách si kolo poradí, ale samozřejmě má své limity. Při menších překážkách můžu vletět do úseku plnou rychlostí. Pružení výborně filtruje nerovnosti a dává správnou míru zpětné vazby. Jednoduše vím, co se děje pod koly, aniž by ze mě Occam SL vytřásl duši. Situace se mění, pokud pružení dostává větší rány rychle po sobě a ke slovu se dostává poslední čtvrtina zdvihů. Kolo znervózní, odskakuje a je třeba ho pořádně držet za pačesy.

Orbea Occam SL M30 skúsenosti
Bike jde na skocích velmi ochotně do vzduchu, zatlačím do odrazu a Orbea mě vystřelí jako na strunách. Na dopadech zachraňuje kotníky tvrdší konec zdvihu. Velikost skoků je pro každého jezdce relativní, já jsem byl ze schopností a projevu 140 mm zdvihu na Occam SL příjemně překvapen.

Za zmínku určitě stojí efektivita zadního pružení při brzdění. Zadní stavba zůstává příjemně aktivní a zajišťuje přilnavost zadního kola i při opravdu plném stlačení brzd.
Orbea Occam SL M30 - továrna na velké úsměvy.
Svou nemalou měrou se o to přičiňuje umístění zadního čepu přímo na ose zadního kola. Montáž třmenu na samostatně se pohybujícím se ramenu v celém přepákování efektivně izoluje brzdné síly od pružení.

Orbea Occam SL M30

Malé technické postřehy

V jednom z hlavních čepů je chytře ukryt malý multiklíč s 2 mm, 3 mm, 4 mm a 5 mm imbusem. Elegantně zaskakuje do rámu pomocí magnetu. Není však radno s tímto nářadím dotahovat na příliš mnoho NM. Klíč je lehounký a mohl by se ohnout.

Orbea Occam SL M30 test
Úložný prostor v rámu je podle mého názoru nejgeniálnější věc, hned po teleskopické sedlovce. Orbea tuto vychytávku zpracovala opravdu dobře, přiučit se mohou také značky s mnohem vyššími cenovkami. Tři základní věci: otvor musí být dostatečně velký, kryt musí držet pevně a bránit nadměrnému vnikání vody a nečistot. Occam SL splňuje všechna kritéria bez výhrad.

Orbea Occam SL M30 recenzia
Na závěr zde mám poměrně kontroverzní téma. Vedení bowdenů a hydraulických hadic přes hlavové složení, noční můra domácích i profesionálních mechaniků. Test je test, musím zkusit servis hlavového složení. Částečně rozebírám kokpit a velmi rychle mě přechází při pohledu na toto řešení chuť. Uznávám, že kolo je díky pevnému uchycení hadic a bowdenů tišší. Existují však i jednodušší postupy, jak toho dosáhnout. Vizuální stránku musí zhodnotit každý sám, proti gustu žádný dišputát.

Orbea Occam SL M30 test

Pro koho je kolo určeno

Orbea Occam SL je hravé, rychlé kolo, se skvělým složením odolných komponent. Zaskáče, z kopce dolů jede jako drak a je neúnavný i na celodenním výjezdu s velkým počtem výškových metrů. Není to závodní náčiní, nestáhne mnoho vteřin v souboji se stopkami, je to v první řadě továrna na velké úsměvy. Cenovka nové Orbei Occam SL M30 je 110 290 Kč

Orbea Occam SL M30

Plusy

  • Složení komponent
  • Charakter odpružení
  • Úložný prostor v rámu
  • Všestranné využití

Minusy

  • Vedení bowdenů přes hlavové složení
  • Dálkové zamykání pružení má jen dvě polohy
Zdroj fotografií: archiv autora
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
urban3al 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá
Komentáře
Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá
Podobné články
Unboxing: Marin San Quentin 24” – pojeď s dětmi na traily
Zmenšená verze modelu San Quentin, na jehož designu se podílela freerideová legenda Matt Jones, přináší odolnost, rychlost a zejména společnou zábavu v terénu.
Unboxing: Transition Spire AL - nezná překážky
Vydej se do toho nejdrsnějšího terénu bez jakýchkoli omezení. Velké zdvihy nemusí znamenat pouze jediný účel. Pojď si s námi posvítit na Transition Spire AL.
Až se jaro zeptá - watty najeté v obýváku
Dnes už jsou rozšířené a běžné tzv. chytré trenažery, na kterých vás bude i to domácí obývákové ježdění bavit.
keyboard_arrow_up