Unboxing: SCOTT Spark 940 – závody i zábava s jiskrou
Je to trailové kolo? Je to „down country“ kolo? Příležitostné závodní kolo? Ano, je. Pokud chceš jeden bike na všechno, vyber si Spark. Proč?
Rám Sparka tvoří přední karbonový trojúhelník, zkombinovaný s hliníkovou zadní stavbou a tlumičem RockShox, který je ukryt v útrobách spoje spodní a sedlové trubky. Vidlice je od stejného výrobce a zbytek výbavy tvoří komponenty SRAM, s výjimkou hydraulických brzd od Shimana. Vyrábí se ve čtyřech velikostech, od S po XL. Do našeho unboxingu jsme vybrali velikost L.Specifikace
- Rám: HMF karbonový přední rámový trojúhelník, hliníková zadní stavba, slitina 6011/ Integrovaný tlumič / systém zadního odpružení: Flex Pivot / nastavitelný hlavový úhel / Syncros systém integrace kabeláže / Pressfit BB92 střed / UDH patka / zadní osa: 55 mm
- Vidlice: RockShox Pike RL3, vzduchová / Custom naladěná tlumící patrona Charger, tři režimy nastavení / osa: 15x110 mm Maxle Lite / offset korunky: 44 mm / Tapered sloupek / Lockout / nastavení odskoku / zdvih: 130 mm
- Tlumič: RockShox Deluxe Select RL3 Trunnion / 3 režimy nastavení (Lockout-Trail-Descend) / Debon Air / nastavení odskoku / zdvih: 120 mm / rozměr tlumiče: 165x45 mm
- Řazení: SRAM SX Eagle Trigger
- Přehazovačka: SRAM NX Eagle, 12 rychlostní
- Kazeta: SRAM SX-PG1210 / rozsah: 11-50 zubů
- Řetěz: SRAM CN NX Eagle
- Kliky: SRAM X1 Eagle DUB / 55 mm řetězová linka / převodník: 32 zubů / střed: SRAM DUB Pressfit 92 MTB Wide
- Brzdy: Shimano MT501, kotoučové
- Brzdové kotouče: Shimano SM-RT54, centerlock, 180/180 mm
- Ráfky: Syncros X-30SE / 32 dírové / vnitřní šířka: 30 mm / bezdušové
- Přední náboj: Formule CL-811/15x110 mm
- Zadní náboj: Formule CL-148S / 12x148 mm
- Výplet: nerezový, černý, 15G / průměr špic: 1,8 mm
- Pláště: Schwalbe Wicked Will 29x2,4" EVO / Super Ground směs / TLE - bezdušové / 67 EPI / Addix Speed Grip
- Sedlovka: Syncros Duncan Dropper Post 2.5 / průměr: 31,6 mm / zdvih: 125 mm (vel. S, M), 150 mm (vel. L), 170 mm (vel. XL)
- Sedlo: Syncros Tofino 2,5 Regular
- Představec: Syncros DC 2,0 / integrované vedení kabeláže přes představec / sklon: 0°/ materiál: hliník 6061 / průměr: 31,8 mm / 1 1/8"
- Řídítka: Syncros Fraser 2.0 DC, hliníková, dvojitě zeslabovaná / mini Rise / zahnutí k jezdci: 8° / šířka: 760 mm
- Gripy: Syncros Performance XC, objímkové
- Hlavové složení: Syncros - Acros, nastavitelný hlavový úhel +/- 0,6°, systém vedení kabeláže HS / rozměr: ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB
- Ovládání odpružení: SCOTT TwinLoc 2, třípolohové / ovládání odpružení a teleskopické sedlovky
Geometrie
Unboxing
Na SCOTT jsme byli velmi zvědaví, protože patří mezi nejnovější značky v portfoliu, které naleznete na našem MTBIKER eshopu. Krabice s velkým logem uprostřed už čekala na skladě a tak jsme se do toho mohli hned pustit. Chválíme balení a ochranné materiály z recyklovaného a recyklovatelného kartonu.Poslední unboxingy, které jsme dělali, měly společnou jednu věc – jednoduchou montáž. SCOTT se ale rozhodl trochu nás potrápit, protože všechna lanka byla odpojena. A že jich bylo... Od přehazovačky, přes teleskopickou sedlovku, až po trojitý ovladač odpružení a teleskopky. Pojďme na to ale pěkně postupně.
Veškerá kabeláž je vedena přes představec, resp. kolem představce a není jí málo. Chvíli trvá, než se v tom zorientujeme a je trochu na škodu, že montážní materiál, jako koncovky lanek či závitový červík, v krabici chyběl. Jako první na místo usadíme přední brzdovou hadici pomocí plastového úchytu.
Jednodušší prací je zapojení zadní přehazovačky. Lanko provlečeme bowdenem až k přehazovačce a zapojíme. Přehazovačku nastavíme, lanko zkrátíme a konec zaslepíme hliníkovou koncovkou. Zadní přehazovačka je ze sady SRAM NX Eagle a ovládá se řazením z nižší řady SRAM SX.
Přesuneme se ke trojitému ovládání, které výrobce nazval TwinLock 2. Dvěma páčkami lze ovládat najednou přední a zadní pružení, které poskytuje tři polohy - uzamčenou, polootevřenou a plně otevřenou kompresi tlumení. Třetí páčka slouží k ovládání teleskopické sedlovky. Uzamykání tlumiče je naštěstí zapojeno, ale pro jistotu to zkontrolujeme přes spodní montážní otvor.
Připojíme lanko ovládání komprese přední vidlice, které se nachází na pravé straně korunky vidlice. Následně provlečeme lanko ovládání teleskopické sedlovky a všechna lanka zajistíme na ovládání.
Posledním krokem této provlékací „zábavky“ je odzkoušení všech systémů a nakonec vkusná kamufláž kokpitu. Vše vypadá uhlazeně a kompaktně, nicméně je dobré vědět, kolik práce je za takovým moderně vypadajícím kokpitem. Mnozí si servisujeme kola doma a taková integrace může naši práci značně zkomplikovat.
Už jen uchytíme přední kolo pomocí pevné osy do vidlice RockShox Pike a montáž můžeme považovat za ukončenou. Když už zmiňuji vidlici, ta má zdvih 130 mm a je v provedení Stealth, což znamená, že je doplněna pouze lesklými černými nálepkami. Vzadu jí sekunduje dobře schovaný tlumič RockShox Deluxe Select, který spolu se systémem odpružení dává rámu zdvih 120 mm.
Kola značky Syncros, která je dodavatelem komponentů pro SCOTT, mají průměr 29”. Ráfky mají vnitřní šířku 30 mm a jsou vypleteny na nábojích Formula. Samozřejmostí je možnost bezdušového použití, což splňují i pláště Schwalbe Wicked Will o šířce 2,4”. Zajímavostí je netypicky šedá bočnice, která tak ozvláštňuje celkový vzhled kola.
Syncros kromě kol dodává i ostatní komponenty jako sedlo, řídítka a teleskopickou sedlovku. V případě modelu Spark 940 hovoříme o řídítkách o šířce 760 mm, která jsou doplněna představcem s hlavovým složením, které integruje kabeláž. Sedlo v šedé barvě je označeno jako Tofino a zvedá jej sedlovka Syncros Duncan se zdvihem 150 mm pro velikost L.
Systém řazení s dvanácti převody má na starost americký koncern SRAM v podobě mixu komponentů Eagle SX a NX. Přední 32 zubový převodník spolupracuje s kazetou s rozsahem 11 – 50 zubů.
O brzdění se starají hydraulické brzdy od Shimana s označením MT501, které spolupracují s kotouči Shimano SM-RT54 o průměru 180 mm vzadu i vpředu.
SCOTT Spark 940 máme poskládaný. Určitě jste si všimli nenápadného barevného provedení. Na kole nic nekřičí. Název SCOTT naleznete pouze na spodní rámové trubce zespodu. Ke kolu jsou sladěny do černa i všechny komponenty.
Na konec jsme si nechali hmotnost. Když jsme kolo pověsili na váhu, zastavila se pro velikost L na hodnotě 13,96 kg.
Toto kolo sice není to, které sedlá Nino Schurter při závodění na okruzích Světového poháru cross country, avšak mnoho technologií zdědilo právě po něm. Když si k tomu připočtete větší univerzálnost díky vyšším zdvihům, dostanete skvělý stroj, vhodný pro celodenní vyjížďky do hor, zároveň zábavný nástroj na traily a pokud vás to bude lákat na některý maraton, určitě si s ním užijete i v tomto směru.
Doporučená cena skládaného kola je 96 899 Kč, avšak s naším věrnostním programem se můžete dostat na výrazně nižší cenu.
Kromě Spark 940 naleznete v našem MTBIKER eshopu i dostupnější model Spark 950 s hliníkovým rámem, nebo naopak lépe vybavený Spark 910 s plně karbonovým rámem.
Využij služby MTBIKER – Bikefitting a doručení kola
V MTBIKER prodejně v Brně máme profesionální vybavení pro nastavování a optimalizaci posedu s názvem Bikefitting. Jedná se o službu, která na základě individuálních fyziologických daností každého jezdce určí správné nastavení posedu. V případě, že se rozhodneš využít této služby, detailní informace o způsobu objednání, druzích měření, cenách a slevách až do výše 100 % najdeš v sekci Bikefitting na tomto odkazu.Pokud si objednáš kolo na našem eshopu nebo osobně v prodejnách, je několik možností, jak ti může být doručeno. Jednou z nich je osobní odběr v prodejně v Brně s poskládáním a garančním servisem zdarma. Při ceně kola nad 25 500 Kč můžeš využít možnosti našeho bezplatného doručení k tobě domů. Více informací i o dalších formách doručení najdeš na tomto odkazu.