.sk

CZ

Novinka: Cannondale Scalpel pro rok 2021

Novinka: Cannondale Scalpel pro rok 2021

Historie Cannondale se začala psát již v roce 1971. Dnes tuto značku známe jako výrobce kvalitních kol. My si v tomto článku blíže představíme model pro příští rok.

 

Úplně první Scalpel nám Cannondale ukázal v roce 2001. Tohoto výrobce vždy zdobilo, že na trh dokázal přijít s průlomovými vychytávkami, díky nimž odlišil své biky od konkurence. A jinak tomu není ani v případě nového Scalpelu, který se může pochlubit řadou technických novinek a zlepšováků.


Horts Link


Cannondale se u Scalpelu nezaměřil pouze a jen na hmotnost. S trochou nadsázky by se dalo říci, že se značka ubírala spíše opačným směrem. Na kole je totiž použit systém odpružení Horst Link, jemuž se někdy říká nezávislý čtyřčep. Tento systém odpružení zvyšuje hmotnost rámu až o 200 gramů. Nad tím by většina hobíků samozřejmě jen mávla rukou, nicméně ve světě profesionální cyklistiky může každičký gram navíc sehrát velkou roli. Cannondale tedy musel vymyslet způsob, jak rám odlehčit, což se mu nakonec podařilo díky technologickému prvku FlexPivot.


FlexPivot


Tento prvek lze v krátkosti charakterizovat jako zploštění trubek řetězových vzpěr u patek. Toto řešení plně nahrazuje tradiční čep a ložisko, které je k nalezení u klasického Horst Linku. Tento důmyslný zlepšovák nejenže ušetří váhu, ale zároveň má i pozitivní vliv na pevnost a tuhost zadní stavby. Testovací jezdci Cannondale dělali s koly nejrůznější kousky, ale podle všeho se jim zadní stavbu nepodařilo jakýmkoliv způsobem poškodit.

Na představení nového Scalpelu a ukázku jeho jízdních vlastností se můžete podívat také v našem redakčním videu.



My jsme se neodvážili k tomu, abychom potenciál kola zkoušeli využít úplně naplno. Za bike jsme totiž nesli zodpovědnost, takže jsme pořád mysleli na to, že mu nesmíme ublížit. Ne, že bychom se báli pustit brzdy, ale zkrátka jsme nikdy nejeli úplnou hranu. Raději jsme jezdili spíše na jistotu.


Geometrie


Úhel sedlové trubky se ve srovnání s předchozím modelem mírně napřímil, aktuálně činí 74,5°. Úhel hlavové trubky se naopak zvětšil, nyní dosahuje hodnoty 68°. Zadní stavba má délku 436 milimetrů. Tato čísla vám možná příliš mnoho neřeknou, ale právě zásluhou těchto drobných změn je kolo velice hbité i v náročnějším terénu. Nám osobně se tato geometrie opravdu hodně zalíbila. Přikládáme zde také snímky, kde máte detailně popsány jednotlivé rozměry a úhly.


Pánské modely Scalpelu se budou nabízet ve velikostech S až XL, dámské modely potom ve velikostech S, M a L. Všechny varianty budou samozřejmě postaveny na 29“ kolech. Každá velikost rámu je navíc vyladěná tak, aby jezdci nabídla co nejlepší vlastnosti vzhledem k jeho výšce a váze. Máme vyzkoušeno, že osobě, jež měří okolo 185 centimetrů, bude stačit rám ve velikosti L.


Osazení


Model Carbon 2, na kterém jsme se mohli povozit, je postaven na Shimanu XT 1x12. Kliky Hollowgram jsou z dílen Cannondale, totéž platí i o karbonových kolech Hollowgram, na nichž jsou nazuty bezdušové pláště Schwalbe. Při jízdě z kopce se budete moci opřít o brzdy Shimano Deore XT, které vám zajistí dostatečný brzdný účinek. Řazení bylo plynulé a zcela bezchybné. Brzdy dokázaly reagovat v rámci milisekund. Po jejich zaběhnutí se nám nestalo, že bychom nějakou zatáčku nedobrzdili. Osazení kola rozhodně chválíme - řazení, brzdy, kliky, karbonová kola, to všechno fungovalo na jedničku.

V případě brzd jsme ovšem poznali, že jsme byli úplně první, kdo se na kolech mohl povozit. Chvíli trvalo, než se takzvaně zajely a zahřály na provozní teplotu. Zakrátko se však začaly chovat podle očekávání.


Scalpel Carbon 2 se může pochlubit novou vidlicí Lefty Ocho. Tlumič je od FOXu. Jak vidlice, tak tlumič nabízí 100 milimetrů zdvihu. Vidlice je vyrobena z hliníku. Samozřejmostí je dálkové ovládání tlumiče. Po dobu našeho testu fungovaly oba komponenty naprosto bezvadně. Vidlice doslova žehlila jakoukoliv nerovnost, totéž platí i o tlumiči. Díky tomu se na kole cítíte téměř jako v bavlnce.


Nedostatky


Na tomto kole nás uchvátila celá řada věcí. Za zmínku však stojí také to, co nás naopak trošku zklamalo. Překvapilo nás, že součástí tohoto modelu není teleskopická sedlovka. Ne, že by to byl zcela zásadní problém, ale zkrátka jsme očekávali, že ji na Scalpelu nalezneme.


Jízdní vlastnosti


Na kole jsme ujeli odhadem 30 kilometrů – vyzkoušeli jsme si jízdu po rovině, jízdu z kopce i do kopce. Projeli jsme se jak na asfaltových úsecích, tak i na trailech, jež sice nebyly nijak zvlášť technicky náročné, ale i tak jsme do určité míry dokázaly prověřit jízdní vlastnosti Scalpelu. A musíme říci, že jsme byli až udiveni, jak skvěle se na kole jezdí. Bike výborně drží na jakémkoliv typu povrchu, čemuž přispívají bezdušové pláště. Kolo zcela určitě dokáže splnit všechna vaše očekávání, možná je i předčí.

My jsme si užívali každičkou vteřinu, a to i přesto, že jsme nejeli úplnou hranu. Shodli jsme se na tom, že inženýři v Cannondale odvedli skvělou práci. Rám je pevný a tuhý, takže se nijak zvláštně nevlní. Zkrátka se ukázalo, že je to ryzí XC mašina, která se ničeho nezalekne. Přední i zadní zdvihy jsou zcela dostačující. Toto kolo sice není určeno pro jízdu v úplném bordelu, ale to od něj koneckonců nikdo neočekává. Je to zkrátka a dobře čistokrevný XC bike, jenž vás podrží při jízdě z kopce a zároveň vám pomůže se na něj lehce vyškrábat.

Něco navíc


Třešničkou nového Scalpelu je takzvaný Stash Kit, což je úložný prostor, který je zabudovaný v samotném rámu. V tomto úložném prostoru nalezneme opravnou sadu Dynaplug na bezdušové pláště a šikovný multiklíč. Do držáku navíc bude možné uchytit CO2 bombičku nebo hustilku.


Snad se nám v budoucnu naskytne možnost, že si Scalpel budeme moci více osahat v rámci dlouhodobějšího testu. Vyzkoušeli bychom si, jak se chová nejen v lehčím, ale i v těžším terénu. Zkusili bychom si vyjet jak delší kopce, tak i kratší a prudší stoupání. Chceme si s kolem zkrátka užít ještě více zábavy.

Cannondale se opravdu předvedl. Dokázal navrhnout a postavit kolo, které je výborně obratné, škoda jen, že mu chybí teleskopická sedlovka. Jasně, že takový bike nebude úplně pro každého. Jeho maloobchodní cena totiž byla stanovena na 144 999 Kč, což odpovídá vyšší třídě. Za své peníze ovšem dostanete skvěle vyladěný závodní bike.

Fotogalerie k článku

 

Podobná články