Test řadicích lanek a kabelových setů

Test řadicích lanek a kabelových setů

Určitě se vám stalo, že i po instalaci zcela nového lanka a bowdenu jste s výsledkem nebyli spokojeni. Lanko v bowdenu nechodilo úplně hladce nebo mělo větší odpor než obvykle. Pojďme se tedy pokusit vnést do problematiky lanek a bowdenů trochu světla.

Mnohokrát jsem si kladl otázku, jak velké jsou vlastně rozdíly mezi klasickými lanky a bowdeny, když pocitově na páčce přehazovačky je rozdíl mezi starým a novým, dobře nainstalovaným vedením propastný. Jenže občas je rozdíl i mezi nově nainstalovanými lanky různých značek, o čemž jsem se několikrát přesvědčil při instalaci rozdílných lanek postupně na více kol. Samozřejmě jsem se o své zkušenosti podělil s kamarády a následně jsme si vytipovali lanka, bowdeny či kabelové sety, které chodí výrazně lépe než jiné. Nejde přitom jen o hladkost chodu, ale třeba u mechanických brzd i o tuhost bowdenu a tím i dobrou odezvu na brzdové páčce.

Jak jsem měřil?


Vzhledem k množství možných kombinací bowdenů a lanek jsem se rozhodl pro zjednodušení testu tím, že budu testovat pouze lanka za stejných parametrů (ve stejném bowdenu) a pro zajímavost doplním i test kabelových setů tak, jak je dodává výrobce. Délku bowdenu ovšem i tak zachovám u všech měření stejnou. Vybral jsem tedy význačné zástupce řadicích lanek a několik zajímavých kabelových setů. Pro samotná lanka jsem vždy použil nový vzorek bowdenu Shimano o délce 1600 mm. Z lanek jsem vybral nejlevnější nerezové broušené lanko Force, po kterém sáhnou ti, kdo řeší hlavně cenu, a mírně dražší nerezové broušené Jagwire LEX. Dále jsem pokračoval různými potahovanými lanky, která slibují lepší kluzné vlastnosti. Zástupci této třídy lanek jsou základní levný Force Teflon art. 43028 a Shimano OptiSlick Y60198100 (novější nazelenalá verze povrchové úpravy). Potahované lanko se pohybuje i v testovaném kabelovém setu Dura Ace (starší nažloutlá verze povrchové úpravy lanka OptiSlick). Lankům s povrchovou úpravou ještě dělá konkurenci Jagwire STS LTE Ultra-Slick, což je zástupce klasického nerezového broušeného lanka, které je navíc leštěné pro minimální odpor.
Pro zajímavost jsem přidal i test kabelového setu Alligator I-LINK a systému Nokon s lankem Shimano OptiSlick. V tabulce si pak povšimněte i rozdílných průměrů lanek, což by mělo teoreticky značně ovlivňovat měření.

Celá nadílka lanek a bowdenů

Co jsem měřil?


Jednak jsem se zaměřil na statický odpor lanka v bowdenu - odtrh. Test spočíval v měření síly potřebné pro uvedení do pohybu závaží o hmotnosti 500 g, které bylo zavěšeno na lanku uloženém v bowdenu o délce 1600 mm. Abych simuloval záhyby kabelového vedení na kole, bowden byl omotán dvěma závity okolo válce o průměru 115 mm.

Měřící zařízeníSamotné měření v běhu


Měření samotné


Měl jsem značné pochyby a nejistotu, jak vlastně měřit a také kolika cykly zatěžovat soustavu, aby byl výsledek mimo chybu měření. Nakonec jsem po prvním pokusném měření zůstal u měření statického odporu tak, jak jsem popsal výše. Navíc jsem ho ale měřil po 1000 a 10000 cyklech, kdy jeden cyklus spočíval v posunu lanka o 45 mm pomocí vačky na hřídeli elektromotoru. Vzhledem k tomu, že elektromotoru trvalo podle jeho zatížení vykonání 1000 cyklů rozdílný čas, bylo možné z času porovnat dynamický odpor lanka. Počet cyklů byl měřen pomocí jazýčkového magnetického snímače a na něj napojeného čítače v přístroji. Čas měřil tentýž přístroj (ALTO MRC-1.0) pomocí vnitřních hodin. Oba údaje jsem pak odečítal pomocí terminálu po skončení nastaveného počtu cyklů.



Zhodnocení naměřených hodnot


Z tabulky můžete vcelku snadno určit vítěze a poražené statického i dynamického odporu. Se suverénně nejhoršími hodnotami skončilo lanko Force Teflon art. 43028. Jeho vlastnosti jsem si potvrdil i reálným nasazením v provozu na více kolech a byly mi potvrzeny i několika kamarády. Nebroušené hrubé lanko očividně nezachrání ani vrstva teflonu, která je v tomto případě spíše pro estetické účely. Ještě hůře dopadl test kabelového setu Alligator I-LINK SET, který ale není možné brát v potaz, protože jediný důvod, proč lanko klouzalo v bowdenu s tak obrovským odporem, je, že se jednalo o opravdový skladový ležák z roku 2007, kde bylo veškeré mazivo ve vnitřním lineru vyschlé a lepkavé. Dynamický test jsem tak musel přerušit kvůli přehřátí motoru a jeho otočení v excentrickém uložení a následném zaseknutí vačky o snímač otáček.
Z druhé strany výsledků je jasným favoritem kabelový set Dura Ace a obyčejný bowden Shimano ve spojení s lankem Shimano OptiSlick Y60198100. Rozdíly mezi zbytkem “startovního pole” a dvěma nejlepšími jsou ale velmi malé a zcela jistě budou v reálném provozu prakticky nepostřehnutelné. Jako zajímavé se ukázalo, že broušené a leštěné lanko Jagwire nemělo nijak zvlášť odlišné naměřené hodnoty, i když mělo i menší průměr. Stejně tak nijak neexceloval kabelový set Nokon, který je kvalitou chodu pověstný. V tomto případě jde obvykle spíše o velice dobré utěsnění, takže během používání se kvalita řazení nemění, a hlavně nulovou kompresi bowdenu samotného. Pokud byste si chtěli tabulku filtrovat, můžete si hodnoty nakopírovat k sobě z originálu.

Závěr


Snad vám test ukázal zajímavé měření a porovnání několika běžných lanek, bowdenů či kabelových setů a usnadní tak orientaci při nákupu. Jak jsem zmínil, výsledky kvalitních lanek a bowdenů jsou velice vyrovnané a mnohem více bude znát správná instalace a čistota celého kabelového vedení, správné seřízení a v neposlední řadě třeba u Shimana i zapnutá či vypnutá brzda ramínka u přehazovačky, pokud jí konkrétní model disponuje. Jistě by bylo zajímavé měření v podmínkách s nečistotami nebo se pokusit změřit odolnost lanek proti praskání u koncovek, což bývá problém u silničních Shimano pák, ale zatím se mi bohužel nepodařilo vypracovat vhodnou metodiku pro takové měření. Přístroje a přípravky mám ale dále k dispozici a nebráním se návrhům na další pokusy...

Děkuji uživateli R-A-D-I-U-S za poskytnutí přístroje, 3D tisk, pomoc s uvedením do provozu, zaškolení a vlídné slovo
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jecnak (Tomáš Vitvar)
Líbí se Ti tento článek? thumb_up0thumb_down report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Momentálně se tu nenachází žádný komentář. Můžeš být první.

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Video: Kontrola silničního kola nejen na začátku sezony play_arrow

Video: Kontrola silničního kola nejen na začátku sezony

Jen bezvadný stav jízdního kola zaručí bezpečnou vyjížďku. Proto si v tomto videu připomeneme, co zkontrolovat na silničním kole před sezonou nebo delším výjezdem.
Začínáme se servisem: Lanka a bowdeny - i tyto drobnosti vyžadují péči.

Začínáme se servisem: Lanka a bowdeny - i tyto drobnosti vyžadují péči.

Mít pěkný a kvalitní rám osazený parádní sadou je základ, který je vidět na první pohled. Co už ale tak viditelné není, jsou lanka a bowdeny. I proto je jejich význam často podceňován, a když jejich výběru a údržbě nevěnujete dostatečnou péči, dokážou vám vyjížďku pořádně znepříjemnit.
Video: Aerodynamický tunel do každého obýváku

Video: Aerodynamický tunel do každého obýváku

Už si pomalu zvykáme na sofistikované možnosti bikefittingu korigovaného měřením wattmetrem. Profi cyklisté i zapálení hobíci se snaží ušetřit každý gram a řeší i valivý odpor plášťů či ztráty v pohonu. Jenže pod svícnem bývá největší tma a pro výkonného jezdce je nakonec nejdůležitější minimalizovat ten největší faktor, a to je právě aerodynamický odpor.
keyboard_arrow_up