
Jak jsem si namixoval řadící sadu
Nejsi fanoušek elektriky a chtěl bys lehkou sadu, ale při pohledu na XTR se ti rozpadá peněženka?
Na trhu je nespočet možností, jak vyskládat řadící sadu na horské kolo. V tomto článku bych rád přiblížil, jak jsem při tom přemýšlel já. Kritéria jsem měl jasná. Pojďme na to.
V první řadě mi šlo o jednoduchost, pro případ, kdy by nastala nutnost výměny komponentů. O nízkou hmotnost mi šlo až ve druhé řadě, ale stále byl tento cíl postaven vysoko v hierarchii priorit. Při mé hmotnosti kolem 82 kilogramů mě zajímala také odolnost. A jelikož výjimka potvrzuje pravidlo, i zde jednu najdete. Při volbě kazety jsem po ní striktně nešel, protože šlapu frekvenčně a řadím hlavou.
Ale nepředbíhejme. V neposlední řadě rozhodovala i cena – nejen pořizovací, ale také obnovovací. Z daných preferencí vznikne docela velká matice. Jak jsem si s tím poradil?

Aby to nebyl jen strohý text, na konci přidám hmotnostní souboj s vlajkovou lodí mechanických sad, se Shimano XTR.
Mé komponenty
Kliky
Výběr padl na zástupce ze série XTR. Rozhodující pro mě byla nízká hmotnost v kombinaci s tuhostí. Možná vás napadla otázka: proč ne Race Face NEXT SL? U nich bych pár gramů ušetřil, navíc v bazarech mají super cenu. Zvažoval jsem je, ale nejsou spolehlivé. Problémy měly mimo jiné i se závitovou vložkou na pedály, které z důvodu používání Garmin Rally XC 200 často přehazuji mezi koly.
Převodník
Preferoval jsem ovál, a tak originál XTR převodník putoval na bazar. Jako náhradu jsem zvolil převodník od značky Absolute Black - je lehký a zatím funguje bez jediného zaváhání. Na různých kolech mám kumulativní nájezd s tímto převodníkem určitě přes 10 000 kilometrů. V úvodu jsem se obával o životnost, ale realita ukázala pravý opak. Stejně mě překvapila i hmotnost, úspora několika gramů proti XTR není špatná.
Řetěz
Empirií jsem se dopracoval od Deore až k XTR. Úspora na hmotnosti je mizivá, cenový rozdíl závratný, a přece preferuji nejdražší možnost. Proč? Z prostého důvodu – životnost. XTR řetěz vydrží bezkonkurenčně nejdéle ze všech, které má výrobce v nabídce.Ve výsledku není cena rozpočtená na kilometr diametrálně odlišná. Nebudu uvádět přesná data, nemám laboratorní vybavení, a tak by moje srovnání nemělo žádnou výpovědní hodnotu. Pocitově je to třikrát delší životnost během sezóny. Mimo ni je rozdíl ještě o něco větší, jelikož Deore nemá povrchovou úpravu Sil-Tec. Na internetu se nachází poměrně dost testů – pokud vás toto téma zaujalo a potřebujete racionálně odůvodnit koupi dražšího řetězu, stačí trochu posurfovat.

Kazeta
Kazetu jsem zmiňoval už v úvodu, zvolil jsem nejsnazší možnost. Očekával jsem bídnou životnost, ale pokud nevyzkoušíš, nevíš. Obava z lámajících se zubů nebyla potvrzena, kazeta je stále komplet. Vizuálně jako nová, ale řazení není stoprocentní, asi ani nikdy nebylo. Po úvodním boji jsem řazení vyladil k dostatečné spokojenosti a žijeme spolu už několik sezón.Originál Shimano kazety mají maximum 51 zubů, moje od výrobce Garbaruk má 52. Totožné maximum používá i SRAM, ale skok mezi dvěma největšími pastorky je u Američanů nepochopitelně velký, až deset zubů. U Garbaruku je odstupňování stejné jako v případě Shimana. Zajišťuje to jemnější přechod při řazení.

Přehazovačka
Volba padla na sérii Deore XT, tedy druhou nejvyšší řadu od Shimana. Racionálně to nějak podchycené nemám, jezdil jsem i SLX a rozdíl v řazení jsem nepoznal. Ve verzi Deore XT jsou v základu použity kladky s lepšími ložisky, ale ty se dají po skončení životnosti vyměnit. Otázka je, zda se té výměny dožije i přehazovačka, nebo ne. XTR je jiná cenová dimenze a použitý karbon vzbuzuje obavy z vysokých nákladů na případnou opravu.
Řadící páčka
Jak jsem to neměl u přehazovačky kompletně zracionalizované, tady to bylo naopak. Řadící páčka Deore XT nabízí odřazování na menší pastorek po dvou převodech, tečka. Žádné levnější řešení neposkytuje danou funkcionalitu.
Brzdy
A jsme ve finále. Rozjetý bike je třeba někdy i zastavit. Řadící páčka využívá úchyt I-spec EV, proto jsem se rozhodl pro brzdy Shimano. Zároveň je pro mě čistý kokpit příjemným benefitem. Volba padla na sérii SLX, oproti Deore XT nemá seřizovací šrouby Free Stroke. Video, jak je doplnit pomocí specifického nástroje, udělal v minulosti bimjeam, za tento počin mu všichni už mnoho let děkujeme. Po této úpravě rozdíl mezi pákami nevnímám a paradoxně Deore XT nebo SLX mohou brzdit lépe než XTR, které jsou extrémně zaměřeny na hmotnost.
Závěrečná srovnávačka
Záměrně nebudu řešit ceny. V době, kdy jsem tuto mixovanou sadu skládal, byly úplně jiné. Růžové to nebylo ani s dostupností, například Shimano kazety byly mimo myslím více než rok. Pokud by byly dostupné, možná připlatím za XTR a řadí to teoreticky lépe. Kdoví... Pro vědecké účely se zaměřuji jen na porovnání hmotnosti. Jelikož jsem si samozřejmě všechny komponenty nekupoval, čerpám data z internetu. Pokud by někdo chtěl porovnat i cenu, tak klidně dejte do komentáře, jestli se mi ta ztráta vůči XTR přibližně 185 gramů vyplatila.
Výsledná hmotnost komplet sady se bude v realitě samozřejmě lišit podle délky řadícího lanka, bowdenů a hydraulických hadic. Pár gramů nahoru-dolů určitě udělá i počet článků na řetězu. Ale pro vytvoření představy vám určitě daný přehled pomůže. Porovnával jsem kliky o délce 175 milimetrů v kombinaci s dvaatřiceti zubovým převodníkem. Brzdové třmeny byly váženy s komplet příslušenstvím, ale bez hydraulických hadic.
Dává vám vyskládání sady od různých výrobců smysl? Nebo to považujete za zbytečnost a preferujete kompletní sady od výrobců?