
Cannondale Synapse 2022 a SmartSense – totální integrace
Ať už se nám to líbí nebo ne, zavádění různých elektronických senzorů, ovladačů, světel a řazení pokračuje v cyklistice mílovými kroky. Cannondale u svého nového modelu Synapse jde s technologií SmartSense ještě mnohem dál.
Cannondale se nikdy nebál prosazování nových technologií v cyklistice. Ať už se jednalo o konstrukční prvky jako třeba vidlice Lefty, nové standardy středových složení (BB30), nebo o elektronicky řízené tlumení u vidlic. Se SmartSense se opět pouští do nových a neprozkoumaných vod.SmartSense
SmartSense technologie zapojuje radar od Garminu, se kterým jste se už asi setkali a který informuje cyklistu o zezadu se blížících vozidlech pomocí zvukového znamení a na displeji kompatibilního zařízení pomocí teček symbolizujících blížící se vozidla. Technologie pak dále integruje přední a zadní světlo od Lezyne. Ty jsou spolu s radarem a předním držákem kompatibilním se zařízeními Garmin (například Edge 1030, 830 a dalšími) spojeny bezdrátově a samotná světla a radar pak napájeny centrálním akumulátorem, který pro změnu dodává Garmin pod názvem Garmin Varia Core. Součástí systému je ještě senzor pohybu v předním kole.
Tím se dostáváme k nabíjení. Jeden akumulátor Garmin Varia Core napájí kompletní systém SmartSense světel a radar a měl by zvládnout napájet zařízení po dobu 5 h ve standardním módu a 2:45 na maximální výkon světel. Navíc je možné Garmin Varia Core použít i jako powerbanku třeba pro dobíjení mobilního telefonu.
Jak to celé funguje?
Pomocí aplikace v chytrém telefonu si jezdec může nastavit různé režimy, jak se SmartSense bude chovat. V jednoduchosti se dá systém popsat tak, že jakmile sednete na kolo (rozpozná Cannondale Wheel Sensor), v závislosti na okolním osvětlení se zapne přední i zadní světlo v daném režimu – světla fungují jako denní i noční svícení. O zezadu blížících se vozidlech pak cyklistu informuje Garmin Varia Radar a zároveň se na blížící se vozidlo rozbliká zadní světlo. Zadní světlo navíc umí fungovat i jako brzdové světlo.Rozhodovat budou detaily
Jako vlastník a mnohaletý uživatel Garmin Varia Radar, Garmin Varia Light, Garmin Edge 1030 a nemálo dalších ANT zařízení mám ke stávající funkčnosti ekosystému sítě světel, radaru a synchronizace nemalé výhrady. Přesto výhody a pohodlí převažují nad občasnými problémy spojenými se sítí světel. Pokud tedy bude díky centrálnímu napájení a řízení světel celý systém stabilnější a světla výkonnější, pak bude SmartSense dávat velký smysl.Synapse 2022
Trochu ve stínu představení SmartSense se krčí nový model Synapse. Stále se jedná o starý dobrý patnácti lety prověřený endurace model. Cílí tedy hlavně na pohodlí na dlouhých trasách a ne na boj o každou sekundu v prudkých stoupáních nebo spurtech na cílovou pásku. Právě proto dává u tohoto modelu SmartSense největší smysl. Navíc proti předchozímu modelu se zlepšilo pohlcování vibrací i propružení na nerovnostech, přičemž Cannondale říká, že proti předchůdci je to o celých 8 %. Zároveň výrobce aplikoval zkušenosti s aerodynamickým návrhem u modelu SystemSix, takže ve výsledku dostanete velice rychlé, ale přesto pohodlné kolo.S pohodlím souvisí i možnost osadit pláště až do rozměru 35 mm (a stále by mělo být 6 mm místa kolem pláště, takže asi bude možné nasadit i širší plášť), přičemž od výrobce dostanete osazeny pláště šíře 30 mm. Zacílení kola na dlouhé jízdy je patrné i díky přítomnosti 4 párů úchytů – 3 páry na spodní a sedlové trubce na košíky na bidony a jeden pár na integrovanou brašničku na horní rámové trubce. Pro snazší život jsou na rámu i úchyty na blatníky.
Modely a osazení
V nabídce je aktuálně 6 karbonových modelů ve velikostech 48-61 cm. Modely Synapse 1, 2, 3 a LTD jsou vybavené systémem SmartSense a písmena za číslem modelu značí výbavu R (radar), L (světla), E (elektronické řazení). Model Synapse 4 jako jediný postrádá technologii SmartSense. Stejně jako u jiných modelů Cannondale nasadil svoji Proportional Response, což značí pro každou velikost rámu odpovídajícím způsobem upravenou geometrii, konstrukci, tuhost i jízdní charakteristiky související s jinak umístěným těžištěm jezdců různých postav.- Synapse Carbon 1 RLE - osazen top semi-wireless elektrickou sadou Shimano Dura Ace Di2 2x12 a 45 mm tubeless ready karbon koly KNOT
- Synapse Carbon LTD RLE – gravelově naladěný model s elektrickou sadou Shimano GRX Di2 2x11 s bezdušovými karbon koly KNOT jako jednička
- Synapse Carbon 2 RLE - vybaven elektrickou sadou Shimano Ultegra Di2 2x12
- Synapse Carbon 2 RL - dostal mechanickou sadu Shimano Ultegra R8000
- Synapse Carbon 3 L - karbonová „trojka” už přišla o radar, ale je vybavena světly a integrovanou baterií a dostanete ji se sadou Shimano 105
- Synapse Carbon 4 - nejdostupnější model bez SmartSense a s 10rychlostní sadou Shimano Tiagra

Závěrem
Jestli si někdy už připadáte před vyjížďkou, jako byste měli jet na e-biku, pak vás asi SmartSense osloví. To máte: nabít Garmina, radar, světlo, občas vyměnit baterii v senzoru rychlosti, wattmetru a dobít řazení a teleskopku. Těch věcí, co je třeba hlídat, je už zkrátka hodně. Pro mě tedy směr, kterým se Cannondale s technologií SmartSense vydal, dává smysl. Dobiju jen jeden akumulátor a nemusím už na nic dalšího myslet. Samozřejmě se k tomu přidává další kabeláž, ale tak je to vždy - něco za něco. Přesto vnímám novinku od Cannondale velmi pozitivně jak z hlediska bezpečnosti, tak uživatelské přívětivosti.A jak to vidíte vy? Líbí se vám integrace zařízení, které už tak vozíte, nebo byste se obešli bez "zbytečné elektroniky"?
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře