Zdroj:  Marin Gestalt X11

Pokud bych měl upustit od zdlouhavého popisu pojmu gestalt, resp. gestalt terapie, lze tento pojem vystihnout stroze mj. slovy “teď a tady”. Jedním z nástrojů k takové terapii může být bezpochyby i gravel bike.

Nadpis může vypadat všelijak podivně, až “uhozeně”, ale má své opodstatnění. Když jsem totiž pátral po tom, co znamená pojem Gestalt, velmi snadno jsem na Google vypátral odkaz na Wikipedii, která má pro pojem gestalt následující definici, cituji: “Gestalt terapie je humanistický, prožitkový a psychosomatický směr v psychoterapii. Osoby jsou představovány jako otevřené systémy provázané se svým okolím. Cílem je u osob dosáhnout sjednocení těla, pocitů a rozumu. Vyrovnanost osobnosti nastává, když vnější projevy (vědomí – vyjadřování, chování, vzhled, činy) souhlasí s vnitřními pocity (podvědomí – emoce, pohnutky, pudy). Jedním z nástrojů k takové terapii může být bezpochyby i gravel bike. A proč ne zrovna od Marinu, model Gestalt X11.

Specifikace


Unboxing

Krabice, ve které je Gestalt zabalený, napoví možná až zbytečně moc. Jasně, je tady logo značky, medvěd nesoucí vlajku s číslem 86, což vyjadřuje rok, kdy značka vznikla, a tedy rok 1986, a hned pod ním i nápis bikes California což vysvětluje původ značky, ale je tady zároveň i nápis “handmade in Indonesia,” který u některých může vyvolat pochybnosti, ale přiznejme si, že i mnohé známější značky se rozhodly k výrobě na druhé straně planety. Mě ale zaujal nejvíc ten největší nápis, a to Made for fun. A to je přece to hlavní.


Asi nám může být jedno, jestli kolo přiletělo z Indonésie, nebo si cestu prodloužilo přes Kalifornii, hlavní je to, že je v krabici pořádně zabaleno a riziko poškození při cestě je tak dostatečně eliminováno. No ale znáte to, nic není dokonalé, někdy se i mistři přepravci utnou. Pokud se ale neutnou, máte jistotu, že kolo přijde v pořádku. Nechybí pořádné obalení přední karbonové vidlice, řidítek, stejně tak rámu, a to hlavně v místě, kde je o něj v krabici opřen přední výplet. Ostatně pořádně obalený je i brzdový kotouč předního kola.


Když už si dá někdo práci s pořádným zabalením, dá se předpokládat, že nezapomene ani na ochranu zadní stavby a opravdu tomu tak je. Nezapomnělo se ani na vymezovací plastové nástavce na osy, které zamezí klepání zadní stavby do krabice.

Jak už tomu je nejen u jízdních kol zvykem, základem je vždy rám. V případě tohoto gravelu je to rám hliníkový, který je nabízen ve velikostech 50, 52, no prostě “po dvou” až do velikosti 60. Nechybí vnitřní vedení, stejně tak pevná osa o rozměru 12 x 142 mm a množství úchytů pro košíky bidonů či jiného příslušenství. Tyto úchyty, resp. závity, nechybí ani po stranách přední vidlice, která je karbonová. A pokud byla samozřejmostí pevná osa v zadní stavbě, nejinak tomu je i v případě přední vidlice. Přední pevná osa je o průměru 12 mm a délce 100 mm. Jak je to s geometrií tohoto gravelu, si můžete prohlédnout v následující tabulce.

Geometrie


Pokud jde o barvu, model Gestalt je nabízen pouze v jedné barevné kombinaci, a to v kombinaci šedé, modré a oranžové barvy. Za mě osobně je toto barevné provedení povedené a nepodobá se to žádnému jinému kolu. Záměna je tedy vyloučena. Vlastní barevnou kombinaci nebo barvu samotnou mají ostatně i další modely z řady Gestalt. Jen pro úplnost dodávám, že model Gestalt je nabízen celkem v pěti řadách, kdy popisovaný model X11 je tou nejvyšší. Pokud by se někomu zachtělo karbonu, Marin nabízí řešení i pro ně, a to model Headlands. Dát kolo do provozuschopného stavu nezabere až tolik času. Stačí nasadit řidítka do představce, zasunout do rámu sedlo na teleskopce, a po nasazení předního brzdového třmenu nasadit i přední kolo. Proč je na cestu přední brzdový třmen sundán, nevím, po tomto jsem nijak nepátral, ale věřím, že to má své opodstatnění.


Osazení kola

Po „základním kamenu,“ kterým rám včetně vidlice je, se logicky dostávám k osazení. Začnu pohonem. V poslední době jsem na mnoha kolech zaregistroval Shimano, konkrétně pak GRX, proto je sympatickou změnou to, že na tomto gravelu jsou kliky od FSA, konkrétně pak Gossamer Pro, na kterých se roztáčí převodník se 42 zuby. Ale nebojte se, pro příznivce „géerikska“ mám dobrou zprávu – přijde řada i na něj. Samozřejmě v závislosti na velikosti kol závisí i délka klik, ale toho jste si možná už všimli v tabulce s geometrií. O plynulý chod, resp. uložení v rámu, se pak stará středové složení opět od FSA, konkrétně MegaExo. Přes řetěz KMC X11 se síla a švih nohou pilota tohoto štěrkoletu dostává na jedenáctirychlostní kazetu Shimano s rozsahem 11 – 42 zubů. No a o to, abyste mohli rychle, snadno a hlavně spolehlivě využít všech jedenáct rychlostí, se stará přehazovačka GRX.


A co že se vlastně roztáčí? Jsou to ráfky přímo z produkce výrobce kola, a tedy Marin, ráfky se dvěma stejnými údaji, a to 21 mm, kdy jednou je to výška ráfku a podruhé pak jeho šířka. Tyto jsou zapleteny přes 32 paprsků na nábojích Forged, opakuji, že s pevnými osami. Na takto zkombinovaných zapletených kolech jsou pak obuty populární a masově rozšířené pláště Schwalbe G-One o šířce 40 mm.


Když jsem při popisu klik vzpomenul, že jsou kliky FSA příjemnou změnou oproti GRX od Shimana, pak u brzd takovou změnu nečekejte. Zde Marin vsadil na ověřenou jistotu a sáhl právě po brzdách z řady GRX, které svírají jak vepředu, tak i vzadu, kotouče o průměru 160 mm. No a zcela bez nadsázky logicky je brzdný účinek dávkován a zároveň řazení ovládáno brzdovými pákami taktéž ze sady GRX.


Od brzdových pák se dostávám ke kokpitu. Spojení vidlice s rámem a hladký chod řízení má za úkol hlavové složení od FSA Orbit a gravel řidítka Marin o šířce 440 – 480 mm a zároveň i krk vidlice spojuje představec taktéž přímo od Marinu o délce 70 – 90 mm. Šířka řidítek a délka představce je závislá na velikosti kola.


Sedlo Marin Beyond Road concept Elite slibuje už na pohled pohodlný posez a teleskopická sedlovka TranzX YSP38J, o průměru 27,2 mm a zdvihu 85 nebo 105 mm.

Závěr

Musím přiznat, že to, co značí název Gestalt, jsem si zjišťoval sám. Toto jsem si neověřil ani u dovozce a už vůbec ne u výrobce. Každopádně mi to smysl dává. Dává mi smysl hlavně spojení tohoto gravelu s psychoterapií, resp. se základním principem této terapie, a tedy pojmem „teď a tady“. Proč? Protože díky tomuto, a nejen tomuto, kolu si skutečně můžete užít sílu přítomnosti ve chvíli, kdy jste někde v přírodě, sami, nebo s někým, no hlavně za řidítky. Ale to už je na fantazii každého.


Závěrem se taktéž sluší vzpomenout dvě čísla, kterými jsou váha a cena. Pokud jde o váhu, Marin Gestalt X11 ve velikosti 52 váží 10,2kg. Jasně, jsou lehčí kola, ale jsou i těžší. Je to takový zlatý střed. A jaká je cena? Cena je na shopu MTBIKER stanovena na hodnotu 54 900 Kč, v eurech je to pak hodnota 2 249.

[Úvodní foto: Marin Gestalt X11]

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
PetrMazura 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Unboxing: BMC Kaius 01 THREE - závodní „štěrkolet“

Unboxing: BMC Kaius 01 THREE - závodní „štěrkolet“

Toto kolo bylo vyvinuto a postaveno s jediným hlavním účelem - aby bylo tím nejrychlejším kolem na nezpevněných cestách. Podařilo se v BMC tento cíl naplnit?
Unboxing: Liv Devote Advanced 2 – gravel pro akční dámy

Unboxing: Liv Devote Advanced 2 – gravel pro akční dámy

Oblíbenost kol z kategorie gravel má rostoucí trend. Je to zejména pro jejich všestrannost na každé cestě. Co nabízí dámský model Devote Advanced 2 od Liv?
Unboxing: Pinarello Grevil F7 Rival eTap AXS - pohodlí dělá rozdíl

Unboxing: Pinarello Grevil F7 Rival eTap AXS - pohodlí dělá rozdíl

Existuje gravel, který zachovává minimalismus, nemá mechanické pružící prvky, ale přesto je velmi pohodlný?
keyboard_arrow_up