Servisní tip: Správné nalepení bezdušové pásky

Servisní tip: Správné nalepení bezdušové pásky

Bezdušové pláště, věc milovaná i zatracovaná. Milovaná z důvodů jízdních vlastností, zatracovaná z důvodu obtížnější montáže a problémů s netěsností celého systému. Jednou ze základních věcí při přechodu na bezdušový systém je nalepení pásky do ráfku. Věc, která je na první pohled jednoduchá, ale během které se dá udělat spousta drobných chyb.

Tyto drobné chybky ve výsledku mohou způsobit netěsnost celého systému a v nejednom případě i odsouzení celých bezdušáků. Zejména pro nováčky v bezdušové oblasti by mohl být užitečný tento krátký návod, který pomůže vyvarovat se menších i větších chyb a užívat si bezdušáků rychle, jednoduše a spolehlivě.

Můžu svůj stávající ráfek použít pro bezdušáky?



Nejlepším řešením jsou UST ráfky, které nemají díry pro niple. U takových se nemusíte o nějaké lepení vůbec starat. Ale i pokud máte v ráfku díry pro niple, nemusíte zoufat a pomůžete si jejich přelepením bezdušovou páskou. Obecně se dá říci, že většina současných ráfků z vyšší a střední třídy je s bezdušáky kompatibilní. Výrobci tuto vlastnost neskrývají, spíše naopak, takže v názvu ráfků použitelných pro bezduše najdete slova a zkratky například Tubeless, Tubeless Ready, TL, TR, TLE a podobné. Pokud si stále nejste jisti, podívejte se na průřez ráfku - pokud má na okrajích svého profilu vodorovné plošky či dokonce žlábky, pak s velkou šancí bude s bezdušovými plášti bez problémů spolupracovat.

První dva průřezy ráfků jsou pro bezdušové použití vhodné, poslední je naopak nevhodný.

Výběr bezdušové pásky


Na trhu je spousta druhů bezdušových pásek v různých cenových hladinách. Dá se říci, že pokud se budete držet bezdušových pásek osvědčených výrobců (NoTubes, Caffe Latex, Schwalbe, Joes, DT Swiss apod.), chybu neuděláte. Doporučil bych se vyhnout experimentování s různými páskami, které najdete ve sklepě a nejsou přímo pro bezdušáky určené. Ale je tu jedna výjimka - vázací vysokozátěžová páska Tesa 4289. Tato páska výrobce Tesa je prověřena desítkami uživatelů přímo na Bike-foru a kolují zvěsti, že třeba i páska NoTubes je ve skutečnosti Tesa 4289 s jiným natištěným logem. Oproti originálním páskám je její výhodou cena, a pokud budete chvilku hledat na internetu, zjistíte, že jeden z českých prodejců je schopen ji dodat takřka v jakékoliv šířce. A u šířky se chvilku zastavíme, protože té byste měli věnovat zvýšenou pozornost. Obecným pravidlem při výběru vhodné šířky pásky je pravidlo přičíst ke vnitřní šířce ráfku 2 až 3 mm a výsledek určí šířku pásky. Já konkrétně mám ráfek s vnitřní šířkou 22 mm a pásku jsem použil širokou 25 mm.

Postup lepení


V první řadě je vhodné si zkontrolovat, že máme připraveno vše potřebné - vhodnou bezdušovou pásku, odmašťovač, kus hadru, fén či horkovzdušnou pistoli a volitelně pak i kleště, hřebík a zdroj vysoké teploty (bohatě postačí běžný zapalovač).

Vše připraveno, můžeme začít lepit.

V první fázi je potřeba zkontrolovat, zda otvory pro niple nemají ostré otřepy, které by mohly protrhnout pásku. Pokud otřepy najdete, odstraňte je odjehlovačem či jehlovým pilníkem. V další fázi je vhodné ráfek důkladně vyčistit a odmastit. Jako odmašťovadlo se mi nejvíce osvědčil Isopropylakohol, zkráceně nazýván IPA (neplést s druhem piva, to by vám příliš nepomohlo). Po vypaření totiž nezanechává žádný mastný povlak jako třeba benzín a současně nepůsobí agresivně vůči hliníku ani karbonu.

Před samotným lepením pásky nezapomeňte ráfek důkladně odmastit.

Po odmaštění přidávám jeden neobvyklý krok - nahřátí ráfku fénem či horkovzdušnou pistolí nastavenou na nízkou teplotu. Nevynechat tento krok je vhodné zejména ve chvíli, kdy ráfek před lepením pásky byl skladován v chladném prostředí. Ráfek nahřívám kvůli lepšímu prvotnímu přilnutí lepidla pásky k ráfku. Jednoduše řečeno na teplém ráfku páska drží lépe než na studeném. Pokud pásku budete lepit venku v parném slunečném dni, můžete tento krok s klidným srdcem vynechat.

Nahřátí ráfku je vhodné zejména ve chvíli, kdy je ráfek před lepením pásky skladován v nízkých teplotách.

Pásku začínáme lepit zhruba 15 cm před otvorem pro ventilek a opatrně pokračujeme přes díru pro ventilek dále, pásku se snažíme středit vůči okrajům ráfku. Při lepení pásku napínáme a prstem zamačkáváme do žlábku v ráfku tak, ať páska přilne celou svou plochou a nezůstávají nám pod ní vzduchové bubliny. Pokud bychom nejdříve přimáčkli okraje pásky, pak nám ve žlábku zůstanou právě ony nežádoucí vzduchové bubliny. Okraje tedy v této fází neřešíme a soustředíme se na žlábek. Až se dostaneme k místu, kde jsme lepit začínali, pokračujeme dále přes otvor pro ventilek a pásku ustříhneme zhruba 15 cm za dírou pro ventilek. V okolí ventilku tedy budou dvě vrstvy pásky. Dáváme si pozor, ať ustřižený konec není přesně v místě otvoru pro nipl.

Pásku začínáme lepit zhruba 15 cm před otvorem pro ventilek.

Pásku napínáme, snažíme se ji středit vůči stěnám ráfku a zatlačujeme do žlábku v ráfku.Lepení pásky ukončujeme zhruba 15 cm za otvorem pro ventilek.


Nyní přichází fáze, kdy přimáčkneme okraje pásky a zahladíme ji v celém svém průřezu. Ještě předtím však pásku po celém obvodu ráfku nahřívám fénem pro aktivaci lepidla a lepší přilnutí k povrchu ráfku. Při uhlazování pásky doporučuju pomoci si hadrem, vaše prsty to ocení. Pokud během této fáze narazíte na vzduchové bubliny, není nic ztraceno a doporučuji se je pokusit dotlačit k otvoru pro nipl, kterým uniknou a páska přilne celou svou plochou k ráfku. Zvláštní pozornost věnuji okrajům pásky a jejímu ukončení. Pokud se vám při provozu dostane pod okraje či konec pásky tmel, pak je jen otázkou času, než pronikne až k otvoru pro nipl, což znamená konec těsnosti bezdušového systému a vás čeká přelepování pásky v celém ráfku.

Před finálním uhlazováním pásku nahřívám pro lepší přilnutí k ráfku.Vzduchová bublina neznamená neúspěšné nalepení pásky, jen se ji pokuste dotlačit k otvoru pro nipl.


Posledním krokem je proděravění pásky v místě ventilku. Tady platí pořekadlo “dvakrát měř a jednou řež”. Nejednomu člověku se stalo, že ve spěchu pásku proděravěl, ale ne v otvoru pro ventilek, nýbrž v otvoru pro nipl. Taková chyba je fatální a znamená strhnutí čerstvě nalepené pásky a návrat zpět na začátek procesu. Díru pro ventilek můžete vytvořit různýmí způsoby, přičemž nejjednodušší je naříznutí pásky do kříže. Já osobně ale používám zdlouhavější proděravění nažhaveným hřebíkem, které zajistí, že otvor nebude mít ostré zářezy a nehrozí samovolné natrhávání pásky právě z těchto míst. Na závěr pak už jen vytvořeným otvorem prostrčíte bezdušový ventilek, ze strany náboje jej zajistíte maticí a máte hotovo.

K vytvoření díry pro ventilek používám rozžhavený hřebík.Rozžhavený hřebík zajistí okraje otvoru pro ventilek bez ostrých zářezů v pásce, ze kterých je riziko postupného šíření trhliny.


Prostrčíte ventilek, zajistíte ho maticí a máte hotovo.

Pokud jste postupovali podle návodu, pak máte ráfky úspěšně připraveny na nazutí bezdušového pláště. Postup se sice může zdát zdlouhavý a se zbytečnými kroky, ale věnovat nalepení pásky několik minut navíc může znamenat rozdíl mezi fungujícím bezdušákem a nefunkčním bezdušákem. A to za to stojí.

Následujícím krokem je vybírání těsnícího tmelu a nasazování bezdušového pláště. Návod k této fázi přechodu na bezdušáky byl v Magazínu už dříve zveřejněn a nalézt ho můžete zde.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ (Jiří Štůsek)
Líbí se Ti tento článek? thumb_up0thumb_down report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Momentálně se tu nenachází žádný komentář. Můžeš být první.

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Video: Jak zalepit bezdušový plášť play_arrow

Video: Jak zalepit bezdušový plášť

Bezdušové provedení nabízí mnoho výhod, no ale ani to se stejně jako klasické provedení s duší nevyhýbá defektům.
Video: Co jste možná nevěděli o CO2 play_arrow

Video: Co jste možná nevěděli o CO2

Už před časem jsme si ukázali, jak pomocí knotů a bombičky opravit defekt na bezdušovém provedení doslova v mžiku.
Weldtite konverzní sada - na gravel bez duší

Weldtite konverzní sada - na gravel bez duší

Na otázku, jestli na gravelu vozit bezduše, ať si každý odpoví sám. Pokud o tom už ale uvažujete a hledáte vhodné produkty, nepřehlédněte tento článek. Stručně si představíme jednotlivé díly této sady.
keyboard_arrow_up