Tip na výlet: Česká Kanada, ráj pro cyklistiku

Česká Kanada je pro mnohé z vás známou destinací, a to zejména díky závodu Grinduro, který se zde každoročně pořádá. Česká Kanada nicméně dokáže nabídnout mnohem víc než terén pro gravel.

Českou Kanadu najdeme v jižní části naší republiky. Rozkládá se na pomezí jižních Čech a západní Moravy, u hranic s Rakouskem. Na své si zde přijdou milovníci krajiny, ta je tu specifická, najdou se tu rozlehlé lesy (kterých tedy po řádění kůrovce dost ubylo), ale také rozlehlé planiny a zemědělská půda. Česká Kanada nedisponuje vysokými kopci a je spíše vlnitého rázu, nadmořská výška se zde pohybuje kolem 500 až 700 metrů. Dominantou České Kanady je hrad Landštejn.

Odkud kam

My jsme si pro svůj start vybrali Hladový rybník, který se nachází u vesnice Matějovec. Protože rádi kempíme v autech, tak jsme zde strávili noc z pátku na sobotu. U rybníka se nachází i studánka, kterou při přespání určitě oceníte. Celkově je to krásné místo pro kemping a v létě to tady patří mezi oblíbená místa, i když Česká Kanada ještě není zatížena turistickým ruchem v takové míře jako například Šumava.

Místa pro kemping je víc než dost.A u rybníka je krásně!

Rána jsou chladná, a to hlavně pokud si pro výlet vyberete měsíc březen. Ráno je teplota pod bodem mrazu, a tak oceňujeme, že aspoň jedno z našich aut má ve výbavě nezávislé topení. I tak ale sedíme při snídani venku, protože chceme nasávat to ticho a atmosféru místní přírody. Když vyrážíme kolem deváté hodiny ranní, tak je stále teplota kolem nuly, naštěstí jedeme hned do kopce a i teplota s přibývajícími kilometry stoupá výš a výš. Vydáváme se směrem na hrad Landštejn, začátek trasy je spíše gravelový a vede cykloturistickými trasami skrz místní hluboké lesy, které jsou bohužel z části vykácené.

Netrvá dlouho a přichází první terén. Cesty rozježděné od lesní techniky a štěrk o velikosti lidské pěsti je ideální povrch na první sjezd. Po chvilce už jedeme pěšinkou, která nás zavede do údolí, kde musíme překonat pár padlých vzrostlých stromů. To nám ale úsměv na tváři nezkazí, naštěstí těch polomů tu v cestě není moc, a tak si plnými doušky užíváme místní lehký terén. Pěšinka nás zavede do vesničky Vitiněves, z které již stoupáme směrem k Landštejnu, který se tyčí na obzoru kopce. Na Landštejně dáváme rychlé občerstvení v místní hospůdce - kafe a malé pivo a hurá na další kilometry.

Překonávání polomů je už taková tradice.Výhled na Landštejn při stoupání k němu.

Našli jsme i terén!

V České Kanadě nenajdete zrovna těžký terén, kde byste si užili na trailových kolech, pokud tedy budete jezdit po turistických trasách a nebudete hledat traily v místních lesích. Nicméně nějaké úseky se tu najdou a jeden z nich je při pokračování po turistické značce kolem Landštejna a dál směrem na Staré Město pod Landštejnem. Krátký úsek pěkného singlu a po překonání asfaltky hezký technický výjezd ke kapli Panny Marie. Odtud pak schody vytesané do skály a singlem po hřebeni, dokonce i teleskop jsme použili! Ze skalky opodál se nabízí pěkný výhled do krajiny.

Dále pokračujeme po turistických cestách směrem na Slavonice. Jelikož se nacházíme v pohraničí, tak zde můžeme vidět spoustu vojenských bunkrů vybudovaných před druhou světovou válkou. Celá tato oblast je tím známá, a tak jich tu můžeme napočítat desítky. Do Slavonic jedeme převážně po lesních cestách, žádný velký terén a pěkně to odsýpá. Až poslední úsek před městem je krátký sjezd od kostela směrem do města.

Schody od kaple Panny Marie.Bunkr za bunkrem, to je charakteristika pohraničí České Kanady.

do Slavonic přijíždíme v čase oběda, a jelikož jsme na výletě, zavítáme do místní hospody Besídka, která je spjata se známým divadlem Sklep. Mají tu vlastní pivo stejného názvu, jako je název hospody, a na výběr z mnoha jídel. Výhoda je, že si zde můžete dát kola do průjezdu a v letních měsících sedět přímo u nich, nebo je zamknout a vidíte na ně zevnitř podniku.

Údolí Moravské Dyje

Ze Slavonic se vydáváme směrem na Dačice, které jsou jedním z největších měst západní Moravy. Tady se nám povedlo trochu zakufrovat, ale i tak jsme se dostali na turistickou zelenou, po které pokračujeme dále až k Moravské Dyji. Cestou si opět vyžíráme nějaké polomy a bordel po těžbě dřeva a také jednu bažinu, až po náboje! Naštěstí jsou nám odměnou krásné výhledy při jízdě údolím řeky.

Ani se nenadějeme a už jsme v Dačicích, tady máme v plánu dát si kafe a pokračovat dál. Bohužel se nám nedaří najít otevřený kloudný podnik, ale budeme sem muset zavítat v létě, abychom zkusili místní kavárnu v zámeckém parku, který je dominantou města Dačice. Nedá se nic dělat a pokračujeme dále po červené turistické směrem na Český Rudolec. I tady máme problém s polomy a už nás tenhle trend posledních let přestává bavit. Potom, co se konečně vyhrabeme z lesa, volíme už taktiku silniční, a tak se napojujeme na cyklotrasu 1242. Do Českého Rudolce přijíždíme už celkem promrzlí a prošití, proto se nám zamlouvá místní pivovar, kam bez rozmýšlení zaplujem. Neodoláváme kávě s palačinkami a sbíráme energii na poslední dlouhý výjezd, který nás do Matějovce čeká. Kdo nezná vesnici Český Rudolec, toho tu určitě zaujme místní známek, kterému se příznačně přezdívá “malá Hluboká”, neboť je stavěn v podobném stylu.

Někdy je ta cyklistika těžká, kor když překonáváte bažiny.Cesta kolem Moravské Dyje nám spravila náladu.

Na závěr výletu tu na nás čeká 6kilometrový kopec a převýšení 150 metrů, tak akorát na zahřátí a příjemný dojezd k autům. Netrvá dlouho a jsme zpět u Hladového rybníka, kde jsme odstartovali naši vyjížďku. Ujeli jsme 64 kilometrů a nastoupali 1200 metrů, i když jsem podobný okruh jel už kdysi před tím, překvapila mě Česká Kanada svou rozmanitostí a i možností užít si terén. Okruh, co jsme jeli, rozhodně nebyl na gravel, pokud tedy nejsi Jirka Fikejz, ale jednalo se o příjemný maratonský terén.

Parametry trasy

• Určení: XC MTB
  • Náročnost: Střední
  • Kdy jet: Pokud nebude podmáčená půda nebo spousta sněhu, tak kdykoliv
  • Povrch: 40 % asfalt, 40 % lesní cesty, 20 % pěšinky
  • Délka trasy: 64 km
  • Převýšení: 1200 m
  • Trasa: na Mapy.cz
  • Trasa: na Strava.com

• Závěr

Česká Kanada má co nabídnout, a pokud si příznivcem cross country a rád se kocháš přírodou, máš rád dobré pivo, tak si tu užiješ krásný den. S možností přespání u Hladového Rybníka se také nabízí víkendovka a rozhodně je kam jet, nabízí se spousta možností směrem na Chlum u Třeboně, kde se dá jet i po rakouské straně.
    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?