Test: Rock Machine GravelRide CRB 900 AXS – kamarád pro všechny nápady
Gravel kola se v posledních letech těší velkému rozmachu. Již dávno neplatí, že štěrkolet je vyroben z hliníku na silniční sadě. To tu opravdu nečekejte. GravelRide jsem navíc otestovala velmi neobvykle během ultra závodu na 1 344 km. Jak dopadl?
Na tento test jsem se velmi těšila. Poprvé jsem se s GravelRide 900 setkala již na podzim, kdy mi byl zapůjčen, ale kvůli technické chybě uchycení sedlovky jsem kolo po 2 dnech musela vrátit a místo něj jsem testovala Rock Machine Blizz AXS. Tudíž mě teď velmi zajímalo, zda chybu odstranili a zámeček sedlovky mi v kombinaci s teleskopkou již nebude vypadávat. Chyba odstraněna a já se tak mohla plně soustředit na vnímání kola jako celku.Specifikace
Mechanické verze oblíbeného gravel modelu od Rock Machine již naleznete na e-shopu. Já jsem měla k testování jeho luxusnější verzi na zcela bezdrátové sadě Sram AXS z balíčku XPLR pro gravelová kola. Krom bezdrátové přehazovačky Rival jsem měla ještě k dispozici bezdrátovou teleskopickou sedlovku AXS, kterou jsem bohužel nevyužila, a tudíž nemohu a záměrně ani nechci hodnotit něco, co jsem řádně nevyužila. Najdeme zde i další komponenty z XPLR sady, jako jsou představec a řídítka se šíří 480 mm. Škoda, že zde nejsou i další kusy z XPLR sady. Modří možná vědí.- BARVA: Stealth Black
- RÁM: Carbon Mid Modulus PD-FB-15 s geometrií Gravel Advanced
- VIDLICE: Gravel Specific Carbon
- HLAVOVÉ SLOŽENÍ: FSA Orbit IS 138 IS-2-138 ACB, 1-1/8"
- PŘEVODY, ROZSAH: 1×12, 40×10-44, 440 %
- ŘAZENÍ: SRAM Rival eTAP AXS, 12 r.
- ZADNÍ MĚNIČ: bezdrátově ovládaný, SRAM Rival XPLR eTAP AXS
- KLIKY S PŘEVODNÍKEM: SRAM Rival 1 WIDE, 40 zubů
- KAZETA: SRAM XPLR XC-1251, 10-44 zubů
- STŘEDOVÉ SLOŽENÍ: SRAM DUB BSA 68, ROAD WIDE
- ŘETĚZ: SRAM Rival
- ŘÍDÍTKA: ZIPP Service Course 70 XPLR, Alloy, 5° drop flare, 11° drop outsweep, 420/460 mm, průměr 31,8 mm
- PŘEDSTAVEC: ZIPP Service Course, Alloy, průměr 31,8 mm, d: 80 mm (S - L)/100 mm (XL), 6°
- OMOTÁVKA: Velo VL-T5079HD2R, protiskluzová, reflexní
- BRZDY (P/Z): hydraulické SRAM Rival, 6 bolts, kotouč: 160/160 mm
- SEDLO: WTB Silverado
- SEDLOVKA/ZDVIH: teleskopická, bezdrátově ovládaná, SRAM Reverb XLPR AXS, zdvih 50/70 mm, průměr 27,2 mm, d: 350 mm
- PŘEDNÍ NÁBOJ: WTB SpeedTerra, 28 děr, 6 šroubů, pevná osa 12 × 100 mm
- ZADNÍ NÁBOJ: WTB SpeedTerra, 28 děr, XD Driver, 6 šroubů, pevná osa 12 × 142 mm
- RÁFKY: WTB ST i23 Light, 28 děr
- PLÁŠTĚ: WTB Riddler TCS Light/Fast Rolling Tan Wall, 700×45C
- DRÁTY: WTB Speed Terra
- VELIKOSTI RÁMŮ: S (52 cm), M (54 cm), L (56 cm), XL (58 cm)
Geometrie
Geometrie je stejná jako u všech karbonových modelů řady GravelRide. Opět se mi do rukou dostalo kolo ve velikosti L, které mi sedlo jak ulité, i když podle tabulek na webu jsem na rozhraní L a XL.Trošku jiný test
Kolo jsem shodou náhod testovala velmi netradičně. Žádné traily za domem či občasné vyjížďky a vymýšlení, kudy kolo protáhnu, abych zjistila, jak se chová. GravelRide jsem si s dovolením a podporou kluků z Rock Machine vypůjčila na Bohemian Border Bash Race. Ultra závod bez podpory okolo celého Království českého, kde dostalo řádný test jak od jezdkyně, tak od počasí i terénu. Společně nás čekala cesta, kde jsem si snad vyzkoušela vše možné. Od rock gardens přes blátivé sjezdy po dlouhé přejezdy po asfaltu.Díky tomuto výletu jsem tak měla možnost procítit Rock Machine GravelRide CRB 900 AXS skutečně naplno, z čehož jsem si jako hlavní poznatek odnesla zkušenost, že je jeho rám vážně dost tuhý, ale zároveň dobře tlumí. Ač byl širší úchop na devítistovce s kratším rámem o poznání příjemnější, alespoň pro jezdce mojí postavy. Dokonce i jako plně naložený brašnami neztrácel rám své vlastnosti.
A musím říci, že za celou dobu jsem neměla jediný problém s kolem. Během nekonečných stoupání a dní v sedle jsem velmi ocenila elektronické řazení, kdy jsem jen mačkala páčky řazení jak čudlíky a ušetřila tak spousty sil. Díky bezdrátovému řešení mi kompletně odpadlo spousty míst, kde by se třeba lanko mohlo zadrhnout nebo přetrhnout. Výdrž baterie u Sram Rival přehazovačky výrobce udává 500 km plus 120 km rezerva a já mohu jen potvrdit, že se výrobce nemýlil a výdrž baterie se nesnížila ani během prvních 3 dní, kdy nás zastihlo extrémně chladné a deštivé počasí.
Na kole najdeme hliníkové ráfky o šíři 23 mm s plášti WTB Riddler 700x45c, které se ukázaly jako univerzální pláště jak do terénu, tak i pro rychlejší přesuny po asfaltu. Dobrou zprávou je, že kola i pláště jsou tubeless ready. Co mi nejvíce na kolech vadilo a stále bude vadit, je pojistka osy, která není nalepená v rámu a při špatném dotažení vypadne. Ano, opravdu mi vypadla během sjezdu z Výrovky.
Na rámu najdete hned několik sad úchytných bodů pro bikepackové vybavení, které přímo vybízí kolo obložit brašnami a jet prozkoumávat nové kraje. Bohužel je zde nešťastná kombinace těchto úchytných míst a teleskopické sedlovky, která po nasazení sedlových brašen zcela ztrácí smysl, a proto jsem ji na závod radši sundala.
A to nejlepší na konec. V osách je schovaná malinkatá vysouvací páčka na snadné sundávání kol.
Elektro?!
„A to máš elektrokolo?“ znělo od několika lidí z mého okolí, kteří kolo viděli poprvé. Tato otázka mě zprvu nejdřív zarazila a myslela jsem, že naráží na řazení. To ano. Bezdrátová sada AXS od Sramu z GravelRide dělá elektro kolo v jistém slova smyslu. Během závodu jsem byla víc než vděčná za mačkání elektrického řazení. Ale moje okolí se spíše ptalo na širší spodní rámovou trubku, která malinko působí dojmem, že by zde mohla být umístěna baterie.Zpátky ke kořenům?
Zde bych ráda vyvolala diskuzi. Teleskopická sedlovka na gravelové kolo pro technické sjezdy? A to zde ještě není odpružená vidlice se zdvihem 40 mm od RockShox, které též patří do XPLR sady pro gravelová kola. Není to tak trochu návrat k horským kolům? Osobně volím gravelové kolo, když se chci jet projet mimo silnice a nechci se motat někde po technických pasážích. Gravelové kolo pro mě znamená courání po lesních a polních cestách. Na druhou stranu je pochopitelné, že někdo doma nechce mít 3 kola.Plusy
- Elektrické řazení
- Jednoduchý design
- Páčka pro sundávání kol
Minusy
- Pojistka na ose kola, kterou jsem jednou ztratila