
Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2023 - konkurence pro celopéra?
Jak jezdí trailový pevňák Rock Machine Blizz TRL? Na to si posvítíme v dnešním testu.
Už několik let jezdím na trailovém celopéru a jsem už zvyklý na určité pohodlí. Proto když se ke mně dostala nabídka otestovat Rock Machine Blizz TRL v nejvyšší specifikaci pro rok 2023, neváhal jsem ani minutu. Dlouho už mě totiž lákalo zkusit, jak se takové kolo chová ve srovnání s fullem. RM oproti modelu 2022 udělalo pár změn a upgradů, ale o tom později.
Geometrie a vzhled
První a nejviditelnější rozdíl je barva. Už zde nenajdeme zelené doplňky, ale jen matnou béžovou barvu rámu a na něm černé nápisy s detaily. Oproti jiným kolům je zadní sedlová trubka velmi krátká. Ale i když se může zdát, že budete sedět nízko, výrobce dodává teleskopku se zdvihem až 170 mm pro rámy L a XL, pro rám M je to 150 mm. Posed byl velmi příjemný a ve sjezdu není problém mít sedlo téměř na úrovni zadního kola. To dává extrémní prostor pro manévrovatelnost a hravost na trailu. Naopak v kopci se hodí poměrně vzpřímená sedlovka 75° a šlape se pod sebe, tak to není žádné trápení.Hlavový úhel 66° už napovídá, že tohle kolo bude ve sjezdu pořádný rychlík, kterého jen tak něco nerozhází. S představcem s délkou 35 mm a řídítky širokými 760 mm je kolo dobře ovladatelné. Já bych si ale dokázal představit klidně i 780 mm. Délka řetězové vzpěry je 440 mm, což je u této kategorie běžné.

Blizz TRL 70-29 je vrchol osazení této řady a nenajdeme zde moc kompromisů. Váha přes 15 kg ve velikosti XL sice není nejmenší, ale kolo je určeno do těžkého terénu, kde musíte mít jistotu, že to prostě vydrží. Proto dává Rock Machine přednost odolnosti před nízkou váhou.
Komponenty a osazení
Řídítka, představec i gripy nesou označení značky One1 a fungují dobře. Gripy dobře drží i v dešti. Ale kdo chce kolo oživit, může je třeba s představcem vyměnit za něco barevnějšího.
o odpružení se stará vidlice DVO Diamond D3, a přestože se nejedná o nejvyšší řadu DVO, hezky žehlí menší nerovnosti a 140 mm pobere i větší skoky. Nastavit se zde dá tlak ve vzduchové komoře, komprese a odskok. Což je ideální pro jezdce, kteří nechtějí pořád něco nastavovat, ale jezdit.
Pohon zajišťuje Shimano, konkrétně sada Deore 1x11. Že se nejedná o 12rychlostní, ale 11rychlostní sadu, jsem zjistil až při pohledu na páčku řazení, protože bych opravdu na první pohled nepoznal rozdíl. Páčka řazení jde opravdu lehce a rozsah 11-51 je skvělý. Oproti 12rychlostní sadě je odolnější a pro náročnější terén je to ideální volba. Také pořizovací cena dílů od kazety až po přehazovačku bude přijatelnější.
Převodník s 32 zuby v kombinaci s klikami Deore zajištují rychlejší přejezdy po asfaltu. Sadu doplňuje řetěz KMC 11s v černém provedení. Vypadá hezky, ale o to hůře se pozná, jak je řetěz znečištěný. Řetěz jistí na převodníku vodítko, což dává jistotu, že vám nespadne.
Brzdy jsou zde oproti loňskému modelu upgradovány a důvěru dostávají čtyřpístková Deorečka, model BR-M6120, vpředu i vzadu, svírající 180mm kotouče. Ze začátku, než se zajely, jsem byl skeptický. Ale po zajetí už jsem si musel dávat pozor, abych páčku nezmáčknul až příliš, protože brzdný účinek přišel velmi rychle. Po chvíli to bylo vážně návykové.
Pláště a ráfky tu najdeme od WTB. Oproti loňskému modelu zde došlo ke změně, kdy kolo dostalo odolnější ráfky WTB ST I30, které skvěle doplňují pláště WTB trail boss 2,6 palce vpředu i vzadu. Na silnici působí jako kotva, ale v terénu jsou vynikající. Díky šířce 2,6 palce se dá dobře hrát s tlakem a v rámci možností poberou dost nerovností a jízda i po menších kamenech je jako v bavlnce.
O pohodlí se stará sedlo WTB Volt sport.
Dojmy z kola
Po pár letech na fullu to byla pořádná změna. Už jsem skoro zapomněl, kolik toho celopéro dokáže odpustit. Jako skvělý příklad byly sjezdy. Po pár nedoskočených skocích mě to kolo nutilo víc se soustředit na jízdu a být precizní i ve výběru stopy. Ale to je za mně dobře, protože si pořádně osvojíte techniku jízdy a nespoléháte se jen na kolo. On ten pevňák opravdu dokáže pořádně kopnout, když nějaký ten skok nedoletíte, nebo ve sjezdu trefíte kámen.Co mi chybělo nebo vadilo?
Jednoznačně to bude ochrana spodní rámové trubky. Úplně mi trhalo uši, když odlétávající kameny naráží do rámu a mohou tak poškrábat úplně nové kolo. Ale to se dá dodatečně vyřešit ochrannou páskou, takže nic hrozného a neřešitelného. Trochu mi vadily bowdeny. Ty jsou vedeny vnitřkem rámu a občas se ozvaly. Většinou to ale bylo ve sjezdech, kde ani nebyl čas se na takové věci soustředit. Místa mezi zadní stavbou a pláštěm taky není úplně nejvíc, ale to se dá u tak širokého pláště očekávat.Co mě potěšilo?
Jak bývá často zvykem, výrobce se snaží ušetřit a většinou nasadí na kolo ty nejlevnější brzdy. Zde jsou ale čtyřpístková Deorečka a brzdí až překvapivě dobře. Vidlice, i když nepatří do TOP řady DVO, skvěle odvádí svou práci a příjemná vychytávka je integrovaný blatníček na vidlici. Co mě ale opravdu bavilo, byla ta hravost kola, jak snadno se vodilo do zatáček. Ta odezva za pedálem, jak vystřelilo hned za klopenkou a jak dobře se dá pumpovat každá boule.Díky extrémně nízké horní rámové trubce je místa na pohyb až až a můžete si dovolit na kole téměř cokoliv. Pochvalu také zaslouží vyvedení bowdenů u středu kola, to se opravdu povedlo.
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře