Inserty -  výroba a instalace svépomocí skoro zadarmo

Inserty jsou po bezduších další věcí, která se prosazuje pomalu, ale jistě ve všech odvětvích cyklistiky. Pokud je chcete zkusit a zbytečně neutrácet, následující řádky jsou právě pro vás.

Inserty, neboli vložky do bezdušových plášťů, mají za úkol chránit ráfek před nárazy do ostrých hran překážek (kameny, kořeny) a díky svému objemu i zvyšovat progresivitu pneumatického odpružení pláště. Navíc poskytují bočnicím pláště podporu při extrémně nízkých tlacích a ten tak nemá takovou tendenci “žvýkat se” do boku. V krizových situacích a při defektu ještě pomáhají udržet patky pláště u patky ráfku a zamezí svléknutí pláště nebo nenadálému úniku tlaku vzduchu.

Co budete potřebovat pro samotnou montáž

  • Už nainstalovaný, spolehlivý bezdušový systém.
  • Bezdušové ventilky kompatibilní s inserty (pokud je nemáte, nebude možné ufukovat vzduch z pláště).
  • Samotné inserty (vyplňovací provazce).
  • Stahovací (elektrikářské) pásky na kabely.

Konce insertu pojíme stahovací páskou.Hotový insert - práce na 5 minut.

Podomácku, levně, ale stejně jako tovární

Když jsem instaloval poprvé inserty na své XC MTB kolo, všiml jsem si, že se dodané inserty nápadně podobají pěnovým izolacím používaným jako vycpávky nebo těsnění ve stavebnictví. Chvíle hledání na internetu a nacházím, co jsem koupil za desetinásobek ceny. Jediný rozdíl je “značková” izolepa, kterou je insert spojen. Stejně jako u originálních insertů je třeba zvolit vhodný průměr, který musí být takový, aby při běžně používaném tlaku nejelo kolo po insertu, ale po objemu vzduchu v plášti. Pokud by se kolo odvalovalo po insertu, mělo by to negativní vliv na jízdní vlastnosti, životnost insertu a valivý odpor. Osvědčilo se mi používat inserty se zhruba o 15 % menším průměrem v porovnání s šířkou pláště. Správný název pěnového válce, který používám jako inserty, je stavební vyplňovací provazec Den Braven nebo také těsnicí dilatační šňůra.

Všimněte si ventilku se zářezy, který je vhodný k insertům. Zářezy nebo jiné otvory umožňují snížení tlaku v plášti.
Standardní bezdušový ráfek s vylepenou páskou.Nainstalovaný insert tak, jak bude pak v plášti - konec pásky vtisknutý do insertu, aby nepoškodil pásku nebo plášť.

Jak insert vyrobit?

  • Odhadněte správnou délku a zkraťte.
  • Obtočte kolem ráfku a ještě trochu zkraťte, aby byl insert dost napnutý a sám dobře držel na ráfku.
  • Spojte konce elektrikářskou stahovací páskou.
  • Konec elektrikářské stahovací pásky vtiskněte do insertu tak, aby neměl šanci za jízdy poškodit pásku v ráfku nebo plášť.
  • Nainstalujte na ráfek / do pláště.

Nakonec dolijeme bezdušový tmel.

Na co si dát pozor, pokud instalujete inserty poprvé?

Samotná montáž bezduší je stejná jako bez insertu. Nainstalujte jednu patku pláště, vložte insert a při montáži druhé patky pláště prsty posouvejte insert přes stěnu pláště směrem od ráfku tak, aby patka pláště byla usazena ve středovém žlábku bezdušového ráfku. Jinak postupujeme stejně jako bez insertu, tedy začínáme vkládat patku pláště do ráfku naproti ventilku a končíme u něj.

Dlouhodobé zkušenosti a porovnání

Liší se nějak od originálních pěnových insertů? Jedním slovem ne. Materiál je zcela stejný, funguje stejně a má i stejné vlastnosti. Vyrobené inserty mám už rok a najeto na nich přes 6000 km na gravelu a několik tisíc na XC MTB.

Je třeba počítat s tím, že pěnové inserty neposkytují takovou ochranu ráfku a nejsou tak odolné, jako těžší "gumové" inserty. Pro XC, gravel a silniční použití je ale pěnová varianta podle mého názoru vhodnější.

Má to tedy smysl?

Myslím si, že minimálně na vyzkoušení jsou tyto “homemade” inserty úplně ideální. Pokud pořídíte správný rozměr, tak kromě obtížnější montáže pláště budete užívat jen pozitiva. Znamená to větší progresivitu pružení plášťů, lepší ochranu ráfku a jistota toho, že při defektu zůstane plášť v patkách ráfku. Přes rok vozím inserty jak na XC MTB, tak na gravelu, a podle mě to za těch pár gramů navíc opravdu stojí.
Zdroj fotografií: jecnak
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.
 Servisní tip: Správné nalepení bezdušové pásky

Servisní tip: Správné nalepení bezdušové pásky

Bezdušové pláště, věc milovaná i zatracovaná. Milovaná z důvodů jízdních vlastností, zatracovaná z důvodu obtížnější montáže a problémů s netěsností celého systému. Jednou ze základních věcí při přechodu na bezdušový systém je nalepení pásky do ráfku. Věc, která je na první pohled jednoduchá, ale během které se dá udělat spousta drobných chyb.
Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě PR článek

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě

Počasí si z nás dělá poslední týdny dobrý den a zažíváme bláznivé podmínky - sníh, déšť i bláto. Jakou výbavu zvolit do takového počasí?
keyboard_arrow_up