Jak vybrat kraťasy na kolo
Asi nikomu se nelíbí, když ho od ježdění na kole odrazuje bolavá sedací část. Nebudu chodit kolem horké kaše – prostě je nanic, když vás z kola bolí zadek nebo dopadnete ještě hůř.
A přitom se valné většině problémů dá celkem jednoduše zabránit – výběrem vhodného sedla, nastavením posedu a v neposlední řadě i vhodnou volbou kraťasů nebo kalhot s vložkou. A právě na ně se dnes zaměříme. Podle čeho cyklokraťasy a vložky vybírat? Elastické nebo volné?Citlivá místa a citlivé otázky
Zdálo by se, že stačí zajít do obchodu, vybrat kraťasy, které se vám líbí, s cenovkou, která se vám líbí a je to. Když ale do obchodu přijede, zjistíte, že to úplně jen tak nebude. Na stojanech najdete tolik typů a druhů kraťasů a vložek, že vám z toho může jít hlava kolem. A proč jedny stojí tisícovku a jiné čtyři, když vlastně vypadají stejně?...kraťasy se šlemi jsou skvělé úplně na všechno, kromě chvíle, kdy potřebujete na toaletu.V obchodech najdete dvě základní kategorie cyklokraťasů: elastické a volné. Je asi jasné, že pokud chcete vyrazit řádit do bikeparku, nepořídíte si aerodynamické elasťáky, stejně jako když plánujete ujet silniční granfondo, asi si nekoupíte volné kraťasy po kolena. Vše ostatní by už ale vlastně mohla být šedá zóna, ve které se při výběru můžete pohybovat. Pojďme se tedy podívat na to, komu by co mohlo vyhovovat.
Elastické cyklokraťasy
To, že na silničce v ničem jiném jezdit nemůžete, asi není potřeba vysvětlovat. Aerodynamika především. Podobně bychom to mohli mít i na gravel a MTB, pokud nám jde o rychlost. Ale nejen o rychlost, i o pohodlí. Elastické kraťasy mají tu výhodu, že se ani nehnou a v ideálním případě je úplně eliminováno množství švů a dalších potenciálních zdrojů problémů.U elastických kraťasů můžeme mít ještě dvě podkategorie: se šlemi nebo bez. Abych vám zkrátila přemýšlení: kraťasy se šlemi jsou skvělé úplně na všechno, kromě chvíle, kdy potřebujete na toaletu. Když na vás přijde potřeba, to platí hlavně pro dámy, je potřeba si vysvléct horní vrstvy, aby se daly sundat šle. Jinak ale mají kraťasy se šlemi samé výhody: nikde se nezařezávají, perfektně drží tak jak si je oblečete, nic se nikde nevozí, v zimě vám nehrozí holá záda.
Elastické kalhoty se liší:
- množstvím panelů látky, ze kterých jsou ušity (platí čím více, tím lépe),
- typem švů (ideálně pokud je jich co nejméně a jsou ploché),
- protiskluzovými páskami na vnitřní straně konců nohavic (liší se zpracováním – od silikonového pásku až po jednotlivé „gumové“ tečky),
- hustotou, pevností a pružností látky, ze které jsou ušity (ideální je, pokud jsou strečové ve všech směrech),
- prodyšností,
- odolností proti oděru,
- reflexními prvky
- vložkou (to je nejdůležitější část)
Volné cyklokraťasy
Ideální je, pokud je vložka jednodílná a bezešvá...Volné cyklokraťasy jsou synonymem pohody a pohodlí. Neodhalují tolik, jako elastické a vypadají civilněji, protože cyklistická vložka je skryta jako spodní vrstva. Z toho plynou i některé jejich další vlastnosti. Tím, že pod kraťasy jsou ještě jedny menší s vložkou, máte na sobě i v létě dvě vrstvy. Při vybírání proto zvažte, z jakého materiálu kraťasy i vložka jsou, abyste se v létě neupekli.
Naopak v chladnějších obdobích může být hustší látka plusem. Pevný materiál je ale výhodou např. při pádech – ochrání vás proti oděru a karamboly by měly přežít i samotné kraťasy. Za mě jsou výhodou ještě kapsy. Pokud mají volné cyklokraťasy dobře umístěnou a dost velkou kapsu, do které se vejde mobil, je to velké plus.
I mezi volnými kalhotami je třeba rozlišovat. Ze zkušenosti doporučuji dívat se hlavně na:
- pevnost a tuhost látky (pokud budou kraťasy moc tuhé, mohou dřít),
- materiál, ze kterého jsou ušity (setkala jsem se i s poměrně „šusťákovými“ kousky, které vás při jízdě doprovodí ne vždy příjemným šustivým zvukem),
- systém zapínání a stahování v pase (je fajn, když je pas pružný, ale zároveň se dá přitáhnout nebo povolit např. zapínáním na suchý zip nebo páskem)
- kapsy (jejich počet, umístění a velikost)
- vložka (je potřeba zjistit, jaká vložka bude do kraťasů sedět, pokud se připíná)
Cyklistické vložky
Asi nejdůležitější součástí jakýchkoli cyklokraťasů je vložka. Její tvar, tloušťka, materiál, určení… Tak jedno po druhém. Že jsou rozdílné cyklo vložky pro dámy a pro pány, je asi jasné, anatomické rozdíly netřeba vysvětlovat. Čím se ale vložky liší dál, je jejich tloušťka. Tady, podobně jako např. u sedla, neplatí, že čím měkčí, tím lepší, často je to naopak – cyklo vložky pro rekreační cyklisty mohou být tlustší než ty víc „profi“ – jednoduše díky použitému materiálu, liší se tedy jeho hustota.Ideální je, pokud je vložka jednodílná a bezešvá – to eliminuje množství potenciálních zdrojů odřenin. Určitě by měla být antibakteriální (přeci jen, nosíte ji opakovaně a „naostro“), bonusem je tvarování okrajů a anatomické tvarování.
Podívat se můžete i na to, jestli má vložka vhodný certifikát (například Oeko-Tex). Někteří výrobci na svých stránkách nabízejí i „kalkulačku“ pro volbu správné vložky, která vám pomůže zamyslet se například nad tím, kde chcete jezdit, jak často nebo kolik toho najedete.
Nosit nebo nenosit spodní prádlo v cyklokraťasech?
Mohlo by se to zdát jako hamletovská otázka, nosit či nenosit, ale vůbec tomu tak není. Odpověď je jednoznačná a jednoduchá: nenosit. Jednou provždy, spodní prádlo nebrat. Nepřinese vám jako vrstva mezi vašimi sedacími partiemi a sedlem vůbec nic dobrého. Jen namátkou k vedlejším a nepříjemným efektům:- Je daleko snadnější „chytit vlka“, protože další vrstva rovná se větší teplo, větší vlhko a problém je na světě.
- Odřená třísla – jakýkoli další lem nebo šev, o který se při šlapání třou nohy a sedlo časem způsobí nepříjemné odřeniny či otoky.
- Pokud máte elasťáky s cyklo vložkou, spodní prádlo jde vidět, a to prostě nevypadá dobře.
A k obavám, že:
- Je to nehygienické – není, vložky jsou antibakteriální, dají se prát. A nikomu ji přece nebudete půjčovat.
- Vložku nevyperete – nebojte, vyberete, často se dají prát i na 40°
- Je to nezvyk – může být, ale věřte, že si na pohodlnou variantu bez prádla zvyknete rychle.
A jsme na konci. Protože je léto, probrali jsme krátké varianty cyklistických kalhot, u dlouhých ale platí to stejné. I u nich jde o materiál, švy, … ale především o vložku. Tak vybírejte pečlivě, ať se vám dobře jezdí.