Představení: Nová generace vidlic RockShox SID 2024 a jiné novinky

RockShox SID je od roku 1997 etalonem v XC a maratonském segmentu. Konstruktéři SRAM však nespí na vavřínech, ale poctivě makají. Výsledkem je nová generace vidlic a tlumičů s logem SID.

Jedním z prvních článků, které jsem napsal, bylo právě představení nové vidlice RockShox SID, konkrétně modelový rok 2017. Od té doby však uběhlo 7 let a dnes se situace symbolicky opakuje. Pokud vás zajímá, jaká nová vylepšení dostal nový SID do vínku, jste na správné adrese!

CMP-TREK_Supercaliber

Nový a lepší - jak jinak!

Jak už to v cyklistickém světě chodí, nová generace nejvyšší řady vidlic SID je opět lehčí a zároveň tužší než její předchůdce. V tomto případě digitální váha naměřila hodnotu 1 352 g, pro 29” verzi se zdvihem 110 mm a 44 mm offsetem.

Pro srovnání, nejlehčí model 2017 se 100 mm zdvihu pro 27,5” kolo vážil 1 366 g. Dnes už ale s 27,5” top XC vidlicemi nikdo nepočítá. 35milimetrový SID v nejvyšší verzi mezigeneračně pohubl až 57 gramů (SID Ultimate 120 mm 2024: 1 480 g vs. SID Ultimate 120 mm 2021: 1 537 g).

K odlehčení výraznou měrou přispěla odfrézovaná hliníková korunka (pouze ve verzi ultimate) a nová lehčí tlumící patrona Charger Race Day 2.

Stejně jako u předchozí generace zůstává zachován koncept 35 mm a 32 mm (SL) verzí. Nezměněny zůstaly i zdvihy. Robustnější verze s 35 mm vnitřníma nohama je v nabídce se 110 nebo 120 mm zdvihu, zatímco lehčí 32 mm verze nabízí 100, resp. 110 mm zdvihu. Kdo se těšil na 130 mm down-country verzi, zůstane bohužel asi zklamaný.

RockShox SID 2024RockShox SID 2024

Více objemu, nové mazání a více citu - DebonAir+ a Maxima plush olej

Díky použití o 25 mm delších vnitřních nohou inženýři ve SRAMu dokázali zvětšit pozitivní vzduchovou komoru o 50 % a objem negativní o 16 %. Výsledkem je citlivější začátek zdvihu a lepší opora uprostřed. Na lepším „zobání“ nerovností na začátku zdvihu má významný podíl i nahrazení pryžového dorazu ocelovou pružinou, která vlivem tlaku propružuje (menší hystereze), jakož i přechod ke „značkovému“ oleji od výrobce Maxima Racing Oils, který již pravděpodobně znáte z vidlic PIKE, LYRIK a ZEB .

RockShox SID 2024

Závodní patrona č. 1 2 - Race Day 2 damper s 3P kompresí

...došlo k navýšení průtoku oleje, což umožní tlumení komprese reagovat rychleji na neočekávané nárazy.
Co nová vidlice, to nová patrona. To je už takový „rokšokácký“ folklór. V tomto ohledu nezklamal ani nový SID, ve kterém najdete (v případě nejvyšších verzí Ultimate a Select+) tlumící patronu Race Day s pořadovým číslem 2. Podle marketingových „omáček“ se jedná o nejlehčí tlumící patronu na trhu a kromě hmotnosti běžného uživatele potěší i přechod na třípolohový ovladač komprese s režimy OPEN, PEDAL a LOCK. V nabídce jsou samozřejmě také patrony s 2P kompresí (OPEN a solid rock LOCK).

Pro úplnost ještě zmíním, že vidlice řady Select+ mají Race Day patronu, která je funkčně identická s verzí Ultimate, ale neprošla až tak výraznou odlehčovací kúrou na CNC fréze.

K novým patronám pochopitelně patří i nové ovládání. Pokud nechcete ovládání z korunky, vaší volbou bude určitě nový otočný Twistlock Ultimate Remote, který existuje jak ve verzi s gripy, tak ve verzi pro zkrácený silikonový grip.

RockShox SID 2024RockShox SID 2024

Detaily, které není třeba opomenout

Z drobností, které potěší, je třeba zmínit jednoznačně přišroubovatelné redukce pro non-torque caps náboje. Pokud vám není zcela zřejmé, o co se jedná, tak si můžete přelouskat tento článek. Druhou, podstatně viditelnější změnou, je výměna typicky pastelově modré „SID Race Blue” barvy na „Blue Crush”, která připomíná spíše modrou metalízu. Kromě ní můžete mít SID i v extra naleštěné černé barvě, v obou případech s perlově-bílými polepy místo chromových. No a do třetice je to změna uložení pouzder, která jsou nově dále od sebe (díky delším vnitřním nohám), což se pozitivně projeví jak na tuhosti vidlice, tak i na životnosti pouzder.

Pro 35mm model bude k dispozici i blatníček, ale k 32mm SL verzi ne. Zapomenout můžete rovněž na tlumiče vibrací ButterCups, jelikož SID jsou stavěny hlavně na hmotnost.

RockShox SID 2024

Hlavní vylepšení vidlice SID:

  • třípolohové ovládání komprese 3P
  • odlehčená hliníková korunka
  • použití Maxima Plush oleje
  • větší pozitivní i negativní komora
  • vylepšená pouzdra
  • nová Charger Race Day 2 patrona
  • šroubovatelné torque caps koncovky

RockShox SID 2024

Verze a doporučené ceny

  • SID Ultimate: Charger Race Day 2 patrona, MOC: 1 199 €
  • SID Select+: Charger Race Day 2 patrona, jen jako OEM verze (samostatně neprodejná)
  • SID Select: Charger XC patrona, MOC: 939 €
  • SID: Rush XC patrona, jen jako OEM verze (samostatně neprodejná)

K dispozici jsou i samostatné tlumící Charger Race Day 2 patrony (3P a 2P), které jsou zpětně kompatibilní s předchozí generací vidlic RockShox SID a MOC patrony je 319 €.

Tlumiče SID LUXE - malé a silné

Dnešní nároky na XC tlumiče jsou poněkud protichůdné. Na jedné straně mají být co nejlehčí, na druhé mají zvládat zdvihy 120 mm a technicky náročné tratě světového poháru.

RockShox se s touto výzvou popasoval v podobě tlumičů SID Luxe, které mají nově tři režimy tlumení (3P). Extra tvrdý lockout pod názvem rock-solid Lock zůstává zachován, takže se nemusíte obávat, že by nějaký watt v závěrečném spurtu zůstal nevyužit. Prostřední poloha nabízí dostatek trakce při většině času šlapání, zatímco otevřená poloha nabídne maximum komfortu v rozbitých sjezdech.

...dosažení optimálního vyvážení tuhosti, poddajnosti, komfortu a kontroly ovládání.
Po funkční stránce došlo k navýšení průtoku oleje, což umožní tlumení komprese reagovat rychleji na neočekávané nárazy. Aby se při takto aktivním tlumení předešlo nechtěným dorazům, dostaly Luxe tlumiče prodloužený nárazník „bumper”, který vám odpustí nějaké ty dorazy bez povšimnutí a dodá vám pocit většího zdvihu, než reálně tlumič má. Ovládání tlumiče si můžete vybrat, ať už páčkou na tlumiči nebo na řídítkách.

Tlumiče jsou vyladěny tak, aby dokonale spolupracovaly s novými vidlicemi SID. Totéž platí i pro polepy, které jsou k dispozici také v barvě Blue Crush. Tlumiče pochopitelně spolupracují s lockouty Twistlock. Hmotnost tlumiče v rozměru 190x45 se standardním uchycením je 246 gramů.

RockShox SID 2024

Verze a doporučené ceny

K dispozici jsou dvě varianty - SIDLuxe Ultimate a SIDLuxe Select+. Oba tlumiče můžete mít ve verzi s páčkou nebo lockoutem, ale samostatně dostupná bude oficiálně pouze vyšší verze ultimate za 539 až 609 €, v závislosti na zvolené variantě. Cena Twistlocku je stanovena na 133 €.

RockShox SID 2024

RockShox BoXXer - král vysokých zdvihů

Aby se nezapomnělo, tak nedávno byl představen i nový BoXXer, což je mezi sjezdaři stará známá klasika. Základní formulí při navrhování nového BoXXera bylo dosažení optimálního vyvážení tuhosti, poddajnosti, komfortu a kontroly ovládání. Výsledkem dvouletého výzkumu a vývoje je kompletně překopaná vidlice s 38milimetrovými nohami. Ta-dá! Nový RockShox BoXXer, 2024.

RockShox SID 2024, BoXXer MtPrevost

Sumář vylepšení v kostce:

  • Možnosti zdvihu: 180, 190, 200 mm
  • Redesignované 38 mm vnitřní nohy (místo původních 35 mm)
  • 3 možnosti offsetu: 44 mm (27,5”), 48 mm (27,5”/29”) 52 mm (29”)
  • Charger 3 RC2 tlumící patrona
  • Nastavení: vysokorychlostní komprese, nízkorychlostní komprese, nízkorychlostní odskok
  • DebonAir+ pružící patrona s dvoukomorovou vzduchovou pružinou s optimalizovaným objemem vzduchu (větší negativka)
  • Kompatibilita s ButterCups
  • Odlehčená frézovaná korunka
  • Označení výškových gradientů na vnitřních nohách pro korunku (není třeba přeměřovat)
  • Mazací porty pouzder na vnitřních nohách
  • Maxima Plush mazací i tlumící olej
  • Barvy: Lesklá černá a Elektrická červená
  • Dostupný prodloužený blatník na 4 šrouby
  • Hmotnost: 2 840 g (Ultimate, 200 mm zdvih, 48 mm offset)

RockShox SID  2024

Verze a doporučené ceny:

  • RockShox BoXXer Ultimate: MOC: 2 279 €
  • RockShox BoXXer: jen jako OEM verze (samostatně neprodejná)
  • Charger 3 RC2 upgrade tlumící patrona: MOC: 399 €
  • DebonAir+ upgrade pružící patrona: MOC: 113 €

Věřím, že vás některá z představených novinek zaujala, ať už jste XC „chrt“, nebojácný sjezdař, nebo jen nadšený hobík, který má rád technicky promakané komponenty.
Zdroj fotografií: RockShox
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
bimjeam 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Představení: RockShox Vivid - vzduchový tlumič s citem pružiny

Představení: RockShox Vivid - vzduchový tlumič s citem pružiny

Americký RockShox to toto léto celkem slušně rozběhl s novinkami. Po sjezdovém Boxxeru, XC vidlici SID a tlumiči SID Luxe spatřil světlo světa i nový Vivid.
Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Automatický systém kontroly odpružení pod názvem Flight Attendant dostal novou verzi, která přináší jeden zásadní rozdíl oproti verzi předchozí.
RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

Dalo by se říct, že americký výrobce SRAM má máslo poměrně v oblibě. Ve vidlicích RockShox jej totiž najdete jak v podobě SRAM Butter, tak v podobě ButterCups. Víte ale, o co jde?
keyboard_arrow_up