UDH patka - co to je a na co je to dobré?

Se třemi magickými písmeny UDH se v posledním roce setkáváme podezřele často. Víte ale, co znamenají a co se za nimi skrývá?

Řeč je o nenápadné součástce, která spojuje rám a přehazovačku a jejím úkolem je v případě nárazu šaltru o terén obětovat svůj život a zachránit podstatně dražší přehazovačku.

Zatímco jiné komponenty zažívaly pravidelné obměny standardů, patka si v pravém slova smyslu na svoji „renesanci“ musela počkat až do roku 2019.

UDH pätka

Teoretické okénko na úvod

Zkratka UDH znamená „universal derailleur hanger“, což je doslova: univerzální hák přehazovačky. Hák, v našich končinách označovaný spíše jako patka, s přívlastkem „UD” představil americký koncern SRAM v roce 2019. Ve srovnání s klasickou (obvykle plochou) patkou UDH sestává místo jedné ze tří, resp. dvou částí. Samotná hliníková patka, která má válcový přesah do zadní stavby rámu, má na sobě ještě kompozitový návlek a součástí patky je také tzv.
... sehnat náhradní bylo nejednou doslova uměním.
UDH šroub s podložkou, která má vnější levotočivý a vnitřní pravotočivý závit, určený pro pevnou osu.

Podložka se používá pouze na některých rámech. Výjimku tvoří rámy, které mají kinematiku zadní stavby řešenou jako split-pivot, což znamená, že jeden z čepů s ložiskem je umístěn v ose zadního kola. Zde se podložka používá vždy. Sem můžeme zařadit např. kola značky Trek nebo Orbea. V praxi to znamená např. i to, že musíte použít zadní osu se závitem M12 se stoupavostí 1,0 a délkou závitové části 12,7 mm.

Patka má pochopitelně i díru určenou k přišroubování přehazovačky s ploškou na doraz B-šrouby.


V čem je tedy UDH lepší?

Zmíněná kompozitová část slouží i jako chránič, aby vám řetěz nespadl mezi nejmenší pastorek kazety a rám. Velkou výhodou UDH patky je fakt, že patka se v rámu namísto zlomení, resp. ohnutí dokáže nejprve pootočit směrem dozadu, čímž nedojde k destrukci patky při menších nárazech, např. od větve, která namotá ramínko přehazovačky. Rovněž závit zadní osy je situován ve šroubu a ne v rámu, což znamená, že kdyby se vám jej podařilo strhnout, tak byste nezničili rám, ale pouze jednu část patky. Pokud se vám patka při nárazu pootočí, obvykle ji můžete vrátit zpět na místo bez jakékoli újmy. No a nejzásadnější výhoda spočívá v univerzálnosti.


UDH patka jako univerzální klíč na odvěký problém

Patky přehazovaček byly dlouhé roky specifické pro každý typ rámu. To znamenalo často i nekompatibilitu napříč modely jednoho výrobce nebo modelovými ročníky. Pokud jste nějakou zlomili nebo ohnuli, znamenalo to výlet do cyklo prodejny, nebo shánění náhradní patky na internetu. Zkušenější bikeři se naučili mít vždy doma jednu náhradní patku v zásobě v šuplíku, případně v batohu na výjezdu. O tom, že servisy obvykle nedrží plné zásuvky různých typů patek na skladě, se asi rozepisovat nemusím.

Pokud jste patku „urvali“ někde na dovolené, sehnat náhradní bylo nejednou doslova uměním.
... přišel s geniální myšlenkou nabídnout světu koncept univerzální patky...

Totéž platilo i pro starší ročníky kol. U exotických značek kol občas nová patka vyšla cenově dráž, než šaltr nižší řady. UDH všechny tyto neduhy eliminuje a navíc se cenově pohybuje kolem 500 Kč. UDH patka je tak univerzální napříč všemi výrobci rámů, které tento standard používají. A uchytit na ni můžete přehazovačky od všech výrobců.

SRAM UDH pätkaPätka

Znovuobjevení Ameriky - před UDH byl direct mount

Pokud máte pocit, že něco takového mělo přijít už dávno, tak nejste daleko od pravdy. V minulosti se např. Shimano snažilo prosadit přímý hák přehazovačky (tzv. direct mount), který se však v praxi kvůli nekompatibilitě mezi Shimano a SRAM přehazovačkami moc neujal. V roce 2018 při představení sady XTR M9100 Shimano od této snahy zcela upustilo a vrátilo se ke klasickému uchycení přehazovačky. Koncept oživil až SRAM koncem druhé dekády 21. století.

UDH pätka

Nezištná inovace nebo trojský kůň?

Dnes s odstupem čtyř let, od doby, kdy byla UDH patka představena, můžeme s určitostí říci, že SRAM rozhodně nešlo jen o dobro a pohodlí cyklistů, ale o to, aby mohl prošlapat cestičku své nové technologii Transmission, která je použita na nedávno představené generaci komponentových sad XX a X01 AXS. Aby mohl být šaltr pevně uchycen přímo na rám bez potřeby použití patky, bylo nezbytné přijít s novým rozhraním uchycení přehazovačky na rám.

Aby SRAM tento nový standard „propašoval“ na rámy kol většiny výrobců, přišel s geniální myšlenkou nabídnout světu koncept univerzální patky (háku přehazovačky, která vyřeší odvěký problém s kompatibilitou a dostupností.

V porovnání s patkami, jejichž ceny nejednou šplhaly k hodnotě přes tisíc korun, je UDH navíc otevřeným standardem, který může vyrábět leckdo, ne jen SRAM. V praxi takovou patku můžete sehnat v cyklo prodejně na každém rohu a kdekoli na světě. Má to jen jeden háček. Potřebujete kompatibilní rám.

SRAM UDH pätka
Dnes už však existuje více než 260 různých modelů kol, které těmto standardům odpovídají a předpoklad je, že časem UDH vytlačí komplet všechny patky na horských kolech ve střední a vyšší třídě. Výhodou je i to, že pokud neplánujete používat komponenty SRAM Transmission, je UDH patka zpětně kompatibilní s přehazovačkami všech výrobců.

Geometria, UDH pätka

Výhody UDH patky

  • univerzální napříč všemi kompatibilními rámy
  • nízká cena, dostupnost
  • otevřený standard
  • místo zlomení se pootočí
  • brání zaseknutí řetězu mezi nejmenším pastorkem a rámem
  • kompatibilní se všemi typy přehazovaček

Tento počin je rozhodně hozenou rukavicí japonskému konkurentovi Shimano, který (alespoň) podle amerického patentového úřadu vyvíjí adaptaci na nový standard rámu v podobě vlastního designu uchycení šaltru k rámu bez patky. Snad nám nepřibude další nekompatibilní standard.

UDH pätkaSRAM pätka, univerzálna

Pokud vás tématika objasnění funkce a významu nových standardů a technologií zajímá, můžete si přečíst i některý z podobně laděných článků, které již byly publikovány:

Zdroj fotografií: archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
bimjeam 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu PR článek

Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu

Přáli jste si někdy, aby byly na trhu brzdy, které byste nedostali na hranu jejich možností? Vaše touhy byly vyslyšeny.
RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?

Dalo by se říct, že americký výrobce SRAM má máslo poměrně v oblibě. Ve vidlicích RockShox jej totiž najdete jak v podobě SRAM Butter, tak v podobě ButterCups. Víte ale, o co jde?
Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Představení: Nový SRAM Flight Attendant – vyždímejte maximum potenciálu

Automatický systém kontroly odpružení pod názvem Flight Attendant dostal novou verzi, která přináší jeden zásadní rozdíl oproti verzi předchozí.
keyboard_arrow_up