Test: pláště Pirelli Scorpion Race DualWALL - grip až na prvním místě

Test: pláště Pirelli Scorpion Race DualWALL - grip až na prvním místě

To nejlepší z nejlepších? Nevěřil jsem, co vydrží a co zvládnou. Grip a absolutní kontrola nad kolem je jako droga, jednou zkusíš a nechceš přestat.

Představení

Kdo sleduje jakýkoliv sport - kde se točí kola, tam může vidět značku Pirelli. Od Tour de France až po Formuli 1, což jen dokazuje, jak kvalitní tyto pneumatiky jsou a co dokáží jezdcům nabídnout. Když jsem si vyzvedával pláště, byl jsem plný očekávání, co nabídnou a jestli jsou až tak dobré, jak se prezentují. První překvapení bylo, když jsem viděl váhu balíku, ta byla necelá 3 kila. Po vybalení obou kusů a převážení je váha jednoho pláště okolo 1300 gramů, jak uvádí výrobce.

pláště Pirelli Scorpion Race en M DualWALL
Ve světě XC je tahle hodnota nepředstavitelná, ale pokud se přeneseme do Enduro světa či DH, kam je tato guma určená, tak se jedná o takový váhový střed. Je to daň za mnohem odolnější plášť s dvojitou bočnicí, což je dnes při závodním tempu téměř nutností. Při jízdě na hranici svých možností totiž nemáte až tolik času řešit každý kámen, a tak se může stát, že ostrý kámen vám bok pláště rozřízne a závod pro vás končí.

Nasazení pláště

...musím říct, že jsem byl překvapen, jaký rozdíl v rychlosti a pocitu z kola může dobrý plášť nabídnout.

Občas narazím na pláště, které jdou nasadit téměř rukou a u některých je to zase zápas i na půl hodiny. Pláště jsou samozřejmě TR, to znamená bezdušové použití, což je hned vidět na balení, u pláště a také je zobrazen návod, jak na to. Plášť má kevlarovou patku, což do jisté míry usnadňuje nasazení a díky tomu se mi podařilo plášť nahodit na 30mm ráfek během pár minut.

test pláště Pirelli Scorpion Race en M DualWALLrecenze pláště Pirelli Scorpion Race en M DualWALL

Směs

Sám výrobce označuje směs nazvanou "SmartEVO DH" za super měkkou a teplotně stabilní pneumatiku, určenou přímo na závody. Tato směs je vůbec tou nejpokročilejší směsí, co Pirelli nabízí a už při doteku je cítit, jak je guma poddajná a má snahu kopírovat terén a téměř se k němu přilepit.

Na druhou stranu je potřeba myslet na to, že pokud s tímhle pláštěm pojedete po asfaltu, bude to opravdu trápení. Také je potřeba počítat s kratší životností skrz měkčí směs, ale ta se vám odmění perfektní přilnavostí a gripem v každé situaci, ať už pojedete po kořenech nebo po kamenech.

DualWALL

Co to je? Jak už název napovídá, jedná se o zdvojené bočnice pláště pro větší odolnost proti proražení. Na obrázku můžete vidět průřez pneumatiky, jak vlastně vypadá a z čeho se skládá. Světle šedá a béžová vrstva je nylonová kostra pláště s hustotou vláken 120 tpi u verze EN, u verze DH je hustota vláken 60tpi. Jsou to dvě kompletní vrstvy, které se na svých koncích ještě překrývají, čímž je dosaženo maximální odolnosti. Zelená vrstva v oblasti patky na obrázku zobrazuje vrstvu, díky které nese plášť označení Dual Wall, z jedné vrstvy se zde stávají dvě a díky tomu máte mnohem odolnější plášť proti proseknutí.


Pokud byste měli pneumatiku ve verzi DH, tak můžete vidět, že na její bočnici ještě najdeme tmavě šedou textilní výztuhu pro lepší stabilitu a ještě vyšší odolnost. Jakýkoliv plášť má ale své hranice a pokud se sejde více faktorů, je zde stále možnost rozříznutí pláště. Díky této technologii je ale riziko výrazně nižší.

pláště Pirelli Scorpion Race en M DualWALL review

Jízda za sucha

Gumu jsem se snažil otestovat ve všech možných podmínkách, od prašných trailů až po náročné sjezdy v dešti po kamenech. Plášť nabízí velmi dobré rozložení špuntů a tím pokryje celý náklon v zatáčce. Uprostřed, v polovině a pak na okraji pláště. I přes vyšší profil, který se spíše hodí do měkké hrabanky nebo měkkého podkladu, plášť držel velmi dobře i na trailech, kde byl tvrdý pevný podklad a měkká směs byla opravdu znát. Ani při změnách povrchu, štěrk, prach, hrabanka jsem neměl pocit, že by kolo bylo nějak nervózní nebo nedrželo stopu.

Plášť jsem testoval na místech, kde jezdím celý život a vím, jak se který plášť chová a musím říct, že jsem byl překvapen, jaký rozdíl v rychlosti a pocitu z kola může dobrý plášť nabídnout. Místa, kde jsem si musel dříve přibrzdit, jsem s tímhle obutím prolétl.

I když jsem jezdil plášť s dušemi, tak za těch pár stovek kilometrů se mi nestalo, že bych někde dostal defekt, což může být štěstí, ale spíš bych řekl, že je to právě kvalitní a odolnou směsí.

pláště Pirelli Scorpion Race en M DualWALL

Jízda za mokra

Naštěstí letos oproti jiným rokům bylo léto deštivé, a tak nebyl problém vyrazit do mokrých podmínek a vyzkoušet pneumatiky v tom nejnáročnějším terénu. Bahno, kameny a prudký sjezd.

Grip, který nabízí, je věc, na kterou si velmi rychle zvyknete a přestanete mít strach, že vám kolo někde ujede.
Vždy jsem měl z mokrých oslizlých kořenů a kamenů respekt, protože většinou kolo klouzalo, jako by to byl led. V případě plášťů Scorpion Race en M mě ale jízda i v takto náročných podmínkách začala bavit. Při jízdě na trailech jsem snad nezažil okamžik, kdy bych měl z pláště pocit, že mě nepodrží a já budu mít horkou chvilku. Když už přijde nějaká vážnější situace, pneumatika dokáže přenést i dostatek brzdné síly, a tak vám pomůže při prudkém brždění v těch nejnáročnějších podmínkách.

V bahně se cítí jako ryba ve vodě. Díky řídkému vzorku má bláto prostor odlétávat, a tak se vzorek nezanáší a jízdou se průběžně čistí. Grip tak máte stále k dispozici.

pláště Pirelli Scorpion Race en M DualWALL

Výdrž

Na test jsem dostal pneumatiky dvě, takže jsem porovnával, jak se kde chová a zda je lepší ji použít na předku nebo spíše na zadním kole. Ze začátku se tato kombinace zdála jako skvělá volba, ale po pár vyjížďkách se díky extrémně měkké směsi, kterou bych přirovnal téměř ke žvýkačce, začal zadek sjíždět o poznání rychleji oproti předku.

pláště Pirelli Scorpion Race en M DualWALL

Pokud bych tuhle gumu nasadil na ebike a jel někde po asfaltu, dovolím si říct, že během pár vyjížděk agresivní jízdy bude plášť na vyhození. Pokud bych ale jezdil enduro závody, případně se pohyboval výhradně v terénu, určitě bych dopředu zvolil právě tenhle plášť. Grip, který nabízí, je věc, na kterou si velmi rychle zvyknete a přestanete mít strach, že vám kolo někde ujede. Od doby, co je mám na kole, mokré kořeny nebo kameny už jsou to nejmenší, co mě na trailu trápí.

Ještě zbývá dodat, že v modelové řade Scorpion Race najdete hned 4 vzorky do různých podmínek, terénu a povrchu. Na testu jsme měli model M, který je z nich nejuniverzálnější. Řada Scorpion Race je také rozdělená na EN (enduro) a DH (downhill) pláště, které mezi sebou sdílí vzorky a gumovou směs, ale konstrukce pro DH je odolnější s výztuhou navíc (dvě vrstvy 60tpi pro DH vs dvě vrstvy 120tpi pro EN, plus ochranné vrstvy na bočnicích pro DH). Pláště najdeš i na MTBIKER eshopu, tak mrkni, jestli nebudou to pravé i na tvé ježdění.
Zdroj fotografií: archiv autora
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

FFWD Outlaw 30 – novinka, která mi pomohla přejet Alpy

FFWD Outlaw 30 – novinka, která mi pomohla přejet Alpy

Nizozemská značka se opět vrátila ke karbonovým MTB kolům a jejich novinku pro rok 2023 jsem vzal na skutečně pořádný test. Jak dopadly?

Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29. Univerzál na každý den?

Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29. Univerzál na každý den?

Model Blizzard se objevuje na trhu už pěknou řádku let. V dnešním testu se zaměříme na to, jak si vede oproti modernějším strojům.
Unboxing: Orbea ALMA H30 - univerzální bike na sport i relax

Unboxing: Orbea ALMA H30 - univerzální bike na sport i relax

Univerzálnost hardtailů je něco, co hledá mnoho cyklistů, nemluvě o dostupnějších cenách či údržbě. Zapadne sem i španělská Orbea ALMA H30?
keyboard_arrow_up