Výměna komponentů na starší silničce: ano nebo ne?

S cyklistikou jsem vážně začal pár let zpět, a to pořízením horského kola. Stal se ze mě biker. A protože bydlím na Hané, kde nejsou téměř žádné kopce a silnice tu jsou jako na dlani, začínám pokukovat po silničním kole.

Jako úplný amatér hledám slušné kolo po bazarech. Nacházím zachovalé kolo MRX Carbon Elite v cyklosportu v Bohumíně. Takže po krátké testovací projížďce si ho 11. května 2021 vezu domů.

Je to celokarbonový rám a osazení komponentů Shimano, ale vůbec jsem nevěděl na co se, kromě toho že je to mé první silniční kolo, dívat. Od této doby začíná moje totální zasažení cyklistikou. Každou volnou chvíli šlapu, hledám trasy okolo bydliště, začínám jezdit do práce a jezdím víc a víc, třeba i za deště.

Po čase zjišťuji, že v teniskách to není ono. Hledám jaké pořídit tretry. Na kole od předchozího majitele byly SPD pedály. Ale byly to pedály spíš na MTB kolo. Sehnal jsem tretry Shimano. A jezdilo se dál. Kilometry se na kole začínají projevovat. Něco klepe, začíná vrzat střed. Není nic horšího, než když při jízdě někde něco vrže. Začíná hledání, co je potřeba na servis. Sadu imbus klíčů mám, ale z kliky je potřeba sundat pojistnou matici. Klíč (Shimano XT TL-FC16) mi půjčují v servisu nedaleko bydliště. Díky, bez toho bych ji nesundal.

Takže první servis na sebe nenechává dlouho čekat - sundat, namazat a nasadit zpět kliky.

Výměna komponentů

Během zimy pořizuji nové pedály a tretry Shimano SH-RP5, které mají tuhou karbonovou podrážku. Tohle už jsou ryze silniční tretry, jsem nadšený. Postupně kupuju kompletní sadu Shimano 105 R-7000. Brzdové páky, čelisti, přesmykač, přehazovačku, kazetu 11s (počet zubů 11-30), řetěz, kliky 53/39z a středovou osu.

A když pořizuji nové brzdové páky, tak jsem sehnal i nová karbonová řídítka + omotávky. Výměna brzdových čelistí je úplně na pohodu. Je to jen kus za kus. Zapotím se až u protáhnutí bovdenů řídítky. Prsty nemají nouzi o šrámy. Namotání nové omotávky bylo docela snadné. Jen je potřeba dávat pozor okolo brzdových pák, ale tady se to dá zachránit krycí gumou.

Výměna komponentů

S čím jsem si dlouho nevěděl rady, byl řetěz. Nevěděl jsem, jak má být dlouhý. Zkrátit ho podle původního by byl nesmysl, když jsem měnil i kliky s více zuby. Nejlepší bylo řetěz nasadit na malou placku a na nejmenší kolečko na kazetě, napnout a zkrátit. Funguje skvěle. Trochu byl problém s přesmykačem. Ten chce jemné nastavení, jinak drhne a při jízdě je jakýkoliv zvuk dost nepříjemný. Ale povedlo se a funguje.

Výměna komponentů

Dál jsem sehnal karbonová kola Miche SWR. Ale bylo potřeba vyměnit ořech, nevlezla se tam ta nová 11-rychlostní kazeta. Jako laikovi mi to teda dalo zabrat a po všem měření nakonec kupuju originální ořech ze zahraničí. Taky jsem se naučil, jak nalepit galusku. Už není potřeba patlat ráfek lepidlem, ale je na to oboustranný lepící pásek. Takže nalepit pásek na ráfek, nechat nalepenou krycí fólii, tu kousek odlepit a nechat trčet bokem, nasadit galusku, mírně nafouknout, srovnat, sfouknout, odlepit zbytek fólie a dofouknout na požadovaný tlak.

Ani jsem snad nečekal, že to bude tak snadné.

Výměna komponentů

Kolo jede skvěle. Ale protože začínám mít strach z defektu, přemýšlím, že pořídím plášťové ráfky. Nevím, jak bych opravoval galusku, i když s sebou vozím lepící sadu na opravu i s mlékem. Po čase jsem sehnal kola Fulcrum racing 3. Klasika ráfky - duše + plášť. Bylo je potřeba promazat. Sundat ořech a komplet promazat náboj už pro mě není žádný problém. Taky bylo potřeba koupit nové sedlo. Koupil jsem italské Selle, ale to mi nevyhovovalo. Změřil jsem si sedací kosti podle návodu s kartonem a náhodou objevil sedlo Wittkop Medicus. Ono je sice levné, ale je perfektní. Pocit z jízdy je mnohem lepší.

Výměna komponentů

Od malého zavrzání ve středu až po kompletní výměnu komponentů. Původní zůstal jen rám a sedlovka. S přihlédnutím k věku kola je zvolená sada Shimano skvělá volba. Také výměna kulatých řídítek za plochá byl super nápad.

Výměna komponentů

Přestavba kolu hodně prospěla. Původní sada už měla svá nejlepší léta za sebou. Jaké vidím v přestavbě kola výhody a nevýhody?

Výhody:
  • mnohonásobně lepší brzdný účinek,
  • rychlejší a přesnější řazení, přehled o stáří a nájezdu komponent,
  • mladistvější vzhled,
  • prodloužení života kola,
  • lepší budoucí prodej,
  • totální vyžití pro všechny kutily a domácí servisáky.

Nevýhody:
  • cena sady (ale dá se sehnat po částech a akcích),
  • nutnost nářadí,
  • manuální zručnost,
  • hledání návodů.

Celkový upgrade hodnotím jako velice povedený. Kolo jede parádně a bude ještě dlouho sloužit. O novém kole uvažuji možná jen proto, že bych už chtěl kotoučové brzdy.


A co vy? Pustili jste se v poslední době do výměny komponentů na vašem starším kole? Nebo myslíte, že to nemá příliš cenu a je lepší ho prodat a poohlédnout se po nějakém novém?
Zdroj fotografií: archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
Charonec 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.
Jak jsem si koupil nové kolo: BMC Teammachine disc two

Jak jsem si koupil nové kolo: BMC Teammachine disc two

S přibývajícími kilometry a po dlouhém přemýšlení jsem dospěl k myšlence poohlédnout se po novém kole. A jak se říká: dnes nové, zítra ojeté. Tak se poohlížím po internetových bazarech, inzerátech a zahraničních webech.
Od základu: Elementární servis silničního kola

Od základu: Elementární servis silničního kola

Ježdění na silničním kole má i svoji odvrácenou tvář. A tou je servis kola a péče o něj.
keyboard_arrow_up