Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.

Mění se požadavky na funkčnost dílů a náročnost terénů přispívá k neustálým zdokonalováním jak materiálů, tak i jezdců. Můj případ a malinko jednodušší cesta, byl jít přes vylepšení komponentů. K čemu to vedlo se dozvíš během čtení.

Kolo jsem koupil z druhé ruky (čti: už mělo něco za sebou a bývalý majitel už si na něm taky něco upravil). Základem mi byl Scott Scale 925 z roku 2020 s odpruženou vidlicí RS Recon Silver, na ráfcích s vnitřní šířkou 25 mm obutých do plášťů Maxxis, s klasickými Shimano kotouči (180/160 mm) a to vše na XT přehazovačce.

Teď už se ale pojďme podrobněji podívat, jaké změny přišly a jestli byly znát.


Brzdy

Respektive kotouče a desky. Původní komponenty Shimano jsem vyměnil za kotouče i desky od výrobce Galfer. Desky mám v nejuniverzálnější směsi, a to černé, kotouče v průměru 180 mm. Jelikož je na obchodě nabízíme, samozřejmě jsem je chtěl zkusit. A moje hodnocení po sezóně? Dával jsem jim hodně zabrat a nikdy se mi nestalo, že bych je přehřál. Kotouče se nekroutí a desky jsem ani nesjel. V tomto jsem nešel po nejlehčí variantě, ale chtěl jsem, ať to funguje, což se podařilo.

Zadní 180 mm kotouč GalferPřední kotouč Galfer 180 mm

Pláště

Tam to bude vždycky laborování a za mě asi nikdy nenajdu dokonalé pláště. Prostě si na ně vždycky zvyknu a tak nějak už vím, co od nich čekat. Nutno podotknout - jezdím bezduše. Původní Maxxis Rekon Race 2,35” vpředu a vzadu v šíři 2,25” jsem vyměnil za pláště tuzemského výrobce Tufo. Konkrétně model XC12 TR, oba v šíři 2,25”. K nim úplně nemám co dodat - snad jen že až zadní sjedu, bude třeba sehnat uzší. A důvod? K tomu se dostávám teď.

Obutí Tufo XC12 na ráfcích Trucky30 s kazetou Shimano Deore

Výplety

Záplety, vypletená kola. Každý tomu říká jinak. Původní byly Giant XCT na nábojích Shimano MT 410 boost. Ani nebyl důvod je měnit, i když nakonec se jeden našel. Vnitřní šířka ráfků byla 25 mm a já chtěl zkusit širší. Náboje tedy zůstaly a ráfek jsem vyměnil za Mach1 Trucky 30. Opticky to vypadá líp, plášť netvoří jakýsi balón na ráfku, ale je pěkně střižený a nežvýká se tolik v zatáčkách.

Ráfek sice patří spíše do kategorie enduro, ale taky nejsem úplný drobek, takže se masivnější ráfek hodí. Teď bych se rád dostal k onomu problému se zadním pláštěm. Širší ráfek a plášť ve stejné šíři znamená, že ve výsledku je plášť širší, takže mi mezi rámem a pláštěm vzadu nezůstalo moc místa, a to chci vyřešit koupí užšího pláště.

Pomalu se dostáváme do finále a tím pádem i k těm největším investicím.


Vidlice

Na kole byla vidlice Rockshox Recon Silver. Zde jsem viděl značný potenciál snížení hmotnosti. V době výměny nebylo tolik peněz, abych si mohl dovolit nejvyšší modely vidlic, proto jsem byl malinko střízlivý. Nejschůdnější variantou pro mě byla vidlice Rock Shox Reba. Hmotnostně jsem ušetřil necelých 900 g. Rozdíl v chodu moc necítím, ale minimálně v hlavě ho mám a to mi stačí.

servisSram GX AXS před prvním vyjetím

Řazení

A jdeme na (pro mě) zlatý hřeb, a tím je výměna původní přehazovačky Shimano XT, ke které nemůžu říct žádné negativum, ale i tak jsem chtěl změnu. Mým snem byla vždycky elektrika. Los padl na Sram GX AXS předchozí generace. Za mě nejbombovější věc, jakou mohli vymyslet. Jízdu s ní si nejde neužít. Ano, musíte myslet na to, aby byla baterka nabitá a občas aktualizovat v aplikaci, ale to, jak chodí, za to rozhodně stojí.

Řazení v záběru je perfektní, a i když například během závodů řadím často, nebolí mě prsty. Malinkou úpravou, kterou jsem ještě provedl, byla výměna základního controlleru na páčkách za novější a pro mě logičtější typ Rocker Paddle.

Páčka typu Rocker Paddle

Závěrem?

Pro zajímavosť bych přidal několik čísel nebo porovnání. Ceny a váhu je třeba brát trochu ±, jelikož dneska už je většina komponentů dražších, a taky jsem měl možnost mít spoustu komponentů za lepší ceny i díky tomu, že brigádně pracuji v cykloservisu. Veškerou práci jsem si udělal sám.


  • Brzdy mě vyšly se vším všudy okolo 2000 Kč a váhově jsem malinko narostl.
  • Výplety stály necelých 3000 Kč a váha zůstala odhadem stejná.
  • Obutím jsem snížil hmotnost skoro o 200 g.
  • Výmněnou vidlice šla váha dolů o 900 g a cenovka byla cca 9200 Kč.
  • Řazení nakynulo o nějakých 150 g s cenovkou 9250 Kč.

Dohromady za veškeré úpravy jsem se dostal s cenou na 27000 Kč. Ale teď pozor, to bylo jen díky tomu, že jsem se začal pohybovat v určitých kruzích. Jako běžný smrtelník bych za výše uvedou úpravu zaplatil okolo 40000 Kč. A teď přichází nejdůležitější otázka: dává tohle všechno ještě smysl? V obchodech můžete narazit na nové kolo o deset tisíc dražší a hmotnostně podobné jako u mě po úpravách.


Smysl to nedává! Raději nové kolo se zárukou a všemi náležitostmi, než dělat takové úpravy. Podařilo se mi za tu cenu shodit něco málo přes kilo, ale mně šlo o jinou věc. Upravit si kolo podle vlastní vize a pocitů. Možná jsem v některých věcech detailista, ale jelikož na kole trávím dost času už od malička, vždy mi tam vadila jedna věc (pokud jsem neměl zrovna kolo bez přehazovačky), a to množství bowdenů, které jsem neustále sledoval.

Díky těmto vylepšením mi tam zůstaly dvě hadičky od brzd. Vidlice má uzamykání z korunky a řazení bezdrátové. Tohle je věc, kterou na svém kole miluju. Další přidanou hodnotu má to, že jsem to dělal sám. Byla to prověrka mé zručnosti a znalostí. Pokud byste chtěli něco podobně šíleného zkusit, držím vám palce. Chce to nejdřív uvažovat a pak konat... Já to udělal opačně, ale i tak to stálo za to!

Jedno moudro už úplně na závěr...

Trvalo mi dlouho, než jsem přišel na to, že kolo je tak dobré, jak dobrý je jezdec. Úkol pro letošní sezónu zní jasně. Kolo už úprav nedozná. Je čas se zaměřit na jezdce.
Zdroj fotografií: archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
MareekGlogar 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Koupě ojetého kola: jak nenaletět a na co si dát pozor?

Koupě ojetého kola: jak nenaletět a na co si dát pozor?

Začíná nám jaro, počasí láká i neortodoxní cyklisty, kteří nejezdí celou zimu k vyjetí a spousta z nás se rozhoduje, jestli nepořídit do nové sezóny nový stroj.
Výměna komponentů na starší silničce: ano nebo ne?

Výměna komponentů na starší silničce: ano nebo ne?

S cyklistikou jsem vážně začal pár let zpět, a to pořízením horského kola. Stal se ze mě biker. A protože bydlím na Hané, kde nejsou téměř žádné kopce a silnice tu jsou jako na dlani, začínám pokukovat po silničním kole.
Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu PR článek

Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu

Přáli jste si někdy, aby byly na trhu brzdy, které byste nedostali na hranu jejich možností? Vaše touhy byly vyslyšeny.
keyboard_arrow_up