Světla Magicshine – umí víc než svítit

Může vám kvalitní světlo na kole zachránit zdraví nebo dokonce život? Jasně, že může!

A pokud jste celoročáci a jezdíte i přes zimu, tak zvlášť teď, na přelomu roku, to platí dvojnásob. Sotva se rozední, tak se zase začne stmívat, občas bývá i přes den šero, mlhy, nebo naopak oslňující nízké slunce. Takže to, že na sebe na silnici upozorníte svícením nebo blikáním a ostatní o vás budou už z dálky vědět, to je pro vaši bezpečnost hodně důležité.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine, darek pro cyklistu
Jaká světla je vhodné vozit? Pokud s jistotou víte, že se stihnete z vyjížďky vrátit do setmění, můžou vám stačit i malé blikačky, dopředu i dozadu. Můžou být malé rozměrově, ale nepodceňujte sílu světla, světelný tok. Přes den je nějaká mžourající bludička pro ostatní skoro neviditelná.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine, darek pro cyklistu
A pro jízdu za soumraku nebo potmě už budete vepředu potřebovat světlo, díky kterému nejenže budete dobře viditelní, ale hlavně i vy sami dobře uvidíte na cestu. Světlo s vysokým světelným tokem, svítivostí, které má silnou baterii s dlouhou výdrží. Tato světla bývají obvykle dražší, ale ta investice se vyplatí.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine, darek pro cyklistu
A podle čeho například můžete světla vybírat? V čem jsou rozdíly?

Světelný tok

Jednotkou světelného toku je lumen (lm) a jednoduše řečeno, čím víc lumenů, tím více světlo svítí. Obecně, na pěknou asfaltku nebo cyklostezku bude u předního světla stačit světelný tok kolem 300 lm, do náročnějších podmínek nebo do terénu je dobré mít světlo, které zvládne alespoň 800 lm, ale raději víc. Dnes už nejsou výjimkou světla, která mají světelný tok i 1500 lumenů a víc.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine, darek pro cyklistu

Režimy svícení a blikání

Moderní světla na kolo mívají na výběr z více režimů svícení, které si jednoduše můžete přepínat podle aktuálních potřeb. Na výběr bývají režimy podle intenzity svícení, způsobu blikání, nebo i různé animace. U některých světel najdete v balení i dálkové ovládání, které když vhodně umístíte, nemusíte při přepínání režimů pouštět řídítka.

Materiál a hmotnost

Tělo, nebo chcete-li šasi světla, může být vyrobeno z různých materiálů. Nejčastější jsou různé kovové slitiny a tvrzené plasty. A s tím potom souvisí i hmotnost a odolnost světla. To kovové bude mít většinou vyšší hmotnost, ale bude odolnější.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine

Baterie a výdrž

V naprosté většině světel na kolo se dnes už používají úsporné a výkonné LED diody s nízkou spotřebou. Proto světla vydrží při běžném režimu svítit několik hodin a blikat i několik desítek hodin. Jako zdroj energie se nejčastěji používají pevně zabudované Li-Ion dobíjecí akumulátory, méně často vyměnitelné akumulátory (můžete vozit náhradní), ale i třeba klasické „AA“ nebo „AAA“ baterie.

Ta nejvýkonnější světla mívají i externí zdroje. Výdrž světla na jedno nabití je závislá i na kapacitě zdroje, ta bývá vyjádřena v „miliamperhodinách“ (mAh) a také na podmínkách, v jakých je světlo používáno.

Světla s přidanou hodnotou

Do moderních světel výrobci instalují různé senzory a jiné „přidané hodnoty“. Na trhu jsou například zadní světla s brzdovými senzory, díky kterým se při brzdění světlo rozsvítí na krátkou dobu intenzivněji, stejně jako brzdové světlo u auta.

Dále světla můžou mít pohybový senzor, díky kterému automaticky funguje tzv. START/STOP systém, kdy se světlo automaticky uvede do stand-by režimu, když nějakou dobu stojíte a zase se probudí, když se rozjedete.

Některá světla můžou mít světelný senzor, dokážou ušetřit energii tím, že automaticky přizpůsobují intenzitu svícení podle okolních světelných podmínek. Existují světla s kamerou, která ve smyčce nahrávají videozáznam z jízdy a v případě konfliktu se záznam automaticky uloží. Některá světla mají vlastní aplikaci, kde si po spárování můžete přenastavit výrobcem defaultně nastavené hodnoty podle svých požadavků, atd.

Radary

A samotnou kapitolu tvoří cyklistické radary, což jsou taková „zpětná zrcátka“ cyklisty a naprostá většina z nich má i zabudované LED diody, které blikáním upozorňují řidiče vozidla blížícího se zezadu k cyklistovi, ale disponují i různými režimy klasického zadního světla.


Magicshine ALLTY 1500S

Přední světlo v klasickém a elegantním designu vyrobené z letecké slitiny hliníku a tvrzeného plastu. Hlavní vysokovýkonná LED má maximální výkon 1500 lumenů, s ní spolupracuje neustále svítící denní světlo. Na horní straně světla je OLED displej, který zobrazuje zvolený režim svícení nebo blikání, aktuální stav baterie a čas, za jaký se v aktuálně zvoleném režimu světlo úplně vybije. Má světelný a pohybový senzor, je voděodolné (IPX5) a je kompatibilní s aplikací Magicshine.


Baterie má kapacitu 5000 mAh, je vyměnitelná a dobíjí se prostřednictvím USB-C portu. Součástí balení je i bezdrátové dálkové ovládání, na kterém je speciální tlačítko umožňující přepnout okamžitě z jakéhokoli režimu do režimu s největší intenzitou svícení.

Rozměry světla jsou 106 x 30 x 36 mm, hmotnost 153 g.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshinesvetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine, darek pro cyklistu

Magicshine SEEMEE 300

Zadní světlo, designová stylovka. I tohle světlo je vyrobeno z kvalitní letecké slitiny hliníku a tvrzeného plastu, má integrovaný dobíjecí akumulátor s kapacitou 1600 mAh a dle výrobce vydrží v nejúspornějším ECO režimu blikat až 200 hodin. Světlo má 5 režimů svícení a blikání, v maximu umí světelný tok až 300 lm. Rozmístění a parametry LED a světelného orámování „čelní“ strany světla zajistí, že budete viditelní v úhlu 260°.


A tyto hlavní zdroje světla jsou navíc doplněné diodou Optitracing (sledovací světlo), která je řízená světelným senzorem a v úhlu 360° osvětluje vše, co je pod světlem, tzn. zadní kolo, rám kola, vaše nohy, cestu pod vámi. Další vychytávkou tohoto světla je brzdový senzor. Ten když díky akcelerometru zaznamená zpomalení jízdy, rozjasní světlo nejvyšší intenzitou, takže toho, kdo jede za vámi, upozorní, že brzdíte. Světlo je voděodolné, plní normu IPX6.

Rozměry světla jsou 64 x 32 x 35 mm, hmotnost 80 g.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine

Magicshine SEEMEE DV

Zadní světlo s kamerou, nebo chcete-li – kamera se zadním světlem. Tělo tohoto světla je vyrobeno z letecké slitiny hliníku a ABS plastu. Je voděodolné, plní normu IPX6. Jako zdroj energie slouží vestavěný dobíjecí akumulátor s vysokou kapacitou 3400 mAh, který se nabíjí přes USB-C konektor, v ECO režimu s vypnutou kamerou by mělo světlo mít výdrž až 110 hodin blikání.

O funkci zadního světla se starají tři COB LED diody, každá o síle 30 lumenů. Jedna je uprostřed a dvě po stranách, aby byl cyklista viditelný i z boku. Můžeme si vybrat ze 4 režimů, dva režimy svícení a dva režimy blikání o různých intenzitách.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine, darek pro cyklistu
Kamera má širokoúhlý objektiv objektiv s šířkou záběru 146°, přes který pořizuje záznam na mikro SD kartu ve full HD rozlišení a frekvenci 30 snímků za vteřinu. Nahrávání se automaticky spouští buď při zapnutí světla, nebo je možné spustit jen kameru bez toho, aby svítily hlavní tři diody. Kamera signalizuje nahrávání červeným světlem obíhajícím kolem objektivu, a i tato samotná signalizace je slušně použitelná jako zadní světlo, je možné tímto způsobem šetřit energii.

Kameru můžete prostřednictvím WIFI spárovat s aplikací CAR DVR, ve které si můžete jednoduše přehrát, co jste nahráli a nebo si pozměnit nastavení kamery podle potřeby.

Rozměry světla s kamerou jsou 96 x 32 x 32 mm, hmotnost 100 g.

svetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine, darek pro cyklistusvetlo, bezpecnost na cestach, svetlo magicshine

Určitě není nutné mít ta nejdražší, nejsilnější a nejchytřejší světla, pokud je nevyužijete. Ale nabídka je obrovská, vybere si každý a i ta mžourající bludička, kterou jsem zmiňoval na začátku, je lepší než nic. Nicméně investice do kvalitního světla je investice do vlastní bezpečnosti. Někomu se „rozsvítí“, až když se něco stane a to už může být pozdě. Lepší je tomu předejít a svítit...

Zdroj fotografií: Jiří Bělák
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá
Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá
Podobné články
Malý cyklista, velká zodpovědnost: Co musí děti vědět před vstupem do provozu
10 let – to je zákonem stanovená hranice, která určuje, zda dítě může vjet na kole na silnici do provozu, nebo musí využít doprovodu rodiče či staršího sourozence.
Světla - neodmyslitelná součást výbavy PR článek
Jsme v období, kdy slunce zapadá dříve a dny jsou mnohem kratší. Pokud jste se zamýšleli nad tím, že vám ve výbavě chybí přední či zadní světlo, rádi vám představíme pár kousků z našeho e-shopu.
4 důvody proč nosit brýle při cyklistice
Proč je důležité mít při cyklistice brýle? Podle čeho je vybírat a proč bychom na ně rozhodně neměli zapomínat?
keyboard_arrow_up