.sk

CZ

Cyklistické tretry -  proč a jaké

Cyklistické tretry - proč a jaké

Pokud zvažujete cyklistické tretry a nášlapné pedály, toto je seznam věcí, které je dobré vědět. A pokud zvažujete používání MTB treter na silničce, přidáváme i toto porovnání.

 

Cyklistická tretra je výborný pomocník i pro rekreačního jezdce. Jak se při přechodu z tenisek zorientovat alespoň v základních kategoriích pomůže tento seznam. Na úvod si řekneme, s čím je dobré počítat, dále díky čemu se rozhodnout mezi turistickou a klasickou tretrou a pro úplnost přidáme i něco k silničním. Na závěr se dotkneme i častého dilema, zda je používání MTB treter na silničce OK a jaké výhody by čistě silničářské tretry měly.



Nášlapné tretry všeobecně


  • Hlavní výhoda treter je to, že umožňují efektivnější šlapání do pedálů, protože využívají kromě “dupání” do pedálů i tah směrem vzhůru.
  • Poskytují vyšší komfort, měkká podrážka tenisek zbytečně přenáší tlak pedálu na chodilo, které navíc nemá v tenisce dostatečnou oporu.
  • A v určitých situacích jsou tretry i bezpečnější, nehrozí, že vám noha sjede jako z běžného pedálu.
  • Je třeba počítat s nákladem na koupi treter a nášlapných pedálů, avšak při běžných modelech nepřevyšuje toto cenu běžné sportovní obuvi. Pokud se o ně budete přiměřeně starat, vydrží dlouho.
  • Malá daň jsou první pády, kdy se nepodaří při zastavení včas vycvaknout. Většinou se to děje v nulové rychlosti, takže žádný strach, větší újma nehrozí. Časem se člověk na vycvakávání už nemusí soustředit, stane sa úplně přirozeným pohybem.



Turistické MTB tretry


  • Jsou charakteristické tím, že jejich konstrukce je i na chození. Je to obuv podobná běžným teniskám, kterou je však možné vybavit zarážkou (kufry) pro nášlapné pedály.
  • Jsou vhodné pro ty, kteří při bikování dost chodí. Využijí je cyklisté, kteří krom ježdění i rádi zastaví, projdou se, nepotřebují počítat každý watt a pokud je terén příliš náročný, raději bike kousek potlačí.
  • Na zapínaní až tak nezáleží, existují klasické šněrovací modely, některé mají dokonce otočné zapínání např. od značky BOA. Hlavní je, aby tretra dobře sedla na nohu. Nekupují se ani moc velké a ani malé, pozor, některé značky číslují velikosti po svém a nemusí vám proto číslo sedět s obvyklou velikostí vašich bot.



Sportovní MTB tretry a pedály


  • Klasické MTB tretry mají konstrukci už více zaměřenou na ježdění než chození, podrážka ja buď z pevného plastu nebo z karbonu. Proto jsou o poznání tužší než již vzpomínané turistické tretry. Navíc, chodidlo je v nich více upnuté.
  • Používají se na sportovnější jízdu, trénování i závodění. Důležitý je způsob zapínání. Základní modely se zapínají na suchý zip, který má nevýhodu, že se s postupem času, opakovaného používání a znečištění časem opotřebuje. Moderními se stávají opět šněrovací, ale nejpevnější a nejpraktičtější jsou ty s otočným kolečkem. Před kolečky zde byl systém plastových spon, které drží velmi dobře, ale nedovolí většinou povolovat stupňovitě jako to umí kolečka.



  • Kromě správné velikosti treter je taktéž důležité správné nastavení zarážek. Ideální pozice sa nastavuje podle malíčkové a palcové kosti.
  • Nášlapné pedály pro MTB jsou nejčastěji v systému SPD od Shimana, své pevné místo si našli na trhu i např. šlehače od CrankBrothers. Značek a technických řešení je však více. K tomu sa vyrábí i verze s klecí, jednostranné nebo oboustranné. Tohle téma jsme si pěkně popsali i v tomto videu.



  • MTB zarážky a pedály umožňují větší pohyb zacvaknuté tretry, co je lepší pro balancování např. v terénu. Díky konstrukci pedálu se i lehčeji nacvakávají.

Silniční tretry


  • Jde o obuv, ve které se pešky chodí velmi obtížně a počítá se, že 99% času bude používaná jen na šlapání na kole.
  • Základní modely mají plastovou podrážku, vyšší řady už z karbonu. Při zapínaní začínáme se suchým zipem, plastovou sponou, ideální jsou otočné mechanismy, např. BOA, které nabízí i bezplatný replacement program.
  • Důležité je umístění zarážek na podrážce treter a stejně jako už jsem si říkali u MTB, nastavují se na chodidlo konkrétního jezdce.



S MTB tretrami na silničku?


  • Rozdíl je v zarážkách, ty jsou na silničku větší, líp se tak přenáší energie. Uchycení je na tři šrouby, u MTB na dva. Silniční umožňují minimální pohyb do stran, proto je šlapání efektivnější.
  • Malý rozdíl je i ve střihu boty, kdy silniční obepínají chodidlo těsněni, což však nemusí znamenat nepohodlí. Rozdíl je cítit i v odvětrání, kde vyhrávají většinou ty silniční.
  • MTB tretry mají v porovnání se silničními kromě jiné podrážky i zpevněné části, jako ochranu před letícími kameny nebo kořeny. To znamená vyšší hmotnost. Takže pokud chcete intenzivněji používať MTB tretry na silničce, díky gramům navíc, ke kterým připočítáte odstředivý efekt, rozdíl poznáte.
  • Při závodění nějaké sekundy získají silniční tretry díky lepší aerodynamice.

Věříme, že teď si vyberete ty pravé pro vás, že se nenecháte odradit zveličenými příběhy o náročnosti jízdy s “přivázanýma” nohama k pedálům a pokud už tretry úspěšně používáte, přejeme mnoho štastných kilometrů!

Podobná články