.sk

CZ

Na kolo jedině v odpovídající obuvi

Na kolo jedině v odpovídající obuvi

Jakožto ortodoxní zástupce horských kol nedám dopustit na ověřený upínací systém SPD. Než jsem se však dopracoval k čistě oboustranným nášlapům, tak jsem urazil poměrně dlouhou cestu.

 

Změnou kola a disciplíny jsem nejdříve vyzkoušel jednostranné uchycení kufrů, až později jsem přešel k silničním tretrám. Pojďme se v tomto článku podívat zpátky do minulosti na to, co mě k tomuto rozhodnutí nakonec přimělo.

Začátky


Prošel jsem si samozřejmě všemi „porodními bolestmi“ a mnoha pády kvůli uvíznutí v zapínacím řešení tretry. Myslím si, že to k tomuto sportu zkrátka patří. Každý jezdec se jednoduše učí a zvyká si na automatické reflexy. Sám se kolikrát přistihnu, že mám vycvaknuto ještě před zastavením. Musím však zaklepat na dřevo, jelikož se mi už poměrně dlouho nestalo, že bych při pádu zůstal uvězněný v pedálu.


Hybridní systém – něco mezi


Výhodou hybridního systému pedálu je to, že můžete jezdit v normálních botách. Trochu zamrzí, že kotvící strana je vždy dole, a tím pádem si nohou musíte pomoci otočit pedál. Tyto pedály jsou také občas hůře zpracované. Já osobně jsem se potýkal s odcházejícími ložisky. Ovšem proklamovanou změnou kola, důrazem na efektivitu a výkon byl další krok zcela nevyhnutelný. Přešel jsem na oboustranný nášlapný systém Shimano, díky kterému odpadá nutnost řešit pozici pedálu. Navíc jednoduchost takového pedálu ubírá na jeho váze.

Nášlapné pedály – pozor na dotažení


Shimano není jediným výrobcem nášlapných pedálů a SPD systémů, je ovšem tím vůbec nejrozšířenějším. Má rada. V případě, že s nášlapnými pedály zatím nemáte příliš mnoho zkušeností, bude lepší, když si nastavíte menší odpor pružiny, tedy nutnou sílu nohy pro vycvaknutí. A není to pouze a jen z toho důvodu, abyste si na nášlapné pedály navykli. Je třeba brát v potaz i fakt, že nové pedály se vycvakávají o něco hůře, protože materiál ještě není zcela obroušený. Vše se časem zlepší a odepnutí půjde jako po másle. Následně můžete směle přitvrdit, jelikož se podvědomě naučíte zcela autonomní a rutinní pohyb. Ani pořádně nezaregistrujete, že se z pedálů vycvakáváte a už stojíte nohama pevně na zemi.


S pořízením druhého (silničního) kola jsem si moc starostí s pedály nedělal. Pořídil jsem uchycení SPD s větším tělem obepínajícím tretru. Tento pedál ovšem není dělaný na jízdu v běžných botách. Navíc má uchycení pouze na jedné straně. Výhodou však bylo to, že jsem si nemusel kupovat nové tretry. V té době jsem netušil, jak moc mě silniční cyklistika pohltí. Nějakou dobu jsem tedy jezdil v tretrách, které jsou určeny především pro horskou cyklistiku. Tyto tretry jsou kromě podrážky v podstatě nerozeznatelné od těch silničních. Co mě však nakonec donutilo k pořízení silničních bot? Pohodlí!


Jízda na kole není vždy totéž


Ať už to zní jakkoliv, silniční cyklistika je oproti té horské úplně jiná disciplína. Převážně, co se kilometráže a času týče. Trénink na horském kole mi většinou zabere tak dvě hodiny, přičemž jsem neustále v pohybu. Tím pádem je pevná tretra s relativně malým uchycením k pedálu dostačující. Není čas uvažovat nad tím, jak se noha cítí. Během tréninku na horském kole se soustředěním pouze a jen na cestu před sebou.

Oproti tomu je jízda po silnici mnohdy hodně klidná. Zvláště když se mi podaří najít uhlazenou silnici, která není příliš frekventovaná. To si potom tu jízdu vyloženě užívám. A užívám si ji i díky silničním tretrám. Uvedl jsem, že jsem si silniční tretry pořídil zejména z důvodu pohodlí. Jakmile jsem na silničním kole začal najíždět skutečné objemy, tak jsem téměř ihned pocítil, že v MTB tretrách to úplně nepůjde. Bylo tedy jasno, musel jsem si koupit odpovídající obuv. Volba padla na středně tvrdou botu s dostatečným odvětráváním. Nohy se konečně měly jako v bavlnce. Zde je podobný systém jako SPD, ale s mnohem větší plochou kufru. Okamžitě jsem cítil větší provázání se samotným kolem. Při spurtech do kopce se mohu do pedálu opřít ze všech sil. Lepší pocit jistoty je skutečně znatelný.


Co dodat?


Snad jen to, že každý upínací systém má něco do sebe. Pokud si dokážete obhájit volbu jednoho či druhého, máte vyhráno. Vždy záleží na individuální situaci. Mohu jen dodat, že SPD na horských kolech je perfektní systém, který je do jisté míry použitelný i na silničkách. Opačně to však příliš, respektive vůbec nefunguje. Zajímal by mě váš názor. Co preferujete? A dokázali byste najít ještě další výhody jednoho nebo druhého řešení?

Problematika treter se samozřejmě dá jen těžko shrnout v jediném článku. Proto jsme si pro vás připravili také článek, ve kterém se dozvíte něco více o jednotlivých typech treter. Najdete ho na tomto odkaze.

Podobné články