Stalo se zítra – rok 2022 v cyklistice

Už si pomalu zvykáme na všelijaká neustále měnící se opatření. Loňský rok ale začal zasahovat cyklistiku nejen jako sportovní odvětví, ale i celý její výrobně–dodavatelský segment. Dá se i letos očekávat podobný vývoj?

Nedostatek dílů

Pryč jsou doby, kdy člověk kouknul na stránky oblíbeného e-shopu, naklikal si košík spotřebáku a za dva dny volal kurýr, že mu veze balíček. Pohledem do oblíbených položek v mých e-shopech zrovna dnes 2. 1. 2022 není dostupný oblíbený řetěz, galuska a nějaké další drobnosti. Obecně v německých e-shopech je nabídka méně prořídlá, ale bída ve výběru přichází i tam.
Takže ano. Ač jsem nikdy nebyl přítel syslení a následného zbavování se už nepotřebných či nekompatibilních dílů, nastává čas si pořídit minimálně pár rezervních plášťů, řetězů, kazet, lanek a třeba omotávek do zásoby. Může se totiž stát, že oblíbené a preferované díly prostě a jednoduše nebudou.
Nabízí se také zkoušet alternativní díly v podobě třeba sad microSHIFT nebo vysloveně čínských komponentů. Kvalita i funkce většinou přesně odráží nižší cenu, ale pořád lepší než smutně koukat na nepojízdné kolo.

Nedostatek kol

Už loni na podzim jsem tak po očku začal pokukovat po novém univerzálním kole na gravel, cyklokros i silnici, náhradě za mého Boona do Treku. Nabídka v katalozích výrobců byla konečně široká, dokonce je i dost nových skutečně zajímavých modelů. Jenže při prvním pohledu do systému u prodejce přichází studená sprcha. Dodání v červnu 2022, nebo dokonce až koncem roku. Tak dlouho jsem naposledy čekal na kolo z předobjednávky. A k předobjednávkám a rezervacím celý segment nových kol směřuje. Rozhodně dražších modelů na nových silničních Shimano sadách se budou dotýkat výpadky ve výrobě v Japonsku. Než se tedy zamilujete do nového modelu vysněného kola, zkuste se raději zeptat u svého obchodníka. Možná budete nemile překvapeni. Možná pak bude rozumné udělat (ne)závaznou předobjednávku, abyste nemuseli vybírat až v modelech pro rok 2023.

Jedna z epických silničních jízd na loňské dovolené ve Slovinsku - usedlost Podolševa - asfalt tam opravdu nevedl.

Organizované akce

I mně se loni několikrát stalo, že avizovaná akce byla pár dní před startem zrušena. Stejně jako to mrzelo pořadatele, bylo to líto i mně. Nakonec jsem se tedy přestal upínat na hromadné akce a letos se budu znovu účastnit a snad i pořádat relativně komorní brevet jízdy a odjíždět si tak kvalifikaci na Paris Brest Paris 2023. Stejně tak se chci znovu vypravit na několik srazů Bike-fora a poznat spoustu nových tváří, se kterými jsem si ale už dlouho psal. Těším se tedy, že v roce 2022 se potkám zase s dalšími na dalších zajímavých místech. (Jako že ne zase na Kuksu )
Zároveň mi některé zrušené termíny umožnily se vypravit na dlouho odkládané průzkumy na kole i pěšky do míst, která jsem si chtěl projet. Nechat se inspirovat zajímavou jízdou na Stravě, začít sbírat čtverečky, nebo prostě zapíchnout prst do mapy a jet. Plány jsou od toho, aby se měnily, a letos to bude platit dvojnásob.

Motivace

Rok 2021 byl asi nejen pro mě o ztrátě motivace k závodění. Na jaře postupně mizely z kalendáře 24h závody a já prostě nenacházel důvod, proč trénovat. O to víc mě ale bavilo normální ježdění, kdy jsem se nemusel nijak omezovat a jezdil jsem, jak se mi zrovna zachtělo. Zlom nastal na podzim, kdy nakonec odstartovala podzimní cyklokrosová sezóna. Ne že bych trénoval, ale znovu jsem se s radostí chytil do toho víkendového kolotoče. V pátek připravit kolo, zkontrolovat galusky, připravit oblečení a vybavení, domluvit se na sobotu s ostatními, kde se potkáme a v kolik vyrazíme. Závod, mytí, praní, mytí kola doma, drobný servis, v týdnu pak se projet v terénu a nejen na silnici a o víkendu nanovo. Letos to vypadá na podobný scénář, takže už se nebudu upínat na závodní kalendář, nebo dokonce ladit formu. Stejně jako loni si budu závody víc užívat, a než se honit za absolutním výsledkem, budu se snažit překonat nějaké své starší výsledky, nebo si prostě jet zazávodit pro ten zážitek a atmosféru. Přece jen pro mě je a byla právě atmosféra a dobrá parta na závodech to hlavní a umístění vždy šlo ruku v ruce dobrým pocitem, motivací a nikdy nebylo tím hlavním hnacím momentem. O to víc si pak vážím a budu vážit odjetých závodních kilometrů a zážitků ze závodů.

Po mnoha letech návrat na Vršič.

Cestování a dovolené

Kolo mám odjakživa spojené s objevováním. Nejdřív průzkum okolí domu, pak naší ulice a okolí a pak i čtvrti, kam už jsem měl vlastně od rodičů zákaz. Ježdění s partou kamarádů, první studentské dovolené s kolem ověšeným brašnami, spaní pod širákem, výlety na Šumavu, do Alp. Letos zase budou výpady za hranice i do tuzemska jistě o něco složitější, ale stejně jako loni, dá se vždy najít alternativa. A právě ta umožňuje vystoupit z rutiny a stereotypu. V mém případě nejet na dovolenou do Rakouska, ale do Slovinska. Objevit a poznat novou kulturu, krajinu, poznat nové lidi a rozšířit si obzory.

Přeji vám tedy v tomto roce mnoho šťastných kilometrů a radost v hledání a nacházení alternativ i kompromisů.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

3 první vyjížďky aneb co na to ta proklatá záda

3 první vyjížďky aneb co na to ta proklatá záda

…pokračování k článku 5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad.
Za hranici komfortu - Nový bike, nový impuls

Za hranici komfortu - Nový bike, nový impuls

... aneb příprava na Race Across Czechia 2024 - 2. díl
Pozvánka: Měsíc duben - vlak plný závodů už se rozjíždí

Pozvánka: Měsíc duben - vlak plný závodů už se rozjíždí

Soustředění, jarní kilometry a zimní přípravu máme za sebou a tak přišel čas přetavit tréninkové hodiny do závodů.
keyboard_arrow_up