Zdroj: Lezyne Sport Gravel Drive

Velká dílenská pumpa je základním vybavením každé dílny. Bez pořádné pumpy se neobejdete, ať už na kole ročně najezdíte 300 km, nebo 30 000 km. Na trhu existuje nespočet verzí dílenských hustilek, na pohled snad všechny vypadají úplně stejně a zorientovat se v nabídce na trhu není úplně jednoduché.

V dnešním testu si představíme pumpu od známého a uživateli ověřeného výrobce Lezyne, která se v názvu pyšní přídomkem Gravel. Jak si ale přečtete na následujících řádcích, název je tak trochu zavádějící…

Základní rozdělení dílenských hustilek Lezyne


V první řadě se podívejme na rozdělení nabídky dílenských hustilek od Lezyne. Existují dvě řady - klasická High Pressure (Road) a relativně nově řada Gravel. Rozdíl mezi těmito dvěma řadami je především ve velikosti samotné hustilky, resp. průměru vzduchového válce. U verze Road je průměr vzduchového válce 27 mm, u verze Gravel najdeme průměr 30,5 mm. Na první pohled se nejedná o velký rozdíl, ale pokud si vypočítáme objem vzduchového válce, pak zjistíme, že u verze Gravel je objem takřka o 30 % větší než u verze Road a to už tak zanedbatelně nevypadá.

Druhým rozdílem souvisejícím s větším objemem u verze Gravel je maximální dosažitelný tlak, resp. ideální rozpětí tlaků. Verze Road zvládá až 15 bar s ideálním rozsahem tlaků 5,5 bar až 12,4 bar. Verze Gravel umí nahustit maximálně “pouhých” 6,9 bar s ideálním rozsahem tlaků 1,4 bar až 5,5 bar. A rovnou vysvětlím, proč jsem slovo “pouhých” dal do uvozovek. Osobně mám za to, že doba 23 mm silničních galusek nahuštěných na 10 bar už je dávno za námi a maximální tlak 6,9 bar je dostatečný i pro těžší cyklisty sedlající silniční kola s 28 mm širokými plášti.

Dle těchto odlišných tlaků je nastaven samozřejmě i manometr, takže u verze Gravel vidíte na stejně velké stupnici menší rozsah tlaků než u verze Road, odečítání aktuální hodnoty je tedy výrazně přesnější. Mnoho MTB jezdců používá tlaky ještě nižší, než je doporučené minimum 1,4 bar, ale ani ti se nemusí bát, že by verzí Gravel svoje kolo nenahustili. Ideální rozsah tlaků je totiž pouze rozmezí, ve kterém výrobce zaručuje přesnost manometru +- 0,03 bar.

Rozsah tlaků a ideální tlaky u pumpy verze High Pressure (Road) a Gravel. (zdroj: Lezyne.com)
Celkové představení dílenských hustilek Lezyne máme za sebou, nyní se můžeme podívat na členění samotného modelu Gravel. Tento model je dostupný ve třech různých variantách, které se od sebe liší použitými materiály, typem manometru a samozřejmě cenou. Nejlevnější variantou je testovaný model Sport Gravel Drive (cena kolem 1500 Kč), který disponuje kompozitovou základnou, ocelovým vzduchovým válcem, ocelovou pístnicí a mechanickým manometrem. V pomyslném středu je umístěn model Gravel Digital Drive (cena kolem 2100 Kč), který se od modelu Sport liší použitím digitálního manometru. Nejlépe vybaveným modelem je Gravel Digital Drive Pro (cena kolem 2500 Kč), který k digitálnímu manometru přidává hliníkovou základnu, hliníkový vzduchový válec a hliníkovou pístnici. Společným prvkem u všech modelů je v současné době už neobvyklé dřevěné madlo. U toho se ještě na chvilku zastavím o něco později.

Lezyne Sport Gravel Drive

Lezyne Sport Gravel Drive - pohled zblízka


Už na první pohled a potěžkání je člověku jasné, že před sebou má kus pořádné pumpy. Celková výška pumpy je 67 cm a hmotnost je 1503 g. Základna je vyrobena z kompozitu, který Lezyne nazývá jednoduše Composite Matrix. Bohužel se mi nikde nepodařilo dohledat přesné složení a ani na samotném výlisku není materiálová značka. Dle vzhledu a vlastností bych materiál tipoval na nějaký druh plastu (možná polyamid?) plněný skelnými vlákny, ale to je pouhý odhad. Tak či tak se o pevnost a tuhost základny nemusíte bát, určitě se ani během zuřivého pumpování nebude ohýbat. Snažil jsem se ji celou svou vahou všemožně zdeformovat, ale naprosto bez úspěchů, opravdu je až překvapivě tuhá. Součástí základny je i praktický “domeček” pro koncovku hadice, který při uskladnění udrží hadici na svém místě.

Praktický domeček pro zajištění koncovky hadice při skladování.
Přímo do základny je zabudován rovněž velký, v našem případě mechanický, manometr. Pokud byste měli zájem o digitální manometr, mějte na paměti, že tento mechanický manometr je paradoxně přesnější, resp. z něj dokážete přesněji odečíst hodnoty. Digitální manometr totiž zobrazuje pouze na celé PSI, u mechanického manometru dokážete dobrým okem relativně bez problémů odlišit poloviny PSI. Jak už bylo zmíněno v úvodu, manometr je cejchován pouze do 7 bar, což považuju za výhodu. Většina konkurence má manometry cejchovány až do 11 bar a odečítání hodnot je u tohoto většího rozsahu výrazně méně přesné.

Manometr s neobvyklým rozsahem pouze do 7 bar.
Přes plastové šroubení je k základně připevněna samotná hadice. Kromě příjemné poddajnosti, není to žádná tuhá zahradní hadice, bych zmínil i její nadstandardní délku takřka 130 cm. Součásti balení pumpy je i univerzální koncovka a jehla na foukání míčů, které jsou umístěny v praktickém držáku na hadici.

Dvě různé koncovky jsou uchyceny v držáku na hadici.
Na konci hadice najdeme pro Lezyne typickou masivní a už na první pohled nerozbitnou koncovku ABS-1 PRO, která je unikátní hned v několika vlastnostech. První unikátní vlastností je způsob upevnění koncovky na ventilek - šroubuje se. Žádné nasunutí a zajištění/odjištění páčkou, při kterém se rády křiví vyšroubované koncovky z vložek ventilků. Šroubování je sice o pár vteřin zdlouhavější operace, ale spojení tímto způsobem je jistější.
Druhou unikátní vlastností je upouštěcí tlačítko pro přesné doladění tlaku. Už z principu však tímto zamýšleným stylem funguje pouze u autoventilků. U galuskového ventilku slouží pouze k vypuštění vzduchu z hadice, což by dle výrobce mělo zamezit vyšroubování vložky ventilku spolu s koncovkou.

Třetím neobvyklým prvkem je integrovaný klíč na vložky ventilku. Ten přijde vhod zvláště ve chvíli, kdy se chystáte nazout bezdušáky. Případně využití najde i ve chvíli, kdy příliš utáhnete koncovku a ven ji vyšroubujete i spolu s vložkou ventilku. To se mi ale nestalo ani jednou, koncovku stačí utahovat opravdu jen lehce.
Spíše samozřejmostí než neobvyklým prvkem je univerzální hlavice pro galuskový ventilek a autoventilek, mezi těmito dvěma ventilky si vybíráte jednoduchým vyšroubováním koncové černé části a jejím otočením dle typu ventilku.

Skvělá koncovka ABS-1 PRO.
U samotného ocelového vzduchového válce nemá smysl se příliš zastavovat, na něm k toho k vidění moc není. V mém případě je nalakován elegantní matnou černou barvou (dá se koupit i verze v červené barvě) a je na něm přilepená už od výroby odlupující se samolepka s názvem modelu, říkající si o strhnutí.

Přilepení samolepky s označením modelu se zrovna dvakrát nepovedlo.
Posledním prvkem, který za zastavení se určitě stojí, je dřevěné madlo. V diskuzích na internetu si můžete přečíst kladné ohlasy, které se nad tímto madlem přímo rozplývají. Na některé lidi působí i jakýmsi retro nádechem evokujícím takřka nezničitelnost pumpiček vyráběných v dávné historii. Ano, madlo působí pěkně, což podtrhuje gravírovaný název výrobce, ale praktičností, zvlášť tím, jak sedne do ruky, za složitěji tvarovanými plastovými madly lehce zaostává. Jednoduše řečeno nesedne tak pěkně do ruky jako z horní strany zploštělá madla. Pochopitelně pumpovat se pomocí tohoto madla dá naprosto bez problémů, díky vnitřnímu konstrukčnímu řešení jde pumpování až překvapivě lehce, a to i těsně před dosažením hraničního tlaku.

Dřevěné madlo je na pohled poměrně pěkné a originální, ale co se týče ergonomie, něco tomu chybí

Klady:

  • Kvalitní zpracování.
  • Zvětšený objem vzduchového válce.
  • Snížený maximální tlak na 6,9 bar a s tím související rozlišení manometru.
  • Lehkost stlačení při foukání.
  • Skvělá koncovka.


Zápory:

  • Dokážu si představit lepší tvarování madla.

Závěr

Je všeobecně známo, že koupí pumpy od výrobce Lezyne neuděláte chybu. Model Sport Gravel Drive to jen a jen potvrzuje. Jde o dílenskou pumpu, která vám bude sloužit dlouhá léta a nedivil bych se, kdyby člověka i přežila. A to nejen díky velice kvalitnímu zpracování, ale rovněž díky dostupnosti všech náhradních dílů. Takže pokud pumpička začne “profukovat”, není třeba ji rovnou vyhazovat, ale stačí koupit náhradní těsnění. Pokud vám přestane fungovat manometr, můžete ho koupit samostatně a klidně třeba rovnou digitální. Už i základní model Sport poslouží velice dobře, navíc je u něj mechanický manometr, což je z mého pohledu plus. Nejvyšší celohliníkový model pak svou kvalitu zpracování podtrhne už i určitou exkluzivitou. Co se týče samotného pumpování, nepocítíte během něj žádný extra výrazný odpor, fouká se lehce, a to i u limitního tlaku. Díky zvětšenému objemu vzduchového válce kolo nafouknete rychleji než s většinou konkurenčních hustilek a oceníte ho i při prvním nafukování bezdušových plášťů. Rovněž koncovka je kvalitně zpracovaná, šroubovací způsob upevnění je o něco pomalejší než klasická hlava s páčkou, ale o to šetrnější je k ventilku. Nebojte se slova “Gravel” v názvu, tahle pumpa díky svému tlakové rozpětí do 6,9 bar pokryje snad všechny typy jízdních kol, od MTB přes gravely až po silniční kola dnešního pojetí. Cena testovaného základního modelu se pohybuje kolem 1500 Kč a za tuto cenu dostanete dílenskou pumpu, které takřka není co vytknout.

Test dílenské pumpy Lezyne Sport Gravel Drive vznikl díky spolupráci se shopem MTBIKER, kde si můžete vybrat z více než 400 pump a pumpiček. Nakupováním v obchodě MTBIKER podporujete redakční tvorbu, proto pokud se vám obsah líbí, budeme rádi, když nás nákupem podpoříte v rozvoji.

[Úvodní foto: Lezyne Sport Gravel Drive]

info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Do práce na kole – jde to celý rok?

Do práce na kole – jde to celý rok?

Vyhnout se ranním zácpám, projet se před prací a šetřit peníze za pohonné hmoty jsou pouze ukázky výhod, které cesta do práce na kole nabízí. Pokud jste ještě nepřišli na chuť této výzvě, možná vám tyto tipy pomohou.
Když cyklistu bolí kříže a záda – jaké jsou možné příčiny?

Když cyklistu bolí kříže a záda – jaké jsou možné příčiny?

Napočítal jsem 23 možných příčin, které mohou stát za bolestmi zad – a někdy nepomůže ani dokonalý posed.
12 otázek pro výběr správného cyklotrenažéru

12 otázek pro výběr správného cyklotrenažéru

Který trenažér získal podle tvých odpovědí nejvíc bodů? Klasika s bržděním o plášť, moderní s vlastní kazetou, válce nebo Smart Bike?
keyboard_arrow_up