
Test: GIRO Merit Spherical - dvojitá ochrana v jednom těle
Vybíráš helmu na traily, enduro nebo jen na vyjížďky po cyklostezce a hledáš adekvátního parťáka k tvojí full face helmě? Tak to by tě tato mohla zaujmout stejně jako mě.
Kdykoliv vyrazím na kolo nebo jedu například autem a vidím kohokoliv bez helmy, říkám si, co ho k tomu vede. Současné moderní materiály a velký výběr nabízí neomezenou možnost vybrat si helmu, která vám dobře padne na hlavu, o které nebudete ani vědět a bude se vám líbit. Hlavu máme jen jednu a je třeba si ji chránit.
První seznámení
Na první pohled téměř nepoznáte rozdíl od jiné helmy. To nejdůležitější se totiž schovává v jejích vnitřních vrstvách a konstrukci. Na to, že se nejedná o obyčejný model se systémem MIPS, ale o vylepšenou variantu SPHERICAL, upozorňuje pár nápisů na helmě. V obsahu balení najdeme pouze helmu. Žádné náhradní polstrování zde nehledejte.Vrchní vrstva se skládá z tvrzeného EPS polystyrenu a doplňují ji plastové části. Toto složení vytváří velmi tvrdou a odolnou vnější část helmy. Na zadní straně najdeme gumový proužek, který podrží velké brýle, aby nesjížděly. Helma se vyrábí v 5 barvách a já jsem dostal na testování podle mě tu nejkrásnější - Matte Metallic Black/ Ano Lime. Trochu obyčejně na mě působí zapínání helmy na klasickou přezku.
Udělá pro vás maximum
Systém Mips používá značka GIRO již několik let. S každou novou helmou se snaží posunout bezpečnost na vyšší úroveň a v případě helmy Merit Spherical k tomu využívá právě systém Spherical. Jedná se o systém, který má za úkol ztlumit a zmírnit škubnutí při rotačním pohybu hlavy při nárazu. Pro znázornění toho, jak systém funguje, si představte 2 vrstvy ve tvaru polokoule, které jsou spojené pomocí elastomerů. Vzájemným pohybem obou polokoulí a tlumením pomocí elastomerů dojde k redukci sil, které by jinak působily přímo na hlavu a na mozek. Celý systém vytváří jakési odpružení, které absorbuje síly v případě nárazu. Dovozce má na svojí FB stránce i krátké video.Vnější skořepina, kterou doplňují prvky plastu a gumy, je nejtvrdší a nejodolnější. Má za úkol vydržet co největší náraz, a rozložit tak tlak na co největší plochu. Vnitřní část je vyrobena z měkčeného EPS polystyrenu a ten má za úkol utlumit co nejvíce náraz. Technologii Spherical vyvinuly značky Giro a Bell ve spolupráci s Mips, je tedy dostupná pouze v přilbách Giro a Bell.
Pohodlí a váha
Upínací systém nese název Roc Loc® Trail Air. Často se potýkám s tím, že mě helma i přes dostatek polstrování někde tlačí. Zde, i když můj obvod hlavy byl na hranici velikosti a zvolil jsem menší M, mi zbyl dostatek místa pro pohodlné nasazení a dotažení.Vzadu najdeme klasické kolečko s vroubky po obvodu, takže ani v rukavicích není problém si helmu nastavit. Helma také nabízí nastavení výšky týlové části, kterou si můžete zvednout nebo snížit.
Skvěle mi seděla týlová část, která je velmi dobře navržena a přizpůsobí se vaší hlavě. Zadní část je pogumovaná, a tak nikde nic netlačí a helma dobře drží na svém místě. Výstelka je vyrobena z trvale antibakteriálního materiálu nesoucího název IONIC +. Váha helmy ve verzi M je 350 gramů a na hlavě působí velmi lehkým dojmem, i když se nejedná o nejlehčí helmu na trhu. Je přece jen určená na trailové ježdění a nese víc materiálu.

Horké dny nejsou problém
Díky 15 chladicím otvorům ani v horkých letních měsících nebudete mít problém s přehříváním. Mile mě překvapilo, že pod předním kšiltem najdeme také dva otvory, které chladí čelo a nemáme tak nepříjemný pocit potu stékajícího po tváři. I když jsem jel delší stoupání, neměl jsem pocit přehřívání hlavy a nutkání si helmu sundat.Vychytávky pro enduro jezdce
Výše jsem se zmínil, že na vrchní skořepině najdeme plast i gumu. Guma se nachází v zadní části helmy a slouží jako protiskluzová úprava pro sjezdové brýle.
Aby slunce nesvítilo přímo do obličeje, je zde ve stylu motokrosových a full face helem přední kšilt, pod který se snadno dají dát brýle, například při výjezdech. Kšilt se dá polohovat pomocí dvou šroubů po stranách helmy.
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře