Jak překonat lenost v roce 2023?

Nejsi spokojený s výsledky své minulé sezóny? Jezdil jsi méně, než sis na začátku roku představoval? Chceš to letos napravit? Někdy stačí změnit jen detaily.

Aplikaci Strava dnes používá mnoho cyklistů, a i díky ní je přelom roku ve znamení individuálních statistik. Kdo má kolem sebe cyklisty, neubrání se pohledu na jejich celoroční čísla, která většina z nich sdílí na sociálních sítích. Přehledy jsou pěkně graficky zpracované, je v nich na první pohled vidět, kolik kdo za rok najezdil kilometrů, kolik metrů nastoupal nebo kolik času sportem strávil. Člověk je od přírody tvor soutěživý a má sklony se s ostatními porovnávat. A právě tyto zveřejněné statistiky mohou být pro leckoho zdrojem zklamání, zvlášť když zrovna ta vaše sezóna nedopadla úplně podle vašich představ.

Je to váš případ? A byl to váš případ dokonce i před rokem? Rozhodli jste se v lednu 2022 začít makat a zápal vám vydržel jen pár týdnů? Co s tím, aby se to neopakovalo? Kladete si otázku, jestli je chyba ve vás, případně, co děláte špatně? Věřte, že někdy opravdu stačí změnit jen pár drobností a motivace může najednou hned fungovat. Připravil jsem doporučení, která mám vyzkoušená i na sobě, i já jsem býval lenoch a neuměl jsem si věci zorganizovat. 10 000 km za rok jsem překonal až po třicítce.


Dlouhé přípravy, nebo začít hned?

Kdy začít s novým přístupem k ježdění? Teď! Nemá smysl nic odkládat. Jestli chci zahájit sezónu, se kterou budu na konci roku spokojený, čím dříve začnu, tím lépe. V podstatě není ani nutné hned vytáhnout kolo. Když se začíná v zimě, ježdění můžete nahradit jinými aktivitami, které poslouží jako dobrý základ. Zkušenější cyklisté vědí, že skutečný progres přichází při kontinuálním víceletém snažení, takže není třeba čekat na jaro, nové kolo ani koupi trenažeru… A že takový refresh vychází shodou okolností zrovna na Nový rok? Nevadí, novoroční předsevzetí sice nemají nejlepší pověst, ale ve skutečnosti záleží spíše na dalších faktorech.

Vím, co chci?

Aby tento článek nevypadal jako výcuc z nějaké motivační knihy, budu pokračovat stručně a k věci. Dobré je si stanovit hlavní cíl, měl by být co nejkonkrétnější a zároveň realistický. Například cíl “mít dobrou sezónu nebo slušná čísla” je moc všeobecný, lepší jsou cíle jako “najezdit 5000 km ročně”. Dobré je, si velký cíl rozdělit na malé části, aby bylo předem jasné, jak je třeba průběžně postupovat. Ne že na konci září bude do splnění cíle chybět ještě 4500 km, takzvané “milníky” fungují jako průběžná kontrola, jestli postupuji tak, jak jsem si naplánoval.


L"Etape Slovakia 2022

Strategie a pomocník

Dobře funguje plánování na kratší časové úseky, já si dávám týdenní cíle. Strategií může být třeba jezdit 4krát týdně, nebo konkrétní počet hodin či kilometrů. Záleží, co si kdo vybere. Co je pro koho realistický cíl, musí vědět každý sám. Kupříkladu kdo najezdil za minulý rok 1000 km, si asi nebude dávat za cíl najezdit letos desetinásobek. Je dobré být ambiciózní, ale zároveň realista.

Dobrý trik je i to, že si hlavní cíl napíšu někam, kde ho kdykoli uvidím, bude se mi připomínat a nebudu mít cukání ho v průběhu roku měnit. Pomůže i to, když o svém cíli někomu řeknete, dodatečnou motivací pro vás pak bude “neztrapnit” se tím, že přiznáte, že jste to nezvládli. A co se třeba s kámošem vsadit o to, kdo příští rok zaplatí jarní soustředění na Makarské riviéře?


DHL Sereďmaratón

Nenechte si ujet vlak

Kdo jezdí sám, může tento bod přeskočit. Ostatním se bude hodit doporučení, aby začali s přípravou na sezónu včas. Naskočit nepřipraven do rozjetého vlaku k rozježděným kamarádům demotivuje, nikomu jistě není příjemné uprostřed tréninku odpadnout.

Budovat a budovat

Už víme, jaké cíle si vytyčit, teď zbývá ještě probrat, jak jich dosáhnout. Základem je pravidelnost, říká se tomu i budování návyku. Funguje to tak, že napřed se člověku nechce a donutit se makat vyžaduje úsilí. Jakmile už si ale zvykneme, věci děláme automaticky, a tím pádem to jde i snáze. Základní chybou je, když začnete s příliš velkou porcí kilometrů, lepší taktika je přesný opak, začít postupně.


Trnavská cyklistická liga

Dobrý trik je to, že si první měsíc označíte jako nultý, který se “nepočítá” a v němž se neřeší počet kilometrů, ale zvyká se na to, že se “něco dělá”. Může vypadat třeba tak, že si cyklista řekne, že třikrát do týdne bude sportovat a nic víc dopředu určeno nemá. V nultém měsíci je v pohodě i to, že se po 30 minutách otočí a vrátí domů, v začátcích si stačí zvyknout jen na to, že se vůbec něco dělá. Pokud by třeba po půl roce přišla nějaká krize, je lepší zařadit opět nultý měsíc než přestat úplně. Jak dlouho takové vybudování návyku trvá, je individuální, někdo hovoří o měsíci, jiní o 21 opakováních…

Průběžné odměny a zábava

Jakkoli je váš cíl lákavý, velkým pomocníkem k jeho dosažení je i to, aby k němu byla co nejpříjemnější. Těžko si bude cyklista představovat, že si o 30 minut zlepší čas na dalším ročníku L"Etape Slovakia, když ho ani nebude bavit příprava, kterou si naordinoval.


L"Etape Slovakia

Nejsem fanouškem přehnaně tvrdých tréninkových plánů a ježdění jen intervalů podle wattů, i mně přijde vhod, když si občas dám vyjížďku s kamarády na kávu nebo si vyrazíme cykloturisticky objevovat nové cestičky. Zásadně mi pomáhá i to, že střídám různé disciplíny, silničku nahrazuji gravelem, MTB nebo časovkářským kolem. Pestrost je zábavná.

Motivací může být i to, že se budeme průběžně odměňovat za dílčí cíle, dobře fungují drobnosti jako zajet si za odměnu za dosažení nějakého “milníku” na dvojitý burger nebo pivo s kámoši. Na většinu cyklistů působí jako živá voda i to, že si koupí něco do výbavy - nemusí to být hned nové kolo, ale třeba “jen” nový dres nebo brýle. To pak hned máte chuť nový “přírůstek” vyzkoušet rovnou při jízdě. Dražší věc si můžete dopřát třeba za “pololetní vysvědčení”


Merida Road Cup, kritérium Voderady

Pohoda doma je základ

Tento bod mohou vynechat mladí závodníci, kteří kromě školy nemají žádné závazky a mohou jezdit, jak sami chtějí. My ostatní bychom měli zohlednit i to, jak náš plán ovlivní naše blízké. Zásadní překážkou bude, když doma nenajdeme dostatečné pochopení. Představa, že se člověku na kolo třeba moc nechce, a ještě dopředu ví, že doma riskuje tichou domácnost, to už je pak opravdu těžké překonat a vyrazit i tak.

Vyžaduje to zkrátka dělat nějaké ústupky, ale z dlouhodobého pohledu je lepší udělat nějaký kompromis, než se vracet k naštvanému nebo zklamanému partnerovi. Ideální stav je samozřejmě takový, že vás vaše drahá polovička ve snažení podporuje a uvědomuje so, kolik pozitiv sport přináší nejen cyklistovi samotnému, ale i jeho okolí. A ještě lepší je, když se k vám přidá.

Je to hra

O tom, jak se motivovat, vydržet a neskončit předčasně, by se dalo psát ještě dlouho. Koho téma zajímá více, o sportovní psychologii je dnes spousta podcastů i knih. Jestli nějak zajímavé můžete doporučit, určitě dejte tip do komentářů pod článkem. Na závěr sem hodím ještě pár nápadů, které mohou vyhovovat hravým jedincům, jako jsem já.


DHL Sereďmaratón

Když jsem na začátku psal o tom, že je nutné si stanovit cíl, trochu rozeberu ty své. Mě motivuje i dobré umístění na závodech. Proto jsem si v pokoji, kde mám zaparkovaná kola a jezdím v něm na trenažeru, zarámoval dresy, které pro mě něco znamenají. Mám tam repre dres z etapáku v Kamerunu, dres, ve kterém jsem jako dvanáctiletý začínal, a po této sezóně i dres celkového vítěze DHL Sereďmaratónu. Jeden rám si nechávám volný, ještě se mi nepodařilo získat dres mistra Slovenska, takže i ten mi připomíná, proč to vlastně dělám. Vystavené trofeje a diplomy fungují podobně, v tomto bodě bych tedy nabádal k předchozí dohodě s partnerem, plastové poháry v obýváku se nemusí líbit každému.

Další věc, která u mě funguje, jsou výzvy. Když dám svému snažení další význam, snáze se donutím i do extrémnějších výkonů. Dobrou motivací je Gerlaching a později klidně Everesting, případně snaha o ujetí nejdelší trasy na Zwiftu. Podobně fungují i výzvy na Stravě, přes Vánoce oblíbená Rapha 500, každý měsíc je možné zacílit na určitý počet kilometrů. Aplikace, segmenty a KOMy jsou sice špatný pán, ale velmi dobrý pomocník.


L"Etape CZ

Nesplaš svého slona

Uvědomuji si, že každý jsme jiný, a proto všechny věci neplatí univerzálně, ale v základu jsme si všichni nějakým způsobem podobní. Mně se moc líbí přirovnání, v němž je budování návyku přirovnáváno ke slonovi a člověku, který na něm sedí. Zvíře představuje naše pocity (v tomto případě lenost) a jezdec, který má slona vést, je náš rozum (říkající, že sportovat je zdravé). Jejich velikost znázorňuje, jakou moc mají nad námi tyto věci - ať už se nám to líbí, nebo ne, pocity vyhrávají. Když jsem na začátku zmiňoval, že v začátcích není radno nic přehánět - zkuste si představit, že by jezdec hned ve chvíli, kdy poprvé usedne na slona, chtěl jet moc rychle nebo zkoušet se slonem různé triky. Skončil by brzo na zemi a nikam by se nedostal, takže stejně jako s ježděním na slonovi, chce i krocení lenosti svůj čas.

Doufám, že vám mé tipy aspoň trochu pomohly k tomu, že se v roce 2023 na svém slonovi pořádné povozíte, a ještě vás to bude bavit
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
cepooo 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Za hranici komfortu - hobby cyklista a 400 km, je to možné?

Za hranici komfortu - hobby cyklista a 400 km, je to možné?

... aneb příprava na Race Across Czechia 2024 - 1. díl
Jak zkombinovat zaměstnání, trénink a čas s rodinou

Jak zkombinovat zaměstnání, trénink a čas s rodinou

Jsi vášnivý amatérský cyklista/cyklistka? Pokud ano, jsi to právě ty, komu chci ukázat, jak to dělám já a předat ti několik tipů, rad z vlastních zkušeností a způsobů, jak mít kvalitní trénink, čas na rodinu a samozřejmě na zaměstnání. Všechny tyto věci jsou důležité a vzájemně se propojují a doplňují.
Do práce na kole – jde to celý rok?

Do práce na kole – jde to celý rok?

Vyhnout se ranním zácpám, projet se před prací a šetřit peníze za pohonné hmoty jsou pouze ukázky výhod, které cesta do práce na kole nabízí. Pokud jste ještě nepřišli na chuť této výzvě, možná vám tyto tipy pomohou.
keyboard_arrow_up