Jak si naplánovat silniční sezónu

Vhodný výběr a načasování závodů jsou pro vaše úspěchy stejně důležité jako kvalitní trénink. Ukažme si jeden ze způsobů, jak lze z aktuální termínovky závodů vybrat ty nejvhodnější.

Seznamte se s Mirkem z Brna

Mirek byl nadějný závodník a rozený vrchař. S vrcholovou cyklistikou však skončil s přechodem do mužské kategorie, kdy se nedokázal adaptovat na zvýšené nároky. Po několika neúspěšných sezónách se u něj projevil syndrom vyhoření a následná ztráta motivace, které nakonec vedly k tomu, že na cyklistiku zanevřel úplně.

Dokončil školu, založil rodinu, začal pracovat. Po letech se mu však začaly vracet vzpomínky na cyklistické mládí a opětovně probouzet touha po rychlosti dosažené výhradně vlastními silami.

Loni po bezmála deseti letech si opět pořídil kolo a absolvoval první vyjížďku. Zdaleka to nebylo takové jako kdysi, ale pořád to bylo lepší, než čekal. Po několika jízdách už cítil znatelný progres a netrvalo ani měsíc, aby si ohledně své budoucnosti udělal jasno. Rozhodl se, že začne opět závodit. Jen tak pro zábavu, ale zkusit to prostě musí.
Na podzim absolvoval první amatérský závod na 80 km, aby otestoval, jak na tom doopravdy je. Ke svému překvapení dojel bez problémů v polovině startovního pole. Výsledek jeho znovuzrozené sportovní ambice jen utvrdil. Další rok do toho půjde naplno.

Naučte se brát závody jako součást přípravy

Teď ale musí zapřemýšlet nad výběrem vhodných závodů. Nemá význam bezhlavě objíždět všechny akce a snažit se pokaždé uspět. Teď na to půjde chytřeji.

Člověk musí kalkulovat s tím, co se nabízí v jeho okolí.
Rozdělí si sezónu do tří částí a zařadí dvě dvoutýdenní přestávky. Jako běžný smrtelník, pro kterého je cyklistika jen zábavou, nemohl očekávat vrcholnou formu dříve než v květnu. V tomto období má smysl hledat závody, ve kterých se bude snažit uspět. To ale neznamená, že do té doby neabsolvuje žádný soutěžní podnik. Význam závodních kilometrů výrazně převyšuje efekt těch tréninkových. U každého závodu ale musíte vědět, proč ho chcete absolvovat.


Kdy opravdu začít sezónu?

Jaké jsou vaše reálné možnosti? Pokud jste do půlky března odkázáni na běžky a trenažér, nemá smysl plánovat něco vážnějšího dříve než v květnu. První závody však můžete naplánovat už na březen nebo duben. Berte je s rezervou, ale určitě se jim nevyhýbejte, závodní kilometry jsou nedílnou součástí vašeho portfolia.

Určitě se na začátek sezóny vyplatí zařadit do vašeho kalendáře krátké závody zaměřené na specifické dovednosti. Kritéria, časovky nebo závody do vrchu, které vám pomohou nastavit zrcadlo vaší aktuální výkonnosti v těch disciplínách, na jejichž rozvoji jste celou zimu pracovali. S blížícím se prvním vrcholem sezóny pak můžete zařazovat závody, které se svou charakteristikou blíží tomu, který je pro vás důležitý.

Nejprve se zaměřte na své slabé stránky

Mirek je rozený vrchař, jeho slabinou byl odjakživa pomalejší spurt a dlouhé jízdy na větru. Věděl, že sprinter z něj nikdy nebude, ale porážet ve spurtu ostatní vrchaře by do budoucna mohl. Co ho však limitovalo ze všeho nejvíce, byly rovinaté úseky na otevřených pláních. Tady kolikrát v minulosti končily jeho naděje na výsledek.

Byl si toho dobře vědom a přes zimu hodně pracoval v posilovně a na jaře by chtěl zefektivnit přenos síly na pedál.


Zasaďte své plány do reálného světa

Jedna věc je mít sestavený plán, druhá pak to, co nám nabízí termínová listina. Člověk musí kalkulovat s tím, co se nabízí v jeho okolí. Zásadní problém amatérských cyklistů spočívá v tom, že termínové listiny jsou zveřejňovány dlouho po Novém roce, tedy v době, kdy už je zimní příprava v plném proudu. Problém číslo dvě pak tkví ve skutečnosti, že nemůžete cestovat po celém světě a absolvovat podniky, které přesně odpovídají vašemu naturelu. Je tedy potřeba umět vařit z toho, co máte k dispozici.

Mirek si před sezónou stanovil jasná kritéria pro výběr závodu. Věděl, že mu to usnadní plánování. Bez ohledu na znovuzrozenou vášeň pro něj byla prioritou číslo jedna rodina, takže kritéria pro výběr byla následující:
  • maximálně jeden závod za víkend
  • vzdálenost do 200 km od bydliště, aby se stihl vždy odpoledne vrátit domů
  • v červenci žádný závod, chce se věnovat rodině
  • rozpočet na sezónu (startovné, doprava) zhruba 20000 Kč

Více závodů v vrcholném období = větší šance na úspěch

Mirek si nedělá žádné iluze, ale moc dobře ví, že před prvním vrcholem sezóny neexistuje lepší prověrka.
Je dobré si uvědomit, že koncentrace na jeden jediný závod s sebou nese značná rizika. V konkrétní den vám to vůbec nemusí sednout. Ani vrcholná forma vám negarantuje, že budete ve správný čas na správném místě, protože nemůžete být u každého pokusu o únik. Nemáte jistotu, že vám do plánů nevstoupí mimosportovní události, které zkomplikují přípravu, a plánovanou výkonnost dosáhnete o týden nebo dva později. A už vůbec nikdo vám nezaručí, že to v den D prostě a jednoduše nezvoráte…


S vědomím těchto skutečností začal Mirek prohledávat termínové listiny všech známých organizátorů, studovat parametry závodů a vybírat ty, které zapadají do jeho tréninkového plánu, a pak samozřejmě ty, ve kterých se bude snažit uspět.

Závody si pak podle důležitosti očísloval sestupně od 3 - nevýznamné z hlediska výsledků po 1 - nejvyšší priorita.
Po několikahodinové práci dostal plán jeho sezóny následující podobu:

Březen

25. 3. Velká Cena Hlohovce (3)

Okruhy na převážně rovinatém profilu s krátkým stoupáním. Tady se mu nabízí ideální možnost poprvé v sezóně opravdu hrábnout na dno svých sil.
Účel závodu: trénink větrných rovinatých úseků
Cíl závodu: zkusit se dostat do úniku, případně strávit maximum času aktivní jízdou na špici
Výsledek: není důležitý

Duben

2. 4. Slovenský pohár, Suchá nad Parnou (3)

Opět okruh bez výraznějšího stoupání, vhodný pro trénink rychlostních dovedností. Cíle a taktika zůstávají stejné.

23. 4. Prievidzský Cyklomaratón (2)

Další závod následuje až po třech týdnech - termínovka zeje prázdnotou a v blízkém okolí se nic zajímavého nekoná. Závod se jede téměř po rovině, v závěru je jedno táhlejší stoupání.
Účel závodu: trénink výbušné síly
Cíl závodu: aktivní jízda, dostat se do úniku, jít do spurtu o celkové umístění - bez ohledu na to, ve které skupině dojede.
Výsledek: není důležitý

Květen

7. 5. Extraliga masters, Sezemice (2)

Další ze závodů, ve kterém aby jeden kopce pohledal. Ale takový je život. Tady už bude forma gradovat, tak je zapotřebí se pomalu ukázat. Jedná se o závod ryzích hobíků, je docela reálná šance na dobré umístění.
Účel závodu: taktika
Cíl závodu: pokusit se roztrhat hlavní pole, dojet v některé z čelních skupin a zaspurtovat o konečné umístění
Výsledek: zabojovat o stupně vítězů

14. 5. Škoda cup, Kyjovské Slovácko (3)

Tohle ovšem bude jiná liga. Závod českého poháru elite v kopcovitém terénu. Mirek si nedělá žádné iluze, ale moc dobře ví, že před prvním vrcholem sezóny neexistuje lepší prověrka.
Účel závodu: otestovat vlastní výkonnost
Cíl závodu: trénink anaerobní vytrvalosti
Výsledek: udržet se v pelotonu co nejdéle

20. 5. Sudety Tour, maraton, propozice nejsou známy - předpoklad 150 km / 3000 m (1)

Konečně! Tohle bude velká věc. Legendární Sudety se po pauze opět vracejí na scénu. Náročná trať se značným množstvím dlouhých stoupání. Ideální příležitost předvést se v tom nejlepším světle.
Účel závodu: podat 100% výkon
Cíl závodu: šetřit síly na rozhodující okamžiky
Výsledek: TOP 10 v celkovém pořadí

28. 5. Cyklorace Choustník, silniční závod (1)

Další ze závodů, ve kterých bude Mirkova forma kulminovat. Není sice úplně podle jeho gusta, ale splňuje všechna kritéria a bude poslední před plánovanou desetidenní pauzou. Cíle závodu budou stejné jako před týdnem.


Červen

29. 5. - 7. 6. I. Regenerační přestávka

Ideální období na experimenty. MTB, traily, pumptrack anebo výlet s kamarády nebo rodinou s batohem na zádech. Vypnout hlavu ze závodního módu, vyzkoušet si něco nového v naprosto relaxačním módu.

V dalších částech sezóny zatím nebude stanovovat cíle, protože ty se budou odvíjet až od toho, do jaké míry se podaří splnit ty v úvodní části.

17. 6. O cenu Kilpi, závod do vrchu s hromadným startem, 12 km / 600 m (3)

Necelé dva týdny po přestávce se forma začne opět hlásit o slovo. Krátký uphill z Frenštátu pod Radhoštěm na Pustevny. Zde není co vymýšlet. Závod se jede stylem start - cíl.

21. 6. Kola Svorada, okruhy na autodromu Brno, 55 km (3)

Zpestření týdne hodinovou intenzitou na Masarykově okruhu. Závod na deset kol s pětiprocentním stoupáním před cílem, neustále na větru. Pokud máte v něčem slabinu, tento okruh ji spolehlivě odhalí. Ideální na rozjetí před důležitým závodem anebo jen tak pro zábavu.

24. 6. Beskyd Tour, maraton, střední trať, 120 km / 2000 m (1)

Vrchol číslo dvě. Jeden z nejtěžších maratonů v ČR. Mirek si pro jistotu prozatím volí jen střední trať. Rozhodnutí padne po Sudetech. Cíle je předčasné stanovovat. Po závodě bude následovat dvoutýdenní přestávka od cyklistiky a více než měsíční od závodění.

Červenec - dovolená jako součást sezóny

1. - 14. 7. II. Regenerační přestávka

Absolutní cyklistický detox. Neznamená to ovšem totální absenci pohybu. Naopak, tady je potřeba zařadit kompenzační aktivity jako strečink, plavání, core training, případně zapracovat v posilovně na posílení problematických partií.

Průběžnou údržbou svého těla během roku zvýšíte nejen svůj potenciál, ale hlavně svou cyklistickou životnost. Zkuste zapřemýšlet, kolik lidí z vašeho okolí se po dvou, třech “hvězdných” sezónách propadlo do průměru a na závodech se objevují jen sporadicky. Jak je to možné, když předtím nevynechali ani jeden podnik?


Srpen

6. 8. Granfondo Bratislava (2)

Tohle bude příjemný start do druhé poloviny sezóny. 130 kilometrů sice převážně po rovině, ale se dvěma táhlými kopci, rychlostními prémiemi a technickým dojezdem v průmyslové zóně. Na taktické plány je příliš brzy, každopádně už teď je jisté, že o zábavu bude postaráno.

20. 8. L´Etape Bratislava, 117 km / 1700 m (1)

Tohle by mohlo vyjít. Prvních 35 km po rovině, na které se nic zásadního dít nebude a potom přijde na řadu klasická vrchařina. Dojezd na kopci, takže všechno hraje do not.

26. 8. Moravský pohár, Nový Malín, okruhy, 75 km / 1250 m (2)

Závod na okruzích spíše pro vrchaře, takže ideálně zapadá do období závodní formy. Kopce sice nejsou nijak zvlášť prudké, ale po dominantním stoupání následuje vždy dlouhý a technický sjezd, který může umocnit rozdíly.

Září

2. 9. Mokrolazecká 60, silniční závod, 60-70 km / 1500 m (1)

Trať organizátoři často mění, ale základní parametry zůstávají zachovány. V členitém terénu kolem Hrabyně si přijde na své každý milovník klasiky. Mirek jako vrchař si zde zcela jistě najde své, rovinatý závěr se sprintem do mírného kopce navíc dokonale prověří, jak se mu podařilo zapracovat na svých slabých stránkách. Poslední vrchol sezóny obsahuje množství stoupání, a zároveň v sobě zahrnuje vše, na co se letos zaměřoval. Tohle bude ta správná tečka za sezónou.

9. 9. O pohár starosty města Orlová, 95 km / 700 m (3)

Rychlý okruh s jedním krátkým, ale hodně silovým výjezdem. Tady pojede Mirek zcela bez jakýchkoliv ambicí. Pro letošek bude mít splněno, ale balit to ještě nebude. Pravděpodobně se uvolí k tomu, aby tam odváděl “černou práci” pro kamaráda. Kvalitní trénink spojený se zábavou a prací pro tým.

16. 9. Do vrchu Pusteven, 5 km / 400 m (3)

Časovka do vrchu na jeden z nejznámějších vrcholů Beskyd. Definitivní tečka za sezónou v prestižní a zároveň komorní atmosféře. Pokud v nohách ještě zbyde nějaká energie, určitě se pokusí o výsledek, ale nebude to primární cíl. Pokud nebude pršet, tak si po závodě dá na závěr sezóny ještě nějakou okružní jízdu po Beskydech.

Připadá vám Mirkova sezóna zajímavá? Myslíte, že se mu podaří splnit své plány? Napište do komentů podle čeho plánujete svou sezónu.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Za hranici komfortu - bez komplikací by to ani nešlo

Za hranici komfortu - bez komplikací by to ani nešlo

... aneb příprava na Race Across Czechia 2024 - 3. díl
Za hranici komfortu - Nový bike, nový impuls

Za hranici komfortu - Nový bike, nový impuls

... aneb příprava na Race Across Czechia 2024 - 2. díl
Za hranici komfortu - hobby cyklista a 400 km, je to možné?

Za hranici komfortu - hobby cyklista a 400 km, je to možné?

... aneb příprava na Race Across Czechia 2024 - 1. díl
keyboard_arrow_up