Servisní tip: výměna brzdových destiček

Výměna brzdových destiček patří mezi nejjednodušší servisní úkony. Pokud si však nejste úplně jisti postupem, náš servisní tip vám pomůže neudělat při výměně žádnou chybu.

U každého cyklisty dříve či později nastane chvíle, kdy se při brzdění začnou od brzdových třmenů linout nezvyklé skřípavé zvuky. Tyto zvuky ohlašují, že už jste dávno překročili hranici, kdy je třeba vyměnit sjeté brzdové destičky za nové. A vy máte dvě možnosti - budťo se do toho pustíte sami, nebo navštívíte servis. A jelikož je výměna brzdových destiček jeden z nejjednodušších servisních úkonů, nemusíte marnit svůj čas návštěvou servisu, stačí si přečíst tento návod a můžete se do výměny pustit bez obav sami doma.

Výběr správných destiček

Prvním klíčem úspěchu je vybrat ten správný typ destiček, který potřebujete do svých brzd. Hodně lidí si myslí, že jim při koupi správného typu brzdových destiček bude stačit znát výrobce brzd a tím to hasne. Tak jednoduché to ale bohužel není, různé třmeny jednoho výrobce totiž používají různé typy destiček, které se od sebe liší svými rozměry a mnohdy i tvarem. Nejjednodušším způsobem, jak zjistit ten správný typ destiček, je vyndat destičky ze třmenu.

Na nosném plechu totiž mnohdy bývá typ vyražen či natištěn. Ale toto není pravidlem. Dalším možným způsobem pro výběr správných destiček je zjistit konkrétní typ třmenu, který máte na kole osazený (například u brzd Shimano bývá typ uveden přímo na třmenu), navštívit webové stránky výrobce brzd a ve specifikaci dohledat konkrétní typ destiček použitý v daném modelu. Výběr správného typu destiček mnozí výrobci a e-shopy usnadňují tím, že u destiček je rovnou uveden výpis třmenů, pro které jsou dané destičky určené.


Pokud už máte vybraný správný typ brzdových destiček, nastává další možnost výběru, a to výběr brzdové směsi destiček. Toto je kapitola určena takřka pro samostatný článek, takže ji jen proletíme bez zabřednutí do úplných detailů a všemožných kosmických typů brzdových směsí. Na trhu jsou nejvíce rozšířené dva typy směsí brzdového obložení - polymerová (uváděná i pod názvem resin či organic) a kovová (sintered, metal), které se od sebe liší svým složením, a tím pádem i svým brzdovým projevem.

Polymerové destičky charakterizuje zejména plynulejší záběr, citlivější dávkování a při brzdění jsou tišší, nepískají. U kovových destiček naopak ucítíte vyšší brzdnou sílu (zejména po zahřátí při delším brždění), vyšší odolnost vůči vadnutí při delším brzdění a rovněž mají lepší brzdný výkon za mokra. Negativem je hlučnost a vyšší pořizovací cena. Většina jezdců preferuje destičky polymerové, kovové destičky jsou oblíbené zejména u agresivněji zaměřených cyklistických disciplín, kde jejich výhody převáží nad nevýhodami (enduro apod.).

brzdové obloženie
Další rozdíly u brzdových destiček můžete nalézt v materiálu nosného plátu brzdového obložení. V naprosté většině případů se zde setkáme s ocelí či hliníkem, výjimečně s titanem. Hliník a titan snižují hmotnost destiček a mají lepší odvod tepla, ale zvyšují cenu destiček. Můžete se rovněž setkat s destičkami s chladicími žebry.

S tímto konstrukčním řešením přišlo před lety na trh Shimano (a u mnoha svých brzd ho už v základu používá). Ze zkušeností jezdců mají chladicí žebra znatelný vliv především na oddálení přehřátí brzd a s tím spojené vadnutí, tedy snižování brzdného výkonu. Nicméně konkrétně u Shimana jsou destičky s chladiči a běžné destičky mezi sebou plně zaměnitelné.

brzdové destičky

Výměna brzdových destiček

Správné destičky máme vybrány, jdeme vyměňovat. První krokem je sundání kola, což nám umožní pohodlný přístup k samotným destičkám. Dalším krokem je demontáž osy zajišťující destičky na svém místě. Tato osa má obvykle podobu závlačky, u vyšších modelů brzd se setkáme spíše se šroubem. V případě závlačky kleštěmi narovnáme její konce a vytáhneme ji. V případě šroubu sundáme pojistný kroužek (lze se místo něj setkat i s malou pružnou závlačkou nasunutou do zápichu na konci šroubu) a šroub vyšroubujeme ven ze třmenu.

destičkazávlačka

Jakmile máme demontovanou osu, vysuneme brzdové destičky ze třmenu a rovnou při této příležitosti očistíme kusem hadru vnitřní prostor třmenu, včetně vysunutých pístků. Jelikož současné hydraulické brzdy při sjíždění brzdového obložení udržují konstantní mezeru mezi kotoučem a destičkami pomocí vysunutí pístků, je při instalaci nových destiček potřeba zatlačit pístky zpět do třmenu. Pokud bychom tento důležitý krok vynechali, nevejde se brzdový kotouč mezi nové destičky. K zatlačení pístků je potřeba přistupovat šetrně, osobně používám plastovou montpáku určenou k usazování plášťů. Rozhodně nedoporučuji používat šroubovák apod.

Nové destičky je potřeba zajet, musí si “sednout” se stávajícím brzdovým kotoučem.
Zejména u keramických brzdových pístků hrozí při nešetrném zatlačování jejich nenávratné poškození v podobě prasknutí, s čímž se už nejeden cyklistický domácí kutil setkal… Montpáku opatrně vklíníme do vnitřního prostoru třmenu a lehkým zapáčením zasuneme pístek co nejhlouběji, totéž opakujeme i u druhého pístku. Snažíme se silou působit do středu pístku. Pokud bychom tlačili pouze na jeho okraj, hrozí vzpříčení pístku ve třmenu a nemuselo by se nám povést ho zatlačit.

výměna brzdových destičekvýměna brzdových destiček

Tím máme nejnáročnější fázi za sebou a čeká nás už jen vložení nových brzdových destiček. Vezmeme sadu destiček, vložíme mezi ně pružný plíšek (bývá součástí balení) a celou tuto sestavičku vložíme do třmenu. Správnou polohu destiček nám ukáže šroub či závlačka, která bez problémů musí projít otvorem obou destiček i pružného plíšku.

Nainstalujeme tedy zpět na své místo závlačku či šroub, v případě závlačky ohneme kleštěmi její konce, v případě šroubu vložíme zpět na své místo pojistný kroužek a máme hotovo. Zejména v případě závlačky se ujistěte, že jste nezapomněli ohnout její konce a tím ji pojistili proti vysunutí. Vyklepání závlačky během jízdy by znamenalo vypadnutí destiček z brzdového třmenu a následky by mohly být fatální!

výměna brzdových destiček
Na úplný závěr vložíme zpět na své místo kolo a promačkáme brzdové páky. Nelekejte se, pokud se brzdová páka při prvním zmáčknutí propadne až úplně k řídítkům, po výměně sjetých brzdových destiček za nové (resp. po zatlačení pístků) je to zcela normální stav. Páku mačkejte tak dlouho, dokud se hydraulický systém nenapumpuje a páka nebude mít svůj normální chod, obvykle bude potřeba několik zmáčknutí páky.

Při první vyjížďce s novými destičkami se rovněž nenechejte překvapit výrazně slabším brzdným výkonem, než na který jste byli zvyklí. Nové destičky je potřeba zajet, musí si “sednout” se stávajícím brzdovým kotoučem. K tomu obvykle stačí pár sjezdů pozvolného brzdění a několikrát prudce zabrzdit.

Věřím, že začátečníkům tento návod pomůže k úspěšné výměně sjetých brzdových destiček v domácích podmínkách. Při troše cviku je výměna otázkou doslova několika málo minut, opravdu se nejedná o nic složitého.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Servisní tip: výměna brzdových kotoučů

Servisní tip: výměna brzdových kotoučů

Každého cyklistu dříve či později potká potřeba výměny brzdových kotoučů. Jak se v následujícím článku přesvědčíte, nejedná se o žádný náročný úkon. Takže s chutí do toho!
Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.
Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě PR článek

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě

Počasí si z nás dělá poslední týdny dobrý den a zažíváme bláznivé podmínky - sníh, déšť i bláto. Jakou výbavu zvolit do takového počasí?
keyboard_arrow_up