Sram XPLR AXS - vstup do gravelového 21. století na vlastní kůži

Mnozí ho už dlouho vozí, mnozí o něm už dávno slyšeli a mnozí o něm do nedávna nevěděli. Já se řadím do té poslední skupiny a řeč je o elektrickém bezdrátovém řazení Sram XPLR AXS určeném přímo na gravel biky, cyklistické 21. století v přímém přenosu.

Sram a jeho elektrické bezdrátové sady s označením AXS jsou známy napříč celým cyklistickým odvětvím, ať už v MTB kategorii (řady Eagle AXS) či silniční kategorii (řady eTap AXS). Možná trošku odstrčené v pozadí ale zůstaly řady určené pro gravel biky (řady XPLR AXS), o kterých jsem donedávna neměl ani ponětí. Když přišla možnost vyzkoušet jednu z těchto gravelových elektrických bezdrátových sad, konkrétně v hierarchii nejnižší model Rival XPLR AXS, neváhal jsem. V článku se nebudu zabývat odstupňováním kazety, převodovými poměry, řetězovou linkou, všemožnými laboratorními měřeními apod., toho jsou plné internety, ale spíše se zaměřím na takové ty první uživatelské dojmy a seznámení s bezdrátovou sadou celkově.

První seznámení

Řada XPLR (zkratka anglického slova Explore) má základ v silničních sadách a stejně tak si zachovala hierarchii silničních řad. V této gravelové kategorii u Sramu tedy najdeme řadu Rival XPLR, Force XPLR a nejvyšší Red XPLR. Na první pohled může rozdělení nabídky Sramu působit poněkud složitě a překombinovaně, ale když zmíním, že v případě řad XPLR se oproti silničním řadám jedná v podstatě pouze o odlišné přehazovačky a kazety, orientace se značně usnadňuje. Páky se používají ze silničních sad, stejně tak řetěz a kliky. Tady si dovolím jednu důležitou poznámku - řada XPLR je kompatibilní pouze s jednopřevodníkem, nebudeme se tedy vůbec zaobírat přesmykačem.

Zajímavostí celé produktové řady AXS je možnost libovolných kombinací přehazovaček a řazení. Pokud vám tedy nedostačuje rozsah kazety XPLR (10-44 zubů), pak můžete k silničnímu řazení AXS použít MTB kazetu Sram s větším rozsahem (např. 10-52 zubů) doplněnou odpovídající MTB přehazovačkou z řady Eagle AXS. Komunikace mezi silničními pákami a MTB přehazovačkou nečiní žádný problém, stejně tak krok silniční, gravel (XPLR) a MTB přehazovačky je totožný. Díky tomuto řešení se před vámi otevírají dveře širokých možností kombinování.

Sram Rival XPLR AXS

Řadící páky

Představení jednotlivých komponentů začneme brzdovými, resp. řadícími pákami. Jak už bylo zmíněno, s gravelovou přehazovačkou se používají standardní silniční páky eTap AXS. Jednotlivé modely (Rival, Force, Red) se od sebe liší nejen použitými materiály, hmotností a cenou, ale i tvarem. Nejvíce tvarově odlišným modelem z této skupinky je právě testovaný Rival. Celá páka je oproti Force a Red drobnější, vizuálně nepůsobí na řidítkách jako bambule. Ruce mám spíše větší, měl jsem z drobnějšího tvaru obavy, ale ty se naštěstí nenaplnily. Překvapivě mi páka sedla do ruky lépe než vyšší model Force eTap AXS.

Páky Rival eTap AXS
Vzhledem k tomu, že se jedná o nejnižší elektrický model brzdových pák, nehledejte na něm využití karbonu, titanu a podobných ušlechtilejších materiálu. Samotná páka je hliníková a z mého pohledu designově zdařilá, protože nekřičí do světa výraznými nápisy, ale je provedena ve “stealth” designu, kdy kombinuje pouze matnou a lesklou černou barvu. Tento nenápadný design sedne na jakékoliv kolo a nikdy nebude působit nepatřičně.

Rival AXS
Při bočním pohledu na brzdové páky vaší pozornosti zcela jistě neunikne velká řadící páčka, v našem případě tedy spíše tlačítko, kterou není problém ovládat ani v tlustých zimních rukavicích, nebojím se říci výrazně lépe než běžná mechanickou páčku. Řadící tlačítko má příjemný krátký krok, ale člověk naštěstí není oproštěn od mechanické odezvy díky pružince ze zadní strany páčky kladoucí odpor při řazení a “kliknutí” po zařazení rychlosti. Odpor ale není nijak velký a díky velikosti a poloze páčky lze bezproblémově řadit i malíčkem.

Sram XPLR AXS
Z vnitřní strany páček naleznete ještě malé tlačítko sloužící jednak pro prvotní spárování s přehazovačkou a jednak si pomocí něj lze nastavit mikroposuv přehazovačky - při současném zmáčknutí malého tlačítka a řadící páčky se raménko přehazovačky posune o 0,5 mm do boku. Jednoduše řečeno toto malé tlačítko supluje nastavovací šroub u běžných lankových sad a pravděpodobně ho využijete pouze při prvotním seřízení přehazovačky.

Nad tlačítkem lze nalézt malou LED, která nám indikuje párování a především stav baterie v pákách. Páky využívají běžné “placaté” baterie CR2032 (po jednom kusu v každé páce) a jejich výdrže se opravdu nemusíte bát. Nelze určit přesnou hodnotu výdrže, protože záleží na počtu jednotlivých zařazení, nicméně výrobce slibuje výdrž 6-24 měsíců. Dle zkušenosti uživatelů je zcela běžné na jednu sadu baterií najet 10000 km a spíše z preventivních důvodů se osvědčilo baterie vyměnit jednou ročně.

Sram XPLR AXS
Zastavím se ještě u logiky řazení, která je po přechodu z mechanického GRX nezvyklá, ale velice rychle si na ni zvyknete - levou páčkou řadíte směrem na lehčí převody, pravou páčkou na těžší převody. Tuto logiku řazení si můžete prohodit pomocí aplikace v telefonu, ale o tom až později. Při první vyjížďce jsem se několikrát přistihl, jak se při řazení na lehčí převod snažím z boku tlačit do brzdové páky (zvyk z mechanického Shimana), ale plné navyknutí na nový systém proběhlo už během druhé vyjížďky. Přesmykač u sady XPLR nemáme, proto řazení na převodnících nemusíme řešit.

Přehazovačka

Přehazovačka svým vzhledem vystupuje ze zbytku sady, přidává kombinaci se šedou barvou. Na první pohled se nijak výrazně neliší od běžné lankové přehazovačky, ale už na druhý pohled zjistíte, že jí chybí mechanické prvky v podobě různých vratných pružin a naopak přebývá zapouzdřený prostor elektropohonu. A samozřejmě vás do očí praští jakýsi nádor v zadní části, což je nabíjecí akumulátor. Na těle přehazovačky si všimnete opět malé LED a tlačítka.

Tlačítko slouží pro prvotní spárování s pákami, ale má i druhou funkci. Jeho zmáčknutím přeřadíte - jeden klik směrem na těžší převody, dvouklik směrem na lehčí převody. Toho využijete zejména při montáži a seřizování přehazovačky, nemusíte se natahovat k řadícím páčkám na řidítkách.

Sram XPLR AXS
Pokud nemáte přímé srovnání, oproti silniční přehazovačce Rival AXS si nevšimnete žádných velkých rozdílů. Ony tam ale jsou a to především v oblasti raménka. Největší změnou je vyosená horní kladka umožňující obsluhu kazety s větším rozsahem. Jasným vodítkem, s jako přehazovačkou máte tu čest, je pak nápis XPLR v části u uchycovacího šroubu.

Sram XPLR AXS
Samotné řazení za jízdy je rychlé a přesné. A to jak směrem nahoru, tak směrem dolů. Nemusíte se bát ani jakékoliv prodlevy po zmáčknutí řadícího tlačítka. Přehazovačka si navíc udržuje konzistentní chod, odpadá tedy doseřízení po “sednutí” lanek a bowdenů apod. Prostě jednou seřídite a pak už na přehazovačku nesáhnete, co víc si přát.

...inženýři ze Sramu si pravděpodobně vzali k srdci nářky uživatelů silničních kazet, kteří si stěžovali na hlučnost při šlapání i řazení.
Dle zkušenosti ostatních uživatelů jsou navíc AXS sady odolné proti znečištění a v podmínkách, kdy se běžné lankové přehazovačce pod nánosem bahna už přestává chtít řadit, AXS sází rychlosti jako by byla čistá. Tuto vlastnost pravděpodobně nikdy nevyužiju, ale někomu by se hodit mohla. Na těle přehazovačky byste marně hledali páčku pro aktivaci a deaktivaci třecí spojky (neboli brzy) umírňující mlácení řetězu během jízdy terénem, kterou známe z přehazovaček Shimano. Nemusíte se však bát, Rival XPLR má tuto funkci v přehazovačce napevno zabudovanou a nastavení je takové, že prostě funguje.

Sram XPLR AXS
Výdrž akumulátoru je opět velice proměnlivá a závislá na četnosti řazení. Výrobce u výdrže uvádí zvláštní údaj 15-60 hodin, který upřímně nevím jak uchopit. Za sebe mohu říci, že po ujetí nějakých 500 km mi ubyla jedna čárka nabití. Tak či tak docházející akumulátor vám o sobě dá vědět opět pomocí indikační LED na přehazovačce, případně pak i pomocí oznámení v telefonu a stav baterie můžete sledovat i na displeji Garminu, o tom později.

Nabíjení akumulátoru probíhá pomocí nabíjecí stanice, která má pouze USB koncovku, nelze tedy nabíjet přímo ze sítě. Bohužel akumulátor nemá žádný konektor, pouze nabíjecí piny, nelze ho tedy nabíjet napřímo třeba z powerbanky, vždy potřebujete nabíjecí stanici. Hmotnost akumulátoru jsem navážil zanedbatelných 25 g, takže pokud by někdo měl obavy o výdrž, může si na dalekou cestu přibalit náhradní akumulátor, není to žádná velká zátěž.

Sram XPLR AXS

Kazeta

Výběr kazety k řadě XPLR není žádná velká věda. Na výběr máte celkem dvě kazety, obě mají rozsah 10-44 zubů a liší se především hmotností. A samozřejmě cenou a lehce vzhledem. Levnější z kazet je typ XG-1251, tu jsem měl osazenou na kole. Druhou možností je kazeta XG-1271. Tyto dvě kazety od sebe zcela zřetelně rozeznáte na první pohled - dražší XG-1271 má největší pastorek v černé barvě, XG-1251 je celostříbrná.

Obě kazety samozřejmě používají stejný systém uchycení a tím je XDR. Pokud tedy nemáte na kole osazený pro Sram specifický XDR ořech, máte smůlu. Naštěstí snad všichni výrobci nábojů nabízejí k zakoupení i samostatné ořechy, takže kvůli XDR kazetě s velkou pravděpodobností nebudete muset měnit celý náboj či záplet, stačí dokoupit odpovídající ořech.

Ke kazetám XPLR se váže jedna zajímavost - jsou tišší než jejich silniční kolegyně. XPLR sada je generačně novější a inženýři ze Sramu si pravděpodobně vzali k srdci nářky uživatelů silničních kazet, kteří si stěžovali na hlučnost při šlapání i řazení. XPLR kazety tedy mají jinak tvarované zuby a mezi jednotlivými pastorky jsou tlumící prvky. Úprava se povedla, při provozu jsem si nevšiml žádné zvýšené hlučnosti.

Sram XPLR AXS

Kliky

Jak už bylo zmíněno v úvodu, u sad XPLR se u klik počítá pouze s jednopřevodníkem. Sram nabízí varianty klik s převodníkem se 40 či 44 zuby. Vzhledem k mému způsobu využití gravelu byla varianta se 40 zuby jasnou volbou, v kombinaci s kazetou s 10-44 zuby jsem tímto zcela nahradil předchozí GRX sadu s dvěma převodníky bez jakýchkoliv větších omezení.

Sram XPLR AXS
Nejlevnější kliky Rival jsou hliníkové, vyšší modely Force a Red pak už ve velké míře využívají karbon, vzhledově je poznáte na první pohled. I u klik Sram zachoval nenápadný vzhled střídající pouze lesklou a matnou černou barvu. Standardem je zde, pro Sram typická, osa typu DUB s větším průměrem.

Aby výběr nebyl tak jednoduchý, nabízí Sram kliky ve standardní šířce a ve variantě Wide, která je vhodná pro moderní gravel rámy s prostupností pro široký plášť. Převodník je u varianty Wide o pár mm oddálen od zadní vidlice. A naskýtá se ještě jedna možnost volby, kliky mohou být osazeny integrovaným wattmetrem Quarq, který jejich cenu takřka ztrojnásobí.

Sram XPLR AXS

Brzdy

Brzdové třmeny jsou provedeny ve stejném designu jako řadící páky, tedy v kombinaci matné a lesklé černé. Systém uchycení je u nich samozřejmě standardní flat mount. Oproti třmenům Shimano GRX působí na pohled menším dojmem, jsou o něco méně mohutné. V základu jsou třmeny osazené polymerovými destičkami, ale dají se samozřejmě dokoupit i destičky metalické. Tady pozor na jeden drobný chyták - třmeny AXS používají jiný typ destiček než třmeny z lankových sad.

Tedy destičky ze třmenu Rival nepasují do třmenu Rival AXS. Brzdný výkon je skvělý, nepoznal jsem žádné nedostatky. Ale to už je v dnešní době u sad střední třídy standardem, nebyl jsem schopen rozlišit brzdný výkon u tohoto Sramu a předchozího Shimano GRX.

Sram XPLR AXS

Řetěz

XPLR sada v případě řetězu spoléhá na stejný model, který je použitý u silničních sad od Sramu. Je jím typ Flattop, řetěz s plochou vnější stranou článků. U tohoto řetězu si dejte pozor na jedno specifikum - válečky řetězu mají nepatrně větší průměr než na jaký jsme zvyklí u ostatních řetězů (konkrétně o 0,165 mm), což znemožňuje použití klasických měrek na řetěz. Při měření ukazují nesmysly. Použitelnou měrkou je třeba Park Tool PT CC-4 a její ekvivalenty od ostatních výrobců fungující na stejném principu.

Sram XPLR AXS

Speciality

Tato kapitola bude věnovaná doplňkům, či spíše aplikacím, které vám zpříjemní život s bezdrátovou sadou a současně poskytnou i zajímavé informace.

Prvním z těchto pomocníků je aplikace Sram AXS do telefonu. Pomocí ní se můžete bezdrátově spojit se svými komponenty, aktualizovat v nich firmware, nastavit si funkci jednotlivých tlačítek, vidíte stav baterie (v případě docházející energie v bateriích vám aplikace zobrazí upozornění) apod.

Sram XPLR AXSSram XPLR AXS

...důrazně doporučuji vyhnout se projížďce na kole s bezdrátovou sadou, protože jednou zkusíte a nechcete jinak.
Kromě toho lze aplikaci propojit s účtem Garmin a dalšími. V aplikaci pak vidíte klasické údaje z vyjížďky (projetá trasa na mapě, převýšení atd.), ale přidává se třeba i uvedení počtu přeřazení během vyjížďky či graf ukazující na kterém z pastorků jste trávili kolik času či km. Praktické využití je takřka nulové, možná může sloužit jen jako pomocník v případě, kdy uvažujete o výměně převodníku za převodník s odlišným počtem zubů. Ale chlapi u piva po vyjížďce taková analytická data určitě ocení.

Sram XPLR AXS
Pokud vlastníte některý z podporovaných přístrojů Garmin, pak si můžete nastavit datové pole věnující se právě řadicímu systému. Můžete vidět třeba grafické znázornění aktuálně zařazeného převodu a především ukazatele nabití jednotlivých komponent. Toto považuju za zvláště užitečné, protože přímo na očích máte aktuální kondici všech baterií a nezaskočí vás jejich vybití, z čehož mají někteří zastánci lankového řazení až panickou hrůzu.

Sram XPLR AXS

Celkové zhodnocení

Bezdrátovou sadu Sram Rival XPLR AXS hodnotím velice kladně. Nebojím se říci, že se pomalu můžeme začít loučit s klasickým lankovým řazením. Bezdrátová sada je prostě prudce návyková věc, kterou jakmile jednou vyzkoušíte, budete se zpět na lanka vracet jen velice těžko a mnohdy i se slzou v oku. Řazení je rychlé a precizní za všech podmínek, přehazovačku seřídíte jen jednou a máte po starostech po celou dobu její životnosti.

A to ani nemluvím o prvotní instalaci bezdrátové sady, která je oproti lankovému řazení velice rychlá a především jednoduchá. Troufám si říci, že v tomto oboru Sram těžce předběhl konkurenci v podobě elektrických sad Shimano Di2, které vyžadují proplétání lanek rámem ke každému z komponentů a centrálnímu akumulátoru. Snažil jsem se najít i nevýhody bezdrátové sady a napadly mě snad jen baterie. Ale upřímně výdrž baterie v pákách je až neuvěřitelná a preventivní výměna jednou ročně vyjde levněji než výměna lanek a bowdenů.

Baterie přehazovačky je na tom už hůře, ale pro průměrného cyklistu nebude nabití párkrát za sezónu žádným problémem. Rovnou zapomeňte na nabíjení po každé vyjížďce, kterým někteří lankoví zastánci straší, to je nesmysl. Pokud chcete ušetřit peněženku průvanu, pak důrazně doporučuji vyhnout se projížďce na kole s bezdrátovou sadou, protože jednou zkusíte a nechcete jinak.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu PR článek

Představení: SRAM Maven - nová dimenze brzdného výkonu

Přáli jste si někdy, aby byly na trhu brzdy, které byste nedostali na hranu jejich možností? Vaše touhy byly vyslyšeny.
Do práce na kole – jde to celý rok?

Do práce na kole – jde to celý rok?

Vyhnout se ranním zácpám, projet se před prací a šetřit peníze za pohonné hmoty jsou pouze ukázky výhod, které cesta do práce na kole nabízí. Pokud jste ještě nepřišli na chuť této výzvě, možná vám tyto tipy pomohou.
Když cyklistu bolí kříže a záda – jaké jsou možné příčiny?

Když cyklistu bolí kříže a záda – jaké jsou možné příčiny?

Napočítal jsem 23 možných příčin, které mohou stát za bolestmi zad – a někdy nepomůže ani dokonalý posed.
keyboard_arrow_up