Servisní tip: výměna brzdových kotoučů

Každého cyklistu dříve či později potká potřeba výměny brzdových kotoučů. Jak se v následujícím článku přesvědčíte, nejedná se o žádný náročný úkon. Takže s chutí do toho!

Výměna brzdových kotoučů patří mezi další ze základních servisních úkonů, který s potřebným nářadím a dodržením několika základních pravidel zvládne každý sám doma.

Existují v podstatě tři základní důvody, proč na svém kole budete chtít vyměnit kotouče. Prvním důvodem je jejich sjetí na tloušťku, kdy už jejich provoz není bezpečný (většina výrobců uvádí minimální možnou tloušťku brzdové plochy přímo na kotouči). Druhým důvodem může být nešťastný pád, kdy kotouč utrpí ránu, pokřiví se a už nejde srovnat tak, aby neházel. No a třetím důvodem pro výměnu brzdových kotoučů, možná i tím nejčastějším, je to, že prostě chcete vyzkoušet něco nového.


Výměny brzdových kotoučů vůbec není potřeba se bát, jde o velice jednoduchý servisní úkon. V první kroku samozřejmě musíte vyndat kolo z rámu a zjistit, jaký typ uchycení kotouče je zrovna na vašem kole použít. Na trhu se vyskytují dva různé standardy - starší INTL, tzn. uchycení kotouče pomocí šesti šroubů, a novější Center Lock, se kterým přišlo na trh Shimano a k uchycení kotouče používá jednu centrální matici (prakticky je to vlastně šroub, ale budeme se držet zažitých pojmů). Netroufám si říci, zda je některý ze systémů lepší, fungují prostě oba. Nicméně pro každý systém budete potřebovat odlišné nářadí.



Výměna kotouče INTL (uchycení pomocí šesti šroubů)

Výhodou uchycení INTL je fakt, že k demontáži kotouče nepotřebujete žádné speciální nářadí. U šroubů se setkáte s hlavou s vybráním pro běžný inbus či torx (“hvězdička”). Demontáž kotouče je velice snadná, stačí vyšroubovat všech šest šroubů a máte hotovo. Šrouby jsou zde s klasickým směrem závitu, povolujete je tedy proti směru hodinových ručiček. Při nasazování nového kotouče dejte pozor na směr jeho otáčení, bývá na kotouči vždy uveden. Při nedodržení směru otáčení hrozí zborcení kotouče během brzdění.

Před přišroubováním nového kotouče doporučuju očistit dosedovou plochu na náboji. Dotahování šroubů na kotouči je kvůli lepšímu rozložení napětí v kotouči doporučeno “hvězdicově”, tzn. dotáhnete jeden šroub, pak šroub na protější straně atd. Při dotahování šroubů dodržujte moment předepsaný výrobcem, vyhnete se tak stržení závitu v náboji či naopak nedostatečnému dotažení šroubů. A jeden malý tip, k demontáži a montáži šroubů se nebojte vzít na pomoc aku šroubovák, výrazně vám urychlí práci.


Výměna kotouče Center Lock

Výměna kotouče se systémem Centerlock je rychlejší, nicméně už potřebujete speciální nářadí, které ne každý má v domácí dílně. A přichází zde na řadu ještě jedna záludnost, můžete se setkat se dvěma různými typy matic. Jedna z matic má vnitřní “ozubení”, pro její povolení můžete použít přímo klíč na Center Lock matice Shimano TL-LR11, ale díky totožnému standardu jde použít i běžný klíč na HG kazety, např. Park Tool PT-FR-5-2l. S tímto typem matice se setkáte u nábojů na rychloupínák nebo 12 mm osu. Pro větší průměry osy tuto matici nelze použít, protože se do ní osa jednoduše nevejde.


Z toho důvodu se pro 15 mm a větší osy používá matice s vnějším “ozubením”. Nicméně nic vám nebrání tuto matici použít i pro osy s menším průměrem, je tedy více univerzální než matice s “vnitřním” ozubením. Pro její povolení budete potřebovat samozřejmě odlišný typ klíče a tou správnou volbou je klíč středové misky Shimano Hollwotech II. Existují buďto levnější otevřené typy, např. Super B TB-8919 nebo dražší uzavřené typy, např. Park Tool PT-BBT-69-2. Účel splní i levnější klíč, ale u některých kotoučů s hliníkovým unašečem může nastat problém s tím, že nýty mezi hliníkovou a ocelovou částí kotouče jdou během utahování do kolize s klíčem a utažení či povolení Center Lock matice pak není úplně snadné.


Závit je zde opět klasický, povolujete otáčením proti směru hodinových ručiček. Stejně jako u INTL kotoučů je i u Center Lock kotoučů potřeba dbát na správný směr otáčení, ale nesprávné otočení kotouče zde kvůli Center Lock unašeči není tak snadné a na první pohled poznáte, že je něco špatně. Při utahování je nejlepší opět použít momentový klíč, ale vzhledem k vysokým doporučeným utahovacím momentům pro Center Lock matici (40 Nm) osobně uplatňuju poučku, že kazety a Center Lock matice jsou jediné dvě věci, které na kole mohu utahovat “na krev”.


Úspěšnou výměnu kotoučů tímto máme za sebou. Jak jste sami viděli, opravdu se nejedná o nic náročného. Pamatujte na to, že po výměně kotoučů bude mnohdy potřeba vycentrovat brzdové třmeny. Ale pokud se na vás usměje štěstí a správně se sejdou výrobní tolerance, pak na třmeny nebude muset ani sáhnout.

Na úplný závěr se jen krátce zmíním o možných kombinacích odlišných systémů uchycení na náboji a kotouči. Pokud máte Center Lock náboj a chcete použít INTL kotouč, pak to lze po dokoupení odpovídajícího adaptéru. Naopak pokud máte INTL náboj a chcete použít Center Lock kotouč, máte smůlu, takový adaptér bohužel neexistuje.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Servisní tip: výměna brzdových destiček

Servisní tip: výměna brzdových destiček

Výměna brzdových destiček patří mezi nejjednodušší servisní úkony. Pokud si však nejste úplně jisti postupem, náš servisní tip vám pomůže neudělat při výměně žádnou chybu.
Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.
Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě PR článek

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě

Počasí si z nás dělá poslední týdny dobrý den a zažíváme bláznivé podmínky - sníh, déšť i bláto. Jakou výbavu zvolit do takového počasí?
keyboard_arrow_up