Test: Vložka Tannus Armour

Používáte na kole pláště s dušemi a chcete zvýšit jejich odolnost proti propíchnutí či proseknutí, tak jako je to možné u bezdušových plášťů díky použití vložky? Pokud už nechcete stále lepit defekty, zkuste se začíst do následujícího článku.

Co je Tannus Armour?

Je to vložka, určená právě do plášťů s dušemi, která slouží jako takový krunýř chránící duši před propíchnutím a poskytuje ochranu proti poškození ráfku. Vkládá se mezi plášť a duši. Po vybalení je potřeba rukou vložku srovnat do oválného tvaru. Pak už jen stačí dát ji do pneumatiky, do vložky vsunout duši a nahodit patku.

Vložka má v nejširším místě okolo 0.5 cm a vytváří tak další ochrannou vrstvu, kterou případný trn nebo jiný ostrý předmět musí proniknout, než prorazí duši. Samozřejmě chrání duši i po stranách, byť už jen v menší míře. Ale stále to může stačit před nechtěným proseknutím, například kamenem.

Vložka Tannus Armour umožňuje použití nižšího tlaku v pneumatikách a přitom stále chrání před defektem. Díky tomu jsem začal s tlaky více pracovat. Dříve jsem se bál, že někde duši proseknu nebo dokonce zničím ráfek a nerad jsem šel s tlakem pod 2 bary. Teď už jsem si jistější. Například v zimě nebo v blátivém terénu foukám i na 1,5 baru a někdy i méně.


Vybalení a instalace

Vložku dostanete v papírové krabičce několikrát přeloženou a je třeba ji nejprve narovnat rukama do tvaru pneumatiky. Pro usnadnění můžete dát dovnitř duši a lehce ji nafouknout. Tím urychlíte rovnání. Výrobce doporučuje použití pro pláště v rozpětí od 1,95 do 2,5 palce. Pro menší šířku pláště je potřeba ji lehce po stranách zastřihnout.


Pro tento případ jsou na bocích vyznačeny rysky, kterých se můžete držet a tak vložku zastřihnout přesně jak potřebujete. Pokud byste ji nechali bez úpravy, tak např. u pneumatiky 29 x 1.9 se vám bude instalovat velmi obtížně. Já vložku nasazoval do pneumatiky 29 x 2.5 takže zastřihnutí nebylo třeba, ale někdy i v takovém případě je lepší ji upravit.

Při vyndávání duše z ráfku je dobré nechat jednu patku zaskočenou, aby držela a nekomplikovala nám práci. Do pláště vsuneme vložku i s duší a snažíme se ji nasadit tak, aby byla na středu ráfku. Pokud to nedodržíme, jedna strana vložky bude mít snahu vyjíždět od patky pryč a pak by se nám mohla vložka celá pootočit, vyskočit z ráfku nebo jinak zdeformovat.


Několikrát se stalo, že jsem projel trním a zatímco já byl bez újmy, bratr za mnou musel lepit.
Pak zbývá ta nejhorší část, a to nasadit druhou patku pláště. Můžu vám říct, že při první montáži jsem zlomil dvě montpáky a od té doby jsem se děsil toho, abych například nepíchnul někde v lese. Pro snazší nasazení můžete zkusit patky potřít jarovou vodou. Případně pro lepší instalaci je možné použít např. pudr, díky kterému snížíte tření a vložku lépe vložíte do pláště. Záleží ale taky hodně na ráfku a na pneumatice kterou máte, v některých případech byla instalace otázka 10 minut a někdy zase práce na hodinu.


Reálné zkušenosti po 2 letech

Když jsem vložku nasadil, obával jsem se vyšší hmotnosti (vložka váží 320g). Každá váha na rotační součásti je mnohem víc poznat než například na rámu. Po dvou letech musím říct, že používání vložky mi úplně změnilo ježdění s dušemi. Za celou dobu jsem nepíchnul kolo, na kterém byla vložka nainstalována.

A není to tím, že bych na kole nejezdil. Jezdím stejně jako předtím - lesy, traily, pole, louky… Několikrát se stalo, že jsem projel trním a zatímco já byl bez újmy, bratr za mnou musel lepit. Proto jsem si koupil další i do nového kola. Vložka má také tu výhodu, že se dá používat opakovaně a případně předělat i na druhé kolo. Celkově mě vložka překvapila a pokud nechcete bezduše a přitom jezdíte náročnější sjezdy nebo jste magnet na defekty, může pro vás být její použití výhodné. Jestli ale jezdíte převážně po cyklostezkách a lepíte jednou za rok, tak nutná nebude.


Závěr

Musíte posoudit sami, jestli se vám vyšší váha a pořizovací cena okolo 800,- Kč vyplatí nebo ne. Za mě můžu říct, že ano. Ale já jezdím v 80 % v terénu, kde občas trefím nějaký ostrý kámen, nebo v místech, kde je vyšší šance dostat defekt. Jen je potřeba počítat s tím, že když trefíte například delší hřebík, tak ten vložka opravdu nezastaví. Spíš je určena proti přírodním materiálům jako jsou větve, trny, kameny atd.

Pokud by vás ještě něco zajímalo nebo máte vlastní zkušenosti z používání této vložky, napište do komentářů pod tento článek a mile rád se vám pokusím odpovědět.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29. Univerzál na každý den?

Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29. Univerzál na každý den?

Model Blizzard se objevuje na trhu už pěknou řádku let. V dnešním testu se zaměříme na to, jak si vede oproti modernějším strojům.
Koupě ojetého kola: jak nenaletět a na co si dát pozor?

Koupě ojetého kola: jak nenaletět a na co si dát pozor?

Začíná nám jaro, počasí láká i neortodoxní cyklisty, kteří nejezdí celou zimu k vyjetí a spousta z nás se rozhoduje, jestli nepořídit do nové sezóny nový stroj.
Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenasytný maratonec

Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenasytný maratonec

Hledáš nekompromisní kolo do přicházející maratonské sezóny, se kterým si užiješ výlet hřebenem i moderní cross-country tratě? Máme pro tebe skvělý tip.
keyboard_arrow_up