Světový pohár horských kol v NMNM 2023: nová kola, souboj generací, barvy a bláto

Nové trasy, nová kola, vybavení, barvy všude okolo, ale taky déšť, mokré kořeny a bláto. Především ale skvělé výkony a atmosféru. To vše a ještě mnoho dalšího přinesly první závody světového poháru horských kol.

Od čtvrtka 11. do neděle 14. května se v Novém Městě na Moravě konal první podnik letošního seriálu světového poháru horských kol. A opět rozhodně bylo na co se dívat.

závodník na trati, diváci
Počasí se na závodu podepsalo dost, nebyla nouze o pády a bohužel ani o zranění.

Loni byla česká zastávka světového poháru MTB již podesáté vyhlášena nejlepším podnikem celého seriálu. I přes změny v organizaci se na tyto úspěchy letošní ročník pokusil navázat, a to opět velmi úspěšně. A protože se jednalo o první závody letošního svěťáku, čekalo nás nejedno překvapení a novinka.

Novinky: trasy, kola, vybavení

Změny proběhly například v trasách jak krátkých, tak dlouhých okruhů. Přibylo tak například stoupání (údajně na přání Ondry Cinka), byl vypuštěn závěrečný pumptrack, změnil se směr příjezdu do startu/cíle. XCO okruh pro letošní ročník tak měřil 3 791 metrů s převýšením 134 výškových metrů.

závodník na tratizávodnice na trati, v pozadí tribuna s diváky

Premiérově se stal součástí podniku světového poháru i maratonský závod, který pro kategorii Elite měřil 120 km. Na start se vyráželo v sobotu již v 8 hodin ráno a nejrychleji s ní poprali Fabian Rabensteiner (ITA, Wilier Pirelli) v čase 4:26:21 a Lejla Njemcevic (BHI, Allebike) 5:25:48. Mezi muži se o vítězi rozhodovalo až v cílové rovince. Ujet 2 okruhy po 60km, každý s převýšením 1250 m, v mírném dešti a studeném větru, se spurtem nakonec, to opravdu není pro každého.

Zajímavostí je ale třeba důvod odstoupení Jaroslava Kulhavého – ten se v prvním okruhu pohyboval na čelních příčkách, pak mu ale jeden ze závodníků najel na přehazovačku, vyrazil baterii a Kulhavý se tak musel vracet do feed zóny pro rezervní. Počasí se na závodu podepsalo dost, nebyla nouze o pády a bohužel ani o zranění.

závodníci na světovém poháru horských kol v Novém Měste na Moravě
Stejnou trasu jako profesionálové si mohli dopřát i hobbíci – mohli vyrazit na 60 km závod nebo na celou 120 km trasu. Ta vedla krásnou krajinou Vysočiny, střídaly se v ní jak singly, tak asfaltové a šotolinové úseky a díky vlhkým kamenům a kořenům to opravdu nebylo zadarmo.

Další velmi očekávanou novinkou bylo nové kolo Toma Pidcocka, a to ne jen tak ledajaké. Pinarello dodávající kola silniční části stáje Ineos se pustilo do vývoje a výroby vlastního horského modelu, který měl právě tady premiéru. A ta se podařila. Stejný stroj sedlala i 2. žena nedělního závodu Pauline Ferrand-Prévot. Pinarello Dogma XC je stále prototypem a hlavní cíl je vyvinout pro jezdce této stáje dokonalé kolo pro olympiádu v Paříži. Karbonový rám, zero pivot odpružení, nejvyšší Schimano řady řazení i brzd….

špinavé kolo Pinarello
Jinou zajímavostí bylo využití nové přehazovačky od SRAMu. Systém Transmission, který je už několik měsíců předmětem poměrně vášnivých debat se ale některé stáje (např. Ghost, Trek nebo Specialized) nebály svým závodníkům nabídnout a byl tak k vidění u nejednoho jezdce.

přehazovačka SRAM Transmissionkolo Ghost

Na čem se jezdí?

Prakticky celý peloton v kategorii Elite (až na dvě výjimky mezi ženami) vyjel do XCO závodu na celoodpružených kolech, převážně s horizontálně umístěnými tlumiči. Valná většina závodníků měla pro poměrně těžkou novoměstskou trať kola vybavena teleskopickými sedlovkami a neváhala je využít.

závodnice v černo-žlutém dresu na černo-žlutém kole Cervelo
Nedělní alchymií byla volba obutí. Ženy ještě zvládly závod za sucha a podle letmého průzkumu ve stáncích jednotlivých stájí se zdálo, že většina obula spíše trailové pláště typu Maxxis Ardent, ovšem v různých šířkách (od 2,25 do 2,4). Na závod mužů se ale díky počasí situace značně změnila a bylo zapotřebí se podle toho zařídit. Ne všichni ale volili optimálně a byly viděl velké rozdíly.

závodníci

Jaká byla trať? Kořeny, kameny, bahno, těžké výjezdy i sjezdy

Co se týká trati, byla její kvalita a náročnost úměrná počasí, které zrovna v Novém Městě panovalo. Celé čtyři dny byla poměrně zima (například v sobotu ráno, kdy vyjížděli závodníci na premiérový maraton, naměřili pořadatelé hezkých 7°) a některé závody provázel déšť (short tracky nebo mužský XCO Elite). Místní okruhy jsou známé jako poměrně technicky náročné, navíc na nich není kde odpočívat, protože náročné výjezdy střídají podobně náročné sjezdy.

závodník v lese na kamenech
Ani letos tak nechyběl kamenitý výjezd Expert Climb, po kterém přichází divácky velmi zajímavý sjezd Rock´n´Robe (pro většinu smrtelníků je nepředstavitelné se do něj pustit na kole), následovaný opět výjezdem se spoustou kořenů Whoop, velkým skokem Vittoria Vertical Drop, stoupáním a následnou kaskádou skoků Cannondale BMX,
Často se píše o souboji generací a možná je to skutečně tak.
prodlouženým kořenovým výjezdem Vysočina Pro Climb, zatáčkovou sekcí Redbull Roots n Rolls a konečně přejezdem přes kameny Kilpi Rock´n´Roll. Před příjezdem na stadion si ještě někteří závodníci dopřáli sem tam i parádičku na dvou vyhlazených skocích.

závodnice ve skoku

Barvy vládnou světu

Zaujaly nás nové barvy – kola pro letošní ročník hýří barvami i vzory, např. u jednoduché černé zůstal málokdo. K vidění tak byly různé třpytivé barvy, ostře růžová kola, či květinové vzory a samozřejmě personalizace kol pro jednotlivé jezdce.

kolo Willierkolo Canyon

kolo BHkolo S-Works

Souboj generací

Zajímavým pohledem na souboje favoritů i ostatních závodníků jsou věkové rozdíly ve startovním poli. Často se píše o souboji generací a možná je to skutečně tak. Toma Pidcocka a Nino Schurtera od sebe dělí 13 let, nejstarším účastníkem elitního závodu mužů v NMNM měl být rakouský závodník týmu JB Brunex Superior Factory Karl Markt.

Tento třiačtyřicetiletý veterán se ale nakonec na start nepostavil a nejstarším mužem pelotonu tak byl mexický čtyřicátník Jose Manuel Meza Bucio. Mezi veterány ale patří třeba i Jan Škarnitzl (1986) a stejně starý Nino Shurter. Na druhé straně stojí mladíci jako zmiňovaný Tom Pidcock (1999) či Simone Avondeto (2000).

vítezové Světového poháru horských kol 2023
V elitních ženách je nejzkušenější závodnicí kanaďanka Sandra Walter narozená v roce 1980, což ve srovnání s nejmladší jezdkyní pelotonu Line Burquier (2003) představuje věkový rozdíl 23 let.

Short track: sprinty v dešti

Prvním závodem elitní kategorie byly páteční short tracky. Pozměněná trať sprintů není až tak technická a jelo se skutečně rychle a ve velkých skupinách. Kartami v ženském závodě zamíchal pád loňské vítězky a také počasí – celý závod propršel.

Vítězství nakonec vyspurtovala Laura Stigger (AUT, Specialized Factory), před Alessandrou Keller (SUI, Thömus Maxon), na třetím místě byla týmová kolegyně vítězky Sina Frei (SUI, Specialized Factory). Česká reprezentantka Jitka Čábelická (Kolofix) do cíle dorazila na 19. místě a vyjela si tak 3. startovní řadu pro nedělní závod.

vysmátá závodnice
Poslední kolo bylo soubojem právě těchto dvou...
Napínavou podívanou přinesl i short track mužů. Větší část z jedenácti závodních kol vedl peloton Luca Schwarzbauer (GER, Canyon CLLCTV), naopak všemi vyhlížený Tom Pidcock (GBR, Ineos Grenadiers) se držel na chvostu závodního pole (pravdou ale je, že až do odpoledne nevěděl, že může short track jet a startoval ze zadních pozic).

To se ale změnilo dvě zatáčky před koncem, kdy se po tlačenici propracoval na první pozici, kterou udržel až do cíle. Za něj na druhé místo se protlačil Samuel Gaze (NZL, Alpecin Deceuninck) a třetí nakonec dojel Luca Schwarzbauer. Čeští závodníci na startu chyběli, Ondřej Cink v pátek ráno oznámil, že kvůli nemoci na start short tracku nenastoupí a další jezdci se do závodu nekvalifikovali.

závodnici v pohybu

XCO Elite: neskutečná rychlost v opravdovém terénu

Nejočekávanější část programu, nedělní cross country závody elitní kategorie zahájily v 11.30 ženy. Na start se postavilo celkem 92 závodnic. První tři okruhy startovnímu poli vládla Eve Richards, ale poté ji zpomalil defekt a výměna zadního kola a následný pád řetězu ji stál první pozici.

Mokré kameny a kořeny ve stoupáních i ve sjezdech přinášely zapeklité situace...
Na tu se propracovala dvojice Puck Pieterse (NED, Alpecin Deceuninck) a Pauline Ferrand Prévot (FRA, Ineos Grendiers), úřadující mistryně světa. Poslední kolo bylo soubojem právě těchto dvou a i když Prévotová taktizovala, teprve jednadvacetiletá Nizozemka (která dobrovolně přestoupila do elitní kategorie z U23) dojela do cíle nakonec jako první.

Krásný souboj proběhl i o třetí místo – to na trati vybojovala Loana Lecomte (FRA, Canyon CLLCTV) před Evie Richards (GBR, Trek Factory Racing XC). Nejlepší z Češek byla opět Jitka Čábelická, v tomto závodě obsadila 32. pozici. Závod se úplně nevydařil legendární Jolandě Neff (SUI, Trek Factory Racing XC). Ta se od začátku pohybovala až ve druhé a třetí desítce, s přibývajícími koly ale zrychlovala a za mohutné podpory diváků si nakonec dojela pro 15. místo.

závodnice na kamenechzávodnice číslo 17

Odpoledním vyvrcholením programu byl závod mužů. Předpověď počasí se vyplnila a celý závod tak provázel déšť. První kola ovládl až neskutečně rychlou a lehkou jízdou Luca Schwarzbauer (GER, Canyon CLLCTV). Nasazené tempo ale udržet nešlo a byl dostižen favorizovaným Tomem Pidcockem (GBR, Ineos Grenadiers).

Úspěch českých barev se nedostavil...
Mokré kameny a kořeny ve stoupáních i ve sjezdech přinášely zapeklité situace, v nejtěžším kamenitém stoupání trati (sekci Expert Climb) museli například i největší hvězdy jako Nino Shurter (SUI, Scott SRAM) několikrát seskočit z kola a bránit tak pádu a kolizi.

špinaví závodníciupršené závody, jezdec na kořenech

závodníci na horských kolech
Pády se ale jezdcům nevyhýbaly a hlavně ve sjezdové pasáži Cannondale BMX to bylo místy až děsivé. K zemi šel nakonec i Tom Pidcock, který druhou polovinu závodu odjel ve dvojici s Joshuou Dubauem (FRA, Rockrider). Po pádu ale nenabral výraznou ztrátu a před závěrečnými sjezdy posledního kola ukázkově nastoupil, diktoval tempo a sebral Dubauovi šanci na první místo.

V cíli si potom stěžoval, že měl moc nafoukáno a v mokrých technických pasážích mu kolo nedrželo, jak by potřeboval. O třetí místo dlouhou dobu bojovali Jordan Sarra (FRA, BMC) a Nino Schurter. A právě legendární jezdec a úřadující mistr světa závěrečný spurt vyhrál.

závodníci
Úspěch českých barev se nedostavil, Ondřej Cink kvůli nemoci nejdřív v pátek ráno oznámil, že nenastoupí na short track, později přišlo další oznámení, že se nezúčastní ani XCO. Nejlepším umístěním mezi 122 startujícími závodníky tak bylo 63. místo Jana Škarnitzla, který se hned po startu zamotal do pádu, musel srovnávat řidítka a pak se složitě propracovávat směrem kupředu.

závodník na světovom poháru horských kol v Novém Měste na Moravě

Konec? Ne, teprve začátek sezony

První zastávka světového poháru horských kol je tak pro letošní rok minulostí. Rozhodně bylo na co se dívat, jak na trati, tak ve stanech jednotlivých stájí a vůbec v celém areálu. Pokud by vás zajímaly kompletní výsledky všeh závodů, naleznete je na stránkách podniku. My vám v MTBIKER magazínu brzy přineseme další zajímavosti, například rozhovor s Annou Tabuber, jezdkyní Orbea Factory Teamu, která v Novém Městě obsadila 8. místo v short tracku a 20. příčku v XCO.

A nezapomeňte se podívat na celou fotogalerii.

Foto: Radek Kašík
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
ZuzaChol 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Krásami Lužických hor: jaký byl letošní Malevil Cup

Krásami Lužických hor: jaký byl letošní Malevil Cup

Třetí červnový víkend přilákal do Lužických hor téměř devět stovek bikerů a bikerek ze 14 zemí na 24. ročník MTB maratonu Malevil Cup. Co místní tratě závodníkům nachystaly?
BLINDURO 2023: Jaké bylo a který závod byl nejlepší?

BLINDURO 2023: Jaké bylo a který závod byl nejlepší?

Vzhledem k tomu, že jsem loňský rok absolvoval všechny závody série Blinduro (kromě jeho gravel odnože), rozhodl jsem se Vám sepsat zážitky a dojmy z pohledu průměrného hobby jezdce, pohybujícího se na konci první poloviny startovního pole.
Světový pohár v Andoře – co mě zaujalo?

Světový pohár v Andoře – co mě zaujalo?

Alchymie s plášti, kola, novinky nebo zajímavé příběhy v rámci cross-country scény. Náročné podmínky ve vysokohorské Andoře jich přinesly dostatek...
keyboard_arrow_up