Test: Teleskopka KLS Shift 30,9 - nutnost nebo zbytečnost?
Už před časem jsem psal o tom, jak namontovat teleskopickou sedlovku a neztratit u toho nervy.
Kdo tento článek nečetl, najdete ho na tomto odkazu. A právě v tomto článku jsem slíbil, že později přinesu test. No tak prosím...Nižší nebo vyšší?
Ještě než se mi dostala samotná teleskopka do rukou, musel jsem si vybrat mezi zdvihy. Teleskopická sedlovka z produkce slovenské značky Kellys se nabízí ve dvou variantách, a to buď se zdvihem 125 nebo 150 milimetrů. Logicky jde se zdvihem i ruku v ruce délka sedlovky. U nižšího zdvihu je celková délka sedlovky 402 mm, u vyššího pak 445 mm.A aby nebylo čísel málo, pak se u jednotlivých zdvihů liší i délka minimálního zasunutí do rámu. Tady je to však paradoxně naopak, a tedy u nižšího zdvihu 100 mm, u toho vyššího pak 80 mm. Věřím, že mnohé bude zajímat i délka zasunutí do rámu po prachovku. Ta je u nižšího zdvihu 230 mm, u vyššího zdvihu 253 mm.
No ale jak vybrat? Už ve výše zmíněném článku o montáži jsem popisoval, jak jsem hned při samotném výběru udělal chybu. Dal jsem na obecné rady na fórech a zvolil jsem teleskopku s nižším zdvihem. Přece jen nejsem enduro jezdec a mám ryzí XC stroj se zdvihy 100/100 mm. Ale jak se později ukázalo, byla tato volba chybnou a nezbylo mi než teleskopku vyměnit za tu s vyšším zdvihem.
Proč? Mimo jiné proto, protože ta s nižším byla mnohem kratší než moje původní, a tedy pevná sedlovka. Mít možná o nějaký ten centimetr na výšku míň, nemusel bych to řešit, ale protože jsem na vrchní hranici velikosti kola a mám tak sedlovku vytaženou na maximum, ta s nižším zdvihem mi prostě nestačila.
Až při první zkušenosti jsem zjistil, že funkce teleskopky není jen o zasunuté či vysunuté krajní poloze...
Ale tím neříkám, že teleskopka se zdvihem 125 mm by mi nestačila. Přece jen jsem doposud teleskopku nevozil a tak i menší zdvih by byl posun. Navíc s XC kolem nejezdím až tak drsné terény. Ne že bych se občas na nějakém tom trailu nesvezl, ale rozhodně nesjíždím prudké rockgardeny nebo nelítám na dvojácích a nepadám z šílených dropů.
A co z toho tedy plyne? Opět platí staré dobré “dvakrát měř a jednou řež”. Při výběru tak nezapomeňte popřemýšlet nejen nad zdvihem samotným, ale změřte si i délku stávající sedlovky a tu porovnejte s teleskopkou kterou máte v hledáčku.
Na nic důležitého se nezapomnělo
Teleskopka je zabalená v krabici a nechybí nic důležitého. Vedle samotné teleskopky je tak v balení i bowden s lankem o délce 1.500mm a dokonce i páčka ovládání, která nemusí být u konkurenčních značek vždy součástí. Pro ty, kteří si teleskopku pořizují jako náhradu za pevnou sedlovku je toto určitě zajímavý benefit.Už to však nemusí být zajímavé pro ty, co teleskopku mění za jinou a páčku již mají. Vím o čem mluvím, ten první případ je můj. A vedle výběru teleskopky řešit i výběr páčky by se mi fakt nechtělo. Takto je to dodáváno společně, a to se mi líbí.
Samozřejmě nechybí návod, který je zcela bez nadsázky stejně podrobný, jako návod na sestavení čehokoliv z Ikea a montáž tak zvládne kdokoliv bez nutnosti vyhledání odborníka. Chce to jen trošku trpělivosti. O tom ale více v článku o montáži této konkrétní teleskopky, který najdete na tomto odkazu.
Nejen nahoru a dolů
První “ostré” kilometry s novou teleskopkou na mě čekaly na trase jednoho ze závodů seriálu Kolo pro život, legendárního Drásala. Vydal jsem se s kamarády na trasu A a kdo tento závod někdy jel, dá mi za pravdu, že profil je doslova nahoru a dolů. Je jen málo míst kde se jede po rovince. Tím lépe.Je logické, že teleskopka má přece jen vyšší hmotnost než ta klasická, a tedy pevná, na druhou stranu jsem však já osobně nárust hmotnosti při jízdě nijak nepocítil. Snad je to tím, že nepatřím mezi jezdce s muší váhou a snad je to i tím, že hmotnost teleskopky se bude vnímat hůř oproti např. kolům, kde je úspora, nebo naopak navýšení hmotnosti znát mnohem citelněji.
Už na prvních kilometrech jsem si liboval v tom, že oproti předchozí sedlovce se na teleskopce dokážu dostat mnohem výš, což je příjemné zpestření. Ale nebojte se, rozhodně jsem nijak nohy nepropínal a samozřejmě vím, jak vypadá správný posez. Toto zmiňuji hlavně z důvodu, že díky tomuto jsem si uvědomil, že se mi nabízí mnohem více poloh posedu.
Tato teleskopka nebyla tou první na které jsem seděl, ale přiznám se, že moje první zkušenost (už si nepamatuji na jaké teleskopce) mě mile překvapila. Až při první zkušenosti jsem zjistil, že funkce teleskopky není jen o zasunuté či vysunuté krajní poloze, ale dá se říct o jakékoliv poloze. Takže sedlo, resp. sedlovku nemusíte mít úplně zasunuté nebo naopak úplně vysunuté a je na vás, jakou polohu zvolíte. Klidně něco mezi. A přesně tuto možnost vám nabízí i teleskopka z produkce slovenské značky Kellys.
Ale vraťme se zpátky do sedla, do Hostýnských vrchů. Na první zásun jsem čekal až nad Rusavu, kde na mě čekal první sjezd. Tento ale bohužel není nijak náročný a tak není potřeba využít funkci teleskopky. Ale i přesto jsem ji využil, teď hlavně z důvodu ověření funkce a zjištění rychlosti zasunutí a později vysunutí a ergonomie ovládání.
Zde není co vytknout. Teleskopka se ovládá páčkou, kterou jsem umístil pod řídítka nalevo a oproti jiným ovládacím prvkům, jako např. zamykání vidlice nejmenované značky, je páčka o velikosti odpovídající funkci, příjemná na dotyk a konstrukčně robustní na to, aby odolala i hrubšímu zacházení.
Věřte, že mi i taková chvíle stačila na to, abych se přesvědčil, že teleskopka je fajn věc a ta od Kellys je určitě dobrou volbou.Na konci prvního sjezdu jsem jel chvíli po asfaltu, s teleskopkou logicky ve vrchní poloze, avšak už v dalším stoupání, na legendární Grapy, jsem šel se sedlovkou nečekaně a možná i nelogicky o něco níž. Má to ale svoji logiku. Přece jen je to poctivé stoupání. Neříkám, že nejprudší co jsem jel, ale každý ví, že v případě prudkého stoupání je nutné změnit a nejlépe snížit těžiště. O to více to platí u vyšších jezdců. Takže kromě posunutí pánve na špičku sedla může ke změně, resp. snížení těžiště přispět práve i teleskopka. Jednoduše, trošku ji zasunute. Jasně, logicky s tím jde ruku v ruce změna šlapání, ale věřím, že některým jezdcům toto může pomoci.
Na Hostýně jsem se na chvíli z trasy Drásala odklonil a vydal se na místní trail. A právě tady jsem funkci teleskopky využil naplno. Jde už o technicky náročnější pasáž, na které se nachází i prudší sjezdy, ostřejší zatáčky a zde je mnohem výhodnější a dokonce i bezpečnější mít sedlo ve spodní poloze. Nejen proto, že se velmi rychle a hlavně snadno dostanete za sedlo, ale i v klopenkách nic nepřekáží.
Jenže jakmile jsem z Hostýna sjel do Chvalčova, tak chvíli poté mi “odfoukl” tlumič a jízda v ten den pro mě skončila. A přiznám se, od té doby jsem na MTB seděl jen na triatlonu Valachyman, kde jsem však funkci absolutně nevyužil a jinak jsem cesty brázdil na silničce. To ale neznamená, že se na MTB už brzy nevrátím nebo že bych teleskopku dostatečně nevyzkoušel.
Vše splňuje, ale má i své mínusy
Věřte, že mi i taková chvíle stačila na to, abych se přesvědčil, že teleskopka je fajn věc a ta od Kellys je určitě dobrou volbou. Nejenže splňuje požadavky na funkci, ona je zajímavá i cenově. Vždyť komplet s ovládací páčku se nabízí za 4.790 Kč. I esteticky je velmi hezká, vždyť postrádá zvýrazněné logo, které u některých vypadá jako “pěst na oko”.Možná najdete levnější teleskopku, ale ta bude s největší pravděpodobností s vnějším vedením nebo u ní něco bude chybět. Mám na mysli například páčku ovládání. Ale samozřejmě připouštím i variantu, že narazíte na nějakou jinou teleskopku v akci. Pokud ale nebude s vnějším vedením, nebo v akci, budete alternativu hledat jen těžce.
Plusy
- balení obsahuje vše potřebné, nic nechybí
- vnitřní vedení
- nulová vůle
- cena
Minusy
- nabízí se jen o průměru 30.9 mm
- oproti dálkově ovládaným teleskopkám náročnější montáž
Více informací o této teleskopce najdete na stránkách výrobce nebo na našem e-shopu.